Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu załatwisz sprawy administracyjne bez wychodzenia z domu. Rozwiązanie znacznie usprawniło działanie urzędowych serwisów internetowych. Czym jest i jak założyć profil zaufany?
SPIS TREŚCI
- Co to jest profil zaufany?
- Jak założyć profil zaufany?
- Potwierdzenie profilu zaufanego
- Jak zalogować się do profilu zaufanego?
- Jak odzyskać profil zaufany?
Co to jest profil zaufany?
Profil zaufany to środek identyfikacji elektronicznej. Może go założyć każda osoba, która ma ważny polski dowód osobisty lub paszport oraz zdolność do czynności prawnych. Oznacza to, że osoby ubezwłasnowolnione oraz przed 13. rokiem życia nie mogą korzystać z tego rozwiązania. Profil zaufany pozwala na podpisywanie wniosków online i potwierdzanie swojej tożsamości. Dzięki niemu możesz bez wychodzenia z domu zmienić lekarza lub pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej czy upoważnić kogoś do otrzymywania informacji o Twoim stanie zdrowia. Profil zaufany jest ważny przez 3 lata.
Do czego służy profil zaufany?
Dzięki profilowi zaufanemu możesz podpisywać dokumenty online bez podpisu elektronicznego. Założenie profilu przede wszystkim umożliwia załatwianie spraw urzędowych, m.in. uzyskanie odpisu aktu urodzenia, zrealizowanie kroków potrzebnych do otrzymania becikowego, świadczeń rodzicielskich, Kraty Dużej Rodziny czy Świadczenia o Funduszu Alimentacyjnym. Profil pozwala również na sprawdzenie punktów karnych, informacji z Rejestru Dowodów Osobistych (np. o unieważnieniu dowodu) oraz Rejestru PESEL.
Co daje profil zaufany?
Jak założyć profil zaufany?
Profil zaufany założysz przez witrynę https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany. Możesz to zrobić na kilka sposobów:
- przez internetowe konto bankowe,
- za pomocą e-dowodu,
- dzięki kwalifikowanemu podpisowi elektronicznemu,
- po złożeniu wniosku online i rozmowie wideo z urzędnikiem lub potwierdzeniu tożsamości w odpowiednim punkcie (np. urzędzie skarbowym, oddziale NFZ czy ZUS).
Przejdź na stronę rejestracji i wybierz narzędzie, z którego skorzystasz do autoryzacji: smartfon z modułem NFC i zainstalowaną aplikacją mobilną eDO App lub czytnik NFC podłączony do komputera. Następnie postępuj zgodnie z instrukcjami, które wyświetlą się na ekranie telefonu lub komputera.
Przejdź na stronę rejestracji profilu zaufanego i umów się na rozmowę wideo z urzędnikiem. Na niektórych urządzeniach musisz wcześniej zainstalować aplikację Microsoft Teams, która pozwoli na realizację połączenia. Po wybraniu daty i godziny rozmowy ustal nazwę użytkownika i hasło. Następnie podaj wymagane dane i zakończ proces autoryzacyjny.
Wypełnij odpowiedni formularz online.
Jak założyć profil zaufany przez bank?
Profil zaufany możesz założyć, jeśli masz konto internetowe w jednym z poniższych banków:
- PKO Bank Polski
- Inteligo
- Santander Bank Polska
- Pekao
- mBank
- ING Bank Śląski
- Bank Millenium
- Alior Bank
- Bank Spółdzielczy
- BNP Paribas
- Bank Ochrony Środowiska
- Getin Bank
- Crédit Agricole
Jak założyć profil zaufany krok po kroku?
- Przejdź na stronę rejestracji.
- Wybierz bank, z którego korzystasz.
- Zaloguj się do bankowości internetowej.
- Odnajdź i uzupełnij formularz zakładania profilu zaufanego.
Potwierdzenie profilu zaufanego
Jeśli stworzysz profil zaufany przez internet, musisz potwierdzić jego założenie. Operację zatwierdzisz kodem autoryzacyjnym, który wyśle bank lub inna uprawniona instytucja. Następnie na podany przy zakładaniu profilu adres email otrzymasz potwierdzenie założenia konta.
Jak zalogować się do profilu zaufanego?
Do profilu zaufanego zalogujesz się przez przeznaczoną do tego stronę internetową. Możesz to zrobić na dwa sposoby:
- za pomocą ustalonego wcześniej loginu i hasła,
- przy pomocy odpowiedniego dostawcy (banku, platformy Envelo, e-dowodu lub aplikacji Podpis GOV dla certyfikatu kwalifikowanego).
Jak odzyskać profil zaufany?
Jeśli nie pamiętasz loginu do profilu zaufanego, przejdź na stronę WWW przeznaczoną do przypomnienia loginu i wpisz swój adres email. Jeśli podany przez Ciebie adres został użyty podczas zakładania konta, otrzymasz wiadomość z nazwą użytkownika. W przypadku, gdy nie pamiętasz hasła do profilu, na stronie internetowej przeznaczonej do zmiany hasła podaj swoją nazwę użytkownika i numer PESEL. Jeśli dane się zgadzają, na podaną podczas zakładania profilu skrzynkę email otrzymasz link do zmiany hasła.