Czym handlować w Internecie?

23 października 2023 r. usługa eSklep została zastąpiona przez sklepy Shoper od home.pl.
Załóż sklep i:

  • Wygodnie sprzedawaj w wielu kanałach, m.in. Allegro i OLX,
  • Łatwo zmieniaj jego wygląd, dzięki gotowym szablonom,
  • Zarządzaj sprzedażą z dowolnego urządzenia,
  • Docieraj z ofertą do klientów przez blog i newsletter.

Chcesz sprawdzić, jak to działa? Przetestuj sklep Shoper od home.pl przez 14 dni za darmo.

CHCĘ PRZETESTOWAĆ SKLEP ZA DARMO

Szukasz innej platformy do sprzedaży w sieci? Poznaj więcej możliwości na otwarcie sklepu internetowego.

850 miliardów złotych przychodów, 54 tysiące sklepów i niemal 160 tysięcy sprzedawców – to najważniejsze liczby opisujące polski rynek e-commerce w 2022 roku. Podaje je raport „Dekada polskiego e-commerce” (e-Izba, 2023). Tylko między 2021 a 2022 rokiem w Polsce przybyło ponad 3,5 tysiąca sklepów internetowych, a wartość rynku wzrosła o 88 miliardów złotych. Sprawa jest więc prosta: rynek jest, trzeba odkroić sobie z niego swój kawałek. Tylko czym handlować i jak robić to skutecznie?

SPIS TREŚCI

Jak wygląda rynek e-commerce w Polsce?

Polska znajduje się w europejskiej czołówce najszybciej rozwijających się rynków e-commerce. Liczba sklepów internetowych od 2018 roku zaczęła szybko rosnąć, podobnie jak liczba sprzedawców internetowych, którzy nierzadko działają wyłącznie na Allegro.

Równolegle rośnie też liczba osób mających dostęp do internetu i robiących tam zakupy. Dziś już 84% Polaków spędza czas w sieci i niemal każdy deklaruje, że szuka informacji i opinii o produktach i usługach, porównuje ceny lub kupuje i śledzi swoje zamówienia. Ponadto 8 na 10 internautów w tym celu korzysta ze smartfona.

Przeciętny kupujący w sieci to kobieta między 35. a 49. rokiem życia, mająca wyższe wykształcenie, mieszkająca w mieście powyżej 200 tys. mieszkańców i oceniająca sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego jako średnią.

W praktyce jednak kobiety tylko nieznacznie częściej od mężczyzn robią zakupy online (52% vs. 48%). Niewiele rzadziej od grupy wiekowej 35-49 lat, w sieci kupują osoby po 50. roku życia (33% vs. 30%). 4/5 klientów online mieszka w mieście, a 1/5 na wsi. Jedynie 6% kupujących w internecie znajduje się w złej sytuacji materialnej – pozostali oceniają swoją sytuację jako dobrą lub średnią ( „Raport e-commerce 2022”, Gemius, Polskie Badania Internetu, IAB).

Polacy kupujący w sieci najczęściej kierują się do sklepów internetowych, a w drugiej kolejności wybierają platformy typu marketplace, wśród których dominuje Allegro. O wiele rzadziej korzystają z aplikacji zakupowych, porównywarek cenowych czy serwisów gazetkowych i ogłoszeniowych. Wniosek? Jeśli chcesz sprzedawać w internecie, najlepiej postaw na własny sklep internetowy, pomyśl o integracji z Allegro, a inne rozwiązania niech wspierają Twoją sprzedaż.

Co najczęściej kupujemy w sieci?

Według raportu Gemiusa, Polskich Badań Internetu i IAB, największą popularnością wśród kupujących online cieszą się:

  • odzież, dodatki i akcesoria,
  • obuwie,
  • kosmetyki i perfumy,
  • książki, płyty, filmy,
  • produkty farmaceutyczne,
  • sprzęt AGD i RTV,
  • odzież sportowa.
Z kolei e-Izba w swoim raporcie zwraca uwagę na to, że w czasie pandemii Covid-19 przekonaliśmy się do zakupów spożywczych w sieci – dokonuje ich już co 8. internauta.

Zdecydowanie się na sprzedaż produktów z którejś z wymienionych wyżej grup może być dobrym wyborem, bo popyt jest duży. Jednak tam, gdzie dużo potencjalnych klientów, jest też wielu sprzedawców. Chcąc dopiero wejść na rynek e-commerce, trzeba mieć to na uwadze. Nowy sklep internetowy z ubraniami czy kosmetykami nie musi jednak być skazany na porażkę – wyróżniając się i dając klientom to, czego oczekują od zakupów online, można odnieść sukces pomimo dużej konkurencji.

Innym rozwiązaniem może być sprzedaż produktów z mniej popularnych kategorii. W sieci rzadziej kupujemy m.in.:

  • artykuły kolekcjonerskie,
  • gry, oprogramowanie i sprzęt komputery,
  • materiały budowlane i wykończeniowe,
  • biżuterię,
  • samochody i części samochodowe,
  • meble i elementy wystroju wnętrz.

Decydując się budować swój e-biznes na produktach z jednej z tych kategorii trzeba liczyć się z tym, że liczba zamówień może nie być duża. Z drugiej strony mniejsza może być też konkurencja – w końcu to te najbardziej popularne kategorie mogą wydawać się wielu sprzedawcom łakomym kąskiem, o który warto zawalczyć.

Czego chcą klienci?

Jedno jest pewne: w każdej kategorii produktów sklepów internetowych jest wiele, a sprzedawców jeszcze więcej. Co w takim razie decyduje o tym, gdzie ostatecznie klienci robią zakupy? Niska cena jest ważna, ale nie najważniejsza – największe znaczenie miała jakiś czas temu, ale już od kilku lat ważniejsze od niej jest zaufanie do sklepu. Budując je, można zapewnić sobie grono stałych klientów – zwłaszcza, że w 2022 roku aż 21% osób wskazało, że o wyborze miejsca e-zakupu decyduje przyzwyczajenie.

Niemal co 5. internauta zwraca uwagę na szeroki asortyment sklepu. Ważne są także atrakcyjne warunki dostawy i zwrotów, unikalna oferta oraz wygodne metody płatności.

Jeśli dopiero wchodzisz na rynek e-commerce, czeka Cię praca nad budowaniem zaufania klientów i przyzwyczajenia ich do Twojego sklepu. Wciąż jednak możesz wyróżnić się na tle konkurencji np. oryginalną i obszerną ofertą, szybką i tanią dostawą, wydłużonym czasem na zwrot czy różnymi metodami płatności, w tym zyskującymi na popularności płatnościami odroczonymi. To, co sprzedajesz, jest równie ważne jak to, jak sprzedajesz.

Klienci coraz bardziej zwracają uwagę na jakość produktów, ich skład lub materiał, z jakiego są wykonane i markę. Powoli rośnie też znaczenie opinii o produkcie oraz jego dobrej prezentacji w sklepie internetowym. Miej to na uwadze i zadbaj o to, gdy rozwijasz swój biznes online.

W ostatnich latach znaczenia nabierają też kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Klienci coraz częściej zwracają na to uwagę przy wyborze sklepu, w którym dokonają zakupu i docenią m.in. ekologiczne opakowanie i sposoby dostawy oraz produkty wytworzone w sposób etyczny.

Podsumowanie:

  • W internecie nieco częściej kupują kobiety, osoby w grupie wiekowej 35-49 lat, mieszkańcy miast powyżej 200 tys. mieszkańców i osoby z wyższym wykształceniem.
  • Najczęściej w sieci kupujemy produkty z kategorii: Moda, Uroda, AGD/RTV, Elektronika, Kultura.
  • Niszowe kategorie to: Artykuły kolekcjonerskie, Oprogramowanie komputerowe, Gry komputerowe, Materiały budowlane i wykończeniowe.
  • Wybór, czym handlować w internecie, to dopiero początek – sklep internetowy powinien oferować klientom to, co jest dla nich ważne w e-zakupach. To m.in. atrakcyjne warunki dostawy i zwrotu, dobre i wyczerpujące opisy i zdjęcia produktów, dostępność różnych form płatności.
  • Ekologia nabiera znaczenia – warto wprowadzać w sklepie internetowym wspierające ją rozwiązania.

 

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie