Cyfrowy podpis – informacje podstawowe

Cyfrowy podpis to dodatkowa funkcjonalność, która pozwala potwierdzić autentyczność cyfrowego dokumentu (np. odebranej wiadomości e-mail). Wszystkie skrzynki e-mail utrzymywane w home.pl są kompatybilne z funkcjonalnością cyfrowego podpisu. Oznacza to, że bez żadnych niedogodności będziesz w stanie aktywować tą funkcjonalność dla skrzynki w home.pl.
WAŻNE! Pamiętaj, że home.pl nie umożliwia zakupu podpisu cyfrowego!

By podpis elektroniczny był wiarygodny osoba chcąca się nim posługiwać powinna kupić certyfikat umożliwiający składanie bezpiecznych e-podpisów w jednym z punktów ich sprzedaży, czyli centrów certyfikacyjnych (tzw. CA, czyli Certificate Authority).

WAŻNE! Pamiętaj, że nie ma możliwości dołączenia cyfrowego podpisu podczas korzystania ze strony Poczta home.pl!

Jak to działa?

Wiadomości e-mail są podpisywane i szyfrowane za pomocą dodatkowego oprogramowania (specjalnych algorytmów). Sam proces podpisu cyfrowego wykorzystuje do działania dwa rodzaje kluczy: publiczny i prywatny.
  • Klucz prywatny – jest zapisany na karcie kryptograficznej, a właściciel powinien sprawować nad nim wyłączną kontrolę! Nigdy nie udostępniaj swojego klucza prywatnego osobom trzecim!
  • Klucz publiczny – w zawartości klucza publicznego znajdują się informacje o jego właścicielu. Klucz publiczny jest udostępniany wszystkim zainteresowanym.

Do składania podpisów elektronicznych w wiadomościach e-mail wykorzystuje się klucz prywatny, a do weryfikacji podpisu używa się klucza publicznego pochodzącego z danej pary.

W momencie gdy do wiadomości e-mail dodawany jest elektroniczny podpis, generowany jest również unikalny skrót podpisywanej wiadomości e-mail. Skrót ma zawsze tę samą długość niezależną od objętości tekstu, który przesyłamy. Niemożliwe jest znalezienie dwóch różnych wiadomości e-mail opatrzonych identycznym skrótem.

W następnej kolejności oprogramowanie dokonuje operacji zaszyfrowania kluczem prywatnym wygenerowanego wcześniej skrótu. Wiadomość e-mail docierająca do adresata zawiera: oryginał stworzonej przez nas wiadomości e-mail, unikalny certyfikat (klucz publiczny) oraz zaszyfrowany skrót wiadomości e-mail.

Po poprawnym zweryfikowaniu klucza poblicznego nadawcy wraz z dostarczonym skrótem wiadomości e-mail w programie do obsługi poczty zostanie wyświetlona informacja o potwierdzeniu autentyczności wiadomości e-mail:

Przykład potwierdzenia autentyczności podpisu cyfrowego w programie Microsoft Office Outlook 2003 SP3

Rys. Przykład potwierdzenia autentyczności podpisu cyfrowego
w programie Microsoft Office Outlook 2003 SP3.
WAŻNE! Program pocztowy odbierający wiadomość e-mail podpisaną cyfrowo może również połączyć się z serwerami CA (Certificate Authority), czyli podmiotu, który wystawił sprawdzany e-podpis. Połączenie jest wykonywane w celu potwierdzenia autentyczności podpisu cyfrowego.

Jak skorzystać z cyfrowego podpisu na skrzynce e-mail w home.pl?

Aby skorzystać z podpisu elektronicznego w programie do obsługi poczty (np. Microsoft Outlook) należy zgodnie z instrukcją autora wybranego oprogramowania dodać cyfrowy podpis w konfiguracji samego programu do obsługi poczty.

WAŻNE! Jeśli nie wiesz jak dodać cyfrowy podpis do wiadomości e-mail to skontaktuj się autorem programu do obsługi poczty, z którego korzystasz (np. Microsoft dla Outlook Express).
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie

Bezpieczna Poczta e-mail

2 mln użytkowników nie może się mylić. Wybierz niezawodny i bezpieczny e-mail z kalendarzem, organizacją zadań i bez spamu.