Google Analytics: słowniczek pojęć i podstawowe statystyki

Szybki hosting dla WordPressa

Artykuł ma charakter informacyjny i nie dotyczy usług, wspieranych przez Biuro Obsługi Klienta

Google Analytics jest internetowym narzędziem do analizy statystyk serwisów WWW, udostępnionym przez Google i bezpłatnym dla każdej osoby z kontem w Google. Jeśli posiadasz swoją stronę internetową, to Google Analytics znacznie ułatwi Ci obserwację zaangażowania i aktywności Twoich czytelników.

SPIS TREŚCI

 

Google Analytics - logo

Znajomość charakterystycznych dla tego programu pojęć pozwoli na lepsze zrozumienie i użycie dostępnych w programie informacji. Dowiedz się, jakie są podstawowe pojęcia dla Google Analytics i gdzie znaleźć najpotrzebniejsze informacje na temat swojej witryny WWW.

Czego dowiesz się z raportów Google Analytics

Google Analytics pozwala na weryfikację parametrów, które mogą znacznie usprawnić zarządzanie stroną WWW. Generuje raporty, na podstawie których dowiesz się wielu przydatnych informacji na temat odwiedzających, ich zachowań i odpowiesz sobie na pytania:

  • Kto wchodzi na moją stronę WWW? (wiek, płeć, lokalizacja, czy użytkownik jest nowy czy powracający, jak często odwiedza stronę).
  • Ile osób jest na mojej stronie internetowej w danym momencie?
  • Z jakich urządzeń i przeglądarek internauci wchodzą na witrynę?
  • Jaka jest ilość odwiedzin na poszczególnych podstronach i ile czasu spędził na nich użytkownik?
  • Dzięki jakim kampaniom reklamowym i / lub wyszukiwaniu organicznemu (słowa kluczowe) internauci trafiają na stronę WWW?

Google Analytics – słownik pojęć

Podczas korzystania z Google Analytics przyda Ci się znajomość najważniejszych pojęć używanych w programie:

  • Odsłona – liczba odsłon na konkretnej witrynie WWW, generowana przez internautę. Przeglądając stronę i przechodząc między zakładkami czytelnik generuje jej nowe odsłony.
  • Sesja internetowa (wizyta na stronie) – sesja to parametr, określający wszystkie działania i interakcje internauty na Twojej witrynie internetowej w konkretnej jednostce czasu. Jeden użytkownik może odbyć wiele sesji – jedną po drugiej bądź w odstępach kilkudniowych, kilkutygodniowych, a nawet kilkumiesięcznych. Sesje kończą się po 30 minutach od ostatniej aktywności oraz o północy.
  • Średni czas trwania sesji – aby wyliczyć średni czas trwania sesji na stronie WWW w interesującym nas okresie czasu, program podlicza całkowity czas trwania wszystkich sesji w sekundach, a następnie dzieli je przez liczbę sesji.
  • Użytkownik – parametr, który określa ilu użytkowników odwiedziło Twoją stronę internetową. Dane na temat użytkowników pochodzą z ich plików cookies. W praktyce jeden użytkownik to jedna przeglądarka, w której są zapisane cookies (jeśli konkretny internauta skorzysta np. z trzech przeglądarek do odwiedzenia Twojej witryny, GA potraktuje go jako trzech unikalnych użytkowników).
  • Współczynnik odrzuceń – wskaźnik pokazujący, jaki procent użytkowników wchodzących na stronę wygenerowało jedną odsłonę, po czym opuściło witrynę WWW. Współczynnik może być przydatną informacją związaną z odbiorem strony WWW przez internautów i jej przyjaznością. Istnieje wiele czynników, które mogą wpływać negatywnie na współczynnik odrzuceń: zbyt wolno ładująca się strona, mało przejrzysty interfejs, słaba nawigacja po stronie etc.
    WAŻNE! Standardowa wartość wskaźnika różni się w zależności od rodzaju strony internetowej (np. sklepy internetowe to zazwyczaj ok. 20-40% wskaźnika odrzuceń, a specjalistyczne blogi to ok. 40-60% wskaźnika odrzuceń). Wskaźniki niepokojące dla jednej witryny mogą być zupełnie normalne dla innej.

Google Analytics – jak przejść do podstawowych statystyk mojej strony?

Aby sprawdzić podane wyżej parametry, postępuj według instrukcji:

  1. Zaloguj się do Google Analytics (jeśli nie posiadasz programu, sprawdź: jak zainstalować kod Google Analytics na stronie WWW).
  2. Kliknij przycisk: Odbiorcy, znajdujący się w menu po lewej stronie ekranu.
    Google Analytics - podstawowe parametry na stronie
  3. Następnie kliknij przycisk: Przegląd.
    Google Analytics - jak sprawdzić podstawowe statystyki na stronie WWW?
  4. W wyświetlonym oknie wybierz przedział czasowy, który Cię interesuje.
    Google Analytics - jak wybrać okres czasu, dla którego chce sprawdzić statystyki
  5. W dolnej tabeli wyświetlą się podstawowe statystyki strony WWW dla wybranego przedziału czasowego.

    Google Analytics - statystyki

    Rys. Powyższe statystyki pochodzą z konta demonstracyjnego Google.

Artykuły o Google Analytics

Zabezpiecz stronę WWW certyfikatem SSL

Chroń dane formularzy i transakcji z zieloną kłódką przy adresie.


Odbierz 25 zł do wydania na empik.com

Polecaj usługi home.pl i zdobywaj za każde polecenie kupon o wartości 25zł do wydania na empik.com

Zdobądź swój kupon na 25zł Sprawdź jak

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie