Webinary to obecnie jedno z najpopularniejszych narzędzi edukacyjnych. Coraz większa liczba szkoleniowców chce skorzystać z tej formy dzielenia się wiedzą, zwłaszcza że chętnych na udział w webinarach nie brakuje. Webinary i szkolenia online potrafią być skutecznym narzędziem promocji, warto więc zainwestować czas i energię na ich odpowiednie przygotowanie. Organizacja webinaru nie musi być skomplikowana. Z poradnika dowiesz się, jakie kroki powinieneś podjąć aby zorganizować dobry, wartościowy webinar.
SPIS TREŚCI
- Co to jest webinar?
- Jak zorganizować swój pierwszy webinar? Organizacja webinaru
- Planowanie treści
- Promowanie webinaru
- Wybierz najlepsze narzędzie do zorganizowania webinaru
- Akademia home.pl – zainspiruj się!
Co to jest webinar?
Webinar to jeden z najpopularniejszych obecnie formatów szkoleniowych online, który umożliwia prowadzącemu przekazywanie wiedzy jego uczestnikom. Standardowy webinar zakłada pokazanie omawianej prezentacji oraz sylwetki lektora, a jego czas trwania to zwykle ok. godziny.
Szkolenia tego typu zyskały szczególną popularność w czasie pandemii – więcej czasu spędzanego w zaciszu domowym skłoniło wiele osób do rozwijania swoich kompetencji. Webinar stał się nową, atrakcyjną formą edukacji i spędzania wolnego czasu. Nic więc dziwnego, że specjaliści wielu dziedzin dostrzegli jego wartość i potencjał.
Webinary pozwalają na zaistnieje w świadomości odbiorców i budowanie społeczności wokół marki. To medium, dzięki któremu nie tylko przekażesz wiedzę, ale też zyskasz wizerunek eksperta i zaufanie potencjalnych klientów. Każde dobre szkolenie online wyróżnia Cię na tle Twoich branżowych konkurentów, a przy okazji jest świetną formą promocji dla Twoich usług. Dodatkowo możesz zyskać wartościowe kontakty i poszerzyć swoją bazę mailingową o wartościowych, zaangażowanych odbiorców.
Jak zorganizować swój pierwszy webinar? Organizacja webinaru
Organizujesz swój pierwszy webinar? Zanim zabierzesz się za zakup sprzętu nagrywającego, szukanie płatnego studia nagraniowego i inwestowanie w promocję webinaru sprawdź, czy to format dla Ciebie. Zastanów się, jaki cel przyświeca Twoim spotkaniom ze słuchaczami i co masz im do przekazania.
Planowanie treści
Wybierz temat webinaru
Najważniejszym elementem świetnych, zapadających w pamięć webinarów jest dobry temat. Zastanów się, czy przyciągnie on wystarczające grono odbiorców i zachęci do zapisania się na Twoje szkolenie. Internauta poświęca na webinar swój wolny czas – nie zrobi tego, jeśli temat go nie zaintryguje i nie zmotywuje do poszerzenia swojej wiedzy.
- Kto jest potencjalnym odbiorcą webinaru? Kogo chcę zachęcić do uczestnictwa?
- O co pytają moi klienci? Jak mogę odpowiedzieć na ich wątpliwości w trakcie webinaru?
- Czy temat porusza konkretny problem, z którym mierzy się odbiorca? Czy pomogę mu rozwiązać jego problem w czasie trwania webinaru?
- Czy temat motywuje do działania?
Wybór tematów na kolejne webinary będzie prostszy, jeśli poprosisz swoich słuchaczy o feedback.
Zaplanuj agendę spotkania i treść szkolenia
Celem webinaru jest dzielenie się wiedzą, więc najważniejszym aspektem dobrego webinaru jest zaplanowanie contentu i stworzenie przejrzystej agendy. Ma to ogromne znaczenie w sytuacji, kiedy spotkanie prowadzi kilku ekspertów, jednak nawet w przypadku webinaru jednoosobowego warto przygotować szczegółowy plan na jego przeprowadzenie. Spontaniczne wystąpienia nie są dobrym pomysłem podczas prowadzenia szkolenia online. Postaraj się, żeby Twoja wypowiedź była ciekawa, wyczerpująca i konkretna.
Stwórz ciekawą prezentację
Kluczowa kwestią podczas tworzenia webinaru jest świetna prezentacja, uzupełniająca i wzbogacająca Twoja wypowiedź. Slajdy nie powinny zawierać zbyt wiele tekstu i informacji – odbiorcy mogą poczuć się przytłoczeni nadmiarem treści. Prezentacja powinna zawierać przede wszystkim elementy graficzne i krótkie wypunktowania, nawiązujące do Twojego wykładu.
Promowanie webinaru
Dobry webinar dla wszystkich nie istnieje. Podczas promowania swojego szkolenia musisz wybrać swoją grupę docelową i kierować do niej swój przekaz. Wskaż, jakie korzyści osiągną osoby uczestniczące w szkoleniu. To konieczne, aby zachęcić Twoich potencjalnych słuchaczy do uczestnictwa.
Doskonałym sposobem na promocję jest zaproszenie do współpracy innej znanej marki lub wpływowej osoby. Nawiązanie partnerstwa rozszerzy zasięg Twojej komunikacji i może być świetnym źródłem nowych klientów.
Wypromuj wydarzenie w sieci
Promocja webinaru powinna się rozpocząć ok 2-3 tygodnie przed jego rozpoczęciem. Pamiętaj, że medium które wybierzesz do promocji swojego szkolenia zależy od tego, kto jest Twoim potencjalnym odbiorcą. Najczęściej wykorzystywane platformy do promocji szkoleń online to:
- Social Media (Facebook, LinkedIn, Instagram)
- Google Ads
- Mailing
- kanał Youtube
- fora internetowe zrzeszające osoby z branży
- Twoja strona internetowa
Narzędzia do organizacji webinaru
Organizacja profesjonalnego webinaru bez odpowiedniego narzędzia nie może się udać. Twój sukces zależy w dużej mierze od programu, z którego skorzystasz (dotyczy to zwłaszcza tych osób, które prowadzą szkolenia dla większej publiczności). Na rynku istnieje szereg świetnych narzędzi do prowadzenia szkoleń online – niektóre z nich umożliwiają darmowe przeprowadzenie wydarzenia.
Lista polecanych narzędzi do organizacji webinaru:
- Click Meeting
- GetResponse
- WebEx
- join.me
Jeśli jesteś początkujący i dopiero rozpoczynasz przygodę z organizacją webinarów, skorzystaj z darmowych platform umożliwiających przeprowadzanie wideokonferencji. Przykładowe miejsca, w których możesz spróbować swoich sił w prowadzeniu szkoleń online:
- Zoom
- Google Hangouts Meet
- Live na Facebooku
Akademia home.pl – zainspiruj się!
Webinary prowadzimy od wielu miesięcy, wspierając rozwój wielu różnych branż i dzieląc się naszą wiedzą. W każdą środę w Akademii znajdziesz nowy, inspirujący temat i dedykowanego eksperta. Znajdź webinar dla siebie!
Czytaj więcej
TeamViewer narzędzie do dostępu zdalnego
Umożliwia zarządzanie i obsługiwanie komputerów, serwerów oraz innych urządzeń podczas połączenia zdalnego (nawet przez urządzenia mobilne). Pracuj zdalnie z każdego miejsca.