Założenie firmy (działalności gospodarczej) to doskonały pomysł dla wielu osób, które poważnie myślą o własnym biznesie. Zanim przystąpisz do dzieła i zarejestrujesz swoją działalność dowiedz się, jakie kroki powinieneś podjąć i na co zwrócić szczególną uwagę. Podpowiadamy, jak bez nerwów rozpocząć przygodę z własną firmą w Polsce i komu opłaca się to rozwiązanie.
SPIS TREŚCI
- Jak założyć firmę – działalność gospodarczą w Polsce?
- Zakładanie firmy – działalności gospodarczej przez bankowość elektroniczną
- Jak założyć firmę przez bank?
- Kiedy nie trzeba rejestrować firmy?
Jak założyć firmę (działalność gospodarczą) w Polsce?
Działalność gospodarcza pozwoli Ci na legalne czerpanie korzyści majątkowych ze świadczonych usług lub sprzedawanych towarów. Niezależnie od tego, czym się zajmujesz – sprzedażą online, udzielaniem korepetycji czy prowadzeniem szkoły tańca – powinieneś zalegalizować swoją firmę. Jedynym dokumentem, którego będziesz potrzebować jest dowód osobisty.
Aby założyć działalność gospodarczą, należy wypełnić i złożyć w urzędzie odpowiedni wniosek. Należy to zrobić w ciągu 7 dni od wypełnienia dokumentu.
Można go znaleźć na stronie ministerstwa pod adresem: https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/. Wniosek można złożyć na kilka sposobów, np.:
- osobiście (w urzędzie miasta lub gminy),
- poświadczonym notarialnie listem poleconym,
- elektronicznie (z podpisem kwalifikowanym).
Zakładanie firmy (działalności gospodarczej) poprzez bankowość elektroniczną
Założenie działalności jest możliwe również za pośrednictwem bankowości elektronicznej. To bardzo wygodne rozwiązanie, dzięki któremu unikniesz spędzania czasu w urzędach i wypełniania wniosków. Wybrane banki oferują założenie jednoosobowej działalności gospodarczej bez żadnych dodatkowych opłat. Możesz skorzystać z tej wygodnej opcji, jeśli masz ukończone 18 lat, posiadasz polskie obywatelstwo, masz stały adres zamieszkania na terenie Polski i legitymujesz się dowodem osobistym.
Jak założyć firmę przez bank?
Rejestrowanie działalności gospodarczej przez bank jest możliwe dla posiadaczy rachunku w danym banku. Z powyższej listy jedynie mBank umożliwia założenie firmy bez posiadania konta w banku, jednak warto pamiętać, że procedura założenia działalności dla osób niebędących klientem banku będzie dłuższa, niż dla stałych klientów.
Aby zarejestrować firmę poprzez swój bank:
-
- Powinieneś posiadać dostęp do bankowości elektronicznej w wybranym banku (mBank, ING lub iPKO).
- Znajdź i wypełnij formularz rejestracji firmy w swoim serwisie bankowości elektronicznej.
ING: https://www.ing.pl/male-firmy/zakladanie-firmy-z-ing
mBank: https://www.mbank.pl/firmy/zakladanie-firmy/
PKO: https://www.pkobp.pl/firmy/zaloz-firme/ - Banki, w których możesz założyć firmę stworzyły dla swoich klientów kreatory, dzięki którym z łatwością zarejestrujesz firmę. Upewnij się, czy Twój bank załatwi za Ciebie resztę formalności, m.in. uaktualnienie danych w CEiDG.
Po udanej rejestracji działalności gospodarczej w banku, powinieneś pamiętać o ważnych obowiązkach, które spoczywają na właścicielu firmy. Twoim obowiązkiem będzie zgłoszenie swojej firmy w ZUSie, a także zgłoszenie VAT (jeśli jesteś płatnikiem tego podatku).
Kiedy nie trzeba rejestrować firmy?
Rejestracja działalności nie jest konieczna, jeśli świadczysz usługi drobne, które nie przekraczają 50% płacy minimalnej. W takim wypadku możesz prowadzić tzw. działalność nierejestrową, której nie trzeba zgłaszać do urzędu.
Czytaj więcej
- Jak zdobyć dofinansowanie sklepu internetowego?
- Jakie formalności musisz załatwić po zarejestrowaniu firmy?
- Plusy i minusy prowadzenia własnej działalności w Polsce
- Jak zarejestrować się jako płatnik VAT UE?
- Kody PKD dla świata IT
- Kontakt z ZUS
- JPK_V7 – plik kontrolny dla płatników VAT