Prowadzenie własnego e-biznesu nie zawsze jest proste oraz nie zawsze gwarantuje sukces. Szacuje się, że w Polsce działa już 20 tys e- sklepów, rocznie powstaje ok. 10 tys. e-sklepów, przy czym 90% upada w ciągu 5 lat, bo mają zbyt słabe fundamenty! Na co zwrócić uwagę podczas tworzenia sklepu, aby utrzymać się na rynku?
Okazuje się, że nie wystarczy już tylko dobry produkt, funkcjonalne oprogramowanie czy działania promocyjne takie jak pozycjonowanie, social media marketing, kampanie promocyjne, kampanie banerowe itp. Oczywiście wszystkie te działania są niezbędne, ale jeśli ogólna strategia firmy nie będzie oparta na twardych danych z rynku, nawet najlepszy pomysł na biznes może okazać się mało rentowny. Jak zatem ustrzec się przed nietrafionymi inwestycjami? Należy monitorować, analizować i prognozować!
Właściciele sklepów internetowych już teraz zauważają potrzebę regularnego monitoringu ofert konkurencji, który uaktualnia informacje o zmianach cen oraz nowym asortymencie wprowadzanym przez rywali. Często zdarza się także, że jeden z pracowników sklepu oddelegowany zostaje do ręcznego prowadzenia monitoringu publikacji na temat sklepu, który daje odpowiedź na pytanie, jak widzą nas klienci i czy nieuczciwa konkurencja nie działa przypadkiem na naszą niekorzyść.
Pomocny w planowaniu działań e-marketingowych okazuje się także monitoring pozycji, który w prosty sposób wskazuje skuteczność pozycjonowania wybranych fraz. Istotna jest także regularna informacja na temat działania naszej platformy sklepowej. Czy nie zdarza się tak, że problemy techniczne w sklepie zniechęcają użytkowników do zrobienia u nas zakupów.
Należy jednak pamiętać, że nie każdy właściciel sklepu internetowego dysponuje odpowiednią liczbą pracowników i czasem, aby monitorować i analizować wszystkie wypowiedzi pojawiające się w sieci, zmiany u konkurencji czy codzienną pozycję w wyszukiwarkach i poprawne działanie systemu. Właścicielom e-sklepów, w ciągle zmieniającym się otoczeniu biznesowym i przy ograniczonym dostępie do niezbędnych danych, ciężko zatem prognozować sprzedaż, którą mogą wygenerować ich sklepy, a tym samym ryzyko porażki jest większe.
Odpowiedzią na te wszystkie problemy może być zautomatyzowanie wielu z wyżej wymienionych aktywności, które w znaczący sposób ograniczy czas i koszty analizy rynku.
Przydatne narzędzia do monitorowania i prognozowania rynku e-commerce to:
- Monitoring pozycji – umożliwia stałe monitorowanie pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych dla poszczególnych fraz lub grup fraz.
- Monitoring publikacji – dostarcza zestawienie informacji na temat działalności sklepu, dostępnych na stronach trzecich (przede wszystkim opinii). Istotnym elementem tej usługi jest również agregowanie opinii i monitorowanie zmian w czasie.
- Monitoring cen – narzędzie umożliwiające automatyczne monitorowanie cen w konkurencyjnych sklepach na towary, które znajdują się również w ofercie obsługiwanego e-sklepu.
- Monitorowanie aplikacji – celem jest monitorowanie działania poszczególnych procesów w aplikacji własnej lub trzeciej. W odniesieniu do sklepów internetowych monitorowanie poprawności działania takich procesów jak np. złożenie zamówienia, logowanie, rejestracja itp.
- Prognozowanie sprzedaży – algorytm umożliwiający prognozowanie sprzedaży na podstawie danych historycznych.
Tego typu narzędzia w mniejszym lub większym zakresie są już dostępne na rynku, wystarczy jedynie zacząć z nich korzystać.