Jak zaprojektować przejrzysty interfejs sklepu?

23 października 2023 r. usługa eSklep została zastąpiona przez sklepy Shoper od home.pl.
Załóż sklep i:

  • Wygodnie sprzedawaj w wielu kanałach, m.in. Allegro i OLX,
  • Łatwo zmieniaj jego wygląd, dzięki gotowym szablonom,
  • Zarządzaj sprzedażą z dowolnego urządzenia,
  • Docieraj z ofertą do klientów przez blog i newsletter.

Chcesz sprawdzić, jak to działa? Przetestuj sklep Shoper od home.pl przez 14 dni za darmo.

CHCĘ PRZETESTOWAĆ SKLEP ZA DARMO

Szukasz innej platformy do sprzedaży w sieci? Poznaj więcej możliwości na otwarcie sklepu internetowego.

Nowoczesny projekt oraz atrakcyjna wizualizacja witryny sklepowej przyciągają uwagę kupujących i zachęcają do zakupów. Dobrze zaprojektowany interfejs sklepu pozwala zwiększyć słupki sprzedaży nawet o kilkadziesiąt procent.

Projekt i wystrój mają znaczący wpływ na tworzenie tożsamości sklepu. Kolory, układ elementów oraz pomysły kształtują charakter sklepu oraz wpływają na jego postrzeganie na rynku. Tak w świecie rzeczywistym, jak i w handlu internetowym.

Koncepcja witryny sklepowej musi więc odpowiadać aktualnym trendom, wychodzić naprzeciw klientom oraz idealnie współgrać z tym, co sprzedajemy. Ale liczy się także zawartość i sposób prezentacji oferty. Oto kilka reguł, którymi warto kierować się przy projektowaniu interfejsu sklepu internetowego. 

Zmień wygląd sklepu internetowego

Po pierwsze: klient nasz Pan

Zacznijmy od podstaw. Kupowanie w sklepie internetowym musi być szybkie, wygodne i intuicyjne. Sposób zaprojektowania sklepu ma na to największy wpływ. Pamiętaj, że klientami sklepu są nie tylko fani iPhone’a i nowinek technicznych, ale także osoby które komputer wykorzystują do poczty, sprawdzenia salda w banku czy właśnie robienia zakupów.

Pomyśl, w jaki sposób usprawnić nawigację po sklepie. Dostosuj ją do rodzaju oraz liczby sprzedawanych produktów. Zrezygnuj z treści, animacji i efektów specjalnych. Unikaj nic nie wnoszących zdjęć, grafik i tekstu. Zamiast tego zadbaj o czytelne i wymowne przyciski pozwalające np. szybko dodać interesujący produkt do koszyka.

Zaprezentuj cenę, a jeśli to możliwe, także informacje o dostępności towaru i (najniższych) kosztach dostawy. Nigdy nie wprowadzaj klienta w błąd przez zamieszczenie nieprawdziwych danych. Jeśli na etapie składania zamówienia klient zobaczy inną cenę niż ta w ofercie, z całą pewnością zrezygnuje z zakupów.

Po drugie: e-merchandising

E-commerce ma wiele wspólnego z tradycyjnym handlem. Celem każdego właściciela sklepu internetowego jest zwiększenie wolumenu sprzedaży i tym samym zysku. Jest to możliwe dzięki spełnieniu oczekiwań klientów. Witryna sklepu daje duże możliwości w kształtowaniu oferty, a także kształtowaniu zachowań nabywczych kupujących.

Strona główna jest jak najlepsze miejsce na półce. Przykuwa uwagę oraz pozwala dotrzeć do szerokiej grupy klientów. Na głównej stronie możesz zaprezentować ograniczoną liczbę produktów, a więc ich dobór powinien być każdorazowo przemyślny, aby zmaksymalizować zysk.

Ustal kryteria doboru ofert. W zależności od przyjętej strategii biznesowej możesz promować produkty, które najlepiej się sprzedają, na których masz najwyższą marżę lub których masz najwięcej na magazynie.

Podążaj za trendami oraz sytuacją na rynku. Wyróżniaj produkty sezonowe. Zaplanuj i wdrażaj promocje, przeceny i wyprzedaże. Możesz współkształtować politykę sprzedażową razem z producentami. Jest to propozycja dla mniejszych sklepów prowadzących np. dystrybucję produktu na terenie Polski, ale też dużych graczy, którzy za promowanie danej oferty mogą pobierać dodatkowe opłaty.

Po trzecie: nie odkrywaj koła po raz drugi

Ta maksyma dotyczy także projektowania witryny sklepowej. Kupujący, który trafi do Twojego sklepu, musi czuć się w nim pewnie i znajomo. Posługując się analogią – wyjdzie, jeśli nie będzie wiedział, gdzie jest przymierzalnia, a gdzie kasa.

A zatem, pokrótce.

Lewy górny róg witryny rezerwujemy standardowo na logo sklepu. Logo jednoznacznie identyfikuje sklep oraz buduje jego tożsamość. Logo powinno płynnie komponować się pod względem formy i kolorystyki z pozostałą częścią witryny.

Po przeciwnej stronie jest miejsce na koszyk. Może on przyjąć formę odnośnika lub przycisku. Dobrze, jeśli informuje o liczbie umieszczonych w nim produktów. Wiele sklepów stosuje rozszerzoną formę koszyka prezentującą bezpośrednio na stronie głównej listę towarów, które zostały do niego dodane.

Górny prawy róg witryny to typowe miejsce na podanie numeru telefonu infolinii lub choćby odnośnika do strony z danymi kontaktowymi. Warto poinformować klientów, jeśli udostępniamy możliwość kontaktu z konsultantami sklepu przez czat. Tutaj także możemy zamieścić pole logowania do Panelu klienta.

U góry strony (choć nie ma tutaj reguły w którym miejscu) powinien znaleźć się pasek wyszukiwania. Z wyszukiwarki możemy zrezygnować wyłącznie wówczas, gdy prezentowany asortyment liczy kilka lub kilkanaście pozycji.

Menu sklepu prowadzi do katalogu sprzedawanych produktów. Standardowo umieszcza się je w lewej kolumnie, rzadziej przyjmuje ono formę paska u góry witryny. Menu możesz wyposażyć w dodatkowe efekty graficzne np. rozwinięcia, podświetlenia. Pamiętaj jednak, aby całość była spójna z resztą strony sklepu.

Główny obszar witryny zajmuje prezentacja oferty. Nie zapomnij, aby u dołu strony sklepu zawrzeć linki do podstron z regulaminem, pomocą, kosztach dostawy, płatnościach ratalnych itp. W modzie jest zamieszczanie logo firm kurierskich, którymi wysyłany jest towar, czy infografiki związanych z obsługiwanymi formami płatności. Oprócz funkcji informacyjnej grafiki te pozwalają zwiększyć wiarygodność sklepu.

Po czwarte: przemawiaj z wyobraźnią

Jeden obraz wyraża więcej niż tysiąc słów. Na głównej nie ma miejsca na długie opisy i specyfikacje techniczne. Te zamieścisz na oddzielnych podstronach każdego produktu. Strona główna ma przekonać klientów do dokonania zakupu oraz – co oczywiste – na dość ograniczonej przestrzeni zaprezentować możliwie najszerzej ofertę sklepu.

Podstawowym środkiem przekazu na głównej jest obraz. Najczęściej są to zdjęcia uzupełnione krzykliwymi hasłami, które mają przyciągnąć uwagę kupujących. Coraz chętniej właściciele sklepów stosują sprytny zabieg polegający na połączeniu tradycyjnej formy prezentacji produktów z elementami reklamy. Klasycznym tego przykładem są boksy zaprojektowane w formie dość dużego banneru, najczęściej z wykorzystaniem animacji Flash.

Boks przedstawia do kilku ofert wyświetlanych w odstępach kilkusekundowych, między którymi następuje płynne, automatyczne, przejście. Aby uniknąć posądzenia o reklamę, klient ma możliwość samodzielnego przełączania kolejnych bannerów. W ten sposób użytkownik ma wpływ na to, co jest wyświetlane na ekranie, może także szybko wrócić do oferty, która przykuła jego uwagę.

Używaj eleganckich czcionek, stosuj nagłówki. Nie rezygnuj z czytelnych miniatur oraz dużych zdjęć wyświetlanych po kliknięciu miniatury. Dodaj elementy Flash, aby zapewnić płynne przeglądanie kolejnych grafik.

Po piąte: kolory

Prawidłowy dobór kolorów ma istotne znaczenie dla wyników sprzedażowych. Kolory wpływają na klimat i charakter sklepu, a zatem powinny idealnie współgrać z ofertą. Przykład? Naturalnym kolorem dla sklepu z kawami jest brąz i jego różne odcienie. Wybierz zieleń, jeśli sprzedajesz artykuły do utrzymania ogrodu. Na więcej swobody i żywych kolorów możesz sobie pozwolić, jeśli prowadzisz sklep z zabawkami.

Jak w każdej innej dziedzinie i tutaj liczy się smak i wyczucie gustu. Jeśli wybór kolorów nie wynika wprost ze sprzedawanego asortymentu poszukaj więcej informacji na temat wpływu kolorów na psychikę i nastrój człowieka.

W każdym przypadku unikaj zbyt wielu kolorów. Podstawowa zasada mówi o wyborze dwóch, maksymalnie trzech, podstawowych kolorów oraz dopełnienie ich odcieniami. Barwy podstawowe należy dobrać w taki sposób, aby ze sobą harmonizowały lub były w kontraście.

Kolory harmonizujące to takie, które w kole barw leżą obok siebie, kontrastujące znajdziemy w kole naprzeciw siebie. Możesz wyjść nieco poza szablon i korzystać z dobrze znanych kompozycji i doświadczeń. Jasna zieleń świetnie komponuje się z pomarańczowym. Grafit z czerwonym. Wszystko musi wyglądać gustownie i z klasą.

Po szóste: sklep jako całość

Witryna sklepu to nie tylko strona główna. Duża liczba klientów jest przekierowywana z wyszukiwarek i porównywarek cen bezpośrednio na kartę produktu. Masz tylko kilka chwil, aby przykuć uwagę gościa i zachęcić go do zakupu. Nie pozwól, aby kupujący zrezygnował z dalszego przeglądania oferty sklepu.

Zachęć go do odwiedzenia strony głównej przez wyraziste logo. Daj mu szansę na zapoznanie się z innymi produktami, tworząc czytelne menu kategorii oraz pasek wyszukiwania. Stosuj boksy z informacjami o produktach podobnych, powiązanych, czy tych najczęściej kupowanych przez innych klientów. W oddzielnym boksie wyróżnij oferty promocyjne.

Karta produktu to miejsce na dokładną prezentację sprzedawanego towaru. Umieszczaj zdjęcia, opisy, specyfikacje techniczne. Dostosuj opisy produktów do grupy docelowej, do której kierujesz swoją ofertę. Nie rezygnuj z opinii użytkowników, sam dodawaj porady i recenzje produktów, które udało Ci się przetestować. Poinformuj klienta o cenie, dostępności i kosztach dostawy.

Karta produktu musi współistnieć ze stroną główną. Używaj więc szablonów, aby każda podstrona prezentowała się identycznie. Stosuj te same zasady formatowania oraz kolejność rozmieszczenia elementów na stronie. W ten sposób unikniesz chaosu, a klient w kilka chwil „zaprzyjaźni się” z Twoim sklepem.

Po siódme: tradycyjne złe podejście

Klasycznym przykładem źle zaprojektowanego sklepu jest „ciężka” strona główna i jej kolejne podstrony. Wybór szybkich i niezawodnych serwerów to jedno. Równie ważny jest sposób zaprogramowania sklepu oraz liczba elementów graficznych. Dobry webdeweloper wie, jakie kroki należy podjąć, aby witryna sklepu wyświetlała się szybko.

Zacznijmy od zmniejszenia rozmiaru strony, ograniczenia liczby skryptów i zewnętrznych plików, a także uporządkowania składni kodu. Zadbajmy także o kolejność wyświetlania poszczególnych elementów witryny, tak aby pierwsze informacje pojawiły się na ekranie jeszcze przed załadowaniem całości danych.

Dlaczego jest to aż tak ważne? Coraz więcej osób korzysta z mobilnych połączeń, które w godzinach szczytu działają dość powolnie. Nie od dziś wiadomo, że szybkość ładowania się strony ma znaczenie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Zoptymalizuj swoją witrynę, a zyskasz nie tylko większy poziom zadowolenia kupujących, ale i nowych klientów.

Witryna sklepu powinna wyglądać równie dobrze w małej, jak i dużej rozdzielczości. Spróbuj wykorzystać jak najwięcej miejsca na ekranie. Zbyt wiele pustej przestrzeni po lewej i prawej stronie ogranicza możliwość prezentacji oferty nawet o 30%.

Po ósme: szyty na miarę

Idealna witryna sklepu kosztuje mniej więcej tyle, ile zaprojektowanie i wykonanie strony internetowej. Powierz to zadanie profesjonalistom: grafikowi, osobie zajmującej się tworzeniem WWW czy agencji reklamowej. Efekt końcowy będzie piorunujący i wpłynie na budowanie pozytywnego wizerunku oraz marki sklepu.

Spośród kilku propozycji projektu graficznego wybierz ten, który najpełniej odda Twoje oczekiwania. Na całość wydasz od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. W cenie uwzględnij integrację szaty graficznej z silnikiem sklepu.

Indywidualny projekt sklepu to propozycja dla tych, którzy poważnie myślą o prowadzeniu biznesu w Sieci. W tym przypadku szatę graficzną witryny należy traktować jako inwestycję, tak samo jak wykończenie wnętrza, czy zakup mebli do tradycyjnego butiku. Personalizacja szaty graficznej ma kluczowe znaczenie, gdy sprzedajemy towary luksusowe czy produkty wymagające indywidualnej prezentacji.

O atrakcyjny, nieszablonowy wystrój warto zadbać, jeśli jesteśmy producentem sprzedawanego wyrobu. Witryna sklepu może nawiązywać lub ściśle integrować się ze stroną internetową firmy.

Tym, którzy dysponują ograniczonym budżetem pozostaje użycie gotowych szablonów wystroju sklepu. Szablony takie dostępne są na platformach sklepowych online, ale także rozpowszechniane wraz z oprogramowaniem sklepu. Ich podstawową wadą jest schematyczność.

W przypadku większej popularności danej platformy wszystkie sklepy wyglądają niemal identycznie. Zmiany w szablonie dotyczą głównie kolorystyki, układu kolumn na stronie, czy kształtu przycisków. Brak w nich finezji oraz płynnego komponowania się z ofertą sklepu.

Po dziewiąte: podglądaj konkurencję

Przed przystąpieniem do prac nad projektem własnego sklepu, sprawdź, jak prezentuje się konkurencja. Każdy produkt, każda branża jest inna, dlatego trudno wskazać jeden, pewny przepis na doskonały interfejs sklepu.

Zwróć uwagę nie tylko na formę oraz elementy graficzne, ale także treści, które są prezentowane. Jeśli potrzebujesz wsparcia, poszukaj go w Internecie.

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie