Załóż sklep i:
- Wygodnie sprzedawaj w wielu kanałach, m.in. Allegro i OLX,
- Łatwo zmieniaj jego wygląd, dzięki gotowym szablonom,
- Zarządzaj sprzedażą z dowolnego urządzenia,
- Docieraj z ofertą do klientów przez blog i newsletter.
Chcesz sprawdzić, jak to działa? Przetestuj sklep Shoper od home.pl przez 14 dni za darmo.
CHCĘ PRZETESTOWAĆ SKLEP ZA DARMO
Szukasz innej platformy do sprzedaży w sieci? Poznaj więcej możliwości na otwarcie sklepu internetowego.
Do uruchomienia rzetelnego e-sklepu, tak jak do prowadzenia każdego przedsiębiorstwa, potrzebna jest rejestracja działalności gospodarczej. Ponadto, zanim zabierzemy się za tworzenie sklepu internetowego dobrym krokiem będzie skrupulatne przygotowanie i przeanalizowanie odpowiedniego pomysłu na nasz e-biznes. Prezentujemy, jak w kilku prostych krokach przebrnąć przez etap przygotowawczy uruchomienia funkcjonującego e-sklepu.
CZĘŚĆ I
Zakładamy firmę
Założenie firmy to pierwszy krok na drodze do stworzenia sklepu internetowego. Oczywiście, przed pojęciem decyzji o założeniu działalności gospodarczej należy mieć pomysł na handel w sieci, a także pojęcie o źródłach zaopatrzenia, cenach, stopniu nasycenia rynku. O szczegółowej strategii napiszemy jednak w dalszej części tekstu. Teraz skupimy się na procedurze zakładania naszej pierwszej firmy.
Kilka godzin czy kilka dni?
W optymalnych warunkach założenie jednoosobowej firmy w Polsce nie powinno zająć więcej niż kilka godzin. Wszystko dzięki tak zwanemu „jednemu okienku”. Okienko to składa się jednak zazwyczaj z co najmniej kilku stanowisk. Na szczęście znajdują się one w tym samym budynku – najczęściej w urzędzie miasta lub gminy.
Dzięki temu przyszły przedsiębiorca nie musi jeździć po całym mieście, odwiedzając kolejno urząd skarbowy, Główny Urząd Statystyczny czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wystarczy, że wypełni druk EDG-1
PKD, czyli klasyfikacja działalności
Przedsiębiorca powinien również podać swoje informacje kontaktowe, wskazać datę rozpoczęcia działalności (nie może być wcześniejsza niż data złożenia wniosku) oraz określić przedmiot działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (odpowiednie numery ewidencyjne PKD można uzyskać u urzędnika lub na stronie internetowej http://www.firma.gov.pl).
Jakie formalności w ZUS?
W większości wypadków odrębna wizyta w urzędzie skarbowym oraz Głównym Urzędzie Statystycznym nie jest konieczna. Inaczej jest z ZUS. Ten, na podstawie informacji zawartych w druku EDG-1 przygotuje wszystkie lub niektóre z poniższych dokumentów:
- ZUS ZFA (zgłoszenie lub zmiana danych płatnika składek)
- ZUS ZBA (informacja o numerach rachunków bankowych płatnika)
- ZUS ZAA (informacja o adresach prowadzenia działalności gospodarczej przez płatnika)
Przedsiębiorca musi jednak sam zgłosić się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego.
CZĘŚĆ II
Opracowujemy strategię rynkową naszego e-biznesu
W tej części tekstu omówimy teoretyczne kwestie związane z prowadzeniem własnego e-biznesu. Po założeniu własnej działalności gospodarczej początkujący biznesmen musi jeszcze raz – tym razem precyzyjnie – zastanowić się nad koncepcją internetowego sklepu.
Cena czyni cuda
Internauci podczas zakupów online często kierują się cenami. Można je łatwo porównać (za pomocą Google, Ceneo czy Nokautu), dlatego lepiej przynajmniej na początku ograniczyć swój apetyt i obniżyć marże.
Nie brakuje oczywiście w polskiej sieci sklepów internetowych, które są skierowane do osób zamożnych i miłośników luksusowych marek. Generują one jednak ułamek procenta obrotów e-commerce nad Wisłą. Jeśli przedsiębiorca mimo wszystko zdecyduje się wejść w ten trudny segment, powinien odpowiednio zmodyfikować strategię (traci na znaczeniu cena, zyskuje asortyment).
Poznaj swoich klientów
Kolejnym ważnym elementem jest grupa docelowa. Przedsiębiorca musi ustalić, w jakim wieku są jego klienci, jakiej są płci, z jakich pochodzą miast, jakie są ich oczekiwania dotyczące cen czy jakości. Te dane wpływają nie tylko na asortyment, ale także na wygląd sklepu internetowego, formy płatności, rodzaje rabatów i promocji, formy reklamowania witryny w Google i innych serwisach.
Rola demografii w e-commerce
Kobiety i mężczyźni zwracają uwagę na różne rzeczy podczas kupowania bielizny. Dla tych pierwszych ważniejszy jest asortyment, dla tych drugich cena. Charakterystyka grupy docelowej wiąże się z e-marketingiem. Obowiązuje ogólna zasada, że im bardziej wyrafinowani są klienci, tym mniej należy inwestować w banery. Zamiast tego warto koncentrować się na reklamie kontekstowej w Google, promocji w serwisach społecznościowych i blogach, programach afiliacyjnych i innych niekonwencjonalnych działaniach.
Konkurent, czyli twój wróg
Znajomość rynku, na którym przedsiębiorca chce działać jest kluczowa. Przed startem warto przyjrzeć się pozycji konkurentów. Należy ocenić ich asortyment, metody działania, ceny, formy reklamy, najważniejsze cechy produktów – sprawdzić, kto radzi sobie najlepiej i dlaczego tak łatwo pozyskuje nowych klientów.
Marka
Marka jest ściśle związana z reputacją. Konsument traktuje ją jak osobisty podpis przedsiębiorcy. Dlatego tak ważne jest wybranie odpowiedniego znaku towarowego – kojarzącego się z ofertą i łatwego do zapamiętania. Taki znak należy oczywiście odpowiednio chronić – na przykład poprzez zarejestrowanie powiązanych z nim domen z różnymi końcówkami.
Więcej rozwiązań
- Jak założyć sklep internetowy?
- Korzyści z prowadzenia sklepu internetowego
- Wybór oprogramowania dla sklepu
- Dlaczego klienci porzucają koszyk i jak temu zapobiec?