Budujemy zespół obsługujący nasz e-sklep


W tym artykule zajmiemy się kwestią zatrudniania członków zespołu e-sklepu oraz wybierania właściwych podwykonawców.

Większość polskich e-sklepów to firmy małe i bardzo małe. Z raportu “Internet 2k10” wynika, że 50% podmiotów zajmujących się nad Wisłą sprzedażą w sieci Internet to osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Zatrudniają najwyżej po kilku pracowników.

GUS podaje, że na Mazowszu jest około 3800 firm zajmujących się sprzedażą wysyłkową, w tym przez Internet, a zatrudniających do 9 osób. W przedziale 10-49 pracowników mieści się 21 podmiotów, więcej niż 50 osób zatrudnia raptem jedna spółka. Podobnie wygląda to na Śląsku. W innych województwach udział dużych firm jest mniejszy.

GUS twierdzi, że 26% polskich e-sklepów to spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, 11% to spółki cywilne, a 6,5% to spółki akcyjne. Wśród tych ostatnich znajdują się największe internetowe sklepy nad Wisłą. To one zatrudniają najwięcej osób i wykorzystują profesjonalne narzędzia w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi.

Małe sklepy nie powinny jednak całkowicie kwestii kadrowych ignorować. Wdrożenie podstawowego, fachowego know-how nie jest ani trudne, ani drogie. Daje duże korzyści – na przykład wyższy poziom obsługi klienta, mniejszą liczbę błędów na stronie WWW, mniejszy odsetek reklamacji czy zwrotów.

Struktura zatrudnienia

Struktura zatrudnienia w małym e-sklepie przypomina tę stosowaną w innych firmach z sektora MŚP. Występują tutaj dwa rodzaje aktorów – pierwszy typ pełni funkcję zarządzającą, a drugi wykonawczą. Często jest tak, że szczebel zarządzający składa się wyłącznie z jednej osoby, czyli właściciela e-sklepu.

Czasami jednak zatrudniany jest dodatkowy menedżer. Dzieje się tak wtedy, gdy sklep zdobył już pewną popularność i przedsiębiorca nie radzi sobie z natłokiem obowiązków. Szczebel wykonawczy składa się głównie z handlowców i pracowników działu obsługi klienta. To oni realizują zamówienia, odpowiadają na e-maile i zarządzają magazynem.

Z tą ostatnią funkcją bywa różnie. Często w e-sklepie pracuje jedna osoba, której głównym zadaniem jest nadzorowanie stanów magazynowych i kontaktowanie się z dostawcami. Wydzielenie tych obowiązków to na pewno dobry pomysł. Dzięki temu znacznie spada ryzyko utraty płynności dostaw.Przykładowa struktura zatrudnienia w małej firmie zajmującej się e-commerce

Rys. Przykładowa struktura zatrudnienia w małej firmie zajmującej się e-commerce.

Pożądane cechy

Zatrudniając pracowników, trzeba przede wszystkim zwracać uwagę na ich dotychczasowe doświadczenie. Idealny kandydat powinien już wcześniej mieć kontakt z e-handlem. Niekoniecznie musi to być sklep internetowy. Zaawansowany sprzedawca z Allegro także sobie poradzi. Będzie sumienny i odpowiedzialny – te cechy są najważniejsze.

Pracownik musi zdawać sobie sprawę z tego, że osoby kupujące w Internecie są bardzo mobilne i niecierpliwe. Mają dostęp do dużej liczby ofert, mogą szybko porównać ceny i poziom obsługi. Jeśli coś im się w danym sklepie nie spodoba, natychmiast zaczną szukać alternatywy. W większości wypadków bez problemu ją znajdą.

Zaletą potencjalnego pracownika jest także wiedza na temat branży. Klienci lubią zadawać pytania – szczególnie wtedy, gdy produkt musi pasować do reszty czy spełniać konkretne potrzeby (“Jak zamontować tę kabinę prysznicową?”, “Czy ten odtwarzacz obsługuje format OGG?”). Handlowiec musi szybko rozwiewać wątpliwości zainteresowanych osób.

