Dlaczego analityka internetowa jest ważna?

Statystyki Google Analytics dostarczają nam setek informacji o ruchu na stronie WWW. Całą swoją uwagę, podobnie jak inne systemy analityczne, koncentrują na użytkownikach witryn WWW. To użytkownicy odwiedzający stronę, generują dane, które systemy analityczne mogą prezentować nam w formie raportów. Kolejne działania zmierzające do optymalizacji strony WWW, tworzenia contentu (treści), przekierowań czy budowania mechanizmów sprzedaży, dosprzedaży, utrzymania uwagi użytkownika bazują na tych danych. To co robimy ze stronami WWW, robimy dla użytkowników oraz własnych korzyści wynikających z ich obecności.

Poniższy artykuł został oparty o podstawową wiedzę na temat analityki internetowej. W większości przypadków w analizie danych pomoże Ci bezpłatne narzędzie jakim są Statystyki Google Analytics. Aby wzmocnić swoją pozycję w sieci Internet, zaplanować nowe działania optymalizacyjne oraz strategie publikacji nowych treści, polecamy wesprzeć raporty, np. narzędziem Semstorm.

Istnieje szereg mechanizmów, które opierają się na optymalizacji samych treści, tego jak postrzega nas Internet, jak postrzegają nas wyszukiwarki internetowego czy jak działa strona WWW. Ale i one w zamyśle, nie mają na celu wyłącznie ulepszyć naszą stronę dla samego faktu stworzenia dobrej witryny WWW. Ich celem jest tworzyć strony, które będą „przyciągały” użytkowników. Będą dla nich czytelne, wiarygodne, będą dostarczały treści i odpowiedzi, na pytania, które użytkownicy zadają (np. wpisują w wyszukiwarce Google).

Czasy, kiedy tworzyliśmy strony WWW dla własnej satysfakcji minęły. Nawet budując stronę pokazową dla Twojego dopracowanego do perfekcji akwarium, musisz zadbać o to, aby pozyskać odbiorców. Konkurencja jest duża, atrakcyjność stron i treści także. Jeśli chcesz być w sieci, to znaczy że masz ku temu powód, a skoro masz powód, to powinieneś wiedzieć jak dążyć do pozyskania ruchu. Pytanie brzmi: kim są dla Ciebie użytkownicy odwiedzający stronę? Czy są potrzebni i do czego? Co chcesz im zaoferować i czy wiesz jak to zrobić?

Działania zmierzające do optymalizacji ruchu na stronie WWW

Każde nasze działanie zmierzające do szeroko pojętej optymalizacji strony WWW, opiera się na statystykach, na danych analitycznych, pozyskiwanych, m.in. z takich narzędzi jak statystyki Google Analytics czy systemu Semstorm. Możemy owszem rozdzielić analizę raportów tworzonych na bazie naszej witryny WWW od tych ogólnoprzyjętych, wynikających z doświadczenia milionów twórców witryn. Te drugie stanowią fundament, na bazie którego powstają kolejne mechanizmy analizy internetowej, następnie zestawione z danymi z naszej strony WWW. Ppokazują co powinniśmy zmienić aby dostosować się do potrzeb użytkowników. Co powinniśmy zmienić, aby wyznaczać nowe trendy i być ponad konkurencją.

Analityka stron WWW zapewnia zaktualizowane raporty i analizy ruchu na stronie WWW. Dostarcza odpowiedzi na kluczowe pytania:

  • Ilu użytkowników odwiedziło witrynę lub określoną stronę w danym okresie czasu oraz jak długo przebywali na witrynie lub konkretnych stronach?
  • Czy użytkownicy odwiedzają Twoją stronę odnajdując ją w  Google, w innej wyszukiwarce, a może przechodzą z innych stron?
  • Skąd pochodzą użytkownicy Twojej strony WWW?
  • Ilu użytkowników dokonuje konwersji czyli ilu z nich robi zakupy, pobiera dane, rejestruje się, loguje lub klika w reklamy?
  • W którym momencie odwiedzający opuszczają witrynę, jak wygląda ścieżka od wejścia do wyjścia?

Dysponując tymi informacjami, możemy zadawać kolejne pytania i szukać na nie odpowiedzi: jeśli odwiedza nas duża liczba użytkowników, co sprawia, że tak mało kupują? Czemu tak szybko opuszczają naszą stronę? Czy dochodzi do interakcji z witryną? Przykładów można tworzyć bardzo wiele.

Identyfikacja użytkownika i komfort użytkowania strony WWW

Każde twoje działanie zmierzające do zmian na stronie WWW, musi iść w parze z tym czego oczekują Twoi użytkownicy. Co możesz zrobić dla nich, aby komfort używania strony był jeszcze większy. Komfort to jednak nie tylko prędkość działania. Narzędzia takie jak statystyki Google Analytics pozwalają Ci poznać swoich użytkowników. A więc uzyskać odpowiedź na wskazane wyżej pytania. Dzięki temu możesz podejmować kolejne decyzje.

  • Przykład: Statystyki Google Analytics dostarczają informacji o tym kto odwiedza stronę WWW oraz z jakiego korzysta urządzenia przeglądając witrynę. Skąd pochodzi ruchu (z jakiego kraju) i w jakim wieku są odbiorcy treści. Możesz dostosować dzięki temu swoją stronę do obsługi na urządzeniach mobilnych, bo wiesz, że jest ku temu tendecja wzrostowa. Możesz utworzyć treści w wielu językach, bo część użytkowników tego oczekuje dla własnej wygody. Powinieneś dostosować publikowane treści do odbiorcy, do jego wieku. Jednocześnie wykorzystać informację, jaka grupa docelowa interesuje się tymi treściami (w domyśle produktami, usługami, itp). To informacja o tym jak zmienić swoją ofertę, ale też jakim językiem posługiwać, jakie kampanie reklamowe planować, aby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów/użytkowników/odbiorców.

Ten prosty przykład pokazuje, że dysponując kilkoma danymi pochodzącymi z systemu, np. statystyk Google Analytics lub innego mechanizmu analitycznego, np. Semstorm,, możesz wpłynąć na to, że odbiorcy zostaną z Tobą dłużej. Być może część z nich, chętniej zamieni się w Twoich klientów.

Analityka internetowa a SEO

Statystyki Google Analytics dostarczają informacji o lokalizacji użytkowników, ich zainteresowaniach. Łącząc narzędzia analityczne np. z mechanizmem Google Search Console, możesz szybko wyszczególnić te zapytania, które generują największy ruch na Twojej stronie WWW. Im więcej ruchu organicznego odbierze Twoja strona WWW, tym więcej zyskuje na tym konwersja strony i więcej użytkowników zamieni się w Twoich potencjalnych  klientów.

  • Przykład: Narzędzia analityczne Google dostarczają fundamentalnej wiedzy na temat tego w jaki sposób użytkownik trafił na Twoje treści/stronę WWW. Wspierając statystyki Google, np. narzędziem dostępnym w ofercie home.pl – Semstorm – możesz szybko sprawdzić, jakie słowa kluczowe i frazy wpłynęły i wypracowały ten ruch. Przeanalizuj dane aby wyciągnąć wnioski i zaplanować kolejne działania: publikacje nowych treści, wzmocnienie pozycji już istniejących fraz, sprawdzenie działań konkurencji.

Statystyki Google Analytics, analityka internetowa, pomagają w SEO. Pomagają dowiedzieć się, czego szukali Twoi użytkownicy, że trafili właśnie do Ciebie. Możesz porównywać treści swojej strony WWW, z wynikami analityki. Czy Twoja strona odpowiada na pytania i potrzeby użytkowników? Znając te potrzeby, możesz także wyznaczyć kolejne kierunku rozwoju, zaplanować nowe publikacje i tworzyć nowy content, który będzie kolejno rozwiał już wypracowaną pozycję, ale także tworzył nowe potrzeby i odpowiadał na nowe pytania.

Obserwuj najlepsze treści na swojej stronie WWW

Google Analytics, podobnie jak większość systemów analityki internetowej, odpowiada m.in. na pytanie: co użytkownicy robią na mojej stronie i co zwraca ich największą uwagę. W ten sposób możesz zidentyfikować najlepsze treści dostępne na stronie WWW. Powinieneś skupić się na nich, bo to one mogą pomóc Ci tworzyć lepszą konwersję, przekierować ruch na kolejne strony, a także utrzymać odbiorcę.

Zidentyfikuj treści które mają najwięcej odwiedzin, skorzystaj ze statystyk Google Analytics. Sprawdź jak długo użytkownik spędził na nich czas i co zrobił następnie: wyszedł, przeszedł do kolejnej strony, a może coś kupił. Być może wystarczy po prostu dodać nowe treści, zachęcić użytkownika do sprawdzenia kolejnych stron witryny WWW, dodać przyciski wzywające do działania.

Możesz rozwijać swoje najlepsze strony zmieniając ich treści, tak aby zawsze były aktualne, aby zawsze odpowiadały na ważne dla klientów pytania w sposób, dostarczający najlepszych odpowiedzi. Te same strony pokażą Ci także, czym interesują się Twoi odbiorcy, jaki rodzaj treści przyciąga ich.

Polecanie strony WWW

Chociaż wydaje nam się, że większość ruchu na stronie WWW pochodzi z Google, nie zawsze tak jest. Nasze treści są udostępniane w sieci, są widoczne w wyszukiwarce Google, w social media, na blogach branżowych także na forach, itp.. Dzięki Google Analytics możesz śledzić skąd pochodzi największy ruch i wykorzystać to na swoją korzyść.

Liczne przekierowania z Google (wyszukiwarka Google) to dowód na to, że Twoja pozycja, SEO strony, jest mocna. Pojawienie się kolejnych źródeł/poleceń, to dowód na to, że Twoje treści są publikowane i udostepniane w sieci. Dużo zainteresowanie, np. social media, powinno zachęcić Cię do szukania odbiorców/klientów właśnie tam. Możesz zaplanować działania marketingowe, mające na celu czy to udostępnianie publikacji w social media, a może emisję reklam.

Kto poleca stronę WWW, a kto ma z tego ruch

Google Analytics jest w stanie pokazać Ci, kto poleca Twoje treści – skąd użytkownik dotarł do Twojej strony WWW. Jeden z dostępnych raportów pokazuje też, do kogo najczęściej odwołujesz się w publikacjach i jaki generuje to ruch dla zewnętrznych witryn. Na tej podstawie możesz podjąć działania zmierzające do współpracy, składając im oferty partnerskie. Współpraca na zasadzie rekomendacji działa zawsze w dwie strony, oraz generuje wzajemne powiązania.

Takie rozwiązanie jest korzystne dla obu stron o ile nie gryzie się to w ich interesach. Dlatego wybierając partnera wyłonionego z raportu Google Analytics, powinieneś także dotrzeć do informacji, co wpływa na zainteresowanie zewnętrznymi witrynami oraz czy nie powoduje to utraty ruchu. Analityka działa tu w dwie strony, daje szansę na pozykanie klientów, ale może pomóc nam ich zatrzymać przy sobie.

Podsumowanie

Powyższy artykuł nie wyczerpuje tematu znaczenia analityki internetowej w obsłudze strony WWW, budowaniu marki, pozycji, generowania ruchu i pozyskiwaniu oraz utrzymaniu Klienta. Przeczytałeś o kilku możliwościach jakie dają np. statystyki Google Analytics. Problemów oraz szans jakie rozwiązują i dają statystyki, analityka internetowa, można mnożyć bez końca. Ważnym jest aby poznać narzędzie z którym się pracuje, a następnie wyznaczać sobie cele.

Tak samo jak użytkownicy internetu szukają odpowiedzi na swoje pytania (np. poprzez wyszukiwarkę Google), tak Ty jesteś lub możesz być ich odpowiedzią. Sam w miarę rozwoju strony WWW/sklepu/portalu, będziesz szukał odpowiedzi na kolejne pytania, aby jeszcze lepiej poznać użytkowników, ich możliwości oraz potrzeby. Potrzeby wynikające z tego jak obsługują i czego szukają na stronie WWW, ale też potrzeby uzyskania”produktu” po jaki do Ciebie przyszli.

Analityka internetowa będzie więc zarówno narzędziem wspierającym budowanie i rozwijanie witryny internetowej, ale także twojej marki. Może znacząco wpłynąć na sprzedaż, nie generując żadnego dochodu lub znacząco go zwiększając. Nawet jeśli tym dochodem, jest tylko rosnący słupek odwiedzin strony WWW.

Artykuły o Google Analytics

 

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie