- Co oznacza skrót UX?
- Każdy produkt to zestaw doświadczeń
- Czego chce użytkownik?
- Projektowanie zorientowane na użytkownika
- Witryny internetowe typu user-friendly
- Jakie są cechy nieprzyjaznej strony internetowej?
Co oznacza skrót UX?
UX czyli User Experience to projektowanie doświadczeń użytkownika. Termin, który na stałe zagościł w terminologii projektowania stron internetowych oraz aplikacji – bezpośrednio określa doświadczenia użytkowników pojawiające się podczas korzystania z witryny (w zależności m.in. od tego w jaki sposób wchodzą z nią w interakcję).
Pojęciu User Experience często towarzyszy także termin UI czyli User Interface, tj. interfejs użytkownika. Odnosi się do wszystkich elementów z którymi użytkownik witryny WWW lub aplikacji wchodzi w interakcję. Przede wszystkim koncentruje się na układzie graficznym.
Warto wiedzieć, że terminy związane z UX nie odnoszą się wyłącznie do projektowania stron WWW i aplikacji, ale ogólnie projektowania produktów. Ze względu na cel prezentacji tych definicji, w dalszej części artykułu będziemy nadal używali ich w kontekście witryn WWW i aplikacji, które coraz częściej stanowią ich rozszerzenie.
Każdy produkt to zestaw doświadczeń
Każdy z oferowanych na rynku produktów, czy to stron WWW, aplikacji internetowych, ale i fizycznych przedmiotów to zestaw doświadczeń. Składają się na nie m.in. rozpakowanie produktu, pierwsze użycie oraz to co następuje później, nawet do momentu jego wyłączenia i wyrzucenia. Produkty, które zapewniają najlepsze wrażenia z użytkowania są projektowane nie tylko w oparciu o to jak i do czego będą używane, ale projektowany jest cały proces, od chwili ich nabycia do rozwiązywania problemów.
Zespoły projektowe UX nie zajmują się tworzeniem produktu lub strony WWW, a koncentrują się na analizie doświadczenia użytkownika, dążąc do stanu, w którym użytkownik doświadcza czegoś dobrego poprzez zaspokojenie jego potrzeb w zakresie w jakim z tego produktu korzysta. Projektowanie UX stanowi nieodłączny element przygotowania strony internetowej.
Czego chce użytkownik?
W projektowaniu stron WWW zespół UX koncentruje się na tym w jaki sposób to co widzi użytkownik, to po czym porusza się, czyta, klika i poszukuje, pozwoli mu zaspokoić jego potrzeby. Nie poprzez samą odpowiedź jaką znajdzie, np. na stronie internetowej, ale w jaki sposób będzie doświadczał korzystania z tej witryny w chwili poszukiwania tej odpowiedzi.
Projektant UX w przypadku projektowania strony WWW poszukuje odpowiedzi na pytanie: czego oczekuje użytkownik od witryny. Projektant UX stara się przewidzieć te potrzeby. Z pozoru niewielka modyfikacja wyglądu może przyczynić się do zmiany sposobu postrzegania całej witryny WWW, np. poprzez rozmiar i kształt przycisków, rozmieszczenie elementów czy formę prezentowanych treści. Z tego powodu pierwszym krokiem do tworzenia strony internetowej w myśl UX jest określenie celów jakie ma ona spełniać.
Następnie rozpoczyna się proces szeroko pojętej optymalizacji, która docelowo będzie realizowała założony cel, np. w przypadku sklepów internetowych będzie takim celem sprzedaż. Jednak tak samo ważne będzie doświadczenie towarzyszące klientowi – gotowość do pozostania na stronie internetowej (nie opuszczanie jej), rekomendacji innym, zapoznania się z ofertą, chęci poszukiwania treści i podążania w głąb – cały czas odnajdując pozytywne wrażenia.
Projektowanie zorientowane na użytkownika
UX Design, czyli projektowanie UX jest zorientowane na użytkownika. Osoba odpowiedzialna za UX jest osobą, która sama czerpie doświadczenie z pracy zarówno menadżera produktu, ale i zespołu marketingu, czy osób odpowiedzialnych za analitykę stron WWW. Jego zadaniem jest połączyć wszystkie te elementy w jedną całość. Połączyć cele biznesowe z potrzebami samego użytkownika, które będą odgrywały tu równie ważny aspekt (jeśli nie najważniejszy).
Witryny internetowe typu user-friendly
Jeśli znamy i rozumiemy potrzeby i doświadczenia użytkowników korzystających z naszych produktów, będziemy mogli zaprojektować dla nich jeszcze lepszy produkt. Termin user-fridenly, czyli przyjazny dla użytkownika wydaje nam się oczywisty. To co jest przyjazne dla użytkownika jest łatwe w obsłudze i dostępne dla wszystkich.
Sam termin user-friendly ma jednak znacznie szersze zastosowanie. Jego zrozumienie pozwala nam tworzyć określone zasady projektowania stron WWW, a wdrażając je, upraszczamy cały proces poruszania się użytkownika po witrynie WWW (lub korzystania z produktu / usługi). Każda pozytywna akcja zwiększa ogólną liczbę odwiedzających, a to przekłada się na wzrost konwersji (sprzedaży).
Jakie są cechy nieprzyjaznej strony internetowej?
Czasami trudno jest określić co oznacza, że witryna WWW przyjazna użytkownikom. O wiele łatwiejsze jest wskazanie co nie jest przyjazne, co nam się nie podoba, co sprawia, że chcemy opuścić daną stronę internetową.
Z pewnością do najważniejszych cech nieprzyjaznej witryny będą należały:
- długi czas ładowania strony WWW,
- brak kompatybilności z urządzeniami mobilnymi (z których pochodzi dziś znaczna większość ruchu na stronach WWW),
- struktura strony WWW i nawigacja po niej jest trudna i nielogiczna,
- witryna WWW jest nieskalowalna i nie ma możliwości dostosowania jej do naszych potrzeb, urządzeń lub możliwości fizycznych,
- prezentowane treści oraz ich opracowanie nie pozwala na szybkie zapoznanie się z zawartością, skanowania w poszukiwaniu kluczowych części strony WWW,
- brak interakcji z witryną WWW, jej twórcami, ukrywanie możliwości kontaktu tam, gdzie także nam zależy na pozyskiwaniu tej interakcji,
- brak stron pomocy, wezwania do działania, z których chcemy skorzystać, ale nie wiemy jak i gdzie, np. zapisz się / kup / dodaj / zarejestruj.
Pokaż się w Internecie z najlepszej strony
Wykonamy i opublikujemy dla Ciebie gotową stronę internetową.