Nawet najładniejsza strona nie osiągnie sukcesu, jeśli użytkownicy nie będą potrafili z niej korzystać i odnajdywać szukanych informacji. Projektowanie sklepów internetowych jest szczególnie trudnym zadaniem, gdyż trzeba pogodzić realizację celów marketingowych z realnymi potrzebami użytkowników.
Uwidocznij informacje kontaktowe
Potencjalni klienci, aby podjąć decyzję o dokonaniu zakupu w sklepie online, muszą przede wszystkim wierzyć w wiarygodność firmy. Jeśli będą mieli problem z odnalezieniem danych kontaktowych, może to być dla nich sygnał, że firma ma coś do ukrycia i nie jest godna zaufania.
Dlatego bardzo istotne jest, aby te dane były pełne i łatwo dostępne. Potencjalny klient powinien wiedzieć, gdzie zadzwonić lub napisać, aby uzyskać odpowiednie informacje, gdzie znajduje się firma oraz skąd wysyłane są przesyłki. Numer telefonu, adres oraz adres e-mail warto umieścić nie tylko na stronie kontaktu, ale również na poszczególnych stronach serwisu.
Dostarcz szczegółowych informacji o produktach
Użytkownik chce wiedzieć co kupuje, a w sklepie online nie ma możliwości dotknięcia czy obejrzenia fizycznego produktu. Należy więc udostępnić, jak najwięcej przydatnych informacji opatrzonych odpowiednimi zdjęciami lub filmikami o produktach. Zdjęcia powinny być wyraźne, szczegółowe i jeśli występuje taka potrzeba – przedstawiać różne ujęcia. W opisie produktu należy uwzględnić wszelkie istotne dane – cenę, rozmiary, wymiary, wagę, kolory, materiał wykonania, dostępność produktu itp.
Zastosuj odpowiednią kategoryzację
Użytkownicy nie dokonają zakupu w sklepie jeśli nie będą w stanie odnaleźć interesujących ich produktów. Odpowiednia kategoryzacja asortymentu ułatwi im to zadanie. Nazwa kategorii powinna być jednoznaczna i sugerować, jakie produkty się w niej znajdują.
Należy stosować terminologię zrozumiałą dla większości użytkowników – nie każdy odwiedzający jest znawcą danej branży. Często kategoryzacja, która odpowiada potrzebom firmy czy jej strukturze, może być nielogiczna dla użytkowników – w takiej sytuacji będą oni mieli duże problemy z nawigacją po serwisie i znalezieniem produktów.
Zadbaj o widoczność i łatwość użycia koszyka
Jednym z najważniejszych elementów sklepu internetowego jest koszyk zakupowy. Użytkownik powinien mieć zawsze łatwy dostęp do skróconego opisu stanu procesu zakupowego. W tym celu warto na każdej stronie serwisu umieszczać informacje o tym, co się w danym momencie znajduje w koszyku, jaki będzie koszt całego zamówienia oraz umożliwić klientowi przejście do dokonania zakupu.
Ogranicz ilość danych wymaganych od użytkowników
Klienci bardzo często decydują się na zakupy online, aby zaoszczędzić czas – dlatego nie można zamęczać ich wypełnianiem długich formularzy. Warto umożliwić im opcję kupna bez rejestracji, a w formularzu rejestracyjnym wymagać informacji tylko niezbędnych do transakcji. Użytkownik powinien również wiedzieć, na jakim etapie procesu znajduje się w danej chwili. W tym celu można zastosować graficzny wskaźnik lub podać informacje o obecnym kroku i ilości wszystkich kroków w procesie.
Unikaj chaosu i przeładowania treścią
Wiele firm wpada w pułapkę promowania zbyt wielu produktów na raz, przez co strony główne sklepów wyglądają bardzo chaotycznie i są przeładowane treścią. Trudno w takim przypadku skupić wzrok i odnaleźć szukane informacje. Użytkownikom warto przedstawić tylko wybrane, najciekawsze oferty czy produkty i odpowiednio ograniczyć ilość elementów na jednej stronie. Tę zasadę warto stosować w całym serwisie, a szczególnie na stronach przedstawiających produkty.