Jak stworzyć ciekawy podcast? Poradnik dla początkujących

Podcasty to coraz popularniejsze medium, zyskujące zwolenników w niemal każdej branży. Ich twórcy zdają sobie sprawę, że cykliczne, dobrze nagrane i bogate w praktyczną wiedzę podcasty mogą zapewnić im długotrwały sukces i grono wiernych odbiorców. Z poradnika dowiesz się co to jest podcast, jak zacząć nagrywanie i rozwinąć się w sztuce tworzenia angażujących audycji internetowych.

SPIS TREŚCI

Co to jest podcast? Jak zacząć przygodę z audycją internetową?

Jak stworzyć podcast? Nagrywanie podcastu

Podcast to audycja internetowa w formie audio podzielona na odcinki, możliwa do odtwarzania przy pomocy czytników podcastów lub poprzez stronę internetową. Na zachodzie to narzędzie wykorzystywane od lat, z wieloletnią tradycją wśród osób medialnych i firm. Pierwsze podcasty na świecie zaczęły być tworzone już w roku 2000, a w Polsce boom na tego typu dzielenie się wiedzą wybuchł kilka lat temu. Podcasty są u nas coraz popularniejsze, a ich możliwości doceniane przez twórców związanych z różnorodnymi branżami. Korzystają z nich nie tylko firmy i indywidualni twórcy, ale również tradycyjne media. Forma audio zdaje się być dla wielu odbiorców bardziej przystępna niż tradycyjny artykuł, z czego korzystają wydawnictwa zagraniczne, a w ostatnim czasie również polskie.

Podcast z założenia jest audycją darmową i dostępną dla wszystkich zainteresowanych odbiorców. Uruchomienie audycji nie jest skomplikowane i nie wymaga od odbiorcy specjalnego odtwarzacza. Pliki z odcinkami można zwykle pobrać z Internetu lub posłuchać online.

Co da Ci podcast? Podcasty versus tradycyjny content

Podcast buduje Twoją markę osobistą. W jaki sposób?

  • Zdobywasz pozycję eksperta w swojej branży
    Przemyślane, dobrze nagrane, interesujące audycje internetowe mogą pomóc Ci w zbudowaniu dobrego wizerunku. Stały dostęp do Twoich treści sprawia, że słuchacze kojarzą Twoje nazwisko lub firmę z konkretną dziedziną wiedzy.
  • Twoi odbiorcy Ci ufają
    Dzielisz się wiedzą, co sprawia że Twoi słuchacze uznają Cię za autorytet. Dotyczy to zwłaszcza wytrwałych podcasterów, potrafiących zaciekawić odbiorców oraz przedstawić temat w sposób zrozumiały. Jest też duża szansa, że wzbudzisz sympatię swoich słuchaczy – Twój głos, sposób wypowiadania się czy anegdoty związane z prywatnym życiem budują więź z odbiorcą.
  • Zna Cię coraz większe grono odbiorców i budujesz siatkę kontaktów
    Poszukiwanie nowych rozmówców do Twoich podcastów może pomóc Ci w rozwijaniu swoich biznesowych kontaktów. Wywiady z ekspertami i ciekawymi rozmówcami nie tylko przyciągają nowych słuchaczy, ale też budują Twój autorytet w branży.
  • Otrzymujesz feedback, który Cię rozwija
    Twórcy podcastów podkreślają, że korzystając z tej formy przekazu, częściej otrzymują informacje zwrotne od słuchaczy. Pozwala im to na zaplanowanie odcinków, które wpisują się w potrzeby odbiorców i są im naprawdę potrzebne.

Mimo że tradycyjny artykuł wciąż wiedzie prym i jest najpopularniejszym sposobem na przekazanie wiedzy, to format podcastu zdaje się trafiać w gusta wybranych odbiorców zdecydowanie łatwiej. Dlaczego tak się dzieje?

  • Nie trzeba skupiać na nim 100% uwagi
    To niewątpliwy plus contentu w formie audio. Podcastu możesz słuchać wszędzie – podczas spaceru z psem, prowadząc auto czy gotując. To świetne rozwiązanie dla zabieganych osób, które nie mają czasu na czytanie tradycyjnych artykułów.
  • Można go słuchać niemal wszędzie
    Dzięki nowym technologiom podcastów można słuchać za pomocą czytników na telefonie, co ułatwia ich słuchanie niezależnie od lokalizacji.
  • Można go subskrybować
    Przypomnienia o podcastach pozwalają twórcom budować stałą więź i kontakt ze słuchaczami. Podcasty branżowe zainteresują specjalistów danych dziedzin, którzy słuchają audycji, aby być na bieżąco z nowinkami w swoich branżach.
  • Łatwiej się na nim skupić
    Problemem współczesnego odbiorcy jest skupienie się na treści i wyniesienie z niej tego, co najistotniejsze. Podcast jest łatwiejszy do przyswojenia ze względu na swoją formę. Może on przybrać formę inspirującego wywiadu z gościem lub ciekawego monologu, który daje odbiorcy konkretną wartość.

Forma audio się sprawdza – podcasty w mediach

Podcasty są coraz częściej nagrywane przez firmy i indywidualnych twórców. Ostatnim trendem jest wykorzystywanie ich przez tradycyjne media.  Nowe możliwości platform i aplikacji mobilnych pozwalają dziennikarzom zastąpić część tradycyjnych treści nową formą audio, nie tracąc przy tym nic na jakości treści. Niektóre redakcje udostępniają wartościowe podcasty w zamian za subskrypcję, ponieważ przyciągają one nową, młodszą część odbiorców. Stały się ważnym elementem rozwoju mediów, a wkrótce mogą stać się elementem niezbędnym – słucha ich już co czwarty polski internauta, z czego dwie trzecie wszystkich odbiorców to kobiety (źródło: Gazeta Wyborcza).

Podcasty dają możliwość skierowania przekazu do konkretnego słuchacza i przystosowania się do jego potrzeb, wrażliwości, zainteresowań. Dedykowane audycje pozwalają poszerzyć grono odbiorców i zbudować wokół marki zaangażowaną społeczność. W tym kierunku podąża m.in. redakcja Wysokich Obcasów, tworząc podcast skierowany głównie do kobiet.

Podcast jak zacząć - przykład podcastu dla kobiet

Przykład podcastu skierowanego dla kobiet – magazyn Wysokie Obcasy (źródło: wysokieobcasy.pl)

Podcasty home.pl

Potencjał podcastów został zauważony i doceniony przez ekspertów home.pl. Tworząc wartościowe, merytoryczne podcasty zaspokajamy potrzeby użytkowników, zainteresowanych konkretną dziedziną wiedzy. Jeśli więc chcesz nagrać pierwszy podcast, skorzystaj z naszej bazy i zobacz, jak to robimy.

Podcast Projekt WordPress

Projekt WordPress jest skierowany do twórców stron internetowych, webdeveloperów, a także do osób poznających potencjał najpopularniejszego CMS’a na świecie i stawiającego w nim pierwsze kroki. Eksperci wytłumaczą Ci, jak wykorzystać WordPress do budowy stron, jak działają dodatki i wtyczki, a także jak na co dzień poruszać się w środowisku strony zbudowanej na WordPressie. Podcast porusza różnorodne zagadnienia: od kwestii zarobkowych („Jak zarabiać na motywach WordPress?”, „Jak z WordPressem zapewnić regularne przychody w agencji reklamowej”) przez obsługę strony („Skutecznie zamykaj zlecenia na WordPressie”) aż po drobiazgowe wdrożenie w działanie CMS’a („O alchemii, matematyce i typografii w WordPressie”).

Podcast Mistrzowie eCommerce

Mistrzowie eCommerce to praktyczna wiedza w pigułce dla wszystkich osób, zainteresowanych rynkiem eCommerce i ebiznesem. Najlepsi specjaliści rozmawiają tu o codziennej pracy i rozwijaniu sklepów internetowych. Znajdziesz tu mnóstwo inspirujących historii z życia wziętych i rozmów z przedsiębiorcami, na co dzień rozwijającymi swój biznes w sieci, np. „Girls Watch Porn. Co było pierwsze – show na Youtube czy sklep ecommerce?” czy też porady prosto od eksperta: „Jak otworzyć sklep internetowy z naturalnymi kosmetykami„.

Popularne czytniki podcastów. Gdzie można umieścić podcast?

Publikacja podcastów to rzecz dosyć prosta. Nie powinna sprawiać problemów nawet początkującemu twórcy: większość parametrów w platformach, na które się zdecydujesz, ustawia się raz.

Najpopularniejsze aplikacje i serwisy do publikacji podcastów:

  • iTunes
  • Spotify
  • Youtube
  • platforma Apple Podcasts
  • Addict – popularna aplikacja na Android
  • Soundcloud
  • Google Podcasts
Czytaj więcej
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie

TeamViewer narzędzie do dostępu zdalnego

Umożliwia zarządzanie i obsługiwanie komputerów, serwerów oraz innych urządzeń podczas połączenia zdalnego (nawet przez urządzenia mobilne). Pracuj zdalnie z każdego miejsca.