Mapowanie dysku sieciowego w systemie Windows

W ramach usługi hostingu w home.pl możesz skorzystać z klienta FTP dostępnego w panelu administracyjnym. Takie rozwiązanie nie wymaga konfiguracji dodatkowego oprogramowania.

System operacyjny Windows oferuje swoim użytkownikom funkcje mapowania dysku sieciowego, czyli dostępu do zewnętrznych zasobów, np. innego komputera lub serwera FTP w home.pl z poziomu eksploratora Windows. Oznacza to, że możesz uzyskać dostęp do danych znajdujących się na serwerze w home.pl z poziomu ikony „Mój komputer”, która najprawdopodobniej znajduje się na pulpicie Twojego komputera.

Tego typu zdalne udostępnianie, tworzenie skrótu (tzw. mapowanie) pozwala na zachowanie stałego połączenia z zewnętrznymi zasobami, które nie są zlokalizowane na tym samym komputerze. Możesz w ten sposób przechowywać poufne pliki, które będą znajdować się, np. na serwerze FTP w home.pl.
Mapowaniem dysku sieciowego, które możesz już teraz skonfigurować w swoim systemie Windows, jest skonfigurowanie dostępu do zasobów serwera FTP. Skrót dostępny będzie po kliknięciu ikony „Mój komputer” (w postaci dodatkowego katalogu z plikami). Połączenie umożliwia wykonywanie standardowych operacji, podobnie jak przy połączeniu klientem FTP, m.in. przeglądanie, kasowanie, dodawanie i edycja plików.

Jak wykonać mapowanie serwera FTP w Windows 7 i Windows 8?

  1. Otwórz okno „Mój komputer”, klikając przycisk „Start”, a następnie „Komputer” lub odszukaj na Pulpicie ikonkę „Mój komputer”.
  2. W menu kontekstowym znajdującym się po lewej stronie ekranu kliknij prawym przyciskiem myszki na elemencie „Komputer”, a następnie wybierz „Dodaj lokalizację sieciową”.
    Naciśnij prawym przyciskiem myszy na Mój komputer - Menu kontekstowe - Wybierz opcje menu Dodaj lokalizację sieciową
  3. Kreator dodawania lokalizacji sieciowej umożliwia utworzenie skrótu np. do zasobów serwera FTP. Potwierdź rozpoczęcie konfiguracji klikając przycisk „Dalej”.

    Naciśnij prawym przyciskiem myszy na Mój komputer - Menu kontekstowe - Dodaj lokalizację sieciową - Potwierdź rozpoczęcie konfiguracji

  4. Kliknij opcję „Wybierz niestandardową lokalizację sieciową” i zatwierdź przyciskiem „Dalej”.
    Mój komputer - Menu kontekstowe - Dodaj lokalizację sieciową - Kreator dodawania lokalizacji sieciowej - Wybierz niestandardową lokalizację sieciową
  5. W wyświetlonym polu wpisz adres swojego serwera w home.pl, poprzedając ten adres przedrostkiem ftp://, np. „ftp://serwer123456.home.pl”. Wprowadzony adres zatwierdź, klikając przycisk „Dalej”.
    Mój komputer - Menu kontekstowe - Dodaj lokalizację sieciową - Kreator dodawania lokalizacji sieciowej - Wpisz adres swojego serwera w home.pl
  6. Kreator poprosi Cię o podanie nazwy użytkownika serwera. Wprowadź systemową nazwę użytkownika FTP, np. anna+twojadomena_pl.serwer123456.
    Jak jest zbudowana nazwa systemowa użytkownika FTP?
    Dla FTP we wszystkich domenach nazwa systemowa użytkownika FTP to login.serwer.
    Dla kont FTP w domenie nazwa systemowa użytkownika bazuje na nazwie konta FTP, ale należy wprowadzić kilka zmian:

    • znak @ należy zastąpić znakiem +
    • kropkę w nazwie domeny należy zastąpić znakiem _
    • po nazwie domeny należy wpisać kropkę i nazwę serwera.

    Przykład:

    • nazwa konta FTP: anna@twojadomena.pl.serwer123456
    • nazwa systemowa konta FTP: anna+twojadomena_pl.serwer123456
     
  7. W kolejnym kroku kreatora wpisz nazwę konfigurowanej lokalizacji sieciowej. Wprowadzona nazwa będzie wyświetlana na ekranie „Mój komputer” obok ikon dysków sieciowych. Zakończ działanie kreatora potwierdzając wprowadzone ustawienia przyciskiem „Dalej”, a następnie w ostatnim kroku przyciskiem „Zakończ”.
    Mój komputer - Menu kontekstowe - Dodaj lokalizację sieciową - Kreator dodawania lokalizacji sieciowej - Wpisz nazwę konfigurowanej lokalizacji sieciowej
  8. W oknie „Mój komputer” od tej chwili będzie dostępna nowa lokalizacja sieciowa, charakteryzująca się wprowadzoną w kreatorze nazwą, np. Serwer w home.pl.
    Mój komputer - Przykład nowej dostępnej lokalizacji sieciowej
  9. Podczas pierwszego uruchomienia (otwarcia katalogu) system poprosi o potwierdzenie nazwy użytkownika (loginu) oraz wprowadzenie hasła dostępu. Jeśli chcesz, aby hasło zostało zapamiętane w systemie Windows, należy zaznaczyć pole wyboru „Zapisz hasło”.

    Mój komputer - Lokalizacja sieciowa - Potwierdź nazwę użytkownika oraz wprowadzenie hasła dostępu

  10. Po zapisaniu zmian i wejściu do nowej lokalizacji sieciowej zobaczysz standardowy widok katalogów i plików, które aktualnie posiadasz na swoim hostingu. Zasady wykonywania operacji na plikach i katalogach (np. dodawanie, kasowanie, edycja itp.) są analogiczne jak przy zmianach wykonywanych na plikach i katalogach umieszczonych na komputerze z systemem Windows.
    Mój komputer - Lokalizacja sieciowa - Przykładowy widok katalogów i plików po zalogowaniu się do lokalizacji sieciowej
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie