Co zamiast Facebooka? Najlepsze alternatywy dla Facebooka

Poniższy artykuł ma charakter informacyjny i nie dotyczy usług, wspieranych przez Biuro Obsługi Klienta home.pl

SPIS TREŚCI

Cztery największe portale społecznościowe: Twitter, Facebook, YouTube, Instagram.

Czy istnieją inne portale społecznościowe zamiast Facebooka?

Za pośrednictwem Facebooka możemy łatwo uzyskać dostęp do interesujących informacji oraz komunikować się ze znajomymi oraz osobami, z którymi łączą nas podobne zainteresowania. Sama platforma nie każdemu musi jednak odpowiadać, dlatego niejedna osoba zastanawia się nad tym, na jaki portal społecznościowy zamiast Facebooka warto się przenieść.

Facebook jest decydowanie najpopularniejszy, ale poza nim istnieje wiele innych serwisów społecznościowych, a co jakiś czas pojawiają się kolejne – mogą one być świetną alternatywą, choć nie zawsze mogą bezpośrednio konkurować z Facebookiem, a często nie da się ich nawet z nim porównywać. Nadal jednak pozostają serwisami społecznościowymi, które przyciągają nowe grupy odbiorców. A dzięki swojej odmienności, mogą być nawet lepsze niż Facebook.

Facebook jednoczy Twoich klientów, ale buduje też grupy odbiorców.

Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na różnorodność tematyczną. O ile Facebook jest dla każdego, o tyle dziesiątki popularnych portali nastawia się dziś na bardziej zamknięte grupy, np. graczy, fotografów, fanów piłki nożnej. Takie serwisy społecznościowe mogą ściągać do siebie osoby, które do tej pory przebywały na forach internetowych. Wciąż jednak duże portale, takie jak Facebook, mają tę przewagę, że umożliwiają kontakt zarówno z osobami o podobnych zainteresowaniach, jak i z bliskimi, a także pozwalają budować wokół siebie społeczność lub być jakiejś częścią.

X (Twitter) lub Instagram zamiast Facebooka?

Facebook, Instagram i X (Twitter) od lat przychodzą nam do głowy jako pierwsze, gdy myślimy o popularnych mediach społecznościowych. Te dwa ostatnie mogą być alternatywą dla Facebooka.

  • X (Twitter) przede wszystkim kojarzy się z krótkimi wiadomościami. Obecnych jest na nim wiele osób publicznych, przez co użytkownicy mają szansę uzyskiwać w tym medium ciekawe informacje, a także komentować je. Decydując się na przejście na X (Twittera) z Facebooka, trzeba liczyć się z możliwymi przyszłymi zmianami na tej platformie. Elon Musk, który w 2022 roku został właścicielem Twittera, w 2023 roku zmienił jego nazwę X oraz zapowiedział, że w przyszłości ma to być „aplikacja do wszystkiego”.
  • Instagram to miejsce, w którym liczy się obraz. Możesz wchodzić w interakcje i budować relacje z innymi użytkownikami, ale na Instagramie publikuje się zdjęcia, obrazy, relacje czy rolki.

Facebook, w porównaniu z X (Twitterem) i Instagramem jest bardziej uniwersalny: możemy publikować zdjęcia i filmy, ale także sam tekst, który w dodatku może być o wiele dłuższy niż 280 znaków. Instagram i X (Twitter) mogą nie być dobrą alternatywą dla Facebooka dla kogoś, komu zależy na uczestnictwie w zamkniętych grupach o konkretnej tematyce.

 

Instagram to portal społecznościowy, w którym najważniejsze są grafika i video.

Popularność serwisu Facebook sprawia, że to właśnie dla niego poszukujemy alternatyw, a nie odwrotnie. Z drugiej strony każdy nowo otwarty serwis, poprzez próbę pewnej ucieczki od utartego schematu Facebooka, wprowadza coś nowego – jednocześnie docierając do nowych grup użytkowników. Jednak serwisy społecznościowe to nie nowość. Facebook zapoczątkował nowe trendy i mechanizmy publikacji treści oraz komunikacji, ale to „jego alternatywy” pokazują siłę social media.

W efekcie okazuje się, że większość użytkowników nie przywiązuje się wyłącznie do jednego serwisu społecznościowego, a do kilku. W zależności od tego: z kim chce mieć kontakt, jaki rodzaj treści chce przekazywać oraz czego samemu poszukuje.

Dodatkowe informacje odnośnie portalu Facebook znajdziesz też w innych naszych artykułach:

Serwis społecznościowy to nie wszystko

Jeśli zatem zależy nam na tym, by swoją obecnością w social mediach coś budować (np. tworzyć wokół siebie zaangażowaną społeczność, pozyskiwać nowych klientów), to nie powinniśmy ograniczać się tylko do jednej platformy. Lepszym rozwiązaniem jest obecność w kilku serwisach społecznościowych, ale nasza działalność w każdym z nich musi być spójna i zarazem dopasowana do charakteru danej platformy. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie dziś docierać do coraz to większych grup użytkowników, kreować trendy, a także spełniać oczekiwania odbiorców.

home.pl możesz znaleźć zarówno w serwisach: Facebook, Twitter, YouTube jak i Instagram.

Warto pamiętać, że w sieci znajdziemy kilka rodzajów potencjalnych alternatyw dla serwisu Facebook. Używanie w tym przypadku określenia „alternatywa” może być jednak mylące. Niektóre serwisy mocno powielają schemat działania Facebooka, oferując niewielkie zmiany względem niego, np. brak reklam czy mniejszą cenzurę treści. Polską alternatywą dla Facebooka miał być np. serwis Albicla.

Społeczność to nie tylko publikowanie postów

Myśląc o serwisach społecznościowych powinniśmy uwzględnić nie tylko miejsca, w których możemy śledzić wpisy, publikacje czy wydarzenia.

Świetnym przykładem odmiennego spojrzenia na social media czy portal społecznościowy jest chociażby Snapchat, który można bardziej przyrównać do komunikatora (podobnie jak WhatsApp). Snapchat to aplikacja mobilna służąca do wysyłania filmów i zdjęć, które można oglądać przez tylko określony przez autora czas.

YouTube jest serwisem internetowym, który dla wielu użytkowników kojarzy się wyłącznie z materiałami video – i jest to prawdą, ale dzięki niezliczonej ilości kanałów, budowane są różne grupy użytkowników, które cały czas komunikują się ze sobą i wymieniają informacjami. Natomiast Pinterest to nic innego jak tablica ze zdjęciami, którą każdy użytkownik zapełnia swoimi pracami. Ogromną popularność w ostatnim czasie zdobył zaś TikTok, który opiera się na publikacji krótkich materiałów video. Jak widzisz istnieją różne serwisy oraz aplikacje społecznościowe, pośród których każdy użytkownik powinien znaleźć coś dla siebie.

YouTube to serwis internetowy, który umożliwia bezpłatne umieszczanie, odtwarzanie strumieniowe, ocenianie i komentowanie filmów.

Jaki wybrać serwis społecznościowy zamiast Facebooka?

Jeśli szukasz innego portalu społecznościowego niż Facebook – to warto zastanowić się czego dokładnie szukasz w internecie lub jakich treści szukają Twoi potencjalni klienci. To na tej podstawie należy wybrać, na którym portalu społecznościowym warto stać się aktywnym.

Najpopularniejszymi serwisami społecznościowymi są:

Nie każdy serwis społecznościowy, który bije rekordy popularności na świecie, będzie równie popularny w Polsce. Są wręcz dziesiątki portali społecznościowych, z których praktycznie nie korzysta się w naszym kraju, choć są popularne w innych częściach świata. Dlatego decyzję o tym, w których social mediach warto być, najlepiej podejmować również w oparciu o to, do kogo chcemy dotrzeć.

Poniżej znajdziesz krótki opis najpopularniejszych portali społecznościowych:

  • Instagram: serwis społecznościowy skierowany przede wszystkim do tych, którzy chcą dzielić się swoim życiem, pracą i przemyśleniami za pomocą zdjęć lub filmów.
  • X (Twitter): świetna platforma do rozpowszechniania swoich myśli wśród szerszej publiczności, a także narzędzie do śledzenia najnowszych informacji. To co najbardziej łączy tę platformę z Facebookiem to możliwość ciągłej aktualizacji swojego statusu, czyli publikacji bieżących postów. Jednocześnie konieczność publikacji zwięzłych, krótkich postów sprawiła, że platformę pokochały gwiazdy czy politycy, którzy chętnie dzielą się swoimi przemyśleniami.
  • YouTube: w tym miejscu można znaleźć dziś wszystko. Od rozrywki po nieograniczoną wiedzę. Zarówno w formie nagrań video, jak i audio. YouTube nie tylko jest popularnym serwisem społecznościowym, ale także za sprawą zgromadzonych treści utrzymuje się na drugim miejscu (po Google) w rankingu najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych. To miejsce dla rozrywki i dzielenia się emocjami za pomocą filmów. Począwszy od vlogów do niezależnych filmów i klipów wideo, a także filmów pełnometrażowych: to wszystko znajdziesz na YouTube (nawet w wysokiej jakości).
  • LinkedIn: to nie tylko portal, który służy do prezentacji swojego portfolio czy doświadczenia zawodowego. Obecnie jest to także największa na świecie sieć, tzw. profesjonalna, gdzie użytkownicy przez lata budują swoje CV, dzielą się swoją wiedzą, poszukują ludzi do swoich projektów oraz budują wizerunek przedsiębiorstw. Jeśli szukasz pracowników, jeśli szukasz pracy lub budujes markę osobistą, jeśli Twoje doświadczenie jest pożądane na rynku pracy, powinieneś znaleźć się wśród użytkowników LinkedIn i budować wokół swojej osoby społeczność.
  • Pinterest: określany jest mianem tablicy inspiracji. Na wzór tablic, jakie często tworzymy w domu przypinając do nich pomysły na remont czy zakupy, listę rzeczy do zrobienia czy zdjęcia przywołujące wspomnienia. Pinterest stanowi swego rodzaju agregat treści wizualnych gromadzonych przez użytkowników w katalogach (zwanych tablicami), które są następnie udostępniane również innym użytkownikom. Trudno bezpośrednio mówić tu o budowaniu społeczności, ale mimo to stanowi to kanał komunikacji i wymiany inspiracji pomiędzy użytkownikami.
  • Wykop.pl: to bardzo popularny serwis społecznościowy, który bazuje przede wszystkim na treściach znalezionych w sieci. Każdy użytkownik może dodać ciekawy link, a następnie poddać go ocenie użytkowników. Wykop oferuje także mikroblog, czyli środowisko przyjazne twórcom, którzy chcą dzielić się swoimi krótkimi przemyśleniami, poglądami czy doświadczeniem z innymi użytkownikami. Chociaż nie jest on ani podobny do Facebooka, ani nie przypomina Twittera, to cieszy się niemalejącą popularnością i należy do czołowych platform społecznościowych w Polsce.
  • Snapchat: to tzw. aplikacja społecznościowa, która pomaga w komunikacji mobilnej. Jego popularność nie maleje, chociaż mechanizm działania odbiega od tego co oferuje Facebook czy Instagram. Dzięki mobilnej aplikacji łatwo możesz udostępnić treści multimedialne, które po odtworzeniu znikają. Dlaczego więc ta platforma cieszy się popularnością wśród firm? Dlatego, że jak żadna inna wymaga od użytkowników ogromnego zaangażowania oraz poświęcenia uwagi prezentowanej treści zanim ta zniknie. To wymusza zarówno tworzenie wysokiej jakości, przemyślanych treści, ale też podejmowanie szybkich decyzji, np. skorzystania z limitowanej oferty, której reklamę widzisz tu, teraz i za chwilę jej nie będzie.
  • TikTok: jest to stosunkowo młody serwis społecznościowy, który bardzo szybko zyskuje na popularności. Z serwisu można korzystać na urządzeniach mobilnych. Dzięki TikTokowi możemy publikować krótkie filmy w różnej formie. Oferuje on bardzo wygodny i szybki mechanizm, który umożliwia nam edycję filmów, a także ich publikację. Podczas tworzenia filmików mamy do wyboru bardzo dużą ilość różnych filtrów, naklejek, czy też efektów. TikTok wydaje się być dobrym miejscem, by dana marka była zawsze tam, gdzie się coś dzieje. Koniecznie trzeba tu być, jeśli chce się dotrzeć do młodych ludzi.
Czytaj więcej
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie