Jakie są alternatywy dla Google Analytics?

Kiedy mówimy o stronie WWW, myślimy o wyszukiwarce Google i naszej pozycji w wynikach. Kiedy myślimy o statystykach, pierwsze co przychodzi do głowy, to narzędzie statystyki Google Analytics. Jedno z wielu narzędzi od Google, które m.in. pozwala śledzić naszą pozycję, sukcesy w wyszukiwarce Google, ale przede wszystkim analizować ruch na stronie. Statystyki Google Analytics dostarczają niezliczoną ilość informacji o tym co się dzieje na witrynie: kto i kiedy ją odwiedza, jak na nią trafił, czego szukał i co robił.

Statystyki strony WWW - Google Analytics i inne popularne rozwiązania

Czy Google Analytics to jedyne narzędzie z jakiego powinniśmy korzystać? Czy istnieją dobre i sprawdzone alternatywy dla Google Analytics? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Google Analytics nie jest jedynym narzędziem do śledzenia statystyk ruchu na stronach WWW. Jest popularne bo jest darmowe, ogólnodostępne, dostępne w ramach naszego konta Google (lub Gmail jeśli poczta stanowiła główny powód założenia konta w Google). Za Google Analytics stoi też ogromna popularność, a co za tym idzie dostęp do milionów poradników i tutoriali (tworzonych także przez użytkowników), które pozwolą nam uzyskać niesamowite wyniki. Na rynku jest dostępnych znacznie więcej narzędzi do śledzenia ruchu, raportowania statystyk odwiedzin strony WWW. Niekiedy pozwalają one na jeszcze lepszą optymalizację strony niż narzędzia Google i statystyki Google Analytics.

Jednak największą wadą korzystania z narzędzia do analizy witryn Google może okazać się fakt, że wszystkie informacje zebrane na temat odwiedzających są przechowywane na serwerach firmy. W tym celu oprogramowanie przesyła informacje użytkownika otrzymane za pomocą plików cookie bezpośrednio do Google.

Dowiedz się także:

Z tego artykułu dowiesz się jakie istnieją inne popularne rozwiązania do prowadzenia statystyk ruchu na stronie WWW. Kolejność jest całkowicie przypadkowa a zakres możliwości narzędzi, ich skuteczność, pozostawiamy Twojej ocenie.

Clicky

Lekkie, popularne i z ogromnym potencjałem narzędzie do analityki internetowej. Analizuje ruch na stronie WWW, analizuje treści witryny. Dostępne także w postaci przyjaznej wtyczki dla CMS WordPress. Pozwala na szczegółowe śledzenie poszczególnych użytkowników Twojej strony WWW. Sam interfejs jest prosty i przejrzysty i umożliwia łatwą kontrolę danych, które faktycznie chcemy śledzić.

Po zaimplementowaniu na stronie WWW, Clicky automatycznie dodaje kod śledzenia na każdej stronie Twojej witryny. Umożliwia także wyświetlanie prostych statystyk na końcu każdego z wpisów.

Clicky to narzędzie w pełni zgodne z RODO. Jest certyfikowane przez Privacy Shield. O ile ograniczymy analizę danych do 3000 wyświetleń dziennie jest bezpłatne.  Przy większym ruchu należy skorzystać z płatnej wersji PREMIUM, która kosztuje około 10 dolarów miesięcznie.

Matomo (Piwik)

Matomo to c.d znanego narzędzia analitycznego dostępnego pod nazwą Piwik. Umożliwia między innymi śledzenie przepływu informacji o użytkownikach, ich akcji jaką wykonują na stronie WWW, interakcji w jaką wchodzą ze stroną. Może być obsługiwane z poziomu aplikacji mobilnej korzystającej z interfejsu API. Matomo dostępne jest w wersji OpenSource lub w wersji płatnej, działającej w chmurze. Podobnie jak Clicky oferuje dostęp do wtyczki dla popularnego CMS WordPress.

Matomo kładzie duży nacisk na prywatność danych o użytkownikach, a jednocześnie danych jakie pozyskujesz z narzędzie. Jest w pełni zgodne z RODO. Pozwala na konfigurację interfejsu celem wyświetlania raportów o odwiedzających strony WWW, a także pracy wyszukiwarek, ich wydajności czy analizowanych słów kluczowych.

Analityka stron WWW - Matomo, alternatywa dla Google Analytics

W odróżnieniu od Google Analytics możesz potrzebować wsparcia do wdrożenia i poznania wszystkich funkcji Matomo, ale w opinii wielu internautów, jest to narzędzie które jest w stanie kompletnie zastąpić Google Analytics, oferując ten sam i większy wymiar raportów. Matomo zapewnia dodatkowo integracją z ponad 65 systemami zarządzania treścią oraz z praktycznie każdym rodzajem stron WWW dzięki możliwości dodania kodu śledzenia ręcznie.

Wspominając o Matomo (projekcie Piwik) nie powinno zabraknąć także informacji o narzędziu Piwik Pro, które swoje korzenie ma w Polsce, we Wrocławiu. Piwik Pro koncentruje się na obsłudze większych organizacji za pomocą rozbudowanych pakietów analitycznych i marketingowych.

Fathom Analytics

Podobnie jak Open WebAnalytics, Fathom Analythics, alternatywa dla darmowych statystyk Google, to rozwiązanie opensource. Prosta, przejrzysta, lekka dla użytkownika i administratora strony. Umożliwia śledzenie użytkowników strony internetowej, bez gromadzenia danych osobowych zapewniając przy przejrzysty podział treści.

Uzytkownicy oceniają to narzędzie, jako pozbawione barier związanych z umiejętnościami technicznymi. Łatwy do zaimplementowania na stronie WWW, a zarazem łatwy w obsłudze i analizie wyników. W stosunku do statystyk Google, dane analizowane przez Fathom Analytics nie są dostępne dla innych. Pozwala to podejmować mądrzejsze decyzjie dotyczące projektu i jego treści.

Narzędzie analityki dostępne jest w wersji bezpłatnej, opartej o mechanim plików cookie oraz płatnej, bez ciasteczek.

Open Web Analytics

To narzędzie stało się jednym z najpopularniejszych rozwiązań do analityki ruchu na stronach WWW. Sprawdza się idealnie dla małych i średnich przedsiębiorstw, dba o prywatność użytkowników stron oraz przechowywane dane, dostarcza bogaty wybór danych do analizy oraz umożliwia ich optymalizowanie.

Open Web Analytics, podobnie jak statystyki Google Analytics, jest rozwiązaniem darmowym. Dodatkowo to projekt opensource tworzony przez społeczność marketerów i inżynierów oprogramowania. Można śmiało napisać, że Open Web Analytics zawiera kluczowe funkcje, które bez problemu rywalizują z Google Analytics, a pod kilkoma względami nawet go prześcigają.

Jedną z ciekawszych opcji jest tworzenie, tzw. mapy kliknięć, map cieplnych, a więc śledzenie w co dokładnie klikają użytkownicy na Twojej stronie WWW.

Inne narzędzia, które możesz sprawdzić

W sieci istnieje wiele płatnych i bezpłatnych narzędzi do prowadzenia analityki stron WWW. Google Analytics jest jednym z nich i jak się okazuje, nie jedynym i nie najlepszym. Google łatwo udostępniać te narzędzia, dlatego że decyduje o tym także popularnośc innych narzędzi oraz samej wyszukiwarki. Należy jednak pamiętać, że dane analityczne zbierane i prezentowane w systemie Google Analytics mogą być dalej używane przez Google, do rozbudowy własnych mechanizmów, np. reklamy internetowej.

Wiele firm decyduje się więc ja alternatywne rozwiązania, chcąc zachować wyniki analizy ruchu, tylko i wyłącznie na własne potrzeby do budowania strategii marketingowej. Czy Google Analytics jest więc złym narzędziem? Wręcz przeciwnie, to jedno z najlepszych narzędzi do analizy ruchu na stronie WWW, należy jednak pamiętać, że nie jedyne i być może nie najlepiej oddające raporty z tego, na czym najbardziej nam zależy w danej chwili.

Poza w/w alternatywami dla Google Analytics, polecamy także sprawdzić inne, mniej lub bardziej popularne:

  • TrendCounter
  • Kissmetrics
  • Webtrends
  • Mixpanel
  • Yandex Metrica
  • Piwik PRO

Artykuły o Google Analytics

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie