Licencje RDS (Remote Desktop Services) umożliwiają korzystanie z usług pulpitu zdalnego w systemie Windows. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są rodzaje licencji oraz jak aktywować je na VPS Windows.
SPIS TREŚCI
Rodzaje licencji RDS
Microsoft wyróżnia dwa rodzaje licencji RDS:
- RDS Per User CAL – licencja dla konkretnego użytkownika, który będzie mógł łączyć się z hostem sesji usług pulpitu zdalnego dowolnego urządzenia, na którym będzie zainstalowane odpowiednie oprogramowanie.
- RDS Per Device CAL – licencja dla konkretnego urządzenia, z którego różni użytkownicy mogą łączyć się z hostem sesji usług pulpitu zdalnego.
Klucze licencji są dostosowane do wersji systemu operacyjnego. Oznacza to, że przed zakupem należy zweryfikować, z jakiej wersji systemu operacyjnego korzystamy, aby zakupić odpowiednią licencję (User lub Device). home.pl oferuje licencje:
- RDS Per User CAL dla systemów: Windows Server 2019, Windows Server 2022 i Windows Server 2025.
- RDS Per Device CAL dla systemu Windows Server 2025.
Instalacja serwera RDS
Przed przystąpieniem do instalacji licencji, należy zaktualizować system operacyjny. To ważne ze względu na aktywację serwera RDS potrzebnego do korzystania z licencji.
- Aby rozpocząć instalację serwera RDS, wybierz z menu Server Manager -> Manage -> Add roles and features. W asystencie konfiguracji kliknij Next.
- Wybierz Role-based or feature-base installation (instalację opartą na rolach i funkcjach). Kliknij Next.
- Wybierz serwer. W przypadku VPS Windows na liście będzie widoczny tylko Twój serwer – wybierz go i kliknij Next.
- Na liście ról (Roles) znajdź i zaznacz Remote Desktop Services (RDS) i kliknij Next.
- Na liście funkcji (Features) pozostaw ustawienia domyślne i kliknij Next.
- Przechodzimy do usług RDS. Kliknij Next.
- Z listy ról usługi (Role services) wybierz Remote Desktop Licensing oraz Remote Desktop Session Host. Kliknij Next.
- Zaznacz checkbox przy Restart the destination server automatically if required (po instalacji wymagany jest restart serwera). Kliknij Install.
Aktywacja serwera RDS
Po instalacji i restarcie serwera RDS należy aktywować Serwer Licencji – bez tego wpisanie licencji nie będzie możliwe.
- Przejdź do Server Manager -> Manage -> Remote Desktop Services -> Remote Desktop Licensing Manager.
- Kliknij prawym przyciskiem myszy nazwę serwera i wybierz z menu Activate Server.
- Uruchomi się kreator aktywacji usługi. Kliknij Next.
- Wybierz połączenie automatyczne (rekomendowane). Kliknij Next.
- W kolejnych dwóch krokach podaje dane konieczne do rejestracji usługi.
- Jeśli zaznaczysz opcję Start Install Wizard now, uruchomi się kreator dodawania licencji. Jeśli nie zaznaczysz tej opcji lub będziesz dodawać kolejne licencje, możesz skorzystać z Service Manager.
- Potwierdzeniem aktywacji serwera RDS jest zielona ikonka przy serwerze.
Instalacji licencji RDS
- Przejdź do Server Manager -> Manage -> Remote Desktop Services -> Remote Desktop Licensing Manager. Prawym przyciskiem myszy kliknij nazwę serwera i wybierz z menu Install Licenses.
- Uruchomi się kreator dodawania licencji. Kliknij Next.
- Wybierz opcję pakietu licencji i kliknij Next.
- Wpisz kod licencji i kliknij Add. Możesz w ten sposób dodać kilka kodów licencji. Następnie kliknij Next.
- Po dodaniu licencji, będzie ona widoczna na liście.