Krótko o działaniach marketingowych związanych ze sklepem

Dzięki dostępnym obecnie narzędziom budowa i publikacja sklepu internetowego w sieci nie jest dużym wyzwaniem. Jednak dotarcie do klientów i wyróżnienie się z setek innych e-sklepów to już dłuższy proces. Ze względu na charakter sprzedaży i koszty, najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie marketingu on-line. Zobacz, jakie formy promocji będą najlepsze dla Ciebie.

Internet, oprócz świetnych możliwości handlowych, jest doskonałym środowiskiem dla działań marketingowych. W przypadku sklepów internetowych, dynamiczne przekierowanie użytkownika na witrynę, gdzie może od razu sfinalizować zakup to świetne działanie sprzedażowe. W celu optymalizacji kosztów i zwiększenia zasięgu działań warto z dostępnych opcji wybrać kilka, które będą się wzajemnie uzupełniać.

SPIS TREŚCI

Siła wyszukiwania

Wyszukiwarki mogą generować nawet połowę ruchu na stronach WWW i/lub w sklepach internetowych. W Polsce niekwestionowanym liderem wyszukiwania jest Google. W celu najlepszego zaindeksowania naszej witryny w wynikach wyszukiwania Google, należy przeprowadzić jej optymalizację.

Przede wszystkim należy stosować słowa kluczowe w nagłówkach, meta-tagach i unikalnych opisach produktów. Dodatkowo, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, warto skorzystać z usług pozycjonowania, które są świadczone przez wyspecjalizowane firmy. Odpowiednie agencje zadbają o to, by sklep znalazł się na pożądanej pozycji na liście wyników dla określonych haseł. Ze względu na koszty należy odpowiednio dobrać tzw. keywordy (słowa kluczowe). Im ogólniejsza fraza, np. „zabawki” czy „koszulki” tym wyższy koszt znalezienia się na pierwszej stronie wyników.

W celu obniżenia wydatków warto skupić się na rozbudowaniu hasła wyszukiwania o miasto, jeśli jesteśmy nastawieni na rynek regionalny lub bardziej opisowe sformułowania. Dobrym rozwiązaniem dla sklepu internetowego jest stosowanie strategii „długiego ogona”, czyli pozycjonowanie dużej liczby szczegółowych słów kluczowych, o mniejszej liczbie wyszukiwań.

Obecna sytuacja wskazuje na to, że obecność w wyszukiwarce dla sklepu to już konieczność. Jeśli pozycjonowanie jest niewystarczające, można pomyśleć o systemie reklamowym Google Ads, który za opłatą wyświetli nasz link na początku wyników wyszukiwania. Dobrym rozwiązaniem jest podzielenie nakładu na promocje w wyszukiwarce pomiędzy reklamy i pozycjonowanie w zbliżonych proporcjach. Dzięki temu uzyskamy tzw. „Surround”, co przełoży się na pozyskanie wielu odwiedzających na daną frazę wyszukiwania.

Daj się porównać

Wielu klientów przed zakupem sprawdza ceny produktu w coraz popularniejszych porównywarkach internetowych. Warto pojawić się w wielu popularnych porównywarkach takich, jak Ceneo.pl czy Nokaut.pl. Przy czym należy pamiętać, że nie jest to rozwiązanie bezpłatne. Oczywiście opieranie się na porównywarkach, to strategia najlepsza dla sprzedawców, którzy decydują się konkurować ceną.

Banery to spory wydatek

Reklama banerowa w serwisach internetowych to jedna z form promocji dla dużych i rozwiniętych e-sklepów. Wysoki koszt oraz niski współczynnik klikalności, najczęściej nieprzekraczający 1% odbiorców nie przemawia za decyzją publikowania reklamy w dużych portalach.

Alternatywą może być rozliczenie „za kliknięcie” i publikacja banerów w mniejszych serwisach związanych tematycznie z działalnością sklepu, lub na blogach branżowych. Oczywiście atrakcyjne reklamy graficzne można publikować również na stronie sklepu, aby przyciągnąć odwiedzających użytkowników do ciekawych ofert. W tym wypadku możemy dowolnie zarządzać powierzchnią strony, ale mimo to warto zachować w tej kwestii umiar, aby nie bombardować odwiedzających przekazami reklamowymi.

Działania wokół bazy klientów

Promocja w serwisach zewnętrznych pozwala nam docierać do nowych klientów. Jednak dobra komunikacja z użytkownikami odwiedzającymi witrynę również może przekładać się promocję e-sklepu poprzez sieć poleceń.

Po pierwsze, warto zachęcać do pozostawienia adresu e-mail nie tylko podczas procesu zakupowego. Możemy przecież w przyszłości zaoferować klientom ciekawe materiały z branży lub drobny kupon zniżkowy na zakupy w naszym sklepie. W ten sposób budujemy bazę do mailingu. Dzięki temu możemy przyciągnąć do sklepu użytkowników, którzy już mieli kontakt z witryną, ale niekoniecznie zrealizowali transakcję. Warto zdecydować się w takim wypadku na specjalną promocję dla odbiorców wiadomości. Nie należy jednak wysyłać e-maili marketingowych do osób, które nie wyraziły zgody na ich utrzymywanie. Będzie to irytujące, ale może też skutkować zgłaszaniem naszych wiadomości jako spam, co negatywnie przełoży się na dostarczanie e-maili z naszych adresów w ogóle.

Innym pomysłem na angażowanie użytkowników witryny jest integracja z serwisem społecznościowym Facebook. Forma „nawiązania kontaktu” jest w tym przypadku mniej inwazyjna, niż podanie adresu e-mail. Wystarczy jedynie kliknąć przycisk „Lubię to”. Dzięki temu komunikaty publikowane na facebookowej stronie trafią do danego użytkownika. Takie działania budujące dłuższą relację są zdecydowanie wskazane zarówno dla początkujących, jak i rozwiniętych sklepów internetowych.

Optymalizacja

Dobrze jest podejść do promocji sklepu internetowego całościowo i wcześniej nakreślić sobie plan działań. Jednak wcześniej warto poznać możliwości poszczególnych rozwiązań. Żadne analizy i poradniki nie odpowiedzą nam na pytanie o efektywność danej formy marketingu w przypadku danego e-sklepu tak dokładnie, jak przetestowanie jej w praktyce.

Przydatne w tym celu mogą być kupony na usługi reklamowe, np. Nokaut.pl. Taka weryfikacja pozwoli nam na zbudowanie odpowiedniego modelu budżetu marketingowego, który pozwoli nam na budowanie rosnącej liczby odwiedzin witryny przez zainteresowanych zakupem potencjalnych klientów.

Więcej rozwiązań
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie