Konfiguracja poczty w Outlook Express

  1. Informacje na temat protokołu IMAP – dlaczego należy z niego korzystać?
  2. Instrukcja konfiguracji dla Microsoft Outlook Express.
  3. Jak zmienić protokół pocztowy z IMAP na POP3 lub odwrotnie?
  4. Jak zmienić numery portów POP3, IMAP, SMTP??
  5. Jak skonfigurować połączenie szyfrowane (SSL)?

Wprowadzenie

Poniżej znajdziesz krótką pomoc w konfiguracji programu do obsługi poczty Microsoft Outlook Express. Pamiętaj, że program pocztowy Outlook Express został zaprojektowany już kilka lat temu, gdy Poczta e-mail nie była jeszcze tak popularna w sieci Internet. Sugerujemy aktualizacje programu pocztowego do nowszej wersji, ponieważ najwięcej niedogodności technicznych z prorgramem pocztowym dotyczy własnie tej wersji oprogramowania.
WAŻNE! Pamiętaj, że opisywane poniżej oprogramowanie nie jest objęte wsparciem home.pl. Poniższa instrukcja ma charakter informacyjny w przypadku konfiguracji poprawnie funkcjonującego programu do obsługi poczty. Jeśli pomimo naszych porad połączenie z serwerem pocztowym nie jest nawiązywane poprawnie to pamiętaj, aby zgłosić to producentowi danej aplikacji.

Korzystaj z protokołu IMAP, następcy protokołu POP3

Zachęcamy do korzystania z protokołu IMAP, który jest najnowocześniejszym protokołem pocztowym. Jego główną zaletą jest możliwość synchronizacji wszystkich folderów wiadomości, między różnymi programami pocztowymi oraz urządzeniami mobilnymi. Oznacza to, że wiadomość e-mail pobierana z serwera nie jest automatycznie z niego usuwana. Wiadomość e-mail jest usuwana z serwera w momencie, gdy użytkownik sam ją skasuje w programie pocztowym.

IMAP w ten sposób ułatwia korzystanie wielu osobom z jednej skrzynki e-mail, a także zapewnia wygodę w obsłudze poczty e-mail niezależnie od miejsca pobytu. Korzystając z protokołu IMAP zyskujesz możliwość dostępu do całej otrzymanej oraz wysłanej korespondencji e-mail. Kliknij tutaj, aby przeczytać dlaczego protokół IMAP jest sugerowany.

Instrukcja konfiguracji dla Microsoft Outlook Express

W poniższej instrukcji konfiguracji przyjmiemy, że skrzynka e-mail należy do Jana Kowalskiego.

  1. Uruchom program Microsoft Outlook Express.
  2. Z górnego menu kliknij pozycję „Narzędzia” (Tools), a następnie „Konta…” (Accounts…).

    express01.png

  3. W wyświetlonym oknie „Konta internetowe” kliknij przycisk „Dodaj” (Add). Następnie z rozwiniętej listy kliknij przycisk „Poczta…” (Mail…).

    express02.png

  4. Po wyświetleniu okna „Kreator połączeń internetowych„, w polu „Nazwa wyświetlana” wpisz swoje imię i nazwisko, które będzie umieszczane w nagłówkach każdej wysłanej wiadomości e-mail. Następnie kliknij przycisk „Dalej„.

    express03.png

  5. W polu „Adres e-mail” wpisz pełny adres e-mail, który chcesz skonfigurować. Kliknij przycisk „Dalej„.
    WAŻNE! Pamiętaj, że wprowadzony adres e-mail musi być taki sam jak nazwa użytkownika! W przeciwnym wypadku, podczas wysyłania wiadomości e-mail otrzymasz komunikat błędu typu „We don’t relay mail„. Kliknij tutaj, aby przeczytać o tym więcej.

    express04.png

  6. W wyświetlonym oknie „Nazwy serwerów e-mail” zdefiniuj serwery poczty przychodzącej (POP3 lub IMAP) i wychodzącej (SMTP). Następnie w polu „Moją pocztę przychodzącą obsługuje serwer” wybierz typ serwera (sugerowany wybór to IMAP). Po wpisaniu wszystkich danych kliknij przycisk „Dalej„.Przykładowe adresy serwerów poczty przychodzącej i wychodzącej:
    • kowalski.home.pl – zamiast nazwy „kowalski” podaj identyfikator (nazwę) Twojego serwera w home.pl, na którym jest utworzona dana skrzynka e-mail,
    • mojadomena.pl – jeśli posiadasz domenę „mojadomena.pl” przypisaną do serwera w home.pl, to możesz skorzystać również z takiego adresu,
    • post.pl – jeśli posiadasz usługę Personal email w domenie „post.pl”.

    express05xx.png

  7. W wyświetlonym oknie „Logowanie poczty internetowej” zdefiniuj nazwę użytkownika oraz hasło do skrzynki e-mail. Jako nazwę użytkownika podaj pełen adres e-mail, np. „kowalski@twojadomena.pl”. Następnie podaj hasło do skrzynki e-mail oraz kliknij przycisk „Dalej„.
    WAŻNE! Pamiętaj, że wprowadzony adres e-mail musi być taki sam jak nazwa użytkownika! W przeciwnym wypadku, podczas wysyłania wiadomości e-mail otrzymasz komunikat błędu typu „We don’t relay mail„. Kliknij tutaj, aby przeczytać o tym więcej.
    WAŻNE! Pamiętaj, że funkcja „Logowanie przy użyciu bezpiecznego uwierzytelniania hasła” musi być wyłączona!

    express06xx.png

  8. Nowe konto pocztowe w programie Microsoft Outlook Express zostanie utworzone. Aby dokończyć konfigurację zaznacz utworzone konto i kliknij przycisk „Właściwości„. Na kolejnym ekranie będziesz mógł zmienić np. numery portów serwerów poczty przychodzącej i wychodzącej.

    express07.png

  9. Przejdź do zakładki „Zaawansowane„. W polu „Poczta wychodząca (SMTP)” wpisz numer portu „587„. Następnie kliknij przycisk „OK„.
    WAŻNE! Zmiana numeru portu dla protokołu SMTP jest wymagana w przypadku, jeśli korzystasz z usługi dostępu do Internetu od Telekomunikacji Polskiej! Klienci Telekomunikacji Polskiej nie mogą połączyć się z portem standardowym dla SMTP (25), gdyż jest on zablokowany w tej sieci. Każdy klient korzystający z sieci Telekomunikacji Polskiej powinien zmienić numer portu SMTP na 587, aby konfiguracja została pomyślnie zakończona.
    Kliknij tutaj, aby sprawdzić czy powinieneś zmienić port poczty wychodzącej na 587.

    express08xx.png

  10. Następnie przejdź do zakładki „Serwery„, aby włączyć opcję „Serwer wymaga uwierzytelniania„.
    serwer_imap121212.jpg
  11. Teraz możesz rozpocząć bezpieczne korzystanie z poczty e-mail.
    WAŻNE! Jeśli połączenie z serwerem pocztowym nie jest nawiązywane, to sprawdź od początku czy prawidłowo skonfigurowałeś program do obsługi poczty lub skontaktuj się z dostawcą oprogramowania.

Jak zmienić protokół pocztowy z IMAP na POP3 lub odwrotnie?

Po zakończonej konfiguracji skrzynki e-mail z wykorzystaniem jednego z wymienionych protokołów (IMAP lub POP3), program Microsoft Outlook Express nie udostępnia możliwości zmiany tej konfiguracji. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest skonfigurowanie nowej skrzynki e-mail, wybierając przy tym inny docelowy protokół (IMAP lub POP3).

Jak zmienić numery portów po zakończonej konfiguracji programu do obsługi poczty?

  1. Uruchom program Microsoft Outlook Express.
  2. W górnym menu wybierz zakładkę „Narzędzia„, następnie kliknij pozycję „Konta…„.

    express01.png

  3. Następnie wybierz przycisk „Poczta„, zaznacz skrzynkę e-mail, dla której numery portów mają zostać zmienione i kliknij przycisk „Właściwości„.
  4. Przejdź do zakładki „Zaawansowane„, aby zmienić numery portów.
    WAŻNE! Zmiana numeru portu dla protokołu SMTP jest wymagana w przypadku, jeśli korzystasz z usługi dostępu do Internetu od Telekomunikacji Polskiej! Klienci Telekomunikacji Polskiej nie mogą połączyć się z portem standardowym dla SMTP (25), gdyż jest on zablokowany w tej sieci. Każdy klient korzystający z sieci Telekomunikacji Polskiej powinien zmienić numer portu SMTP na 587, aby konfiguracja została pomyślnie zakończona.
    Kliknij tutaj, aby sprawdzić czy powinieneś zmienić port poczty wychodzącej na 587.

Jak skonfigurować połączenie szyfrowane (SSL)?

Po włączeniu szyfrowanego połączenia SSL, transmisja danych podczas połączenia z serwerem pocztowym będzie zaszyfrowana! Twoja poczta e-mail będzie bezpieczna podczas odbierania oraz wysyłki wiadomości e-mail.

 

W celu włączenia szyfrowanego połączenia SSL zaznacz odpowiednią opcję w obu polach „Ten serwer wymaga bezpiecznego połączenia (SSL)” oraz zmień numery portów na odpowiednie.
WAŻNE! Numery portów dla połączeń szyfrowanych SSL:

  • SMTP – 465,
  • IMAP – 993,
  • POP3 – 995.

imap23.gif

WAŻNE! Pamiętaj, że standardowo możesz korzystać z darmowego certyfikatu SSL dla Twojego serwera. W tym wypadku jako adres serwera poczty przychodzącej i wychodzącej należy wpisać: „kowalski.home.pl”, gdzie „kowalski” to identyfikator (nazwa) Twojego serwera w home.pl. W przypadku, jeśli chcesz korzystać z połączenia szyfrowanego dla innej domeny (np. „twojadomena.pl”), to wymagane jest posiadanie zarejestrowanego certyfikatu SSL dla danej domeny. Darmowy certyfikat SSL jest dodawany również do usługi Personal email (np. „post.pl”, „world.pl”, „hot.pl”).
Jeśli skonfigurowany program pocztowy, zgłasza problem z działaniem certyfikatu SSL, sprawdź ponownie ustawienia serwerów poczty przychodzącej i wychodzącej oraz połączenia szyfrowanego SSL. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o problemach z certyfikatem SSL w programach do obsługi poczty.
VN:F [1.9.22_1171]

Czy artykuł był pomocny?

    Ranking przydatności artykułu: -4 (na podstawie 20 głosów)