Sklep Shoper – jak ustawić najniższą cenę przed promocją zgodnie z dyrektywą Omnibus? Historia cen produktu z ostatnich 30 dni

23 października 2023 r. usługa eSklep została zastąpiona przez sklepy Shoper od home.pl.
Załóż sklep i:

  • Wygodnie sprzedawaj w wielu kanałach, m.in. Allegro i OLX,
  • Łatwo zmieniaj jego wygląd, dzięki gotowym szablonom,
  • Zarządzaj sprzedażą z dowolnego urządzenia,
  • Docieraj z ofertą do klientów przez blog i newsletter.

Chcesz sprawdzić, jak to działa? Przetestuj sklep Shoper od home.pl przez 14 dni za darmo.

CHCĘ PRZETESTOWAĆ SKLEP ZA DARMO

Szukasz innej platformy do sprzedaży w sieci? Poznaj więcej możliwości na otwarcie sklepu internetowego.

Dyrektywa Omnibus, która obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku nakłada na sprzedawcę nowy obowiązek informacyjny – musi podać najniższą cenę produktu, jaka obowiązywała w ostatnich 30 dniach przed promocją. Sprzedawcy korzystający ze sklepu Shoper od home.pl mogą wykorzystać do tego nową funkcjonalność platformy.

SPIS TREŚCI

Jak prezentować cenę promocyjną w sklepie Shoper zgodnie z dyrektywą Omnibus?

Oprogramowanie sklepu Shoper umożliwia włączenie informacji o najniższej cenie przed promocją, która wyświetli się klientowi na kacie produktu (pod ceną), na listach z produktami oraz w innych miejscach, w których prezentowane są produkty wraz z ceną np. produkty powiązane.

Po ustawieniu promocji na karcie produktu znajdziesz następujące informacje:

  • Obowiązująca aktualnie cena (obniżona w wyniku promocji),
  • Cena regularna (cena produktu bez promocji),
  • Najniższa cena produktu z 30 dni przed aktualną obniżką.

Dyrektywa Omnibus, która zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku, wprowadziła zmiany w przepisach o ochronie konsumentów, takie jak m.in. nowy obowiązek informacyjny dotyczący tworzenia promocji na produkty. W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku, sprzedawcy grożą wysokie kary finansowe nakładane przez Inspekcję Handlową.

Zgodnie z najnowszym projektem ustawy pisanej w oparciu o unijną dyrektywę, każdy sprzedawca ma obowiązek udostępnić klientowi informację o najniższej cenie danego produktu jaka obowiązywała w ostatnich 30 dniach przed promocją. Mechanizm, który został uruchomiony 1 stycznia 2023 na platformie Shoper jest zgodny z najnowszą wersją ustawy (wcześniejsze projekty nie wymagały podania cen promocyjnych – polska ustawa zawiera bardziej restrykcyjne rozwiązanie).

eSklep-obowiazek-informacyjny-omnibus

Zwykła zmiana ceny produktu (np. wynikająca z podniesienia cen z powodu inflacji) nie powoduje wyświetlania informacji o najniższej cenie z ostatnich 30 dni. Mechanizm dotyczy tylko produktów oznaczonych jako „w promocji”. Zobacz też instrukcję, jak utworzyć promocję na produkty.

Wyświetlanie informacji dotyczące ceny produktu w sklepie

Gdzie jeszcze będą wyświetlać się informacje dotyczące ceny produktu:

    • Na liście produktów w widoku galerii:

eSklep cena promocyjna omnibus

    • Na liście produktów w widoku galerii, w podglądzie produktu (ikona lupki):

eSklep cena promocyjna na liście produktu

    • Na liście produktów w widoku listy:

eSklep Omnibus prezentacja ceny w sklepie internetowym

    • W modułach produktowych (Promocje, Nowości, Bestsellery, Producenci, Produkt dnia):

ceny w sklepie internetowym, zgodne z omnibusem

Wyświetlanie ceny w podpowiedziach wyszukiwarki sklepu

Cena regularna i cena promocyjna produktu domyślnie wyświetla się również w podpowiedziach wyszukiwarki dostępnej w sklepie. W tym miejscu nie jest jednak prezentowana informacja o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni przed zastosowaniem obniżki. Rekomendujemy wyłączyć wyświetlanie wszystkich cen w podpowiedziach wyszukiwarki.
Można to zrobić w panelu administracyjnym sklepu Shoper w zakładce Ustawienia → Produkty  → Wyszukiwarka, odznaczając opcję Pokaż ceny produktów.
wyszukiwarka - esklep- cena promocyjna

Podpowiedzi wyszukiwarki z włączoną opcją Pokaż ceny produktów wyświetlą się klientowi w ten sposób:
wyszukiwarka-wyświetlanie-ceny-promocyjnej-w-sklepie

Podpowiedzi wyszukiwarki z wyłączoną opcją Pokaż ceny produktów prezentują się z kolei tak:
prezentacja ceny promocyjnej w wyszukiwarce eSklepu

Jak uruchomić wyświetlanie najniższej ceny z 30 dni w panelu sklepu Shoper?

  1. Zaloguj się do Panelu sklepu.
  2. W Panelu sklepu przejdź do zakładki: UstawieniaProduktyUstawienia produktów.
  3. W sekcji Ceny produktów zaznacz opcję: Pokaż najniższą cenę z 30 dni przed obniżką (zalecenia dyrektywy Omnibus) i kliknij Zapisz (przycisk na dole ekranu).
    eSklep-promocje-dyrektywa-omnibus
  4. Od tej chwili możesz określić, które ceny promowanych produktów mają być wyświetlane na listach produktów i w modułach produktowych. Przejdź do Wygląd i treściWygląd sklepuObecny szablon graficznyLista produktów.Znajdziesz tutaj następujące opcje:
      • Pokazuj cenę regularną (dla produktów w promocji)
      • Pokazuj najniższą cenę z 30 dni przed obniżką – zalecamy jej włączenie

    sklep internetowy - eSklep- dyrektywa omnibus
    Pole Data zakończenia promocji znajdziesz w zakładce Wygląd i treści → Wygląd sklepu → Obecny szablon graficzny → Szczegóły produktu. Ta opcja jest domyślnie wyłączona.
    Pole Data zakończenia promocji znajdziesz w zakładce Wygląd i treści > Wygląd sklepu > Obecny szablon graficzny > Szczegóły produktu

  5. Podczas włączania promocji możesz podejrzeć jaka cena (również dla wszystkich poziomów cenowych, jeżeli z nich korzystasz) będzie wyświetlona twoim klientom, jeśli promocję rozpoczniesz w tym momencie.
    eSklep-podejrzenie-wyświetlanej-ceny
  6. Przejdź do tworzenia promocji w sklepie na wybranych produktach.
    Jak działa mechanizm informowania o promocji w eSklepie

Jak działa mechanizm informowania o promocji w sklepie Shoper?

Jeżeli produkt jest dostępny w sprzedaży krócej niż 30 dni to wyświetlana jest najniższa cena od momentu, kiedy produkt pojawił się w sprzedaży. Jeżeli w ostatnich 30 dniach produkt był kilka razy w promocji (lub jego cena regularna była niższa od aktualnej ceny promocyjnej), pod uwagę brana jest najniższa cena produktu dostępna dla klienta w tym okresie, nawet jeżeli produkt był niedostępny z powodu braków magazynowych, ale widoczny w sklepie.

Mechanizm porównuje ceny regularne i promocyjne. W chwili gdy uruchamiasz promocję dla wybranego produktu, mechanizm sprawdza za ile najtaniej Twój klient mógł kupić ten produkt w ciągu ostatnich 30 dni. Jeśli produkt nie był w promocji, będzie to cena regularna. Jeśli produkt był w promocji kilka razy, to wybrana będzie najniższa cena z tego okresu.

Przykładowo w sytuacji, gdy cena regularna 20 dni temu wynosiła 40 zł a w momencie uruchomienia promocji wynosi 60 zł i obniżasz ją na 50 zł to, jako najniższa cena z okresu 30 dni, wyświetli się 40 zł.

UWAGA: jeśli mimo włączenia opcji i wyczyszczenia pamięci cache sklepu nie widzisz zmian od strony klienta, upewnij się, że pliki źródłowe TPL odpowiedzialne za kartę produktu są aktualne. Jeżeli są zmodyfikowane – wprowadź odpowiednie zmiany. W razie trudności skonsultuj się z infolinia e-commerce.

Jak ręcznie zmienić najniższą cenę produktu?

Manualna (ręczna) edycja najniższej ceny produktu powinna być wykorzystywana tylko w sytuacjach poważnych pomyłek. Funkcja jest dostępna tylko dla produktów głównych. Powrót z edycji manualnej na zalecane automatyczne wyliczanie najniższej ceny wymusza konieczność wyłączenia mechanizmu manualnej zmiany w każdym produkcie z osobna, co przy dużej liczbie produktów może być kłopotliwe. Korzystanie z tego rozwiązania zalecamy tylko w sytuacji bez wyjścia.

Przykładowo, produkt w cenie regularnej kosztuje 100 zł (w promocji ma kosztować 80 zł), ale przez przypadek wpisałeś cenę regularną 10 zł i zapisałeś zmiany. Od razy wyłapałeś swoją pomyłkę i poprawiłeś cenę na właściwą, czyli 100 zł, jednak system rozpoznaje kwotę 10 zł jako najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed promocją. W takiej sytuacji możesz dokonać ręcznej edycji najniższej ceny, ale musi się ona zgadzać ze stanem faktycznym.

Jak ręcznie edytować najniższą cenę produktu?

  1. Przejdź do zakładki Obsługa sklepuProdukty.
  2. Odszukaj produkt i w jego edycji przejdź do zakładki Promocje.
  3. Aktywuj pole Wprowadź najniższe ceny ręcznie (niezalecane), wpisz zgodną ze stanem faktycznym najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed promocją i kliknij Zapisz. Jeżeli w swoim sklepie korzystasz z dodatkowych poziomów cenowych, zobaczysz również możliwość ich edycji. Odtąd wpisana cena będzie wyświetlała się w czasie trwającej promocji na karcie produktu.
    esklep-zmiana-ceny- omnibus

Wprowadzona ręcznie cena będzie zapamiętana i domyślnie aktywna podczas tworzenia kolejnej promocji. Jeżeli przy następnej obniżce chcesz skorzystać z automatycznie wyliczanej najniższej ceny (ponieważ nie będzie już ważnych powodów do korzystania z ręcznej edycji ceny), należy wyłączyć opcję Wprowadź najniższe ceny ręcznie (niezalecane). Jeżeli jednak świadomie pozostawisz tę opcję aktywną, pamiętaj o podaniu aktualnej najniższej ceny zgodnie ze stanem faktycznym. Ręczna edycja cen nie przerywa działania automatycznego mechanizmu zbierania historii cen, wyliczonego na potrzebę kolejnych działań i promocji.

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie