Kilka słów o bezpieczeństwie w e-handlu

Pamiętaj, że poczucie bezpieczeństwa klientów jest kluczem do ich zaufania!

Wielu właścicieli sklepów internetowych boryka się z problemem zaniechania realizacji procesu zakupowego przez swoich klientów. Po początkowej fazie dodawania przedmiotów do koszyka zakupowego, następuje etap wycofania z zakupów i niekiedy opuszczenia sklepu. Co stoi za tą decyzją? Jakie są tego powody i jak dużą rolę odgrywa w tym przypadku nieufność do bezpieczeństwa e-zakupów – na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Poradnik wideo: Czym jest certyfikat SSL i gdzie należy go stosować?

Zamów certyfikat SSL już dziś. Zadbaj o bezpieczeństwo swojej strony WWW, poczty e-mail, danych użytkowników. Zarejestruj SSL w home.pl i kontroluj wszystkie usługi z jednego Panelu klienta. Kliknij i przejdź do oferty aby zamówić certyfikat SSL.

Wśród najważniejszych przyczyn porzucania koszyka sklepowego przed sfinalizowaniem transakcji wymienia się koszty (np. dodatkowa prowizja od sposobu płatności, niezgodność cen na zamówieniu i karcie towaru), problemy z finalizacją zamówienia (złożoność zamówienia) oraz problemy techniczne (m.in. bezpieczeństwo sklepu).

Przy tworzeniu sklepu internetowego warto poświęcić dodatkowy czas na poprawienie użyteczności witryny, sprawdzenie zgodności cen towarów, a także (a może nawet przede wszystkim) zapewnienie jej należytego bezpieczeństwa. I na tym ostatnim elemencie skupimy się w poniższym artykule.

Budowanie zaufania klientów

Mimo rosnącej popularności zakupów on-line, wciąż istnieje spora grupa konsumentów, którzy podchodzą do nich z ograniczonym zaufaniem. Nieufność ta uaktywnia się w szczególności w momencie konieczności podania danych osobowych (np. nr karty kredytowej, adresu) i doprowadza ona często do całkowitej rezygnacji z zakupów. Dlatego właśnie ogromny nacisk należy położyć na aspekt bezpieczeństwa swojego sklepu internetowego, by dać klientom gwarancję ochrony wrażliwych danych.

Z jednej strony warto umieścić w widocznym miejscu deklarację o przestrzeganiu Ustawy o ochronie danych osobowych, z drugiej zaś strony należy zadbać o odpowiednie zabezpieczenia technologiczne, m.in. o certyfikat SSL. Jak pokazują badania TNS Research, aż 72% internautów opuściło stronę internetową ze względu na brak możliwości bezpiecznego połączenia z wykorzystaniem protokołu HTTPS. Pomimo tego zdarza się, że zwłaszcza początkujący sprzedawcy, szukając oszczędności, rezygnują z tego elementu.

Kilka słów o certyfikatach SSL

Aby zabezpieczyć wymianę danych klienta (np. loginy i hasła, dane osobiste, numery kart kredytowych), która odbywa się przez jego witrynę, właściciel sklepu internetowego powinien uruchomić na nim certyfikat SSL. Za roczne bezpieczeństwo sklepu internetowego zapłacimy zaledwie 100 zł, lub jeszcze mniej, jeśli na bieżąco śledzimy okazje na stronie swojego operatora (np. w home.pl certyfikat homeSSL można kupić teraz w promocyjnej cenie). Skoro już wiemy jaki koszt, musimy ponieść w związku z zakupem certyfikatu, warto też napisać o tym, co właściwie kryje się pod tymi trzema literkami: SSL.

Certyfikat SSL (ang. Secure Socket Layer) to technologia służąca do bezpiecznej transmisji zaszyfrowanego strumienia danych, powszechnie wykorzystywana do zabezpieczania serwerów WWW zbierających, przetwarzających i udostępniających wrażliwe informacje – także sklepów internetowych.

Certyfikat SSL skutecznie chroni przed podsłuchiwaniem, podszywaniem się, czy modyfikacją przesyłanych danych. Certyfikat SSL typu OV (Organization Validation) i EV (Extended Validation – tzw. „zielony pasek adresu”) zawiera w sobie nie tylko informacje o wydawcy certyfikatu, ale także o jego właścicielu, dając tym samym gwarancję, że podmiot, któremu wysyłamy chronione informacje, jest tym, za którego się podaje.

Oprócz zapewnienia wiarygodności podmiotu, certyfikaty SSL dowolnego typu (DV – Domain Validation, OV oraz EV) zapewniają także integralność przesyłanych informacji, oraz szyfrowanie komunikatów, co jest ich podstawową funkcją.

Jak rozpoznać użycie certyfikatu?

Tyle techniki, ale jak właściwie przeciętny Kowalski ma zobaczyć, czy dany sklep ma zainstalowany certyfikat SSL? Jest kilka wyróżników strony internetowej/sklepu, które jednoznacznie wskazują na to, że jest ona bezpieczna.

Pierwszą z nich, jest kłódka w pasku adresu strony – klikając na nią znajdziemy informacje o m.in. stanie certyfikatu (czy został prawidłowo zweryfikowany), okresie jego ważności, nazwie chronionej domeny i właściciela certyfikatu (OV oraz EV), a także nazwie firmy wystawiającej certyfikat.

Kolejnym elementem bezpiecznej strony internetowej jest kolor paska adresowego, różny dla poszczególnych rodzajów certyfikatu. Jest to symbol rozpoznawczy stron, które zostały zabezpieczone specjalnym typem certyfikatu SSL – Extended Validation (EV), który gwarantuje najwyższy poziom wiarygodności. Pasek adresu zabezpieczonej w tej sposób strony przyjmuje kolor zielony.

Oprócz certyfikatu SSL typu EV, wyróżniamy jeszcze certyfikaty DV, które gwarantują szyfrowanie transmisji, a także OV – dodatkowo zawierające w sobie nazwę firmy, która uzyskała certyfikat. W przypadku certyfikatów DV i OV pasek adresu (lub jego część) ma kolor niebieski lub biały. Poza tym należy podkreślić, że nazwa zabezpieczonej certyfikatem SSL domeny w pasku adresu rozpoczyna się od przedrostka „https://” – czyli pojawia się dodatkowo literka „s” w standardowym przedrostku „http://”.

Buduj wizerunek

Według badań przeprowadzonych przez TNS Research, prawie 84% klientów nie wierzy, że właściciele sklepów on-line dbają odpowiednio o ich bezpieczeństwo. Tymczasem już podstawowy certyfikat SSL zabezpiecza przesyłane przez klientów informacje. Firma, która stanie się jego posiadaczem, nie tylko zapewni szyfrowanie przesyłanych informacji, ale także wyróżni się spośród konkurencji.

Poza oczywistymi sprzedażowymi korzyściami ze stosowania certyfikatu SSL, jego posiadanie wpływa także na budowanie wizerunku firmy. Użytkownicy, którzy podejmują decyzję o dokonaniu zakupów w danym sklepie internetowym zabezpieczonym certyfikatem SSL, mają pewność, że jego właściciel dopełnił wszelkich starań, by przekazywane przez klienta dane nie zostały ujawnione osobom postronnym. Działanie to wskazuje, że właściciel witryny traktuje bezpieczeństwo swoich klientów i dokonywanych przez niego transakcji z należytą starannością.

Więcej rozwiązań

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie

Załóż własny sklep internetowy

Nieważne co i jak chcesz sprzedawać. eSklep od home.pl to idealne narzędzie do prowadzenia sprzedaży w Internecie.