Oczywiście, nikt nie wymaga od niego znajomości pełnej oferty sklepu. Pracownik musi jednak umieć znaleźć pożądane informacje – czy to za pomocą Google, czy też przez blogi, serwisy branżowe i oficjalne strony producentów. Podstawowa orientacja w branży jest niezbędna do sprawnego poruszania się po takich zasobach.

Analizując wykształcenie kandydata, trzeba zwrócić uwagę na dodatkowe kursy i szkolenia, które ukończył. Mogą one dotyczyć podstaw obsługi komputera (w szczególności Excela), znajomości nowoczesnych usług webowych (aplikacje sieciowe) albo obsługi klienta. Rodzaj ukończonych studiów jest zdecydowanie mniej ważny.

Outsourcing

Wbrew pozorom outsourcing nie jest skierowany wyłącznie do dużych firm, które nie chcą samodzielnie zarządzać flotami samochodów czy wypłatami dla pracowników. Lista korzyści dla małych przedsiębiorstw jest długa. Na pierwszym miejscu są tutaj oszczędności, na drugim – profesjonalny poziom obsługi.

Małe e-sklepy bardzo często wynajmują zewnętrznych księgowych czy firmy zajmujące się HR. Dzięki temu za kilkaset złotych miesięcznie mają zapewnioną fachową opiekę. Zawsze wiedzą, kiedy zapłacić składki ZUS-owi, ile trzeba przelać pieniędzy skarbówce i jakie są przepisy dotyczące zatrudniania pracowników w danym sektorze gospodarki.

Outsourcing może objąć także powierzchnię magazynową lub biurową. Właściciela e-sklepu bardzo rzadko stać na zakup i utrzymanie nieruchomości. Lepszym pomysłem jest wynajem połączony z dodatkowymi usługami – na przykład sprzątaniem i dostarczaniem mediów, w tym profesjonalnego, biznesowego łącza internetowego.

Rodzajem outsourcingu jest także wynajem mocy obliczeniowych, powierzchni dyskowej oraz oprogramowania (platformy e-commerce). Dzięki temu przedsiębiorca nie musi kupować i utrzymywać serwerów. Wszystkie dane są przechowywane w zdalnej infrastrukturze. Dzięki efektowi skali hurtowy dostawca może zaproponować twórcy e-sklepu korzystne ceny.

Podobnie jest w wypadku promocji. Realizację kampanii reklamowych czy pozycjonowanie warto zlecić zewnętrznej firmie. Zrobi to lepiej niż właściciel e-sklepu, a koszt będzie podobny. Dobra agencja interaktywna przygotuje rozbudowaną, kompletną strategię sprzedażową, a także przeanalizuje serwis pod kątem użyteczności.

Niektóre formy outsourcingu są dla małych firm niedostępne – na przykład doradztwo w zakresie HR. Agencje pośrednictwa pracy kierują swoje oferty głównie do większych graczy. Sektor MŚP szuka więc pracowników na własną rękę – coraz częściej korzysta przy tym z internetowych serwisów.

Załóż własny sklep internetowy

Nieważne co i jak chcesz sprzedawać. eSklep od home.pl to idealne narzędzie do prowadzenia sprzedaży w Internecie.


  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie
Szukaj
Generic filters
Tylko dokładne dopasowania
Szukaj w tytułach
Szukaj w treści
Filter by Article Categories
Częste pytania
Narzędzia
Statystyki serwera (nowe)
Połączenie SSH
Statystyki serwera (stare)
WebFTP
Autoinstalator
Kontrola wersji (SVN)
Listy mailingowe
Poczta home.pl
Obsługa poczty webmail
Konfiguracja programów pocztowych
Nowa platforma home.pl
Częste pytania
Bezpieczeństwo
Instalacje
Panel klienta
Domeny
Hosting
Serwer Apache
Bazy danych
Certyfikaty SSL
Zamawianie SSL
Instalacja i konfiguracja SSL
Poczta e-mail
Office 365
WordPress Hosting SSD
Dodatki od partnerów
Poprzednia platforma home.pl
Certyfikaty SSL
Zamawianie certyfikatów SSL
Konfiguracja i instalacja SSL
Panel home.pl
Informacje podstawowe
Pulpit
Usługi
Płatności
Profil
Centrum Pomocy
Operacje w Panelu home.pl
Serwery
WebFTP
Informacje podstawowe
Konfiguracja serwerów
Serwery Unix
Serwery Windows
Obsługa baz danych
phpMyAdmin (MySQL)
phpPgAdmin (PgSQL)
myLittleAdmin (MSSQL)
Sklep internetowy eSklep
Panel usługi eSklep
RODO w sklepie internetowym
Panel sklepu internetowego
Pierwsze kroki
Promocja sklepu
Sprzedaż
Pierwsze uruchomienie
Dodatki od partnerów
Asortyment
Klienci
Integracje
Inne integracje
Systemy aukcyjne
Baza produktów
Aplikacje
App store
Aplikacja mobilna
Marketing
Modyfikacja wyglądu
Dokumentacja
Dla deweloperów
Style graficzne
Inne zagadnienia
Raporty i statystyki
Zawartość
Filmy instruktażowe
Konfiguracja sklepu
Rozliczenia i dokumenty
Faktury
Zmiana danych (cesja)
Rozliczenia i płatności
Dokumenty do pobrania
Produkty i usługi
Kreator Stron WWW
eCommerce
Moduły
Ustawienia
Szablony
Nawigacja
Publikacja i dodatki
Szybki start
Prestahosting
Profesjonalne Usługi IT
Certyfikaty SSL
Przywracanie danych
Udostępnienie logów oraz analizowanie błędów
Operacje na plikach i bazach danych
WordPress
Terminal płatniczy SumUp
Wordpress hosting SSD
Office 365
OneDrive
Domeny
Informacje podstawowe
Rejestracja / opłacanie
Konfiguracja domen
Transfer domen
Giełda domen
Dodatki do domen
Serwery VPS
Skrzynki e-mail
Microsoft Exchange
Cloud Email Xchange
Obsługa skrzynki e-mail za pomocą Panelu home.pl
Jak zarejestrować Personal email lub Business email?
Bezpieczeństwo
eKsięgowość
Wizyta - system rezerwacji
Reklama internetowa
Reklama Allegro Ads
Tworzenie stron WWW
Contact LEADer
Reklama banerowa Google
Zakupy Google
Google Ads (AdWords)
eKampanie Google
SEMSTORM
Pozycjonowanie
rankingCoach
Baza wiedzy
Facebook
Systemy CMS
Internet w praktyce
Przydatne programy
Konfiguracja programów FTP
Zagadnienia techniczne
.htaccess
mod_rewrite
Akademia home.pl
Poradniki do pobrania
Kursy i specyfikacje
Kurs HTML
Kurs PHP
Kurs SQL
Kurs mod_rewrite
Rejestracja usług
RODO w home.pl
English
Control Panel
Webmail
FTP
Office 365
WordPress
SSL
Aplikacje w marketplace
SiteLock - ochrona WWW
Dropsuite Backup
CCleaner
Antywirus Kaspersky
Dropbox - dysk w chmurze
Płatności PayU
Programy antywirusowe AVAST
Office 365
AVG PC TuneUp
Reklama na start
Google AdWords
Zareklamuj stronę WWW na Facebook
Dropbox
Cloud Email Xchange
Dropsuite
Brand24
Microsoft OneDrive
FreshMail.pl
Tłumaczenia online
G Suite - poczta Gmail
Program prowizyjny
Acronis Backup
Informacje podstawowe
Ustawienia dodatkowe
Panel użytkownika
Panel administratora
lub