Netykieta

Poczta wybrana przez tysiące firm

Szybki hosting dla WordPressa

Netykieta jest to zbiór zasad kultury i przyzwoitego zachowania w Internecie, swoista „etykieta” obowiązująca w sieci (“Internet” jest nazwą własną konkretnej, największej na świecie sieci, pisze się ją zatem dużą literą). Niestety, w dalszym ciągu, osób posługujących się internetowym savoir-vivrem, jest niewiele.

 

Netykieta nie jest zbiorem sztywnych nakazów i zakazów – ma na celu uświadomienie i przypomnienie obowiązujących w Internecie zasad komunikacji.

WAŻNE! 3 główne zasady Netykiety:

  • Nie działaj na czyjąś szkodę,
  • Nie nadużywaj,
  • Myśl(!).

Netykieta w komunikacji elektronicznej

E-mail

  • Poczty elektronicznej używaj “z głową”. Sprawdzaj skrzynkę e-mail codziennie, tak jak zaglądasz codziennie do skrzynki na listy z pocztą tradycyjną, szczególnie, gdy podajesz swój adres e-mail znajomym lub swoim kontrahentom. Twoi znajomi i kontrahenci pisząc do Ciebie na Twój adres e-mail oczekują, że odczytasz wiadomości od nich w krótkim czasie. Między innymi po to powstała poczta elektroniczna, aby ułatwić i przyspieszyć komunikację. Jeśli z jakichś powodów odbierasz pocztę elektroniczną średnio raz na miesiąc, to przekazując komuś  adres swojej skrzynki e-mail poinformuj go o tym fakcie.
  • Pisz listy w formacie tekstowym, a nie HTML, chyba że akurat jest to konieczne, ale na pewno nie pisz standardowo (domyślnie) w formacie HTML. Po pierwsze wiadomości w formacie tekstowym zajmują znacznie mniej miejsca (KB), a po drugie wiele osób czyta pocztę choćby poprzez internetowy serwis poczta.home.pl, tj. program pocztowy w przeglądarce. Jeśli nawet ma opcję podglądu wersji HTML, to za pewne z niej nie skorzysta i Twój trud pójdzie na marne.
  • Nie wykorzystuj wszystkich możliwości związanych z formą listu HTML, jeśli już musisz pisać w tym formacie – niech list będzie bez zbędnych “wodotrysków”, jak inna czcionka w każdej nowej linii, tysiące kolorów i dziesiątki wstawionych rysunków. Używając polskich znaków diakrytycznych (tzw. ogonki np. “ą”), wybierz kodowanie UTF-8 lub ewentualnie ISO 8859-2. W innym przypadku – wcale nie korzystaj z polskich literek, bo odbiorca zobaczy tzw. krzaczki.
  • Nie przesyłaj pocztą plików większych niż 2MB i lepiej nie przesyłaj tą drogą dużych plików, jeśli to możliwe – lepiej użyć jednego z serwisów do przekazywanie przez sieć dużych plików. Załączniki zawsze pakuj (kompresuj) przed wysłaniem programem do kompresji, w celu zmniejszenia ich rozmiaru podczas przesyłania. Najczęściej używanym formatem jest format ZIP.
  • Nie rozsyłaj łańcuszków szczęścia.
  • Jeśli wstawiasz stopkę w swoich mailach, to postaraj się żeby nie była ona dłuższa niż 3-4 linijki.
  • Nie cytuj całej wiadomości, chyba że jest to niezbędne. Gdy cytujesz słowa “przedmówcy” to odpowiadaj pod każdym akapitem z osobna – cytuj fragmenty, do których się odnosisz (poniżej) i tak kolejno, jeśli email ma dłuższą treść lub dotyczącą kilku tematów. Gdy cytujesz większą część wiadomości, nie odnosząc się do jej konkretnych fragmentów – odpowiadaj powyżej cytatu, oddzielając przy tym odpowiedź od oryginalnej wiadomości kilkoma liniami odstępu. Jeśli nie jest to konieczne to nie cytuj nic z poprzedniego listu i tylko ewentualnie w temacie do otrzymanego tematu wiadomości dodaj “RE: ” jeśli nie zrobi tego za Ciebie program obsługi poczty, co się chyba nie zdarza. Dobrze widziane jest przytaczanie tylko tych słów adresata, które są ważne w naszej wypowiedzi, a pozostałe usuwajmy, tak samo jak reklamy (stopki) dodawane automatycznie do wszystkich wiadomości na wielu serwerach z darmowymi kontami.
  • Gdy rozsyłasz pocztę do grupy osób, np. spoza firmy czy do znajmoych, korzystaj z pola “BCC” czyli “UDW” (“Ukryty do Wiadomości”), gdyż nie każdy musi sobie życzyć, by jego adres e-mail został ujawniony pozostałym Twoim adresatom.
  • Sprawdzaj swój komputer w celu usuwania wirusów, byś nie przesyłał wirusów innym internautom.
  • Nie rozsyłaj spamu (niechcianej poczty: reklam zazwyczaj) – to grozi wyklęciem na wieki, jedno z najbardziej znienawidzonych przez wszystkich niepożądane działanie w Internecie.
  • Nie pisz bez potrzeby dużymi literami, gdyż oznaczają one w Internecie krzyk i odbiorca Twojej wiadomości będzie mógł uznać, że na niego krzyczysz.
  • Pamiętaj o tym, żeby nadawać każdej wysyłanej wiadomości e-mail tytuł, najlepiej odzwierciedlający zawartość wiadomości.

Komunikatory internetowe np. Jabber

  • Ustawiając status opisowy w komunikatorze, postaraj się żeby dawał on konkretną i istotną informację, w przeciwieństwie do np. “papa!!! :)))))))))”, “Elvis żyje”, “Eminem the best”, “kocham Iksińską”. Status opisowy wykorzystuj wtedy, gdy masz coś (niekoniecznie, choć najlepiej) ważnego do przekazania w tej akurat formie jak np. “będę o godzinie 22:00”, “tylko w ważnych sprawach”, “dziś jestem do 23:00”.
  • Nie wstawiaj w wiadomości naraz całej galerii emoticon (tzw. buziek) np. 50 na raz. Emoticons mają, jak sama nazwa mówi, wyrażać uczucia, które nie tak łatwo przekazać przez Internet.
  • Nie pisz bez potrzeby dużymi literami, gdyż oznaczają one w Internecie krzyk i odbiorca Twojej wiadomości będzie mógł uznać, że na niego krzyczysz.

Fora dyskusyjne

  • Nie zadawaj pytania, na które już kiedyś została udzielona odpowiedź na forum. Zanim je zadasz sprawdź zawsze czy nie ma na nie odpowiedzi w FAQ tej strony, na której jest forum dyskusyjne. Użyj wyszukiwarki na forum, czy przejrzyj co najmniej dwie pierwsze strony forum. Pisz rzeczowo i konkretnie, tak żeby każdy Cię zrozumiał.
  • Nadawaj tematom tytuły, które krótko i rzeczowo będą odzwierciedlać treść w nich zawartą, po których osoba szukająca czegoś na forum, będzie  mogła to odnaleźć.
  • Nie używaj w stopce na forum obrazków o dużej wielkości (powyżej 100 KB), ani nazbyt szerokich czy wysokich (około 150 pikseli), lub zbyt wiele linii tekstu.

Netykieta na blogach

Tworzenie bloga

  • W trakcie tworzenia bloga dopuszczalna jest dużo większa swoboda techniczna i graficzna niż w trakcie tworzenia standardowej strony www. Blog to w końcu to Twój “prywatny” dziennik. Pomimo tego, jako twórca bloga szanuj wzrok odwiedzających Twojego bloga. Unikaj zatem zbyt jaskrawych kolorów, dużej ilości ruchomych obrazków (gifów), które mogą prowadzić do „oczopląsu” i które utrudniają skupienie się na treści Twojego bloga.
  • Pisząc bloga i opisując zdarzenia i ludzi pamiętaj o ich prywatności i o tym, że zanim opiszesz ich historie (nawet gdy są także Twoimi) czy ich samych, warto zapytać się czy chcą stać się “osobami publicznymi” – na co dzień lepiej używać samych inicjałów, czy tylko pierwszej litery pseudonimu czy też imienia.
  • Staraj się dbać o porządek “na swoim podwórku” i w ramach możliwości usuwaj złośliwe i spamerskie komentarze i wpisy do księgi gości.

Czytanie i uczestnictwo

  • Trolling – troll to złośliwy mały stwór (bajkowy)… jeśli nie chcesz być za takiego uznanym, staraj się nie powodować kłótni, nie prowokować, nie obrażać, dodając wpisy na forum. Z drugiej strony nie daj się prowokować i nie odpowiadaj na prymitywne i niekulturalne zaczepki słowne.
  • Flooding – mówiąc prosto – zaśmiecanie bloga, zalewanie go wieloma, często identycznymi wpisami np. w komentarzach… Nikt nie chciałby mieszkać na wysypisku śmieci – nie róbmy go z blogów. Spamowanie poprzez wpisy w księgach gości i komentarzach to nagminna praktyka, która na pierwszy rzut oka wygląda dość niewinnie (zwłaszcza gdy ktoś reklamuje ‘tylko’ swojego bloga, a nie stronę www, np. sklep). Wchodzenie na kolejne blogi i zostawianie wszędzie identycznego wpisu “Hej, fajny blog, zapraszam na mój” jest prymitywną metodą promocji swojego bloga i praktyką denerwującą innych blogowiczów, którym nie jest wszystko jedno co się u nich na blogu dzieje. Jest to zwykły spam, zwłaszcza gdy reklamowane są różne strony internetowe “dziwnych treści”.
  • Jako, że blog jest swego rodzaju pamiętnikiem, zazwyczaj prywatnym dziennikiem, tym bardziej należy respektować czyjeś uczucia, przeżycia i poglądy i z wyczuciem pisać komentarze.

Typowo kulturalne

Międzyludzkie

  • Nie obrażaj nikogo, staraj się tego nie czynić publicznie nawet gdy masz ku temu powody. Zanim publicznie kogoś ocenisz w jakikolwiek sposób, przemyśl to na spokojnie i dwukrotnie. Zwracaj uwagę danej osobie raczej bezpośrednio niż publicznie (zostanie lepiej odebrana i nie jako atak), chyba że jest to osoba już wyjątkowo łamiąca wszelkie reguły (i robi to też publicznie) i po wcześniej osobiście zwróconej jej uwadze nie zareaguje.
  • Jeśli zwracasz się do danej osoby, raczej pisz zaimki dużą literą: “Ty”, “Ci”, “Tobie”… a nie “ty” itp. Swoje opinie wyrażaj zawsze w sposób kulturalny. Pamiętaj zawsze, że nie jesteś sam jeden na świecie i że nie jesteś najważniejszy.

Sieć

  • Jeśli nie musisz, to nie ściągaj dużych plików z Internetu takich jak mp3 i filmy, gdy np. możesz po prostu ten film pożyczyć od kolegi następnego dnia.
  • Jeśli nie musisz, to nie utrudniaj i nie uprzykrzaj życia innym użytkownikom sieci. Nie zakładaj sobie “ot tak” bez konkretnej potrzeby kont e-mail lub www więcej niż rzeczywiście potrzebujesz.

Ku przestrodze

Pamiętaj, że tak na prawdę w Internecie nikt nie jest anonimowy! Zawsze można dojść do tego kto?, skąd?, kiedy?, gdzie? i co? zrobił.

Artykuł został napisany na podstawie następującego źródła:


Hosting stworzony dla WordPressa

Masz stronę WWW na WordPressie? My też uwielbiamy ten system dla stron internetowych. Dlatego stworzyliśmy hosting specjalnie dla jego użytkowników.


Odbierz 25 zł do wydania na empik.com

Polecaj usługi home.pl i zdobywaj za każde polecenie kupon o wartości 25zł do wydania na empik.com

Zdobądź swój kupon na 25zł Sprawdź jak