Podcasty to coraz popularniejsze medium, zyskujące zwolenników w niemal każdej branży. Ich twórcy zdają sobie sprawę, że cykliczne, dobrze nagrane i bogate w praktyczną wiedzę podcasty mogą zapewnić im długotrwały sukces i grono wiernych odbiorców. Z poradnika dowiesz się co to jest podcast, jak zacząć nagrywanie i rozwinąć się w sztuce tworzenia angażujących audycji internetowych.
SPIS TREŚCI
- Co to jest podcast? Jak zacząć przygodę z audycją internetową?
- Co da Ci podcast? Podcasty versus tradycyjny content
- Forma audio się sprawdza
- Podcasty home.pl
- Popularne czytniki podcastów. Gdzie można umieścić podcast?
Co to jest podcast? Jak zacząć przygodę z audycją internetową?
Podcast to audycja internetowa w formie audio podzielona na odcinki, możliwa do odtwarzania przy pomocy czytników podcastów lub poprzez stronę internetową. Na zachodzie to narzędzie wykorzystywane od lat, z wieloletnią tradycją wśród osób medialnych i firm. Pierwsze podcasty na świecie zaczęły być tworzone już w roku 2000, a w Polsce boom na tego typu dzielenie się wiedzą wybuchł kilka lat temu. Podcasty są u nas coraz popularniejsze, a ich możliwości doceniane przez twórców związanych z różnorodnymi branżami. Korzystają z nich nie tylko firmy i indywidualni twórcy, ale również tradycyjne media. Forma audio zdaje się być dla wielu odbiorców bardziej przystępna niż tradycyjny artykuł, z czego korzystają wydawnictwa zagraniczne, a w ostatnim czasie również polskie.
Podcast z założenia jest audycją darmową i dostępną dla wszystkich zainteresowanych odbiorców. Uruchomienie audycji nie jest skomplikowane i nie wymaga od odbiorcy specjalnego odtwarzacza. Pliki z odcinkami można zwykle pobrać z Internetu lub posłuchać online.
Co da Ci podcast? Podcasty versus tradycyjny content
Podcast buduje Twoją markę osobistą. W jaki sposób?
- Zdobywasz pozycję eksperta w swojej branży
Przemyślane, dobrze nagrane, interesujące audycje internetowe mogą pomóc Ci w zbudowaniu dobrego wizerunku. Stały dostęp do Twoich treści sprawia, że słuchacze kojarzą Twoje nazwisko lub firmę z konkretną dziedziną wiedzy. - Twoi odbiorcy Ci ufają
Dzielisz się wiedzą, co sprawia że Twoi słuchacze uznają Cię za autorytet. Dotyczy to zwłaszcza wytrwałych podcasterów, potrafiących zaciekawić odbiorców oraz przedstawić temat w sposób zrozumiały. Jest też duża szansa, że wzbudzisz sympatię swoich słuchaczy – Twój głos, sposób wypowiadania się czy anegdoty związane z prywatnym życiem budują więź z odbiorcą. - Zna Cię coraz większe grono odbiorców i budujesz siatkę kontaktów
Poszukiwanie nowych rozmówców do Twoich podcastów może pomóc Ci w rozwijaniu swoich biznesowych kontaktów. Wywiady z ekspertami i ciekawymi rozmówcami nie tylko przyciągają nowych słuchaczy, ale też budują Twój autorytet w branży. - Otrzymujesz feedback, który Cię rozwija
Twórcy podcastów podkreślają, że korzystając z tej formy przekazu, częściej otrzymują informacje zwrotne od słuchaczy. Pozwala im to na zaplanowanie odcinków, które wpisują się w potrzeby odbiorców i są im naprawdę potrzebne.
Mimo że tradycyjny artykuł wciąż wiedzie prym i jest najpopularniejszym sposobem na przekazanie wiedzy, to format podcastu zdaje się trafiać w gusta wybranych odbiorców zdecydowanie łatwiej. Dlaczego tak się dzieje?
- Nie trzeba skupiać na nim 100% uwagi
To niewątpliwy plus contentu w formie audio. Podcastu możesz słuchać wszędzie – podczas spaceru z psem, prowadząc auto czy gotując. To świetne rozwiązanie dla zabieganych osób, które nie mają czasu na czytanie tradycyjnych artykułów. - Można go słuchać niemal wszędzie
Dzięki nowym technologiom podcastów można słuchać za pomocą czytników na telefonie, co ułatwia ich słuchanie niezależnie od lokalizacji. - Można go subskrybować
Przypomnienia o podcastach pozwalają twórcom budować stałą więź i kontakt ze słuchaczami. Podcasty branżowe zainteresują specjalistów danych dziedzin, którzy słuchają audycji, aby być na bieżąco z nowinkami w swoich branżach. - Łatwiej się na nim skupić
Problemem współczesnego odbiorcy jest skupienie się na treści i wyniesienie z niej tego, co najistotniejsze. Podcast jest łatwiejszy do przyswojenia ze względu na swoją formę. Może on przybrać formę inspirującego wywiadu z gościem lub ciekawego monologu, który daje odbiorcy konkretną wartość.
Forma audio się sprawdza – podcasty w mediach
Podcasty są coraz częściej nagrywane przez firmy i indywidualnych twórców. Ostatnim trendem jest wykorzystywanie ich przez tradycyjne media. Nowe możliwości platform i aplikacji mobilnych pozwalają dziennikarzom zastąpić część tradycyjnych treści nową formą audio, nie tracąc przy tym nic na jakości treści. Niektóre redakcje udostępniają wartościowe podcasty w zamian za subskrypcję, ponieważ przyciągają one nową, młodszą część odbiorców. Stały się ważnym elementem rozwoju mediów, a wkrótce mogą stać się elementem niezbędnym – słucha ich już co czwarty polski internauta, z czego dwie trzecie wszystkich odbiorców to kobiety (źródło: Gazeta Wyborcza).
Podcasty dają możliwość skierowania przekazu do konkretnego słuchacza i przystosowania się do jego potrzeb, wrażliwości, zainteresowań. Dedykowane audycje pozwalają poszerzyć grono odbiorców i zbudować wokół marki zaangażowaną społeczność. W tym kierunku podąża m.in. redakcja Wysokich Obcasów, tworząc podcast skierowany głównie do kobiet.
Podcasty home.pl
Potencjał podcastów został zauważony i doceniony przez ekspertów home.pl. Tworząc wartościowe, merytoryczne podcasty zaspokajamy potrzeby użytkowników, zainteresowanych konkretną dziedziną wiedzy. Jeśli więc chcesz nagrać pierwszy podcast, skorzystaj z naszej bazy i zobacz, jak to robimy.
Podcast Projekt WordPress
Projekt WordPress jest skierowany do twórców stron internetowych, webdeveloperów, a także do osób poznających potencjał najpopularniejszego CMS’a na świecie i stawiającego w nim pierwsze kroki. Eksperci wytłumaczą Ci, jak wykorzystać WordPress do budowy stron, jak działają dodatki i wtyczki, a także jak na co dzień poruszać się w środowisku strony zbudowanej na WordPressie. Podcast porusza różnorodne zagadnienia: od kwestii zarobkowych („Jak zarabiać na motywach WordPress?”, „Jak z WordPressem zapewnić regularne przychody w agencji reklamowej”) przez obsługę strony („Skutecznie zamykaj zlecenia na WordPressie”) aż po drobiazgowe wdrożenie w działanie CMS’a („O alchemii, matematyce i typografii w WordPressie”).
Podcast Mistrzowie eCommerce
Mistrzowie eCommerce to praktyczna wiedza w pigułce dla wszystkich osób, zainteresowanych rynkiem eCommerce i ebiznesem. Najlepsi specjaliści rozmawiają tu o codziennej pracy i rozwijaniu sklepów internetowych. Znajdziesz tu mnóstwo inspirujących historii z życia wziętych i rozmów z przedsiębiorcami, na co dzień rozwijającymi swój biznes w sieci, np. „Girls Watch Porn. Co było pierwsze – show na Youtube czy sklep ecommerce?” czy też porady prosto od eksperta: „Jak otworzyć sklep internetowy z naturalnymi kosmetykami„.
Popularne czytniki podcastów. Gdzie można umieścić podcast?
Publikacja podcastów to rzecz dosyć prosta. Nie powinna sprawiać problemów nawet początkującemu twórcy: większość parametrów w platformach, na które się zdecydujesz, ustawia się raz.
Najpopularniejsze aplikacje i serwisy do publikacji podcastów:
- iTunes
- Spotify
- Youtube
- platforma Apple Podcasts
- Addict – popularna aplikacja na Android
- Soundcloud
- Google Podcasts
Czytaj więcej
- Jak zorganizować swój pierwszy webinar?
- Podcast: Jak otworzyć sklep z naturalnymi kosmetykami?
- Podcast: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie dzięki wysyłce inPost?
TeamViewer narzędzie do dostępu zdalnego
Umożliwia zarządzanie i obsługiwanie komputerów, serwerów oraz innych urządzeń podczas połączenia zdalnego (nawet przez urządzenia mobilne). Pracuj zdalnie z każdego miejsca.