Kilka słów o bezpieczeństwie w e-handlu

Pamiętaj, że poczucie bezpieczeństwa klientów jest kluczem do ich zaufania!

Wielu właścicieli sklepów internetowych boryka się z problemem zaniechania realizacji procesu zakupowego przez swoich klientów. Po początkowej fazie dodawania przedmiotów do koszyka zakupowego, następuje etap wycofania z zakupów i niekiedy opuszczenia sklepu. Co stoi za tą decyzją? Jakie są tego powody i jak dużą rolę odgrywa w tym przypadku nieufność do bezpieczeństwa e-zakupów – na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

SPIS TREŚCI

Poradnik wideo: Czym jest certyfikat SSL i gdzie należy go stosować?

Zamów certyfikat SSL już dziś. Zadbaj o bezpieczeństwo swojej strony WWW, poczty e-mail, danych użytkowników. Zarejestruj SSL w home.pl i kontroluj wszystkie usługi z jednego Panelu klienta. Kliknij i przejdź do oferty aby zamówić certyfikat SSL.

Wśród najważniejszych przyczyn porzucania koszyka sklepowego przed sfinalizowaniem transakcji wymienia się koszty (np. dodatkowa prowizja od sposobu płatności, niezgodność cen na zamówieniu i karcie towaru), problemy z finalizacją zamówienia (złożoność zamówienia) oraz problemy techniczne (m.in. bezpieczeństwo sklepu).

Przy tworzeniu sklepu internetowego warto poświęcić dodatkowy czas na poprawienie użyteczności witryny, sprawdzenie zgodności cen towarów, a także (a może nawet przede wszystkim) zapewnienie jej należytego bezpieczeństwa. I na tym ostatnim elemencie skupimy się w poniższym artykule.

Budowanie zaufania klientów

Mimo rosnącej popularności zakupów on-line, wciąż część konsumentów podchodzi do nich z ograniczonym zaufaniem. Nieufność ta uaktywnia się w szczególności w momencie konieczności podania danych osobowych (np. nr karty kredytowej, adresu) i doprowadza ona często do całkowitej rezygnacji z zakupów. Dlatego właśnie ogromny nacisk należy położyć na aspekt bezpieczeństwa swojego sklepu internetowego, by dać klientom gwarancję ochrony wrażliwych danych.

Podanie danych firmy umożliwiających odnalezienie jej w CEIDG czy KRS, dobrze widoczne dane kontaktowe, dające się łatwo znaleźć regulamin sklepu i warunki zwrotów, napisane prostym językiem – to podstawy, dzięki którym sklep zwiększa swoja wiarygodność.

Należy też zadbać o odpowiednie zabezpieczenia technologiczne, m.in. o certyfikat SSL. Jak pokazują badania TNS Research, aż 72% internautów opuściło stronę internetową ze względu na brak możliwości bezpiecznego połączenia z wykorzystaniem protokołu HTTPS. Rezygnacja z tego elementu to bardzo zły pomysł.

Kilka słów o certyfikatach SSL

Aby zabezpieczyć wymianę danych klienta (np. loginy i hasła, dane osobiste, numery kart kredytowych), która odbywa się przez jego witrynę, właściciel sklepu internetowego powinien uruchomić na nim certyfikat SSL. Koszty zakupu i przedłużenia ważności certyfikatu SSL nie są duże, warto też śledzić promocje. A co właściwie kryje się pod tymi trzema literkami: SSL?

Certyfikat SSL (ang. Secure Socket Layer) to technologia służąca do bezpiecznej transmisji zaszyfrowanego strumienia danych, powszechnie wykorzystywana do zabezpieczania serwerów WWW zbierających, przetwarzających i udostępniających wrażliwe informacje – także sklepów internetowych.

Certyfikat SSL skutecznie chroni przed podsłuchiwaniem, podszywaniem się, czy modyfikacją przesyłanych danych. Certyfikat SSL typu OV (Organization Validation) i EV (Extended Validation – tzw. „zielony pasek adresu”) zawiera w sobie nie tylko informacje o wydawcy certyfikatu, ale także o jego właścicielu, dając tym samym gwarancję, że podmiot, któremu wysyłamy chronione informacje, jest tym, za którego się podaje.

Oprócz zapewnienia wiarygodności podmiotu, certyfikaty SSL dowolnego typu (DV – Domain Validation, OV oraz EV) zapewniają także integralność przesyłanych informacji, oraz szyfrowanie komunikatów, co jest ich podstawową funkcją.

Jak rozpoznać użycie certyfikatu?

Tyle techniki, ale jak właściwie przeciętny Kowalski ma zobaczyć, czy dany sklep ma zainstalowany certyfikat SSL? Jest kilka wyróżników strony internetowej/sklepu, które jednoznacznie wskazują na to, że jest ona zabezpieczona.

Pierwszą z nich, jest ikona w pasku adresu strony – zwykle kłódka, choć w Chrome w 2023 roku zastąpiono ją ikoną tune (symbol suwaków). Klikając na nią znajdziemy informacje o m.in. stanie certyfikatu (czy został prawidłowo zweryfikowany), okresie jego ważności, nazwie chronionej domeny i właściciela certyfikatu (OV oraz EV), a także nazwie firmy wystawiającej certyfikat.

W niektórych przeglądarkach, w przypadku stron, które zostały zabezpieczone specjalnym typem certyfikatu SSL – Extended Validation (EV), gwarantującym najwyższy poziom wiarygodności, pasek adresu przyjmuje kolor zielony.

Oprócz certyfikatu SSL typu EV, wyróżniamy jeszcze certyfikaty DV, które gwarantują szyfrowanie transmisji, a także OV – dodatkowo zawierające w sobie nazwę firmy, która uzyskała certyfikat. W przypadku certyfikatów DV i OV pasek adresu (lub jego część) ma kolor niebieski lub biały. Poza tym należy podkreślić, że nazwa zabezpieczonej certyfikatem SSL domeny w pasku adresu rozpoczyna się od przedrostka „https://” – czyli pojawia się dodatkowo literka „s” w standardowym przedrostku „http://”.

Buduj wizerunek

Zabezpieczenie strony certyfikatem SSL to dziś podstawa. Już podstawowy certyfikat zabezpiecza przesyłane przez klientów informacje. Firma, która o to nie dba i rezygnuje z posiadania na stronie certyfikatu SSL, będzie wyróżniać się na tle konkurencji – niestety negatywnie.

Warto też pamiętać, że gdy strona nie posiada certyfikatu SSL, użytkownik próbujący ją otworzyć, może otrzymać od przeglądarki ostrzeżenie o tym, że jest to strona potencjalnie niebezpieczna. Większość osób po takim komunikacie zamknie stronę i nie będzie próbowało ponownie z niej skorzystać.

Poza oczywistymi sprzedażowymi korzyściami ze stosowania certyfikatu SSL, jego posiadanie wpływa także na budowanie wizerunku firmy. Użytkownicy, którzy podejmują decyzję o dokonaniu zakupów w danym sklepie internetowym zabezpieczonym certyfikatem SSL, mają pewność, że jego właściciel dopełnił wszelkich starań, by przekazywane przez klienta dane nie zostały ujawnione osobom postronnym. Działanie to wskazuje, że właściciel witryny traktuje bezpieczeństwo swoich klientów i dokonywanych przez niego transakcji z należytą starannością.

Więcej rozwiązań
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie