Rejestr BDO. Kogo obowiązuje? Ile kosztuje wpis? Do kiedy sprawozdanie?

Produkujesz produkty w opakowaniach? A może sprzedajesz torby do swoich produktów? Możesz być jednym z wielu przedsiębiorców, którzy mają obowiązek wysyłania rocznych sprawozdań o wytwarzanych odpadach. Nie ryzykuj kar pieniężnych za brak wpisu w rejestrze. Dowiedz się, czy BDO dotyczy Twoich usług i do kiedy wysyłać sprawozdania roczne. 

SPIS TREŚCI

Co to jest Baza Danych Odpadowych (BDO)?

BDO - ile kosztuje? Kiedy wysłać sprawozdanie BDO?

Baza Danych Odpadowych powstała, aby rejestrować wszystkie polskie firmy zajmujące się działalnością generującą odpady. Wniosek o rejestrację w BDO powinny złożyć wszystkie firmy, które wytwarzają produkty w opakowaniach, wytwarzają odpady lub nimi gospodarują.

Po co stworzono BDO?

BDO to projekt proekologiczny, który ma na celu walkę z nielegalnymi wysypiskami śmieci i optymalizację w gospodarowaniu odpadami. Projekt wspiera recykling i daje przedsiębiorcom szansę na przyjazne środowisku funkcjonowanie na rynku. Od 2020 roku rejestr ma formę elektroniczną, co znacznie ułatwiło życie przedsiębiorcom. Dokumenty, które dotychczas miały formę papierową należało uzupełnić w bazie elektronicznej do 31 stycznia 2021 roku.

Czy muszę wpisać firmę do BDO?

Do rejestru muszą zgłosić się wszystkie przedsiębiorstwa, które zajmują się wprowadzaniem na rynek:

  • sprzętu elektrycznego i elektronicznego
  • baterii i akumulatorów
  • pojazdów silnikowych
  • opon
  • produktów w opakowaniach
  • olejów smarowych.

Wnioski rejestrowe wprowadza się po zarejestrowaniu na oficjalnej stronie (https://rejestr-bdo.mos.gov.pl), korzystając z formularza elektronicznego. W podobny sposób wprowadza się wszelkie aktualizacje oraz wnioski o wykreślenie z rejestru.

Przedsiębiorcy zarejestrowani w BDO otrzymują indywidualny numer rejestrowy, który należy umieszczać na dokumentach związanych z działalnością, np. fakturach VAT, paragonach fiskalnych, umów kupna – sprzedaży czy kart przekazania i ewidencji odpadów.

Masz wątpliwości, czy Twoja firma powinna być zgłoszona do rejestru? Odpowiedz na kilka pytań na stronie BDO i zyskaj pewność: https://bdo.mos.gov.pl/ankieta/. Możesz również skonsultować się z najbliższym Urzędem Marszałkowskim.

Co z reklamówkami? Torebki z tworzyw sztucznych a BDO

Sprzedaż w ramach prowadzonej działalności reklamówek i torebek z tworzyw sztucznych to działalność, która musi być zgłoszona do rejestru BDO.

Od nabywającego torbę na zakupy z tworzywa sztucznego przedsiębiorca musi pobierać opłatę recyklingową. Z opłaty zwalnia się bardzo lekkie torby na zakupy (torba o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów).

Ile kosztuje BDO? Roczna stawka w BDO

Wysokość stawki rocznej dla mikroprzedsiębiorców to 100 zł, natomiast dla innych firm – 300 zł. Firmy, które dopiero trafiły do BDO uiszczają opłatę rejestrową – wówczas nie ma potrzeby opłacania opłaty rocznej.

Uwaga! Opłata roczna za dany rok musi być uiszczona w nieprzekraczalnym terminie do końca lutego bieżącego roku. Nieuregulowanie powoduje wykreślenie podmiotu z rejestru.

Kary za brak wpisu BDO

Wpis w BDO jest obowiązkowy, a nieprzestrzeganie wytycznych niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe. Konsekwencje są bolesne:

  • Gospodarowanie odpadami w sposób niezgodny z informacjami zgłoszonymi do rejestru lub brak wniosku o wpis do rejestru – kara aresztu lub grzywny
  • Prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganego wpisu do rejestru – kara 5 000 zł – 1 000 000 zł
  • Transport odpadów bez wpisu – kara 2 000 zł do 10 000 zł
  • Niedostarczenie odpadów do ich miejsca przeznaczenia – kara 1000 zł – 100 000 zł
Czytaj więcej
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie

Znajdź się wysoko w wyszukiwarce Google

Lepsza pozycja w wyszukiwarce Google zapewni Ci regularny wzrost liczby zainteresowanych klientów.