Zmiany prawne od 22.03.2013 r. (pliki cookie/ciasteczka)

Od dnia 22.03.2013 r. wchodzą w życie zmiany w ustawie o Prawie Telekomunikacyjnym oraz niektórych innych ustaw (ustawa z dnia 16 lipca 2004 r.). Wprowadzane modyfikacje dotyczącą również kwestii tzw. plików cookies (z ang. „ciasteczka”). Są to niewielkie pliki zapisywane i przechowywane na komputerze Użytkownika, które są odpowiedzialne za poprawę wydajności i szybkości działania (ładowania się) stron www, a także lepsze dopasowywania treści i reklam oraz zbierania anonimowych statystyk (np. na temat regionu, z których pochodzą Użytkownicy czy czasu przeglądania stron).

Zgodnie art. 173 oraz art. 174 w/w Ustawy przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już przechowywanej jest dozwolone pod warunkiem:

  • poinformowania użytkownika końcowego w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały o celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do informacji,
  • wyrażeniu przez użytkownika zgody na tego typu działania.
Zgodnie z nowymi przepisami każdy właściciel sklepu internetowego zobligowany jest poinformować klientów swojego sklepu o wykorzystywaniu plików cookies.

Ze względu na nałożony obowiązek, podpowiadamy, w jaki sposób najłatwiej poinformować odwiedzającego stronę o polityce dotyczącej plików cookies. Informacje takie można przekazać przy pomocy strony informacyjnej, którą tworzymy w panelu administratora sklepu w sekcji: ZAWARTOŚĆ -> STRONY INFORMACYJNE. Link do nowoutworzonej strony informacyjnej (bądź zmodyfikowanej obecnej strony nt. polityki prywatności) można natomiast dodać w stopce sklepu. Wystarczy przejść do menu KONFIGURACJA -> WYGLĄD -> AKTYWNY STYL GRAFICZNY i w lewym menu przejść do sekcji „Stopka”.

W wyświetlonym edytorze można wykorzystać zdanie: „Użytkowanie sklepu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.„.

A tak to może wyglądać w praktyce:

cookie_sklepy.png

Na utworzonej stronie należy zawrzeć informacje nt. użytkowania plików cookies. Oprogramowanie eSklep zapisuje informacje w plikach cookies dotyczących obszarów:

Cookie dotyczące sklepu (informacje konieczne do przekazania klientom):

  • informacje na temat sesji,
  • ostatnio oglądane produkty,
  • oddanie głosu w ankiecie.

Cookie dotyczące panelu administracyjnego:

  • informacje na temat sesji,
  • możliwość przeglądania przez administratora sklepu podczas jego wyłączenia dla klientów,
  • podgląd stylów graficznych,
  • integracja z allegro – kontrola pobierania kategorii.