Statystyki Google Analytics

Statystyki Google Analytics to narzędzie służące do analizy stron internetowych, ruchu internetowego, ruchu na stronie WWW.  Statystyki Google mają swój początek w narzędziu stworzonym przez zewnętrzną firmę, Urchin Software Corporation. Następnie, co jest całkowicie naturalne, zostało przejęte przez Google w 2005 r. Teraz nazywane Google Analytics – monitor śledzenia używa plików cookie, które przechowują różne informacje o zachowaniu odwiedzających witrynę . Mierząc te dane, operatorzy stron internetowych mogą uzyskać dokładne statystyki, aby odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Ilu użytkowników odwiedziło witrynę lub określoną stronę w danym okresie czasu oraz jak długo przebywali na witrynie lub konkretnych stronach?
  • Czy użytkownicy odwiedzają Twoją stronę odnajdując ją w  Google, w innej wyszukiwarce, a może przechodzą z innych stron?
  • Skąd pochodzą użytkownicy Twojej strony WWW?
  • Ilu użytkowników dokonuje konwersji czyli ilu z nich robi zakupy, pobiera dane, rejestruje się, loguje lub klika w reklamy?
  • W którym momencie odwiedzający opuszczają witrynę, jak wygląda ścieżka od wejścia do wyjścia?

W ten sposób narzędzie analityczne Google tworzy kompleksowe profile osób odwiedzających Twoją stronę. Google zastrzega sobie prawo do przechowywania wszystkich danych uzyskanych na swoich serwerach – nawet użytkowników bezpiecznie zalogowanych do usługi Google – co okazało się kontrowersyjne pod względem ochrony danych.

To jeden z powodów, dla których nadal poszukiwane są dobre i lepsze alternatywy dla Google Analytics. Jest ich wbrew pozorom bardzo dużo, a sporo z nich ukierunkowane jest na oferowanie usług konkretnym firmom, przedsiębiorstwom. Potrafią dostarczać bardzo szczegółowych danych, a jednocześnie pozwalają zachować wyniki analizy i raportów właścicielowi statystyki.

Google Analytics w home.pl

Google Analytics dostarcza niezliczoną ilość danych na temat ruchu na Twojej stronie WWW. Pokazuje Ci w jaki sposób użytkownicy Twojej witryny wchodzą z nią w interakcję. Stanowi fundament Twojego sukcesu w sieci Internet. Nie mniejszy niż pozycjonowanie i pozyskiwanie użytkowników. Dowiedz się także:

W jaki sposób możesz korzystać z Google Analytics?

Zebrane dane gości dają operatorom witryn wgląd w skuteczność i jakość ich treści. Jednocześnie dane te zawierają opinie na temat funkcjonalności kampanii reklamowych. Na przykład, łącząc konto Google AdWords z Google Analytics, łatwo jest odfiltrować, które słowa kluczowe są skuteczne i gdzie kampanie wymagają optymalizacji lub dostosowania. Operatorzy witryn mogą również ustalić, które strony są najbardziej skuteczne, analizując dane mierzące czas trwania użytkowników w witrynie. To, w połączeniu z informacjami o tym, jak użytkownicy docierają do poszczególnych stron, pomaga stworzyć dokładny obraz tego, które linki działają najlepiej, a które treści są najsilniejsze.

Dane dostarczane przez Google Analytics dotyczące lokalizacji geograficznej odwiedzających powinny odzwierciedlać cele marketingowe. Na przykład w firmie z ograniczoną lokalną strefą zlewni stanowej złe wiadomości to fakt, że większość odwiedzających witrynę jest rozsianych po różnych stanach. Ale jeśli sklep internetowy zaprojektowany do sprzedaży od wybrzeża do wybrzeża daje takie same wyniki, zilustrowałoby to dobrze wykonaną pracę.

Konfigurowanie Google Analytics dla Twojego projektu internetowego

Korzystanie z Google Analytics w swojej witrynie, sklepie internetowym, aplikacji lub kanale mediów społecznościowych, wymaga jedynie utworzenia konta. Konta Google, które pozwoli uruchomić statystyki Google Analytics oraz konta na stronie głównej Analytics.

W menu Google Analytics możesz wprowadzić określone właściwości swojej witryny, aplikacji, sklepu lub platformy mediów społecznościowych. Możesz także określić, którzy użytkownicy powinni uzyskać dostęp do danych (dodać więcej administratorów konta Google Analytics, celem udostepnienia danych, np. specjalistom z marketingu lub agencji interaktywnej.

Jeśli masz skonfigurowane narzędzie, po prostu musisz wprowadzić kod śledzenia Google Analytics do swojego projektu internetowego. Aby to zrobić, możesz użyć Menedżera tagów Google , który jest szczególnie przydatny do dodawania innych tagów do swojej witryny. Jeśli używasz tylko kodu śledzenia analizy, możesz również przeprowadzić ręczną integrację bezpośrednio z kodem HTML. Systemy zarządzania treścią, takie jak WordPress lub Drupal, mają wtyczki, które integrują kod w ramach wymagań systemu.

Korzystanie z raportów Google Analytics

Po pierwszej konfiguracji i zebraniu podstawowych informacji o ruchu na stronie WWW będziesz miał dostęp do całego zestawu raportów Google Analytics. Nie wszystkie będą miarodajne od samego początku. Statystyki potrzebują czasu aby zebrać dane i zaprezentować je, ale możesz analizować je zarówno godzina po godzinie, jak i dzień po dniu.

Widok panelu Google Analytics

Po pierwszym logowaniu do panelu statystyk od razu otrzymasz dostęp do danych w czasie rzeczywistym. Daje szybki przegląd wydajności Twojej witryny. Możesz tu odnaleźć, m.in informacje o:

  • Użytkownicy: ilu użytkowników odwiedza Twoją witrynę (w ciągu ostatnich 7 dni)
  • Sesje: ile interakcji użytkownik odwiedza w witrynie w określonych ramach czasowych (zwykle 30 minut), takich jak wyświetlenie strony, kliknięcie linku lub zakup produktu
  • Współczynnik odrzuceń: ilu użytkowników kliknęło przycisk Wstecz lub zamknęło witrynę bez wykonywania pojedynczej interakcji (jest obliczana na podstawie formuły )
  • Czas trwania sesji: ile średni czas odwiedzający spędza w witrynie
  • Aktywni użytkownicy w tej chwili: ilu aktywnych użytkowników jest obecnie aktywnych w Twojej witrynie

W panelu po lewej stronie zobaczysz opcje różnych raportów. Każdy z tych raportów powie Ci, w jaki sposób użytkownik wchodzi w interakcje i zachowuje się w Twojej witrynie.

Raport w czasie rzeczywistym

Raport w czasie rzeczywistym pokazuje to, co aktualnie dzieje się na Twojej stronie WWW. Możesz sprawdzić zarówno aktywność użytkowników jak i ich zainteresowanie poszczególnymi stronami witryny. Ten typ raportu świetnie nadaje się do analizy ruchu, np. w związku z dopiero co uruchomioną kampanią reklamową, itp..

Raport o odbiorcach

Raport o odbiorcach pokazuje jak ruch użytkowników rozkłada się na Twojej witrynie. Kim są, skąd pochodzą i po co przybyli Twoje użytkownicy. Dowiesz się także z jakich urządzeń korzystali co pozwoli Ci lepiej zoptymalizować wygląd strony, ale też dostosować np. reklamy.

Raport przejęcia

Raport przejęcia p powie Ci, w jaki sposób ruch dociera do Twojej witryny, jakie jest jego źródło. Google Analytics podzieli ruch internetowy na cztery kategorie:

  • Wyszukiwanie bezpłatne: ruch pochodzący z wyszukiwarek takich jak Google lub Bing
  • Bezpośrednio: jest to ruch przychodzący, gdy ktoś wpisze adres URL witryny, otworzy witrynę za pomocą zakładki lub gdy Google nie będzie w stanie rozpoznać źródła ruchu
  • Polecenie: to ruch pochodzący z dowolnego źródła innego niż wyszukiwarki, takiego jak link w innej witrynie lub film z YouTube
  • Społecznościowe: ruch przychodzący z platform mediów społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter

Raport o zachowaniu

Zachowanie w Google Analytics dostarczy Ci ogromnej ilości informacji na temat tego, co użytkownicy robią na Twojej stronie WWW.

  • Odsłony : łączna liczba stron wyświetlanych przez użytkowników
  • Niepowtarzalne odsłony : gdy dany użytkownik przynajmniej raz obejrzał określoną stronę w Twojej witrynie
  • Średni czas na stronie : jest to średni czas, jaki użytkownik spędza na oglądaniu strony internetowej w Twojej witrynie
  • Współczynnik odrzuceń : odsetek odwiedzających, którzy oglądają tylko jedną stronę i opuszczają ją podczas interakcji z nią
  • Wyjście procentowe : informuje, jak często odwiedzający opuszczają stronę Twojej witryny (lub zestaw stron)

Dzięki kolejnym opcjom, dotrzeć możesz m.in. do raportu ścieżek jakimi użytkownicy poruszają się, od chwili wejścia na stronę WWW do jej opuszczenia.

Raport konwersji

Raport konwersji informuje o skuteczności witryny, współczynnika konwersji. Pokazuje od czynność wykonaną przez użytkownika: pobranie danych, przeklik do innej podstrony, zakup czy logowanie. Aby raport konwersji był jak bardziej miarodajny, koniecznie jest określenie celu w Google Analytics. Istnieje wiele rozwiązań dodatkowych, np. wtyczek do stron WWW, systemów CMS, które pozwalają na prostą konfigurację i analizę konwersji w zależności od potrzeb strony WWW, np. sklepu internetowego.

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie