Jak sprawdzić logi WWW/HTTP, MTA oraz FTP przez SSH lub FTP?

Na serwerach typu Hosting BiznesHosting Profesjonalny i Hosting Premium logi WWW/HTTP, FTP oraz MTA udostępniane są przez protokół SSH, oraz FTP.

Pamiętaj, że na serwerze Hosting Start logi serwera nie są dostępne przez protokoły SSH oraz FTP.

UWAGA! Na serwerach pocztowych Dovecot oraz Postfix logi MTA nie są dostępne poprzez FTP.

SPIS TREŚCI

Poradnik video: Jak pobrać logi WWW, FTP lub MTA przez WebFTP w Panelu klienta?

Wprowadzenie

Za pośrednictwem klienta SSH (np. PuTTY) oraz klienta FTP (np. Total Commander) możesz połączyć się z Twoim serwerem, aby sprawdzić lub pobrać logi opisujące działania i operacje realizowane na serwerze. Pamiętaj, że dostępne są logi z ostatnich 14 dni.
Logi WWW/HTTP przedstawiają dane na temat wszystkich nawiązanych połączeń HTTP do serwera, w tym wywołań stron oraz plików i skryptów. To właśnie za pomocą logów WWW/HTTP generowane są statystyki oglądalności Twojego serwera.
  • Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o statystykach oglądalności.

Logi FTP przedstawiają wszystkie udane oraz nieudane połączenia z serwerem FTP (np. za pomocą klienta FTP), a także operacje wykonywane na plikach i katalogach (np. kasowanie, tworzenie, edycja). Logi FTP są istotne z punktu widzenia administratora, który może zidentyfikować kto oraz kiedy, dokonywał zmian w strukturze plików na serwerze FTP.

Logi MTA to logi serwera poczty wychodzącej, które przedstawiają szczegółowe informacje dotyczące poczty wychodzącej ze skrzynek pocztowych zlokalizowanych na serwerze w home.pl. Informują o dacie i godzinie rozpoczęcia transferu wiadomości, przebiegu procesu wysyłki, a także informacji zwrotnej, zwróconej przez serwer odbiorcy. Stanowią potwierdzenie dostarczenia, odrzucenia lub kolejki wiadomości e-mail wychodzących z konta pocztowego serwera.

W logach MTA znajdziesz informacje na temat wiadomości wysyłanych na zewnątrz, czyli do skrzynek e-mail poza home.pl. Wiadomości e-mail wysyłane lokalnie pomiędzy skrzynkami e-mail znajdującymi się w home.pl, dostępne są tylko w ramach logów SMTP – skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby otrzymać logi SMTP swojego serwera.

WAŻNE! Jeśli nie potrafisz samodzielnie pobrać logów z serwera, możesz skorzystać z oferty pomocy naszych administratorów. Wygenerowane logi WWW/HTTP, MTA i/lub FTP dla Twojego serwera możesz otrzymać od administratorów home.pl w ramach oferty Usługi Informatycznych. Oznacza to, że wygenerowane logi WWW/HTTP otrzymasz od naszych administratorów na podany adres e-mail, po zamówieniu odpowiedniej usługi wygenerowania logów oraz po opłaceniu tego zamówienia.

Jak sprawdzić logi WWW/HTTP, FTP oraz MTA przez protokół SSH?

  1. Połącz się za pośrednictwem klienta SSH z serwerem.
    • Kliknij tutaj, aby sprawdzić, jak połączyć się z serwerem przez SSH.
  2. Przejdź do katalogu „~/logs/” i wybierz, które logi chcesz sprawdzić. W celu przejścia do katalogu „~/logs/” tuż po połączeniu się z serwerem wpisz poniższą komendę:
    cd logs

    Klient SSH - Przejdź do katalogu /logs i wpisz komendę ls

  3. Po wpisaniu komendy „ls”, na ekranie wyświetli się lista plików logów WWW/HTTP, MTA oraz FTP.
    WAŻNE! Zwróć uwagę na nazwy poszczególnych plików, które określają datę wygenerowania logów, np. w pliku „web.log.20131201.txt” znajdziesz logi WWW/HTTP z 01.12.2013.
  4. Skorzystaj z odpowiednich komend (np. „zcat” lub „zless”), aby wyświetlić zawartość wybranego pliku w konsoli, np.:
    zcat web.log.20131201.txt

Jak pobrać logi WWW/HTTP, FTP lub MTA na komputer lokalny za pomocą SSH?

  1. Połącz się za pośrednictwem klienta SSH z serwerem.
    • Kliknij tutaj, aby sprawdzić, jak połączyć się z serwerem przez SSH.
  2. Tuż po połączeniu się z serwerem, wpisz poniższą komendę, aby przejść do katalogu „~/logs”.
    cd logs

    Klient SSH - Przejdź do katalogu /logs i wpisz komendę ls

  3. Po wpisaniu komendy „ls”, na ekranie wyświetli się lista plików logów WWW/HTTP, MTA oraz FTP.
    WAŻNE! Zwróć uwagę na nazwy poszczególnych plików, które określają datę wygenerowania logów, np. w pliku „web.log.20131201.txt” znajdziesz logi WWW/HTTP z 01.12.2013.
  4. Skorzystaj z poniższej komendy, aby rozpakować i przenieść wybrany plik logów do katalogu „/hidden”. Katalog ten nie jest dostępny do wywołania z poziomu protokołu HTTP. Pogrubiony tekst należy zamienić na nazwę pliku logów, który chcesz rozpakować i przenieść do katalogu „/hidden”.
    gunzip ftp.log.20131202.txt -c > ../public_html/hidden/ftp.log.20131202.txt
  5. Po wykonaniu polecenia połącz się z Twoim serwerem za pośrednictwem FTP.
  6. Następnie przejdź do katalogu „/hidden” i pobierz plik logów na komputer lokalny.

Jak sprawdzić i pobrać logi WWW/HTTP, FTP lub MTA przez protokół FTP?

  1. Połącz się z serwerem za pośrednictwem klienta FTP.
    • Kliknij tutaj, aby sprawdzić, jak połączyć się z serwerem FTP przez klienta FTP.
    • Kliknij tutaj, aby sprawdzić, jak połączyć się z serwerem FTP przez przeglądarkę WWW.
  2. Po połączeniu z serwerem przejdź do katalogu „/logs” gdzie znajdziesz logi WWW/HTTTP, FTP oraz MTA.
    WAŻNE! Jeśli nie widzisz katalogu „/logs” w strukturze katalogów Twojego serwera, oznacza to, że połączyłeś się z serwerem FTP bez użycia protokołu SFTP. Spróbuj skorzystać z połączenia za pomocą protokołu SFTP. Jeśli nadal nie widzisz katalogu „/logs”, oznacza to, że połączyłeś się z serwerem, który nie umożliwia dostępu do logów przez FTP.
  3. Za pomocą klienta FTP, pobierz wybrane pliki logów na Twój komputer lokalny.
  4. Po pobraniu wybranych plików logów zmień rozszerzenie plików na „.gzip” i następnie wypakuj archiwa.
    WAŻNE! Zmianę rozszerzeń dla plików możesz wykonać bezpośrednio w systemie Windows, jeśli masz włączoną opcję w ustawieniach widoku folderów, która powoduje wyświetlanie rozszerzeń znanych typów plików. Jeśli opcja jest włączona, podczas procesu zmiany nazwy pliku, będziesz mógł zmienić rozszerzenie tego pliku na „.gzip”. Jeśli nie potrafisz zmienić rozszerzenia pliku w systemie Windows, spróbuj wykonać tę operację za pośrednictwem klienta FTP (np. Total Commander), który domyślnie powinien pozwalać na wyświetlanie i zmianę rozszerzeń plików.
  5. Po wypakowaniu plików z archiwum zmień rozszerzenia wypakowanych plików na „.txt”. Pliki tekstowe w takiej postaci możesz otworzyć w dowolnym edytorze tekstowym.
WAŻNE! Dostęp do katalogu „/logs” możliwy jest tylko w przypadku połączenia z serwerem FTP jako administrator, np. używając jako loginu, identyfikatora swojego serwera „serwer123456”. Jeśli dostęp do katalogu „/logs” mają mieć także inni użytkownicy, podczas tworzenia dodatkowych kont FTP, konieczne jest zaznczenie opcji „Zezwól na dostęp do kopii zapasowej”. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o tworzeniu dodatkowych kont FTP.
Podczas tworzenia nowego konta FTP możesz udzielić mu dostęp do kopii bezpieczeństwa. Taka zgoda będzie jednoznaczna z udostępnieniem katalogu /logs zawierającego logi serwera.
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie