SPIS TREŚCI
- Czy istnieją inne portale społecznościowe zamiast Facebooka?
- Twitter, Instagram, Facebook
- Serwis społecznościowy to nie wszystko
- Społeczność to nie tylko publikowanie postów
- Jaki wybrać serwis społecznościowy zamiast Facebooka?

Czy istnieją inne portale społecznościowe zamiast Facebooka?
Jeśli zastanawiasz się czy istnieją jeszcze inne serwisy społecznościowe pozwalające na komunikacje, obserwacje i dostęp do informacji jak w przypadku serwisu Facebook, to wiedz, że tak! Internet jest pełen portali społecznościowych oraz aplikacji wspierających te procesy, które mogą stanowić świetną alternatywę dla tak popularnego serwisu jakim jest Facebook.
Wiele z tych alternatyw nie może bezpośrednio konkurować z samym Facebookiem, ze względu na to, że oferują odmienny system dostępu do treści, a także mechanizm ich publikacji i obserwacji. Wiele z tych serwisów w ogóle nie można porównać do Facebooka. Nadal jednak pozostają serwisami społecznościowymi, które przyciągają nowe grupy odbiorców. A dzięki swojej odmienności, mogą być nawet lepsze niż Facebook.
Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na różnorodność tematyczną. O ile Facebook jest dla każdego, o tyle dziesiątki popularnych portali nastawia się dziś na bardziej zamknięte grupy, np. graczy, fotografów, fanów piłki nożnej.
Portale społecznościowe stanowią świetną alternatywę dla popularnych forów internetowych. Nadal jednak mogą bez problemu być wchłaniane przez Facebooka, gdzie wiele osób znajdzie zarówno zamknięte grupy tematyczne, ale i zachowuje dodatkowo kontakt z rodziną czy resztą znajomych. Między innymi z tych powodów serwisy społecznościowe dziś przyciągają użytkowników nie tylko hasłem reklamowym, ale i całym mechanizmem działania.
Twitter, Instagram, Facebook
Przykładem może być Twitter, Instagram i Facebook. W każdym z tych serwisów można zapisać swoją obecność, swoją historię i budować wokół siebie lub być częścią innej społeczności.
Facebook jest najbardziej uniwersalnym portalem społecznościowym, który opiera się na komunikacji ze znajomymi, a Twitter stał się swego rodzaju synonimem słowa „krótka wiadomość” czy „z ostatniej chwili”. Poprzez mechanizm publikowania krótkich wiadomości tekstowych, widocznych dla wszystkich śledzących, użytkownicy zmuszeni zostali do przekazywania między sobą wyłącznie krótkich i ważnych informacji.
Instagram to znów portal bazujący nie na tekście co obrazie. Nadal możemy wchodzić w interakcję z użytkownikami, tworzyć, budować relacje (np. odpowiadając na komentarze), ale przede wszystkim cały mechanizm bazuje na publikowaniu zdjęć, obrazów oraz filmów video.
Popularność serwisu Facebook sprawia, że to właśnie dla niego poszukujemy alternatyw, a nie odwrotnie. Z drugiej strony każdy nowo otwarty serwis, poprzez próbę pewnej ucieczki od utartego schematu Facebooka, wprowadza coś nowego – jednocześnie docierając do nowych grup użytkowników. Jednak serwisy społecznościowe, to nie jest nowość. Facebook zapoczątkował nowe trendy i mechanizmy publikacji treści oraz komunikacji, ale to „jego alternatywy” pokazują siłę social media.
Dodatkowe informacje odnośnie portalu Facebook znajdziesz też w innych naszych artykułach:
- Jak zarejestrować konto na Facebooku?
- Jak utworzyć stronę Fanpage na Facebooku?
- Jak przekierować domenę na fanpage na Facebooku w Panelu Klienta home.pl?
- Jak budować wizerunek sklepu na Facebooku?
Serwis społecznościowy to nie wszystko
Ten artykuł jest także dowodem na to, że chcąc kreować swoją obecność w social media powinniśmy uwzględnić ją w oparciu o kilka serwisów społecznościowych, dopasowując aktywność do wymagań poszczególnych grup społecznych. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie dziś docierać do coraz to większych grup użytkowników, kreować trendy, a także spełniać oczekiwania odbiorców.
Warto pamiętać, że w sieci internet znajdziemy kilka rodzajów potencjalnych alternatyw dla serwisu Facebook. Używanie w tym przypadku określenia „alternatywa” może być jednak mylące. Niektóre serwisy mocno powielają schemat działania Facebooka, oferując niewielkie zmiany względem niego, np. brak reklam czy mniejszą cenzurę treści. Jako alternatywne serwisy społecznościowe dla Facebooka zaliczane są m.in.: Diaspora, Ello, EyeEm oraz Vero.
Społeczność to nie tylko publikowanie postów
Rozmawiając dziś o serwisach społecznościowych powinniśmy uwzględnić nie tylko miejsca, w których możemy śledzić wpisy, publikacje czy wydarzenia.
Świetnym przykładem odmiennego spojrzenia na social media czy portal społecznościowy jest chociażby Snapchat, który można bardziej przyrównać do komunikatora (podobnie jak WhatsApp). Snapchat to aplikacja mobilna służąca do wysyłania filmów i zdjęć, które można oglądać przez tylko określony przez autora czas.
YouTube jest serwisem internetowym, który dla wielu użytkowników kojarzy się wyłącznie z materiałami video – i jest to prawdą, ale dzięki niezliczonej ilości kanałów, budowane są różne grupy użytkowników, które cały czas komunikują się ze sobą i wymieniają informacjami. Natomiast Pinterest to nic innego jak tablica ze zdjęciami, którą każdy użytkownik zapełnia swoimi pracami. Jak widzisz istnieją różne serwisy oraz aplikacje społecznościowe, pośród których każdy użytkownik powinien znaleźć coś dla siebie.
Jaki wybrać serwis społecznościowy zamiast Facebooka?
Jeśli szukasz innego portalu społecznościowego niż Facebook – to warto zastanowić się czego dokładnie szukasz w Internecie lub jakich treści szukają Twoi potencjalni klienci. To na tej podstawie należy wybrać, na którym portalu społecznościowym powinniśmy uruchomić swoją aktywność.
Najpopularniejszymi serwisami społecznościowymi są:
Nie każdy serwis społecznościowy, który bije rekordy popularności na świecie, będzie równie popularny w Polsce. Przykładowo według niektórych badań, Twitter jest aż trzy razy mniej popularny w Polsce niż na świecie. Z kolei Facebook i YouTube cieszą się u nas znacznie większą popularnością niż wynika to ze statystyk dla całego świata. To zachowanie nie dziwi jednak, bo dziesiątki portali społecznościowych w ogóle nie jest użytkowana w naszym kraju, podczas gdy chętnie sięgają po nie użytkownicy z innych krajów.
Poniżej znajdziesz krótki opis najpopularniejszych portali społecznościowych:
- Instagram: serwis społecznościowy skierowany przede wszystkim do tych, którzy chcą dzielić się swoim życiem, pracą i przemyśleniami za pomocą zdjęć lub filmów. Instagram to innymi słowy fotograficzny serwis społecznościowy hostingu zdjęć, połączony z aplikacją o tej samej nazwie, który umożliwia użytkownikom edycję zdjęć i filmów, stosowanie do nich filtrów cyfrowych oraz udostępnianie swoich materiałów również w innych serwisach społecznościowych.
- Twitter: świetna platforma do rozpowszechniania swoich myśli wśród szerszej publiczności, a także narzędzie do śledzenia najnowszych informacji. To co najbardziej łączy tę platformę z Facebookiem to możliwość ciągłej aktualizacji swojego statusu, czyli publikacji bieżących postów. Jednocześnie konieczność publikacji zwięzłych, krótkich postów sprawiła, że platformę Twittera pokochały gwiazdy czy politycy, którzy chętnie dzielą się swoimi krótkimi i zwięzłymi przemyśleniami.
- YouTube: w tym miejscu można znaleźć dziś wszystko. Od rozrywki po nieograniczoną wiedzę. Zarówno w formie nagrań video jak i audio. YouTube nie tylko jest popularnym serwisem społecznościowym, ale także za sprawą zgromadzonych treści utrzymuje się na drugim miejscu (po Google) w rankingu najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych. To miejsce dla rozrywki i dzielenia się emocjami za pomocą filmów. Począwszy od vlogów do niezależnych filmów i klipów wideo, a także filmów pełnometrażowych, to wszystko znajdziesz na YouTube (nawet w wysokiej jakości).
- LinkedIn: to nie tylko portal, który służy do prezentacji swojego portfolio czy doświadczenia zawodowego. Obecnie jest to także największa na świecie sieć, tzw. profesjonalna, gdzie użytkownicy przez lata budują swoje CV, dzielą się swoją wiedzą, poszukują ludzi do swoich projektów oraz budują wizerunek przedsiębiorstw. Jeśli szukasz pracowników, jeśli szukasz pracy, jeśli Twoje doświadczenie jest pożądane na rynku pracy, powinieneś znaleźć się wśród użytkowników LinedIn i budować wokół swojej osoby społeczność.
- Pinterest: określany jest mianem tablicy inspiracji. Na wzór tablic jakie często tworzymy w domu przypinając do nich ciekawe pomysły na remont, zakupy, ciuchy, zabawki, listę zakupów czy wspomnienia. Pinterest stanowi swego rodzaju agregat treści wizualnych gromadzonych przez użytkowników w katalogach (zwanych tablicami), które są następnie udostępniane również innym użytkownikom. Niezliczona ilość materiałów źródłowych pochodzących z całej sieci, możliwych do segregowania wg. niezliczonej ilości kluczy. Trudno bezpośrednio mówić tu o budowaniu społeczności, ale mimo to stanowi to kanał komunikacji i wymiany inspiracji pomiędzy użytkownikami.
- Wykop.pl: to bardzo popularny serwis społecznościowy, który bazuje przede wszystkim na treściach znalezionych w sieci. Każdy użytkownik ma prawo dodać ciekawy link, a następnie poddaje go ocenie w jakim stopniu jest to ważna informacja dla innych użytkowników. Wykop oferuje także funkcję mikrobloga, czyli środowisko przyjazne twórcom, którzy chcą dzielić się swoimi krótkimi przemyśleniami, poglądami czy doświadczeniem z innymi użytkownikami. Chociaż nie jest on ani podobny do Facebooka, ani nie przypomina Twittera, to cieszy się niemalejącą popularnością i należy do czołowych platform społecznościowych w Polsce.
- Snapchat: to tzw. aplikacja społecznościowa, która pomaga w komunikacji mobilnej. Jego popularność nie maleje, chociaż mechanizm działania daleko odbiega od tego co oferuje Facebook czy Instagram. Dzięki mobilnej aplikacji łatwo możesz udostępnić treści multimedialne, które po odtworzeniu znikają. Dlaczego więc ta platforma cieszy się popularnością wśród firm? Dlatego, że jak żadna inna wymaga od użytkowników ogromnego zaangażowania oraz poświęcenia uwagi prezentowanej treści zanim ta zniknie. To wymusza zarówno tworzenie wysokiej jakości, przemyślanych treści, ale też podejmowanie szybkich decyzji, np. skorzystania z limitowanej oferty, której reklamę widzisz tu, teraz i za chwilę jej nie będzie.
- TikTok: jest to stosunkowo młody serwis społecznościowy, który bardzo szybko zyskuje na popularności. Z serwisu można korzystać na urządzeniach mobilnych. Dzięki TikTokowi możemy publikować krótkie filmy w różnej formie. Oferuje on bardzo wygodny i szybki mechanizm, który umożliwia nam edycję filmów, a także ich publikację. Podczas tworzenia filmików mamy do wyboru bardzo dużą ilość różnych filtrów, naklejek, czy też efektów. TikTok wydaje się być dobrym miejscem, by dana marka była zawsze tam, gdzie się coś dzieje.