Google Analytics: słowniczek pojęć i podstawowe statystyki

Google Analytics jest internetowym narzędziem do analizy statystyk serwisów WWW, udostępnionym przez Google i bezpłatnym dla każdej osoby z kontem w Google. Jeśli posiadasz swoją stronę internetową, to Google Analytics 4 znacznie ułatwi Ci obserwację zaangażowania i aktywności Twoich czytelników.

SPIS TREŚCI

 

Google Analytics - logo

Znajomość charakterystycznych dla tego narzędzia pojęć pozwoli na lepsze zrozumienie i użycie dostępnych w nim danych. Poznaj podstawowe pojęcia dla Google Analytics 4 – dzięki temu korzystanie z niego będzie o wiele prostsze.

Czego dowiesz się z raportów Google Analytics

Google Analytics pozwala na weryfikację parametrów, które mogą znacznie usprawnić zarządzanie stroną WWW. Generuje raporty, na podstawie których dowiesz się wielu przydatnych informacji na temat odwiedzających, ich zachowań i odpowiesz sobie na pytania:

  • Kto wchodzi na moją stronę WWW? (np. lokalizacja, czy użytkownik jest nowy czy powracający, jak często odwiedza stronę).
  • Ile osób jest na mojej stronie internetowej w danym momencie?
  • Z jakich urządzeń i przeglądarek internauci wchodzą na witrynę?
  • Jaka jest ilość odwiedzin na poszczególnych podstronach i ile czasu spędził na nich użytkownik?
  • Z jakich źródeł internauci trafiają na stronę WWW?

Google Analytics – słownik pojęć

Podczas korzystania z Google Analytics przyda Ci się znajomość najważniejszych pojęć używanych w narzędziu:

  • Użytkownik – osoba, która wchodzi w interakcje z Twoją stroną lub aplikacją.
  • Kanał – punkt interakcji z klientami (obecnymi i potencjalnymi). Może to być np. e-mail.
  • Zdarzenie – pozwala mierzyć określoną interakcję lub wystąpienie na stronie lub w aplikacji, np. wczytanie strony, kliknięcie linku, finalizację zakupu, awarię aplikacji.
  • Sesja – to parametr, określający wszystkie działania i interakcje internauty na Twojej witrynie internetowej w konkretnej jednostce czasu. Jeden użytkownik może odbyć wiele sesji – jedną po drugiej bądź w odstępach kilkudniowych, kilkutygodniowych, a nawet kilkumiesięcznych. Sesje kończą się po 30 minutach od ostatniej aktywności.
  • Sesja z zaangażowaniem – to sesja, która trwa ponad 10 sekund i zarejestrowano podczas niej zdarzenie konwersji lub min. 2 odsłony lub 2 wyświetlenia ekranu.
  • Wymiar – atrybut danych, pozwalający je opisać. Zwykle ma formę tekstową. Może nim być np. Data pierwszej sesji.
  • Segment – podzbiór zdarzeń, sesji lub użytkowników. To wydzielona z całego zbioru danych grupa, np. użytkownicy z danego kraju. Możesz używać segmentów w narzędziu Eksploracje.
  • Konwersja – działanie wykonane przez użytkownika, które jest ważne dla Twojej firmy.
  • Kohorta – grupa użytkowników, którzy w tym samym czasie zaczęli korzystać z Twojej aplikacji lub strony (np. w tym samym dniu).
  • Tytuł strony – odzwierciedla zawartość tagu <title> w kodzie HTML danej podstrony.
  • Ścieżka do strony – część adresu URL strony następujący po domenie i przed ciągami zapytania (np. ?query=1). Np. dla adresu https://www.twojadomena.pl/kontakt?theme=1 ścieżką jest „/kontakt”. „?theme=1” to ciąg zapytania, a „twojadomena.pl” to domena.
Czytaj więcej
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie