Załóż sklep i:
- Wygodnie sprzedawaj w wielu kanałach, m.in. Allegro i OLX,
- Łatwo zmieniaj jego wygląd, dzięki gotowym szablonom,
- Zarządzaj sprzedażą z dowolnego urządzenia,
- Docieraj z ofertą do klientów przez blog i newsletter.
Chcesz sprawdzić, jak to działa? Przetestuj sklep Shoper od home.pl przez 14 dni za darmo.
CHCĘ PRZETESTOWAĆ SKLEP ZA DARMO
Szukasz innej platformy do sprzedaży w sieci? Poznaj więcej możliwości na otwarcie sklepu internetowego.
SPIS TREŚCI
- Jak wygląda rynek e-commerce w Polsce?
- Co najczęściej kupujemy w sieci?
- Czego chcą klienci?
- Podsumowanie
Jak wygląda rynek e-commerce w Polsce?
Polska znajduje się w europejskiej czołówce najszybciej rozwijających się rynków e-commerce. Liczba sklepów internetowych od 2018 roku zaczęła szybko rosnąć, podobnie jak liczba sprzedawców internetowych, którzy nierzadko działają wyłącznie na Allegro.
Równolegle rośnie też liczba osób mających dostęp do internetu i robiących tam zakupy. Dziś już 84% Polaków spędza czas w sieci i niemal każdy deklaruje, że szuka informacji i opinii o produktach i usługach, porównuje ceny lub kupuje i śledzi swoje zamówienia. Ponadto 8 na 10 internautów w tym celu korzysta ze smartfona.
W praktyce jednak kobiety tylko nieznacznie częściej od mężczyzn robią zakupy online (52% vs. 48%). Niewiele rzadziej od grupy wiekowej 35-49 lat, w sieci kupują osoby po 50. roku życia (33% vs. 30%). 4/5 klientów online mieszka w mieście, a 1/5 na wsi. Jedynie 6% kupujących w internecie znajduje się w złej sytuacji materialnej – pozostali oceniają swoją sytuację jako dobrą lub średnią ( „Raport e-commerce 2022”, Gemius, Polskie Badania Internetu, IAB).
Polacy kupujący w sieci najczęściej kierują się do sklepów internetowych, a w drugiej kolejności wybierają platformy typu marketplace, wśród których dominuje Allegro. O wiele rzadziej korzystają z aplikacji zakupowych, porównywarek cenowych czy serwisów gazetkowych i ogłoszeniowych. Wniosek? Jeśli chcesz sprzedawać w internecie, najlepiej postaw na własny sklep internetowy, pomyśl o integracji z Allegro, a inne rozwiązania niech wspierają Twoją sprzedaż.
Co najczęściej kupujemy w sieci?
Według raportu Gemiusa, Polskich Badań Internetu i IAB, największą popularnością wśród kupujących online cieszą się:
- odzież, dodatki i akcesoria,
- obuwie,
- kosmetyki i perfumy,
- książki, płyty, filmy,
- produkty farmaceutyczne,
- sprzęt AGD i RTV,
- odzież sportowa.
Zdecydowanie się na sprzedaż produktów z którejś z wymienionych wyżej grup może być dobrym wyborem, bo popyt jest duży. Jednak tam, gdzie dużo potencjalnych klientów, jest też wielu sprzedawców. Chcąc dopiero wejść na rynek e-commerce, trzeba mieć to na uwadze. Nowy sklep internetowy z ubraniami czy kosmetykami nie musi jednak być skazany na porażkę – wyróżniając się i dając klientom to, czego oczekują od zakupów online, można odnieść sukces pomimo dużej konkurencji.
Innym rozwiązaniem może być sprzedaż produktów z mniej popularnych kategorii. W sieci rzadziej kupujemy m.in.:
- artykuły kolekcjonerskie,
- gry, oprogramowanie i sprzęt komputery,
- materiały budowlane i wykończeniowe,
- biżuterię,
- samochody i części samochodowe,
- meble i elementy wystroju wnętrz.
Decydując się budować swój e-biznes na produktach z jednej z tych kategorii trzeba liczyć się z tym, że liczba zamówień może nie być duża. Z drugiej strony mniejsza może być też konkurencja – w końcu to te najbardziej popularne kategorie mogą wydawać się wielu sprzedawcom łakomym kąskiem, o który warto zawalczyć.
Czego chcą klienci?
Jedno jest pewne: w każdej kategorii produktów sklepów internetowych jest wiele, a sprzedawców jeszcze więcej. Co w takim razie decyduje o tym, gdzie ostatecznie klienci robią zakupy? Niska cena jest ważna, ale nie najważniejsza – największe znaczenie miała jakiś czas temu, ale już od kilku lat ważniejsze od niej jest zaufanie do sklepu. Budując je, można zapewnić sobie grono stałych klientów – zwłaszcza, że w 2022 roku aż 21% osób wskazało, że o wyborze miejsca e-zakupu decyduje przyzwyczajenie.
Jeśli dopiero wchodzisz na rynek e-commerce, czeka Cię praca nad budowaniem zaufania klientów i przyzwyczajenia ich do Twojego sklepu. Wciąż jednak możesz wyróżnić się na tle konkurencji np. oryginalną i obszerną ofertą, szybką i tanią dostawą, wydłużonym czasem na zwrot czy różnymi metodami płatności, w tym zyskującymi na popularności płatnościami odroczonymi. To, co sprzedajesz, jest równie ważne jak to, jak sprzedajesz.
Klienci coraz bardziej zwracają uwagę na jakość produktów, ich skład lub materiał, z jakiego są wykonane i markę. Powoli rośnie też znaczenie opinii o produkcie oraz jego dobrej prezentacji w sklepie internetowym. Miej to na uwadze i zadbaj o to, gdy rozwijasz swój biznes online.
W ostatnich latach znaczenia nabierają też kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Klienci coraz częściej zwracają na to uwagę przy wyborze sklepu, w którym dokonają zakupu i docenią m.in. ekologiczne opakowanie i sposoby dostawy oraz produkty wytworzone w sposób etyczny.
- W internecie nieco częściej kupują kobiety, osoby w grupie wiekowej 35-49 lat, mieszkańcy miast powyżej 200 tys. mieszkańców i osoby z wyższym wykształceniem.
- Najczęściej w sieci kupujemy produkty z kategorii: Moda, Uroda, AGD/RTV, Elektronika, Kultura.
- Niszowe kategorie to: Artykuły kolekcjonerskie, Oprogramowanie komputerowe, Gry komputerowe, Materiały budowlane i wykończeniowe.
- Wybór, czym handlować w internecie, to dopiero początek – sklep internetowy powinien oferować klientom to, co jest dla nich ważne w e-zakupach. To m.in. atrakcyjne warunki dostawy i zwrotu, dobre i wyczerpujące opisy i zdjęcia produktów, dostępność różnych form płatności.
- Ekologia nabiera znaczenia – warto wprowadzać w sklepie internetowym wspierające ją rozwiązania.