Dbanie o wygląd paczki wysyłanej do Klienta jest ważnym elementem budowania pozytywnego wizerunku sklepu internetowego. Często przed wydaniem paczki kurierowi, zastanawiamy się, czy zawartość nie ulegnie zniszczeniu w trakcie transportu. Musimy liczyć się z tym, że paczki są niejednokrotnie przeładowywane, jak również zrzucane w sortowni z podajnika z wysokości kilkudziesięciu centymetrów.
Dlatego warto zadbać o odpowiednie zapakowanie towaru. Poniżej kilka cennych podpowiedzi, jak estetycznie zabezpieczyć przesyłkę, by nie uległa uszkodzeniu i dobrze prezentowała się w rękach klienta.
- Opakowanie zewnętrzne – zwykle wysyłany towar posiada opakowanie producenta, co jest dużym udogodnieniem. Taki towar można dodatkowo zapakować w firmowy foliopak (foliowa koperta) – opakowanie producenta nie będzie zwracało na siebie uwagi. Jednak, gdy nie mamy takiego opakowania, musimy poradzić sobie w inny sposób. Posłuży nam do tego pudełko z tektury falistej. Pudełka tekturowe mają swoją żywotność, dlatego starajmy się wykorzystywać te mniej „zużyte”. Umieszczenie na pudełku logo firmy to element promocyjny, który warto rozważyć. Należy zadbać o prawidłowe opakowanie, gdyż pracownik firmy kurierskiej (kurier) ma prawo odmówić przyjęcia przesyłki, jeżeli uzna, że opakowanie jest niewłaściwe i istnieje ryzyko uszkodzenia zawartości lub innych przesyłek.
- O ile to możliwe, używajmy firmowej taśmy pakowej. Czyni ona naszą przesyłkę charakterystyczną i buduje markę sklepu w oczach klienta. Również w przypadku zaginięcia – jest to bardzo pomocne przy „poszukiwaniu paczki w magazynie”. Dodatkowo jest samą w sobie reklamą.
- Wypełnienie – ochrona zawartości. Towar należy zabezpieczyć tak, aby nie przemieszczał się wewnątrz opakowania. Doskonałym wypełniaczem jest styropian połączony z folią bąbelkową. Wypełnienie powinno wyścielać paczkę na ok. 5 cm od ściany kartonu oraz zawartości. Tak zapakowana paczka daję gwarancję, że nic złego jej się podczas transportu nie stanie. Jeśli stawiasz na ekologiczne rozwiązania (a docenia je coraz więcej klientów), użyj wypełniacza tekturowego albo papieru.
- Istotnym elementem całej przygotowanej paczki jest list przewozowy. Bardzo często zdarza się, że paczka zaginęła, a później okazywało się, że paczka ma się dobrze, ale nie ma na niej listu przewozowego. Do mocowania listu przewozowego służy kangurek (foliowa koszulka na list przewozowy).
Upewnij się też, że wymiary opakowania nie przekraczają tych, które firma kurierska określiła dla danego gabarytu. Jeśli klient zamówił dostawę do automatu paczkowego, a opakowanie będzie zbyt duże, by zmieścić się w skrytce, może to spowodować problemy z dostarczeniem przesyłki. I w efekcie rozczarować klienta.
To, jak zapakujemy paczkę, powinno zależeć od jej zawartości, ale też od jej wartości. Sposób pakowania przesyłek także wiele o nas mówi. Klientowi może nie spodobać się, jeśli przedmiot za kilkaset złotych otrzyma zapakowany w kopertę z folią bąbelkową, bez żadnego dodatkowego zabezpieczenia. Najlepiej zastanowić się, jak zapakowaną paczkę chciałoby się samemu dostać, pamiętając o tym, że musi ona przebyć długą drogę zanim trafi od nadawcy do odbiorcy.
Więcej rozwiązań
- Kilka słów o typach klientów i procesie zakupu
- Dlaczego klienci porzucają koszyk i jak temu zapobiec?
- Jak skonfigurować opcje dostawy i płatności sklepie?
- Integracja z usługą Paczkomaty Inpost