Krok w stronę prywatności. Jak promować firmę po zmianach w polityce ciasteczek cookies?

Google się zmienia. Już od 2024 możemy spodziewać się wycofania plików cookies, które do tej pory śledziły poczynania użytkowników w sieci. Co to oznacza dla przedsiębiorców? Jak promować swoją stronę internetową w wirtualnej przestrzeni bez ciasteczek? Czy zarządzanie danymi w erze bez plików cookies będzie możliwe? Przeczytaj artykuł i przygotuj swoją stronę na nową politykę Google i na Internet bez cookies.

SPIS TREŚCI

Internet bez plików cookies – na czym polega zmiana?

Internet bez cookies

Cookies od lat pozwalało firmom wybierać modelowych odbiorców swoich produktów i kierować do nich treści reklamowe. Ciasteczka były bardzo wygodne – pliki zapisywały się w pamięci komputera podczas odwiedzania stron WWW i pozwalały na identyfikowanie działań internauty w sieci. Dzięki cookies strony mogły dopasowywać się do preferencji swoich użytkowników i przechowywać ich dane.

Czas plików cookies, tak wygodnych dla reklamodawców w sieci dobiega jednak końca. Google zapowiedziało rewolucyjną zmianę – do 2024 roku firma ma zamiar na stałe wyeliminować ciasteczka, a nad bezpieczeństwem internautów będzie czuwać Privacy Sandbox – inicjatywa, której celem jest stworzenie wirtualnej przestrzeni, zapewniającej większą prywatność użytkowników.

Privacy Sandbox – na straży prywatności internautów

Rozwiązanie Privacy Sandbox ma być nowym standardem i stworzyć nową, etyczną bazę danych internautów. W nowym rozwiązaniu reklamodawcy będą otrzymywać jedynie anonimowe dane, a większość poufnych informacji będzie przed nimi ukryta. Aplikacja uniemożliwi przekazywanie plików cookies pomiędzy obcymi stronami internetowymi.  Zmiana nie musi jednak oznaczać źle targetowanych reklam i utraty kontaktu z potencjalnymi klientami: dane wciąż będą możliwe do zdobycia, jednak na innych zasadach niż dotychczas. Google wciąż pracuje nad nowymi metodami reklamowania, które nie identyfikują internauty w sieci. 

Internet bez cookies – nadchodzi era etycznej reklamy

Obawy użytkowników w sieci w ostatnich latach rosły – brak kontroli nad swoimi danymi i nagromadzenie niechcianych reklam wpływało na brak zaufania do reklamodawców. Biorąc pod uwagę, że tylko 48% reklamodawców przyznaje się, że przestrzega zasad dotyczących etyki danych (źródło: Salesmanago), zmiana jest konieczna z punktu widzenia RODO i bezpieczeństwa użytkowników. Według Salesmanago „31% respondentów obawia się, że ich dane będą wykorzystywane do celów innych, niż korporacyjne a 25% uważa, że dane będą udostępniane osobom trzecim”. Nowa rzeczywistość może być doskonałym momentem na zbudowanie ze swoimi klientami relacji opartej na zaufaniu i czystej, klarownej komunikacji.

Google bez cookies – jak promować firmę w nowej rzeczywistości?

Pliki cookies zapewniały dużą kontrolę nad targetowaniem reklam, remarketingiem i pozwalały ograniczać ilości wyświetleń reklamy. Zyskiwali nie tylko reklamodawcy – również użytkownicy chcą, aby kierowane do nich reklamy były personalizowane i nieprzypadkowe. W nadchodzącym czasie przedsiębiorcy będą zdani na dane użytkowników, zbieranych we własnym zakresie. Metoda budowania bazy samodzielnie – choć bardziej czasochłonna – jest bardziej wartościowa z punktu widzenia reklamodawcy.

Aby nie stracić klientów po wyeliminowaniu cookies przez Google, warto już teraz rozpocząć budowę własnej bazy danych.

Jak gromadzić dane bez cookies?

Aby dotrzeć do klientów w przyszłości, przedsiębiorcy będą zmuszeni do zbudowania własnych baz danych: mogą one pochodzić z analizy zachowań użytkowników na stronie czy w aplikacji, informacji, które zostawią sami użytkownicy, social mediów.

Dzisiejsi internauci są świadomymi konsumentami. Reklamowanie się w sieci w nowej rzeczywistości bez ciasteczek będzie wymagało poszanowania ich praw. Nie musisz tracić odbiorców – wystarczy, że zastosujesz się do kilku zasad:

  1. Dostarczaj swoim klientom regularnych, unikalnych treści. Internauci zainteresowani Twoim contentem będą dobrowolnie pozostawiać Ci swoje dane, jeśli ich zainteresujesz. Aby zwrócić uwagę na swoją markę, możesz zainteresować odbiorców ciekawym webinarem lub podcastem.
  2. Nie spamuj reklamami – dane będą chętniej przekazywane, jeśli Twoje reklamy staną się użyteczne i nienachalne.
  3. Twoi klienci chcą, abyś był transparentny – bądź wobec nich uczciwy i nie przechowuj danych bez wyraźnej zgody osób zainteresowanych (źródło: Salesmanago).
Czytaj więcej
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie