Słowniczek WWW – najważniejsze zagadnienia z zakresu tworzenia stron WWW

Dowiedz się o czym warto pamiętać podczas publikowania treści, kto jest Twoją konkurencją, a także jak zwiększyć widoczność swojej strony WWW w Internecie.

W tym artykule znajdziesz informacje/definicje najważniejszych zagadnień z zakresu tworzenia stron WWW. Pojęcia te mogą być przydatne na etapie projektowania strony WWW, wyboru właściwego oprogramowania CMS do utworzenia strony WWW  lub kontaktu z supportem, np. home.pl. Kluczowe zagadnienia z zakresu tworzenia stron WWW są stosowane przy projektach typu OnePage, stron internetowych dla firm oraz sklepów internetowych – także opartych o popularne wtyczki jak WooCommerce.

Pokaż się w Internecie z najlepszej strony, zamów przygotowanie witryny internetowej w home.pl. Sprawdź, jak łatwe może być tworzenie stron WWW. Budujemy blogi, strony firmowe i sklepy internetowe. W home.pl zaprojektujemy profesjonalną stronę, niezależnie od branży w której działasz. Zamów darmową wycenę budowy strony internetowej

Niżej przedstawione pojęcia nie wyczerpują listy pojęć/zagadnień przydatnych przy projektowaniu oraz zlecaniu wykonania stron WWW. Z pewnością ułatwią prowadzenie rozmowy oraz poszukiwanie informacji w sieci Internet. Jeśli masz pytania dotyczące tworzonej strony WWW, potrzebujesz pomocy przy doborze właściwego systemu CMS do zarządzania witryną internetową lub chcesz zlecić jej wykonanie, skorzystaj z pomocy specjalistów home.pl – skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, zamów wycenę budowy strony internetowej lub odwiedź nas na forum dyskusyjnym.

Dowiedz się więcej:

Co to jest responsywna strona WWW?

Responsywna witryna czy też responsywne projektowanie stron internetowych to podejście, w którym tworzysz stronę, która zmienia rozmiar w zależności od rodzaju urządzenia, przez które jest widziana. Strona responsywna czy też responsywny projekt witryny WWW to jeden projekt/jedna witryna, która dobrze wygląda w każdym rozmiarze – zaczynając od monitora Twojego komputera przez mniejsze ekrany, np. tabletu lub smartfona.

Responsywne projektowanie witryn WWW zapewnia osobom odwiedzającym te strony podobne wrażenia. Nie ma tu znaczenia wielkość i typ urządzenia z którego korzystają. Powinieneś wiedzieć, że zanim responsywne projekty stron WWW  stały się standardem, aby uzyskać odpowiednią funkcjonalność na każdym urządzeniu, tworzone były tzw. wersje mobilne stron WWW. Najczęściej były to osobne projekty witryn WWW, działające całkowicie niezależnie od właściwej witryny. Popularyzacja smartfonów, wysokie rozdzielczości ich ekranów, przyśpieszyły proces standardyzacji resposnywnych projektów stron WWW, a także aplikacji.

Responsywność w projektowaniu stron internetowych pozwoliła zmniejszyć koszty ich “produkcji”, zwiększyła atrakcyjność witryn, pozwoliła zachować spójny wygląd na każdym urządzeniu. Responsywnne projektowanie stron WWW to obecnie standard projektowania witryn internetowych.

Powinieneś wiedzieć, że korzystając z oferty usług home.pl możesz szybko utworzyć i opublikować responsywną stronę WWW w kreatorze stron WWW, sklepie internetowym czy w popularnym CMS WordPress. Skorzystaj także z dedykowanej oferty tworzenia strony internetowych w home.pl.

Co oznacza skrót RWD?

Skrót RWD oznacza z języka angielskiego responsywne projektowanie witryn internetowych czyli Responsive web design (RWD). Resposnywność w projektowaniu stron WWW to podejście do tworzenia i projektowania  witryn internetowych zapewniających wydajne i atrakcyjne wrażenia wizualne na każdym urządzeniu, na którym przeglądamy jej treść. Szczegółowe informacje o responsywności witryny WWW, projektowaniu responsywnych stron WWW znajdziesz także w punkcie wyżej: Co to jest responsywna strona WWW?

Co to jest CMS WordPress?

CMS WordPress to obecnie jeden z najpopularniejszych systemów zarządzania treścią. Systemów które ułatwiają tworzenie, edytowanie, organizowanie i publikowanie treści w Internecie, w Intranecie czy także na pojedynczym urządzeniu. Systemu który w skrócie: pozwala szybko zaprojektować witrynę WWW oraz ją uruchomić, wypełnić ją treściami i rozbudować o dowolne elementy uzupełniające: formularze, przyciski akcji, mechanizmy statystyk, reklam, itp..

CMS WordPress zyskał ogromną popularność jako system umożliwiający uruchomienie bloga internetowego, za darmo, w sieci Internet. Z czasem stał się samodzielną aplikacją, którą każdy mógł i może zainstalować na własnym hostingu lub lokalnie na komputerze.  CMS WordPress utożsamiany jest z blogosferą, a więc stanowi narzędzie idealnie nadające się do uruchomienia bloga lub innej witryny typu dziennik/aktualności. W praktyce na jego bazie działa dziś ponad 35% witryn opublikowanych w sieci Internet. CMS WordPress uczestniczy w projektowaniu tysięcy różnego rodzaju witryn internetowych.

Co to jest CMS Joomla?

Zarówno WordPress, jak i Joomla są samoobsługowymi systemami zarządzania treścią typu open source, które istnieją na rynku już od ponad 10 lat. Mówi się do dziś, że zarówno Joomla jak i WordPress to dwa najpopularniejsze systemy CMS. Warto jednak zwrócić uwagę, że udział WordPress w popularności poszczególnych systemów CMS to ponad 60% udziału, gdy Joomla, posiada zaledwie kilka %.

CMS Joomla to popularny system zarządzania treścią, tj. system umożliwiający i ułatwiający tworzenie, edytowanie, organizowanie i publikowanie treści w Internecie. W odróżnieniu od WordPress do którego Joomla jest bez przerwy przyrównywana, CMS Joomla oferuje, m.in. bardziej zaawansowany system kontroli użytkowników oraz większą elastyczność przy wyświetlaniu różnych typów treści. Jeśli jesteś programistą lub chcesz przekazać zaprojektowanie witryny WWW, prawdopodobnie CMS Joomla okaże się bardzo dobrym wyborem.

Powinieneś wiedzieć, że chociaż CMS Joomla należy do najpopularniejszych systemów CMS, jej popularność podobnie jak wielu innych systemów CMS stanowi mniej jak 35% udziału w rynku. Stanowi o tym ogromna popularność CMS WordPress zarówno pośród systemów CMS (ponad 65% udziału) jak i wśród wszystkich utworzonych witryn WWW (ponad 35%). Udział CMS Joomla maleje, a sam system cieszy się coraz mniejszym zainteresowaniem, chociaż pewne jest że szybko nie zniknie z rynku.

Co to jest i do czego służy wtyczka WooComerce?

WooCommerce to najpopularniejsza wtyczka typu eCommerce do CMS WordPress, która zasila dziś ponad 40% sklepów internetowych. Jej popularność wynika zarówno z tego, że działa ona w oparciu o równie popularny system CMS WordPress, jest bezpłatna i umożliwia bardzo elastyczną konfigurację oraz dostosowanie jej do Twoich potrzeb. Wtyczka WooComerce to niezastąpione narzędzie przy tworzeniu stron WWW typu ecommerce, np. sklepów internetowych.

Jeśli chcesz uruchomić sklep internetowy za pomocą wtyczki WooCommerce, jedyne czego będziesz potrzebował to zainstalowanego CMS WordPress. Wtyczkę WooCommerce znajdziesz i zainstalujesz bezpośrednio z panelu administracyjnego WordPress. Podobnie jak sam WordPress, tak i wtyczka WooCommerce pozwala na jej dowolne rozszerzanie o kolejne funkcje. W sieci znajdziesz tysiące szablonów (skórek) wprost przystosowanych do działania z CMS WordPress i wtyczką WooCommerce.

Co oznacza skrót CMS?

CMS oznacza system zarządzania treścią, z języka angielskiego Content Management System. CMS to oprogramowanie/aplikacja, która pomaga tworzyć, zarządzać lub modyfikować treści cyfrowe. Wykorzystuje bazę danych SQL do zarządzania całą zawartością i może być używana podczas tworzenia strony internetowej. CMS stanowi więc zarówno narzędzie do aktualizacji treści strony WWW i łatwego zarządzania nią jak i jest narzędziem służącym do budowania całej struktury witryny. Pozwala na łatwe projektowanie strony WWW.

W systemach CMS niewątpliwą zaletą jest fakt, że struktura strony WWW jest elementem rozłącznym od jej treści. Możesz więc szybko przenosić treści między systemami/aplikacjami CMS. Większość rozwiązań CMS jest typu open source, np. WordPress czy Joomla. Oznacza, że ​​są one bezpłatne i dostępne dla wszystkich. Nie wyklucza to jednak dostępu do dodatkowych, płatnych, opcji i narzędzi takich jak szablony, wtyczki i gotowe projekty stron WWW.

To właśnie wtyczki i narzędzia dostępne w systemie CMS sprawiły że stanowi on dziś potężne narzędzie do projektowania stron WWW. CMS pozwala szybko tworzyć i usuwać poszczególne sekcje witryn, dopasowywać ją do koncepcji projektu, edytować treści, wprowadzać nowe narzędzia a przede wszystkim – wykonać każdą czynność samodzielnie, nawet bez udziału profesjonalistów.

Jakie treści można tworzyć za pomocą CMS?

Istnieje na rynku dostępny szereg narzędzi, systemów CMS i innych im zbliżonych, które koncentrują się na tworzeniu określonego rodzaju witryn, a co za tym idzie także treści. Idealnym przykładem są systemy CMS dedykowane do prowadzenia sprzedaży online, zarządzania magazynami, mechanizmy rezerwacji, itp.. Poza tym istnieje szereg systemów uniwersalnych systemów CMS  oferującymi podstawowe i popularne funkcje: tworzenie witryny internetowej (np. strony informacyjnej), blogów (także jako stron WWW połączonych z blogiem), stron korporacyjnych, itp..

Platformy takie jak WordPress, Joomla lub Drupal służą do tworzenia treści wielofunkcyjnych. Utworzone z ich pomocą strony mogą być witrynami specjalistycznymi, w zależności od użytych wtyczek i dodatków. To właśnie mnogość rozszerzeń sprawiła, że m.in. CMS WordPress jest dziś tak popularny.

Za pomocą systemów CMS możesz m.in. tworzyć:

  • blogi i fora dyskusyjne,
  • strony prywatne i strony firmowe, wizytówki, strony informacyjne i ofertowe,
  • sklepy internetowe, sklepy e-commerce, od malych witryn sprzedażowych opartych o mechanizmy przelewów po ogromne serwisy zakupowe pokroju Allegro, Amazon czy AliExpress,
  • portfele i wypożyczalnie,
  • serwisy społecznościowe typu popularnego Facebooka czy Twittera,
  • witryny z kursami online, poświęcone szeroko pojętej edukacji.

Niektóre typy treści i konieczne do ich wyświetlania mechanizmy, mogą wymagać skorzystania z dedykowanych ich systemów CMS. Takie rozwiązania pozwalają przede wszystkim na szybkie osiągnięcie pożądanej funkcjonalności.

Czym są Mapy Google?

Google Maps czyli Mapy Google to jedno z narzędzi dostępnych w ramach usług świadczonych przez Google. Mapy Google to nic innego jak bezpłatna (przynajmniej w “bezpłatnej wersji” mapa całej planety. Pozwala wyszukiwać bardzo ogólne informacje o rejonach, krajach ale i szczegółowe, o miastach, ulicach, budynkach i konkretnych lokalizacjach. Mapy Google dostarczają także szereg opcji rozszerzających ich możliwości: zdjęcia satelitarne, mapy terenów, zdjęcia 3D, widok prawie każdej z ulic świata widziany oczami przechodnia, nawigację, informację o ruchu i lokalizacji poszczególnych osób.

Dla użytkowników Internetu posiadających własne strony WWW, a przede wszystkim własne firmy, Mapy Google to także jedno z narzędzi wyszukiwania firm w okolicy użytkownika. Na mapie znajduje się wiele informacji o różnych miejscach. Na przykład możesz wyszukać adres lokalnej kawiarni, wyszukując jej nazwę. Z Map Google możesz szybko przejść do galerii zdjęć, godzin otwarcia, menu, rekomendacji, informacji o firmie oraz uruchomić nawigację. Integracja z mapami Google otwiera wielu firmom łatwą drogę, do ściągnięcia do siebie klientów. Projektując stronę WWW warto więc niezależnie od prowadzonego profilu działalności uwzględnić integrację z Google Maps, a także pamiętać, o dodaniu swojej działalności do map Google.

Mapy Google dostępne są na wielu platformach i urządzeniach, komputerach, telefonach a nawet zegarkach. W oparciu o Mapy Google działa wiele aplikacji korzystających z API Google Map.

Co to jest komponent z blogiem (podstrona blog)?

Blog postrzegany jest często jako osobna witryna WWW (typowy blog skupiony na publikowaniu treści w formie dziennika/aktualizacji) lub jako element witryny WWW, np. strony firmowej, strony informacyjnej. W drugim przypadku nie blog stanowi tu główny element dostarczający treści, ale dla samej strony WWW jest on bardzo ważny.

Blog jako komponent Twojej strony WWW to nie tylko sposób na nawiązanie nowej realcji z użytkownikami, to także potężne narzędzie do pozycjonowania SEO – tworzenia conentu, słów i fraz kluczowych, a przede wszystkim dostarczania odpowiedzi na pytania wyszukiwane w Google. Content Marketing to dziś bardzo potężna strategia, mająca m.in. na celu zapewnić właścicielom stron silne pozycjonowanie ich witryn oparte na budowaniu, dostarczaniu, pożądanych przez użytkowników treści. Treści te, wsparte wezwaniem do działania będą generowały potencjalnych klientów i  sprzedać: produktów, usług lub kolejnych treści.

Posiadanie bloga tworzy wokół właściciela witryny swego rodzaju autorytet. Dobre treści odpowiadają na ważne pytania, ale też kreują trendy i pomagają innym użytkownikom sieci. Profesjonalizm i chęć dzielenia się wiedzą przyciągają nowych użytkowników.

Posiadanie bloga daje także znacznie większe możliwości zaistnienia w social media – przyznasz chyba, że publikowanie postu z linkiem do dstrony kontaktowej dwa razy w miesiącu raczej nie może uznać za najlepszy pomysł na pozyskanie klientów. Projektujesz witrynę WWW – znajdź w niej miejsce na prowadzenie bloga internetowego.

Czym jest formularz kontaktowy?

Formularz kontaktowy jest jednym z najważniejszych elementów na stronie WWW każdej firmy, a także na prywatnych witrynach. Formularz oferuje prosty i niezawodny sposób, aby odwiedzający skontaktowali się z Tobą. Kontakt może dotyczyć wsparcia, zapytania ofertowego, ogólnego zapytania, chęci nawiązania kontaktu, uzyskania szczegółowych informacji. Formularz kontaktowy w przeciwieństwie do komunikatorów czy samego adresu e-mail, może działać wg. określonej specyfiki wprowadzając konieczne do uzupełnienia pola:

  • Nazwa
  • Przedmiot
  • E-mail
  • Numer telefonu
  • Wiadomość
  • Numer klienta/nazwa produktu/adres strony WWW

W zależności od tego do kogo należy formularz, znacząco wpływa on na filtrowanie zgłoszeń, ale też dostarcza ważnych dla firmy informacji. W czasach, kiedy komunikacja internetowa stanowi podstawę komunikacji między klientami a firmami, formularze kontaktowe cieszą się ogromną popularnością. Stanowią jeden z wielu popularnych środków komunikacji, a przy tym pozwalają na łatwe zarządzanie korespondencją klientów. Korzystając z naszej oferty i usług, masz pełną kontrolę nad procesem, miejscem i sposobem, w jaki formularz trafia na twoją stronę, oraz procesem e-mail, który wysyła dane z formularza.

Nawet jeśli korzystasz z nowoczesnych kanałów komunikacji jak komunikatory internetowe, Facebook, Twitter, itp. formularz kontaktowy nadal jest pożądany przez użytkowników i posiada o wiele więcej zalet, niż udostępnianie adresu e-mail do kontaktu.

Czym jest slider?

Slider (inaczej suwak) to jeden z najbardziej popularnych i innowacyjnych sposobów wyświetlania treści w projektowanych stronach WWW. Suwak jest mechanizmem automatycznym. Przesuwa, a dokładnie przewija, treści wyświetlając jeden element po drugim. Slider najczęściej używany jest do wyświetlania treści wizualnych: zdjęć lub filmów, rzadziej do tekstowych, np. kolejnych wpisów na blogu.

Większość projektów stron WWW uwzględnia umieszczenie suwaka na górze strony głównej – służy wyróżnieniu określonych treści, np. polecanych produktów przewijając ich zdjęcia w pętli.

Prawie każdy suwak działa w oparciu o JavaScript, wykonując do swoich potrzeb kawałek kodu. To sprawia, że działanie sliderów może mieć wpływ na prędkość wczytywania strony WWW. Istnieje szereg gotowych rozwiązań, które działają pół automatycznie, a więc dopiero po najechaniu kursorem myszki lub kliknięciu.

Slider stanowi jeden z wielu elementów strony WWW. Nastawiony jest on na określone działanie: przewijanie i wyświetlanie zaprogramowanych treści z określoną częstotliwością..

Stworzymy dla Ciebie stronę na WordPressie

Wykonamy i opublikujemy dla Ciebie gotową stronę internetową.

Poznaj usługę
Strona Internetowa Wordpress OnePage Dodaj do koszyka

Odbierz 25 zł do wydania na empik.com

Polecaj usługi home.pl i zdobywaj za każde polecenie kupon o wartości 25zł do wydania na empik.com

Zdobądź swój kupon na 25zł Sprawdź jak

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie