Jak założyć firmę? Działalność gospodarcza w Polsce

Założenie firmy (działalności gospodarczej) to doskonały pomysł dla wielu osób, które poważnie myślą o własnym biznesie. Zanim przystąpisz do dzieła i zarejestrujesz swoją działalność dowiedz się, jakie kroki powinieneś podjąć i na co zwrócić szczególną uwagę. Podpowiadamy, jak bez nerwów rozpocząć przygodę z własną firmą w Polsce i komu opłaca się to rozwiązanie.

SPIS TREŚCI

Jak założyć firmę (działalność gospodarczą) w Polsce?

Działalność gospodarcza pozwoli Ci na legalne czerpanie korzyści majątkowych ze świadczonych usług lub sprzedawanych towarów. Niezależnie od tego, czym się zajmujesz – sprzedażą online, udzielaniem korepetycji czy prowadzeniem szkoły tańca – powinieneś zalegalizować swoją firmę.  Jedynym dokumentem, którego będziesz potrzebować jest dowód osobisty.

Aby założyć działalność gospodarczą, należy wypełnić i złożyć w urzędzie odpowiedni wniosek. Należy to zrobić w ciągu 7 dni od wypełnienia dokumentu.

Można go znaleźć na stronie ministerstwa pod adresem: https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/. Wniosek można złożyć na kilka sposobów, np.:

  • osobiście (w urzędzie miasta lub gminy),
  • poświadczonym notarialnie listem poleconym,
  • elektronicznie (z podpisem kwalifikowanym).
WAŻNE! Data, którą wpiszesz we wniosku jest niezwykle ważna. Składając wniosek będziesz miał możliwość wybrania dokładnego terminu, w którym rozpoczynasz działalność gospodarczą. Przemyśl, czy posiadasz środki na prowadzenie działalności, czy posiadasz plan działania firmy i niezbędny sprzęt do pracy. W dniu rejestracji zyskujesz nie tylko przywileje, ale również obowiązki (np. płacenie składek ZUS) – upewnij się, że jesteś przygotowany na to obciążenie.

Zakładanie firmy (działalności gospodarczej) poprzez bankowość elektroniczną

Założenie działalności jest możliwe również za pośrednictwem bankowości elektronicznej. To bardzo wygodne rozwiązanie, dzięki któremu unikniesz spędzania czasu w urzędach i wypełniania wniosków. Wybrane banki oferują założenie jednoosobowej działalności gospodarczej bez żadnych dodatkowych opłat. Możesz skorzystać z tej wygodnej opcji, jeśli masz ukończone 18 lat, posiadasz polskie obywatelstwo, masz stały adres zamieszkania na terenie Polski i legitymujesz się dowodem osobistym.

Własną działalność gospodarczą możesz założyć poprzez bankowość elektroniczną w banku PKO BP, mBank oraz ING.

Założenie działalności gospodarczej przez bank - mBank, PKO BP, ING

Jak założyć firmę przez bank?

Rejestrowanie działalności gospodarczej przez bank jest możliwe dla posiadaczy rachunku w danym banku. Z powyższej listy jedynie mBank umożliwia założenie firmy bez posiadania konta w banku, jednak warto pamiętać, że procedura założenia działalności dla osób niebędących klientem banku będzie dłuższa, niż dla stałych klientów.

Aby zarejestrować firmę poprzez swój bank:

Po udanej rejestracji działalności gospodarczej w banku, powinieneś pamiętać o ważnych obowiązkach, które spoczywają na właścicielu firmy. Twoim obowiązkiem będzie zgłoszenie swojej firmy w ZUSie, a także zgłoszenie VAT (jeśli jesteś płatnikiem tego podatku).

WAŻNE! Założenie firmy poprzez bankowość elektroniczną jest możliwe wyłącznie, jeśli jesteś obywatelem Polski. Osoby, które nie mają obywatelstwa mogą skorzystać z tradycyjnej drogi, wypełniając wniosek w serwisie CEiDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).

Kiedy nie trzeba rejestrować firmy?

Rejestracja działalności nie jest konieczna, jeśli świadczysz usługi drobne, które nie przekraczają 50% płacy minimalnej. W takim wypadku możesz prowadzić tzw. działalność nierejestrową, której nie trzeba zgłaszać do urzędu.

Z zalet tego typu działalności mogą skorzystać osoby, które nie prowadziły własnej firmy przez 5 poprzednich lat.
Czytaj więcej
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie