Co to jest mapa witryny – sitemap?

Mapa witryny, sitemap, dostarcza wyszukiwarkom informacji o wszystkich adresach URL, jakie działają w obrębie strony internetowej. Jednocześnie wskazuje ścieżkę dostępu do poszczególnych treści, pozwalając im, na łatwiejsze i szybsze indeksowanie ich w wynikach wyszukiwania. Nie wpływa na ranking wyników wyszukiwania, ale pozwala zapewnić Twojej witrynie internetowej pełną widoczność w wyszukiwarce.

SPIS TREŚCI

Co to jest mapa witryny?

Mapa witryny XML to najpopularniejszy typ mapy witryny, w postaci pliku XML, zawierającego linki do różnych stron w Twojej witrynie. Ważne jest, że w mapie witryny dostępne są wszystkie adresy URL, jakie generowane są przez stronę. Znajdziesz tu więc tak samo odnośniki do stron, wpisów, ale również kategorii, tagów czy autorów – szczególnie jeśli korzystasz z CMS WordPress.

Jednak mapy witryn mogą się różnić w zależności od potrzeb, możesz m.in. znaleźć mapy witryny zawierające informacje o dostępnych treściach video, wiadomościach, np. dla serwisu Google News, czy obrazach. Wyszukiwarki, takie jak Google, Yahoo i Bing, używają mapy witryny do znajdowania różnych stron w Twojej witrynie.

Każda strona internetowa powinna posiadać mapę witryny, co ułatwi wyszukiwarkom zindeksowanie wszystkich adresów URL. Mapy witryny mogą różnić się w zależności od potrzeb wyszukiwarki, ale w większości przypadków jej podstawowy typ jest wystarczający, aby strona była prawidłowo wyświetlana w wynikach wyszukiwania.

Jeśli chcesz dodać mapę witryny do swojej strony internetowej WordPress, możesz to zrobić korzystając z domyślnego sitemap XML lub popularnych wtyczek, np. Yoast SEO. Odpowiednio, aby dodać mapę witryny do wyszukiwarki Google, skorzystaj z narzędzia Google Search Console od Google.

Czy mapa witryny wpływa na SEO witryny internetowej?

Przyjmuje się zasadę, że jeśli Twoja strona internetowa jest poprawnie zbudowana oraz wszystkie treści są prawidłowo ze sobą połączone, roboty sieciowe, np. Google, nie będą miały problemu z wykryciem poszczególnych adresów URL i zindeksowaniem ich. Może się jednak okazać, że z jakiegoś powodu proces ten będzie trwał dłużej lub niektóre adresy będą pojawiały się z czasem. Szczególnie dotyczy to nowych witryn, które zwykle nie są w żaden sposób powiązane z innymi treściami dostępnymi w sieci Internet.

Mapa witryny pomoże wyszukiwarce w jednorazowym znalezieniu wszystkich adresów URL, a także o wiele łatwiej będzie im identyfikować nowe i zmienione treści. Jednak samo indeksowanie w Google nie ma większego wpływu na pozycjonowanie SEO. Możemy jednak przyjąć, że wskazanie wyszukiwarce internetowej mapy witryny, jest niczym wskazanie jej, które adresy chcesz, aby zostały zindeksowane. W zależności od wtyczki, np. dla WordPress, możesz bowiem tworzyć wykluczenia, np. stron niekanonicznych, zduplikowanych, itp..

Wykluczając treści, których wyszukiwarki internetowe mają nie indeksować, możesz też wpływać, na średnią ocenię jakości witryny, co może wpływać na sesje organiczne. W ten sposób, np. w danym okresie czasu lub w ogóle, możesz wskazać wyszukiwarce, treści o zawężonej tematyce, aby podnieść ogólną pozycję całego serwisu. Indeksowanie wszystkich treści spowodowałoby również zaindeksowanie tego co nie powinno interesować wyszukiwarkę, co spowoduje ogólny spadek pozycji i jakości witryny.

Praca z mapą witryny, a więc i takimi narzędziami jak Google Search Console, może dostarczyć nam wielu cennych wskazówek, jak rozwijać witrynę internetową, jakie treści dodawać i jak aktualizować te, które zostały już przesłane.

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie

Hosting stworzony dla WordPressa

Masz stronę WWW na WordPressie? My też uwielbiamy ten system dla stron internetowych. Dlatego stworzyliśmy hosting specjalnie dla jego użytkowników.