Statystyki Google Analytics

Google Analytics pozwala zbierać i analizować wiele danych, które są niezwykle pomocne w ocenie m.in. tego, jak skuteczna jest strona internetowa lub aplikacja oraz w namierzaniu jej słabych punktów. Dla wielu osób i firm to podstawowe narzędzie analityczne. Z jego pomocą o wiele łatwiej jest osiągnąć sukces w internecie. Poznaj najważniejsze informacje na temat Google Analytics 4.

SPIS TREŚCI

Podstawowe informacje o Google Analytics

Google Analytics to narzędzie służące do analizy stron internetowych, ruchu internetowego, ruchu na stronie WWW.  Statystyki Google mają swój początek w narzędziu stworzonym przez zewnętrzną firmę, Urchin Software Corporation. Następnie, co jest całkowicie naturalne, zostało przejęte przez Google w 2005 r. Teraz nazywane Google Analytics – monitor śledzenia używa plików cookie, które przechowują różne informacje o zachowaniu odwiedzających witrynę. Mierząc te dane, operatorzy stron internetowych mogą uzyskać dokładne statystyki, aby odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Ilu użytkowników odwiedziło witrynę lub określoną stronę w danym okresie czasu oraz jak długo przebywali na witrynie lub konkretnych stronach?
  • Czy użytkownicy odwiedzają Twoją stronę odnajdując ją w Google, w innej wyszukiwarce, a może przechodzą z innych stron?
  • Skąd pochodzą użytkownicy Twojej strony WWW?
  • Ilu użytkowników dokonuje konwersji czyli ilu z nich robi zakupy, pobiera dane, rejestruje się, loguje lub klika w reklamy?
  • W którym momencie odwiedzający opuszczają witrynę, jak wygląda ścieżka od wejścia do wyjścia?

Google Analytics 4

Google Analytics 4 pojawił się w październiku 2020 roku, a od 1 lipca 2023 roku korzystać można wyłącznie z tej wersji – poprzednia nie jest już wspierana. To duża zmiana dla osób przyzwyczajonych do Universal Analytics: zmienił się model danych, w inny sposób trzeba mierzyć zaangażowanie użytkowników, inna jest też struktura raportowania, a to nie wszystkie zmiany. To, co przede wszystkim różni nową wersję od starej to zbieranie danych w oparciu o zdarzenia. Ponadto w GA4 ruch można mierzyć nie tylko ze stron internetowych, ale też aplikacji.

Duże zmiany w nowej wersji Google Analytics 4 sprawiają, że trzeba na nowo nauczyć się z niego korzystać, przyzwyczaić do nowości i w nowy sposób spojrzeć na prezentowane dane. Część użytkowników z tego powodu zaczęła szukać alternatyw dla Google Analytics. Chociaż różnice pomiędzy „starym” i „nowym” Analyticsem na początku mogą wydawać się przytłaczające, to jednak warto nauczyć się korzystać z GA4. Dostarcza on niezliczonej ilości danych na temat ruch na Twojej stronie WWW. Pokazuje, w jaki sposób użytkownicy witryny wchodzą z nią w interakcje. Stanowi fundament sukcesu w internecie.

Google Analytics 4:

  • Dzięki nowemu modelowi danych opartemu na zdarzeniach, pozwala śledzić o wiele więcej interakcji użytkownika ze stroną;
  • Pozwala łatwiej porównywać i analizować dane ze stron internetowych i aplikacji mobilnych, dzięki gromadzeniu ich w jednym miejscu;
  • Pomaga optymalizować kampanie marketingowe dzięki prognozowaniu przyszłych trendów;
  • Oferuje wiele nowych raportów, które są bardziej elastyczne niż w starszej wersji;
  • Pozwala lepiej zarządzać kampaniami reklamowymi dzięki głębszej integracji z Google Ads;
  • Lepiej wykorzystuje dane o użytkownikach, dzięki czemu łatwiejsze jest tworzenie grup odbiorców na podstawie różnych kryteriów;
  • Jest kompatybilny z Google Tag Managerem, przez co zarządzanie kodami śledzenia i ich aktualizacja są łatwiejsze;
  • Daje bezpłatny dostęp do BigQuery wszystkim użytkownikom.

W jaki sposób możesz korzystać z Google Analytics?

Zebrane dane dają wgląd w skuteczność i jakość treści na stronie czy funkcjonalność kampanii reklamowych. Można też ustalić, które strony są najbardziej skuteczne, analizując dane mierzące czas przebywania użytkowników w witrynie. To, w połączeniu z informacjami o tym, jak użytkownicy docierają do poszczególnych stron, pomaga stworzyć dokładny obraz tego, które linki działają najlepiej i które treści są najsilniejsze.

Konfiguracja Google Analytics

Google oferuje spersonalizowany przewodnik, który pomoże skonfigurować Google Analytics. Wystarczy odpowiedzieć na kilka pytań w tym miejscu. Z kolei więcej bardziej szczegółowych informacji na temat konfiguracji usługi znajduje się tutaj.

Korzystanie z raportów Google Analytics 4

Po pierwszej konfiguracji i zebraniu podstawowych informacji o ruchu na stronie WWW uzyskasz dostęp do raportów Google Analytics 4. Co zobaczysz, po zalogowaniu się do panelu statystyk?

Strona główna

Na stronie głównej znajdziesz informacje o tym, czego zwykle używasz. Z kart możesz przejść do raportów szczegółowych.
Google Analytics 4: Strona główna

Karty na stronie głównej:

Przegląd: to istotne dla Ciebie dane (np. Liczba zdarzeń i Użytkownicy). Możesz zmienić rodzaj danych po najechaniu na niego kursorem.

Użytkownicy z ostatnich 30 minut: to bieżąca aktywność użytkowników. Możesz zmienić dane po najechaniu kursorem na pozycję Kraj lub Użytkownicy.

Ostatnio używane: to linki do części konta, z których ostatnio korzystałeś.

Proponowane dla Ciebie: to karty, które są popularne na całym Twoim koncie Google Analytics oraz karty, które często wyświetlasz.

Trendy i rekomendacje: zawierają informacje o trendach oraz anomaliach w Twoich danych. Znajdziesz tu także sugestie, jak zoptymalizować dane i korzystać z nowych funkcji.

Raporty

W tej sekcji, w menu po lewej stronie znajdują się grupy powiązanych raportów. To, które z nich zobaczysz na swoim koncie, zależy od jego konfiguracji. Mogą to być np. raporty:

  • Pozyskiwanie użytkowników ogółem: zawiera dane o tym, w jaki sposób użytkownicy trafili na Twoją stronę.
  • Zwiększenie sprzedaży online ogółem: zawiera informacje o sprzedaży na Twojej stronie.
  • Zaangażowanie: zawiera dane o tym, co użytkownicy robią na Twojej stronie i które podstrony otwierają.
  • Badanie zachowań użytkowników: zawiera dane o tym, jak użytkownicy korzystają z Twojej strony, które podstrony otwierają i jakie wywołują zdarzenia.
  • Zdobywanie potencjalnych klientów: zawiera dane na temat działań służących zdobywaniu klientów, np. o ich efektach w postaci interakcji ze stronami docelowymi.
  • Generowanie przychodu ogółem: zawiera dane o tym, jakie przychody generują zakupy e-commerce i w aplikacji oraz reklamy mobilne.
  • Podnoszenie świadomości marki: zawiera dane o skuteczności promowania firmy w Google Ads.
  • Utrzymanie ogółem: zawiera dane o utrzymywaniu użytkowników na przestrzeni czasu.
  • Informacje związane z technologią: zawiera dane o technologiach, za pomocą których użytkownicy zyskują dostęp do Twojej strony (np. wersja przeglądarki).
  • Omówienie atrybutów użytkownika: zawiera dane o użytkownikach Twojej strony, np. o kraju pochodzenia.

Eksplorowanie

Eksploracje to coś więcej niż standardowe raporty – mogą bowiem dać bardziej szczegółowe dane na interesujące Cię kwestie. Metody dostępne w tym narzędziu pozwalają m.in.:

  • Wizualizować działania użytkowników na Twojej stronie, dzięki czemu dowiesz się, jak ją ulepszyć oraz w jakich grupach odbiorców Twoja skuteczność jest za mała lub zbyt duża (Eksploracja ścieżki).
  • Zobaczyć powiązania różnych segmentów użytkowników i odkrywać nowe segmenty spełniające bardziej złożone kryteria (Pokrywanie się segmentów).
  • Porównać różne rodzaje danych w bezpośredni sposób (Eksploracja swobodna).

Google Analytics 4: Eksploracje

Więcej o narzędziu Eksploracje i tym, jak z niego korzystać znajdziesz tutaj.

Reklamy

By w pełni korzystać z sekcji Reklamy, konieczne jest połączenie usługi Google Analytics 4 z kontem w Google Ads. Wówczas raporty w tej sekcji będą zawierać szczegółowe dane na temat Twoich kampanii w Google Ads.

Raporty w tej sekcji to:

  • Podsumowanie reklam – ogólny przegląd danych na temat Twoich reklam.
  • Skuteczność – informacje o tym, jakie kampanie i kanały przyniosły konwersje.
  • Porównanie modeli – dane pozwalające porównać wpływ różnych modeli atrybucji na ocenę kanałów marketingowych.
  • Ścieżki konwersji – informacje o ścieżkach, którymi klienci docierają do konwersji.

Konfiguracja

W tej sekcji można m.in. znaleźć informacje o Zdarzeniach, Konwersjach i Odbiorcach. Jest tu też dostępny raport DebugView. Zbiera on informacje w czasie rzeczywistym i z jego pomocą możesz m.in. rozwiązać problemy z instalacją tagów oraz sprawdzić, czy dane są zbierane prawidłowo.

Czytaj także:
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie