Od wielu już lat specjaliści IT powtarzają jak istotną kwestią dla przedsiębiorstwa jest rozwój e-technologii: aplikacji internetowych, serwisów WWW, systemów CRM czy systemów komunikacji. W jakim celu? Odpowiedź nasuwa się jedna – dobrze wykorzystane technologie internetowe mogą być dźwignią, która zmieni oblicze firmy.
Próbując stworzyć strategiczną przewagę przedsiębiorstwa na rynku należy pamiętać o tym, że musi być ona w jakiś sposób wyjątkowa i trudna do powielenia. Przewaga oparta wyłącznie na cenie także nie może spełniać warunku „wyjątkowości”. Istotną kwestią są z pewnością systemowe zmiany organizacji, które odmieniają kulturę organizacji czyniąc ją w jakiś sposób unikalną w branży. Jednak coraz częściej to wdrożenie i stosowanie nowoczesnych e-technologii jest kluczowe dla strategicznego rozwoju firmy.
Kiedy poszczególne e-technologie dają strategiczną przewagę konkurencyjną? Trudno na poziomie ogólnym jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Jest tak dlatego, że każda z technologii może służyć różnym celom firmy.
Strona internetowa może kosztować od kilkuset złotych do kilkuset tysięcy. Zbyt często jednak pełni wyłącznie rolę informacyjną. Dobrze zaprojektowana strona stanowi realne wsparcie dla procesu sprzedaży, a także kształtuje wizerunek profesjonalisty na danym rynku. Dobrze zbudowana strona powinna w znacznym stopniu sama się pozycjonować i posiadać wysokie miejsce w wyszukiwarce Google. Należy także pamiętać, że strona WWW to także budowa wizerunku i marki w Internecie.
Sklep internetowy nie będzie dobrze funkcjonował bez odpowiedniego zarządzania jego treścią. Zbyt często sklep zawiera nieaktualne dane, nie jest powiązany z dostępnym magazynem i nie zapewnia nabywcy odpowiednio komfortowego procesu zakupu. Odpowiednie narzędzia do porównania produktów, konfigurowania czy obsługi posprzedażowej pozwalają znacząco zwiększyć atrakcyjność oferty firmy jako całości. Odpowiednio skonfigurowany e-sklep, powinien stanowić zaplecze dla wytrawnego sprzedawcy zarówno w zakresie informacji jak i dostępu do produktów.
E-learning to nietania technologia. W większości przypadków jest stosowana do celów wewnętrznych przez duże firmy oraz do świadczenia usług przez firmy szkoleniowe. Pomija się tu prawie całkowicie dobrodziejstwo technologii – e-learning jest bowiem dość drogi w stworzeniu (pierwszy użytkownik kosztuje dziesiątki tysięcy), ale bardzo tani w powielaniu (każdy kolejny użytkownik kosztuje grosze). Największy niewykorzystany potencjał tkwi w wykorzystaniu e-learningu w zakresie unikalnych kompetencji firmy i zwiększeniu w ten sposób wartości dodanej dla klientów.
E-management to najbardziej niedoceniany obszar e-biznesu. Większość firm posiada unikalne kompetencje i wiedzę, których nie wykorzystuje odpowiednio dla dobra klienta. W tym sensie stworzenie ciekawych i funkcjonalnych narzędzi wspierających naszą grupę klientów w zarządzaniu
i realizowaniu własnych potrzeb jest relatywnie niedrogie, a daje ogromną wartość dodaną.
ERP jest najczęściej wdrażany w firmach średnich i dużych. To zintegrowany system do zarządzania firmą, który obejmują swoim zasięgiem wszystkie obszary działalności firmy. Takie wdrożenie trwa długo i wymaga zaangażowania dużej części pracowników. Do tego koszt jest bardzo wysoki. Niestety zbyt często głównym akcentem takich wdrożeń jest zamiana systemu finansowo-księgowego, który w poprzednim systemie po prostu się sypie. Jednak ten obszar poza wielkimi międzynarodowymi korporacjami rzadko przynosi jakąkolwiek korzyść firmie. System klasy ERP ma jednak sporo zalet. Przy odpowiedniej zmianie systemu zarządzania produkcją, zaopatrzeniem i dystrybucją może stanowić podstawę do stworzenia wyjątkowych ofert dla klientów, których konkurencja nie będzie w stanie powielić..
CRM to bardzo popularne narzędzie, które stanowi część systemów klasy ERP. To system do zarządzania relacjami z klientami. W wielu przypadkach jednak twórcy systemów CRM w odpowiedzi na oczekiwania nie do końca świadomych klientów, rozbudowali te narzędzia w obszarze zarządzania i planowania, co czyni z nich takie mini ERP. Tu także koszt jest wysoki. Sama migracja danych oraz systematyczne wykorzystywanie wymaga żelaznej dyscypliny. Tego typu wdrożenia zbyt często sprowadzają się do stworzenia rozbudowanego systemu obsługującego pocztę e-mail. Jednak i ten system ma wiele zalet. Podstawa to zapewnienie pełnej ciągłości obsługi klientów niezależnie od rotacji pracowników. Kolejnym kluczowym elementem jest poprawne zarządzanie bazą kontaktów i systematyczne zarządzanie relacjami z klientami.
Dynamiczny rozwój e-technologii przyczynił się do ich większego upowszechniania. Stopień wykorzystania IT w przedsiębiorstwach jest powiązany z wielkością instytucji. Przedsiębiorstwa średnie i duże chętnie korzystają z usług internetowych, zwłaszcza jeżeli przyczynia się to do usprawnienia i obniżenia kosztów prowadzonej działalności. Przedsiębiorstwa mikro i małe dostrzegają wagę informacji we współczesnym świecie, a także sposób, w jaki informacje te docierają do szerokich rzeszy odbiorców, dlatego coraz śmielej inwestują w infrastrukturę oraz chęć rozwoju swojej działalności w sieci.