Twój adres e-mail – jak go chronić? Uważaj na fałszywe wiadomości

Jak ważne jest bezpieczeństwo Twojego adresu e-mail? Wystarczy wspomnieć, że korzystasz z niego, logując się m.in. w sklepach internetowych, poczcie e-mail, mediach społecznościowych i panelach administracyjnych. E-mail to najważniejszy obok hasła element danych dostępowych. 

Niestety, z wartości adresu e-mail zdają sobie sprawę także cyberprzestępcy, którzy coraz częściej przejmują adresy i wykorzystują je do oszustw.  

Jak się chronić? Skorzystaj z przygotowanych przez nas poradników: 

  1. Sprawdź, czy Twój e-mail znajduje na listach adresów przejętych przez cyberprzestępców: https://pomoc.home.pl/baza-wiedzy/jak-sprawdzic-czy-moj-e-mail-wyciekl-do-sieci
  2. Sprawdź, co zrobić, gdy Twój e-mail został przejęty przez cyberprzestępców: https://pomoc.home.pl/baza-wiedzy/co-zrobic-kiedy-moj-e-mail-zostal-zhakowany

Phishing – czym jest i jak się przed nim chronić

Phishing jest jedną z metod ataku socjotechnicznego wykorzystywanego przez cyberprzestępców w celu wyłudzenia interesujących ich informacji lub pieniędzy. Polega na podszywaniu się pod sklepy internetowe, banki i innych usługodawców. W ramach tego rodzaju oszustwa klienci danej firmy lub instytucji mogą otrzymywać maile lub sms-y łudząco przypominające te od prawdziwego nadawcy. Tak spreparowana wiadomość może mieć na celu skierowanie odbiorcy do fałszywego serwisu płatności, fałszywego panelu logowania bądź skutkować pobraniem szkodliwego kodu infekującego komputer odbiorcy, np. oprogramowaniem wymuszającym okup (tzw. ransomware). 

Uwaga na fałszywe wiadomości podszywające się pod home.pl

Klienci home.pl w ostatnim czasie mogli otrzymywać maile związane z:  

  • próbą resetu hasła do panelu klienta, której nie inicjowali, 
  • fałszywymi wezwaniami do opłacenia pro form.

Ostrzegamy przed fałszywymi mailami, które mają na celu wyłudzenie danych. Po wpisaniu loginu i hasła na fałszywej stronie WWW oszuści mogą przejąć kontrolę nad Twoimi usługami internetowymi. 

Pamiętaj, aby zawsze sprawdzać adres URL wyświetlany w przeglądarce. Jedyny prawidłowy adres logowania do panelu klienta: https://panel.home.pl/, a do poczty home.pl to: https://poczta.home.pl 

Co zrobić, jeśli wpisałeś/-aś swoje dane na fałszywej stronie imitującej panel klienta home.pl?

Aby jak najszybciej zapobiec negatywnym skutkom ewentualnego włamania, zmień hasło do panelu klienta home.pl. Tutaj dowiesz się, jak to zrobić: https://pomoc.home.pl/baza-wiedzy/zmiana-hasla-do-panelu-klienta. 

Aby chronić swoje konto e-mail przed podobnymi wiadomościami, zalecamy aktywację dostępnych filtrów antyspamowych. Tutaj dowiesz się, jak je włączyć: https://pomoc.home.pl/baza-wiedzy/konfiguracja-zabezpieczen-antyspamowych-w-home-pl-instrukcje