Jak przywiązywać do siebie Użytkowników?


Dla każdego sklepu internetowego celem jest realizacja transakcji, jednak aby podnosić efektywność sprzedaży, warto spojrzeć dalej i zadbać o długofalowe relacje z klientem, które zaowocują powrotami do sklepu, a co więcej – poleceniem zaufanego sprzedawcy w gronie znajomych.

Klienci oprócz racjonalnych powodów, jak przede wszystkim cena, podczas zakupów online kierują się w dużej mierze emocjami. Aktywna komunikacja, niespodzianki i budowanie długofalowych relacji może przynieść efekt w postaci pozytywnych odczuć i lojalności ze strony klientów, co może przełożyć się na stabilną sprzedaż w ciągu całego roku. Sprawdźmy, jak działają podstawowe metody na osiągnięcie takich efektów.

Sampling niejedno ma imię

Darmowe próbki produktów cieszą się dużym uznaniem klientów. Przekazanie testowej wersji produktu sprawdza się bardzo dobrze w branży kosmetycznej i spożywczej, np. małe opakowanie ekskluzywnej herbaty dołączone do dużego zamówienia w e-herbaciarni pozytywnie zaskoczy klienta, a jednocześnie pozwoli zapoznać mu się z nowym produktem, po który może w przyszłości wrócić do sklepu.

Z kolei sampling można traktować bardziej “narzędziowo”, oferując jasny przekaz o wartości dodanej. Może to być dobry sposób do zachęcenia odwiedzających stronę użytkowników do pozostawienia swojego adresu e-mail, dzięki czemu zbudujemy szeroką bazę potencjalnych klientów lub zachęcenie do zrealizowania większego zamówienia, do którego zostanie dołączony mały prezent.

Słowo „prezent” pojawia się w poprzednim zdaniu nieprzypadkowo, ponieważ taki element niezmiennie budzi pozytywne odczucia i może się przekładać bardzo mocno na budowanie lojalności klienta. Często wartość próbki produktu jest nieznaczna, a korzyści, jakie może ona przynieść, będą procentować przez długi czas.

Community building

Community building to proces budowania społeczności wokół marki, w tym przypadku naszego sklepu internetowego. Otwarty, aktywny dialog przynosi bardzo dobre efekty o czym świadczy, np. słynny sukces zappos.com, a jego brak – wręcz przeciwnie, o czym mógł się przekonać nasz rodzimy empik.com.

Prostym narzędziem do poszerzenia kontaktu z klientami może być blog internetowy. Blogowy schemat jest prosty do realizacji (często wystarczy włączyć odpowiednią funkcję w aplikacji sklepu, można też skorzystać z bezpłatnego systemu CMS, takiego jak WordPress) oraz wdrożenia w schemat witryny.

Publikacja interesujących treści związanych z asortymentem może przyciągnąć na stronę sklepu użytkowników, którzy inaczej by do nas nie trafili. Dodatkowo powierzchnia bloga może być wykorzystywana do prezentacji nowości produktowych i dyskusji na ich temat z klientami. Ponadto zarówno blog, jak i sam sklep można połączyć z serwisami społecznościowymi.

W tej chwili najlepsze możliwości i narzędzia komunikacyjne daje Facebook. Fanpage jest szybkim sposobem na zaistnienie wśród prawie 9 mln aktywnych użytkowników serwisu w Polsce. Ponadto, jest to dobry sposób na prowadzenie komunikacji poza e-sklepem w sposób mniej natarczywy niż kampanie mailingowe. Angażując się jednak na Facebooku nie należy przed taką aktywnością stawiać celów sprzedażowych, a wizerunkowe, mające na celu angażowanie obecnych i potencjalnych klientów do dyskusji.

Facebook jest również bardzo dobrą platformą do realizacji różnorodnych konkursów. Na koniec jeszcze warto podkreślić, że zarówno przy prowadzeniu bloga, jak i profili społecznościowych, bardzo ważna jest jakość prezentowanych treści. Dobrym źródłem pozyskiwania tzw. contentu mogą być serwisy prowadzone przez producentów oraz uznane serwisy branżowe związane tematycznie z asortymentem sklepu. Warto również tworzyć autorskie materiały, które będą bardzo atrakcyjne dla odbiorców.

Transakcja nie kończy kontaktu

Mimo wirtualnej sprzedaży, klienci oczekują od sprzedawcy internetowego mocnego zaangażowania w realizację transakcji. Ponieważ wszystko odbywa się zdalnie, e-sklep musi wykazać się większą aktywnością niż sklep tradycyjny, aby zapewnić kupującemu poczucie bezpieczeństwa i wiarygodności zakupu.

Warto kontynuować taką aktywną komunikację również po przeprowadzeniu sprzedaży, a co więcej – rozszerzyć działania o całą bazę kontaktów sklepu, nie jedynie aktywnych klientów. Jednym z lepszych sposobów na przekucie odbiorców mailingów sklepu na klientów jest przedstawienie atrakcyjnej promocji dostępnej jedynie dla adresatów wiadomości. Taki przekaz budzi poczucie wyjątkowości oferty, z którą zwraca się do nas sklep i zachęca do zakupu.

Po zakupie natomiast można zwrócić się do klienta z prośbą oceny sklepu na specjalnym formularzu. Dzięki temu, z jednej strony zyskamy cenne opinie, które pozwolą na optymalizację procesów zakupowych, a z drugiej – zapewnimy klientów o trosce nie tylko o przelew za sprzedany produkt. Takie postrzeganie sklepu internetowego jest jak najbardziej pożądane i powinien być to cel wszystkich działań komunikacyjnych.

Więcej rozwiązań

Załóż własny sklep internetowy

Nieważne co i jak chcesz sprzedawać. eSklep od home.pl to idealne narzędzie do prowadzenia sprzedaży w Internecie.


  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie
Szukaj
Generic filters
Tylko dokładne dopasowania
Szukaj w tytułach
Szukaj w treści
Filter by Article Categories
Najczęściej zadawane pytania
Dodatkowe narzędzia hostingu
Statystyki serwera (nowe)
Połączenie SSH
Statystyki serwera (stare)
WebFTP
Autoinstalator
Kontrola wersji (SVN)
Listy mailingowe
Poczta home.pl
Obsługa poczty webmail
Programy pocztowe
Nowa platforma home.pl
Częste pytania
Bezpieczeństwo
Instalacje
Panel klienta
Domeny
Hosting
Serwer Apache
Bazy danych
Certyfikaty SSL
Zamawianie SSL
Instalacja i konfiguracja SSL
Poczta e-mail
WordPress Hosting SSD
Dodatki od partnerów
Poprzednia platforma home.pl
Certyfikaty SSL
Zamawianie certyfikatów SSL
Konfiguracja i instalacja SSL
Panel home.pl
Informacje podstawowe
Pulpit
Usługi
Płatności
Profil
Centrum Pomocy
Operacje w Panelu home.pl
Serwery
WebFTP
Informacje podstawowe
Konfiguracja serwerów
Serwery Unix
Serwery Windows
Obsługa baz danych
phpMyAdmin (MySQL)
phpPgAdmin (PgSQL)
myLittleAdmin (MSSQL)
Sklep internetowy eSklep
Panel usługi eSklep
RODO w sklepie internetowym
Panel sklepu internetowego
Pierwsze kroki
Promocja sklepu
Sprzedaż
Pierwsze uruchomienie
Dodatki od partnerów
Asortyment
Klienci
Integracje
Inne integracje
Systemy aukcyjne
Baza produktów
Aplikacje
App store
Aplikacja mobilna
Marketing
Modyfikacja wyglądu
Dokumentacja
Dla deweloperów
Style graficzne
Inne zagadnienia
Raporty i statystyki
Zawartość
Filmy instruktażowe
Konfiguracja sklepu
Rozliczenia i dokumenty
Faktury
Zmiana danych (cesja)
Rozliczenia i płatności
Dokumenty do pobrania
Produkty i usługi
Kreator Stron WWW
eCommerce
Moduły
Ustawienia
Szablony
Nawigacja
Publikacja i dodatki
Szybki start
Prestahosting
Profesjonalne usługi IT
Certyfikaty SSL
Przywracanie danych
Udostępnienie logów
Operacje na plikach i bazach danych
WordPress
Terminal płatniczy SumUp
Wordpress hosting SSD
Domeny
Informacje podstawowe
Rejestracja / opłacanie
Konfiguracja domen
Transfer domen
Giełda domen
Dodatki do domen
Serwery VPS
Skrzynki e-mail
Microsoft Exchange
Cloud Email Xchange
Obsługa skrzynek w Panelu home.pl
Jak zarejestrować Personal email lub Business email?
Bezpieczeństwo
Ochrona WWW
eKsięgowość
Reklama internetowa
Reklama Allegro Ads
Tworzenie stron WWW
Contact LEADer
Reklama banerowa Google
Zakupy Google
Google Ads (AdWords)
eKampanie Google
SEMSTORM
Pozycjonowanie
rankingCoach
Baza wiedzy
Facebook
Systemy CMS
Internet w praktyce
Przydatne programy
Konfiguracja programów FTP
Zagadnienia techniczne
.htaccess
mod_rewrite
Kursy i specyfikacje
Kurs HTML
Kurs PHP
Kurs SQL
Rejestracja usług
RODO w home.pl
English
Website Builder
Marketplace
Control Panel
Webmail
FTP
Office 365
WordPress
SSL certificate
Aplikacje w marketplace
SimplySign
Antywirus ESET
SiteLock - ochrona WWW
Dropsuite Email Backup
CCleaner
Antywirus Kaspersky
Dropbox - dysk w chmurze
Płatności PayU
Programy antywirusowe AVAST
Office 365
AVG PC TuneUp
Reklama na start
Google AdWords
Zareklamuj stronę WWW na Facebook
Cloud Email Xchange
Brand24
Microsoft OneDrive
FreshMail.pl
Tłumaczenia online
G Suite - poczta Gmail
Program prowizyjny
Acronis Backup
Informacje podstawowe
Ustawienia dodatkowe
Panel użytkownika
Panel administratora
lub