eSklep – jak ustawić najniższą cenę przed promocją zgodnie z dyrektywą Omnibus?

Dyrektywa Omnibus, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku nakłada na sprzedawcę nowy obowiązek informacyjny – musi podać najniższą cenę produktu, jaka obowiązywała w ostatnich 30 dniach przed promocją. Od nowego roku, sprzedawcy korzystający z platformy eSklep od home.pl będą mogli wykorzystać do tego nową funkcjonalność platformy.

SPIS TREŚCI

Jak ustawiać promocje w eSklepie zgodnie z nowym obowiązkiem informacyjnym w ramach dyrektywy Omnibus?

Oprogramowanie eSklepu umożliwia włączenie informacji o najniższej cenie przed promocją, która wyświetli się klientowi na kacie produktu pod ceną. Funkcjonalność będzie dostępna w panelu eSklepu od 1 stycznia 2023 roku.

Dyrektywa Omnibus, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku, wprowadza zmiany w przepisach o ochronie konsumentów, takie jak m.in. nowy obowiązek informacyjny dotyczący tworzenia promocji na produkty. W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku, sprzedawcy grożą wysokie kary finansowe nakładane przez Inspekcję Handlową.

Zgodnie z najnowszym projektem ustawy pisanej w oparciu o unijną dyrektywę, każdy sprzedawca ma obowiązek udostępnić klientowi informację o najniższej cenie danego produktu jaka obowiązywała w ostatnich 30 dniach przed promocją. Mechanizm, który zostanie uruchomiony od 1 stycznia 2023 na platformie eSklep jest zgodny z najnowszą wersją ustawy (wcześniejsze projekty nie wymagały podania cen promocyjnych – polska ustawa zawiera bardziej restrykcyjne rozwiązanie).

eSklep-obowiazek-informacyjny-omnibus

Zwykła zmiana ceny produktu (np. wynikająca z podniesienia cen z powodu inflacji) nie powoduje wyświetlania informacji o najniższej cenie z ostatnich 30 dni. Mechanizm dotyczy tylko produktów oznaczonych jako „w promocji”. Zobacz też instrukcję, jak utworzyć promocję na produkty.

Jak uruchomić wyświetlanie najniższej ceny z 30 dni w panelu eSklepu?

  1. Zaloguj się do Panelu sklepu.
  2. W Panelu sklepu przejdź do zakładki: UstawieniaProduktyUstawienia produktów.
  3. W sekcji Ceny produktów zaznacz opcję: Dla produktów w promocji pokaż na karcie produktu najniższą cenę sprzed promocji (zalecania dyrektywy Omnibus), następnie kliknij w przycisk Zapisz zmiany.
    eSklep-promocje-dyrektywa-omnibus
  4. Przejdź do tworzenia promocji w sklepie na wybranych produktach.
    Jak działa mechanizm informowania o promocji w eSklepie

Jak działa mechanizm informowania o promocji w eSklepie?

Jeżeli produkt jest dostępny w sprzedaży krócej niż 30 dni to wyświetlana jest najniższa cena od momentu, kiedy produkt pojawił się w sprzedaży. Jeżeli w ostatnich 30 dniach produkt był kilka razy w promocji (lub jego cena regularna była niższa od aktualnej ceny promocyjnej), pod uwagę brana jest najniższa cena produktu dostępna dla klienta w tym okresie, nawet jeżeli produkt był niedostępny z powodu braków magazynowych, ale widoczny w sklepie.

Mechanizm porównuje ceny regularne i promocyjne. W chwili gdy uruchamiasz promocję dla wybranego produktu, mechanizm sprawdza za ile najtaniej Twój klient mógł kupić ten produkt w ciągu ostatnich 30 dni. Jeśli produkt nie był w promocji, będzie to cena regularna. Jeśli produkt był w promocji kilka razy, to wybrana będzie najniższa cena z tego okresu.

Przykładowo w sytuacji, gdy cena regularna 20 dni temu wynosiła 40 zł a w momencie uruchomienia promocji wynosi 60 zł i obniżasz ją na 50 zł to, jako najniższa cena z okresu 30 dni, wyświetli się 40 zł.

UWAGA: jeśli mimo włączenia opcji i wyczyszczenia pamięci cache sklepu nie widzisz zmian od strony klienta, upewnij się, że pliki źródłowe TPL odpowiedzialne za kartę produktu są aktualne. Jeżeli są zmodyfikowane – wprowadź odpowiednie zmiany. W razie trudności skonsultuj się z infolinia e-commerce.

Jak ręcznie zmienić najniższą cenę produktu?

Manualna (ręczna) edycja najniższej ceny produktu powinna być wykorzystywana tylko w sytuacjach poważnych pomyłek. Funkcja jest dostępna tylko dla produktów głównych. Powrót z edycji manualnej na zalecane automatyczne wyliczanie najniższej ceny wymusza konieczność wyłączenia mechanizmu manualnej zmiany w każdym produkcie z osobna, co przy dużej liczbie produktów może być kłopotliwe. Korzystanie z tego rozwiązania zalecamy tylko w sytuacji bez wyjścia.

Przykładowo, produkt w cenie regularnej kosztuje 100 zł (w promocji ma kosztować 80 zł), ale przez przypadek wpisałeś cenę regularną 10 zł i zapisałeś zmiany. Od razy wyłapałeś swoją pomyłkę i poprawiłeś cenę na właściwą, czyli 100 zł, jednak system rozpoznaje kwotę 10 zł jako najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed promocją. W takiej sytuacji możesz dokonać ręcznej edycji najniższej ceny, ale musi się ona zgadzać ze stanem faktycznym.

Jak ręcznie edytować najniższą cenę produktu?

  1. Przejdź do zakładki Obsługa sklepuProdukty.
  2. Odszukaj produkt i w jego edycji przejdź do zakładki Promocje.
  3. Aktywuj pole Wprowadź najniższe ceny ręcznie (niezalecane), wpisz zgodną ze stanem faktycznym najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed promocją i kliknij Zapisz. Jeżeli w swoim sklepie korzystasz z dodatkowych poziomów cenowych, zobaczysz również możliwość ich edycji. Odtąd wpisana cena będzie wyświetlała się w czasie trwającej promocji na karcie produktu.
    esklep-zmiana-ceny- omnibus

Wprowadzona ręcznie cena będzie zapamiętana i domyślnie aktywna podczas tworzenia kolejnej promocji. Jeżeli przy następnej obniżce chcesz skorzystać z automatycznie wyliczanej najniższej ceny (ponieważ nie będzie już ważnych powodów do korzystania z ręcznej edycji ceny), należy wyłączyć opcję Wprowadź najniższe ceny ręcznie (niezalecane). Jeżeli jednak świadomie pozostawisz tę opcję aktywną, pamiętaj o podaniu aktualnej najniższej ceny zgodnie ze stanem faktycznym. Ręczna edycja cen nie przerywa działania automatycznego mechanizmu zbierania historii cen, wyliczonego na potrzebę kolejnych działań i promocji.

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie

Załóż własny sklep internetowy

Nieważne co i jak chcesz sprzedawać. eSklep od home.pl to idealne narzędzie do prowadzenia sprzedaży w Internecie.