Produkujesz produkty w opakowaniach? A może sprzedajesz torby do swoich produktów? Możesz być jednym z wielu przedsiębiorców, którzy mają obowiązek wysyłania rocznych sprawozdań o wytwarzanych odpadach. Nie ryzykuj kar pieniężnych za brak wpisu w rejestrze. Dowiedz się, czy BDO dotyczy Twoich usług i do kiedy wysyłać sprawozdania roczne.
SPIS TREŚCI
- Co to jest Baza Danych Odpadowych (BDO)?
- Po co stworzono BDO?
- Czy muszę wpisać firmę do BDO?
- Ile kosztuje BDO? Roczna stawka w BDO
- Co z reklamówkami? Torebki z tworzyw sztucznych BDO
- Kary za brak wpisu BDO
Co to jest Baza Danych Odpadowych (BDO)?
Baza Danych Odpadowych powstała, aby rejestrować wszystkie polskie firmy zajmujące się działalnością generującą odpady. Wniosek o rejestrację w BDO powinny złożyć wszystkie firmy, które wytwarzają produkty w opakowaniach, wytwarzają odpady lub nimi gospodarują.
Po co stworzono BDO?
BDO to projekt proekologiczny, który ma na celu walkę z nielegalnymi wysypiskami śmieci i optymalizację w gospodarowaniu odpadami. Projekt wspiera recykling i daje przedsiębiorcom szansę na przyjazne środowisku funkcjonowanie na rynku. Od 2020 roku rejestr ma formę elektroniczną, co znacznie ułatwiło życie przedsiębiorcom. Dokumenty, które dotychczas miały formę papierową należało uzupełnić w bazie elektronicznej do 31 stycznia 2021 roku.
Czy muszę wpisać firmę do BDO?
Do rejestru muszą zgłosić się wszystkie przedsiębiorstwa, które zajmują się wprowadzaniem na rynek:
- sprzętu elektrycznego i elektronicznego
- baterii i akumulatorów
- pojazdów silnikowych
- opon
- produktów w opakowaniach
- olejów smarowych.
Wnioski rejestrowe wprowadza się po zarejestrowaniu na oficjalnej stronie (https://rejestr-bdo.mos.gov.pl), korzystając z formularza elektronicznego. W podobny sposób wprowadza się wszelkie aktualizacje oraz wnioski o wykreślenie z rejestru.
Przedsiębiorcy zarejestrowani w BDO otrzymują indywidualny numer rejestrowy, który należy umieszczać na dokumentach związanych z działalnością, np. fakturach VAT, paragonach fiskalnych, umów kupna – sprzedaży czy kart przekazania i ewidencji odpadów.
Co z reklamówkami? Torebki z tworzyw sztucznych a BDO
Sprzedaż w ramach prowadzonej działalności reklamówek i torebek z tworzyw sztucznych to działalność, która musi być zgłoszona do rejestru BDO.
Od nabywającego torbę na zakupy z tworzywa sztucznego przedsiębiorca musi pobierać opłatę recyklingową. Z opłaty zwalnia się bardzo lekkie torby na zakupy (torba o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów).
Ile kosztuje BDO? Roczna stawka w BDO
Wysokość stawki rocznej dla mikroprzedsiębiorców to 100 zł, natomiast dla innych firm – 300 zł. Firmy, które dopiero trafiły do BDO uiszczają opłatę rejestrową – wówczas nie ma potrzeby opłacania opłaty rocznej.
Kary za brak wpisu BDO
Wpis w BDO jest obowiązkowy, a nieprzestrzeganie wytycznych niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe. Konsekwencje są bolesne:
- Gospodarowanie odpadami w sposób niezgodny z informacjami zgłoszonymi do rejestru lub brak wniosku o wpis do rejestru – kara aresztu lub grzywny
- Prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganego wpisu do rejestru – kara 5 000 zł – 1 000 000 zł
- Transport odpadów bez wpisu – kara 2 000 zł do 10 000 zł
- Niedostarczenie odpadów do ich miejsca przeznaczenia – kara 1000 zł – 100 000 zł
Czytaj więcej
- JPK_V7 i kody GTU. Czy znasz nową strukturę podatku VAT?
- Jak pozyskać dotację na sklep internetowy?
- Kalendarz podatkowy 2021