Jak poprawić pozycję strony w Google? 

To, dlaczego warto ze swoją stroną znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania jest oczywiste: im częściej witryna będzie pojawiała się w TOP 10 w wyszukiwarce dla ważnych słów kluczowych, tym większy ruch będzie odnotowywała. Niezależnie od tego, czy zależy ci na zwiększeniu rozpoznawalności marki, liczby czytelników czy konwersji, pozycjonowanie pomoże ci osiągnąć twój cel. Dowiedz się, jak poprawić pozycję strony w Google i zwiększyć jej widoczność w sieci. 

SPIS TREŚCI

Na proces pozycjonowania strony internetowej składa się wiele działań, które można podzielić na dwie grupy:

  • SEO on-site – to wszelkie prace wykonywane w obrębie witryny, a związane między innymi z szybkością ładowania strony, optymalizacją zawartości czy tworzeniem contentu,
  • SEO off-site – to działania wykonywane poza witryną, z których wciąż za najważniejszy uznaje się link building.

Jeśli statystyki dotyczące ruchu z wyszukiwarki Google nie zadowalają cię, zanim zaczniesz pozyskiwać linki prowadzące do twojej strony, zajmij się działaniami on-site. Same prace, które wykonasz w tym zakresie, mogą już poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Nie masz czasu na niezbędne działania albo nie czujesz się kompetentny w tym obszarze? Powierz pozycjonowanie swojej strony internetowej specjalistom, którzy zajmą się tym kompleksowo.

Sprawdź, czy twoja strona znajduje się w Google

Żeby twoja strona pozycjonowała się w Google, najpierw musi się tam znaleźć. Wszelkie działania podejmowane z myślą o SEO spełzną na niczym, jeśli witryna nie znajduje się w indeksie wyszukiwarki, bo blokuje robotom dostęp do swojej zawartości.

To, czy strona została zaindeksowana, najszybciej sprawdzisz wpisując w wyszukiwarce Google komendę:

site:nazwadomeny.pl

Wyniki wyszukiwania będą zawierać wszystkie podstrony, które zostały zaindeksowane. Jeśli jednak będzie tam pusto, a twoja strona istnieje nie od dziś, znaczy to, że dostęp robotów Google do jej zawartości jest zablokowany. Przyczyną może być atrybut noindex w kodzie HTML strony lub dyrektywa w pliku robots.txt

Atrybut w kodzie HTML strony najczęściej znajduje się w sekcji head. Komenda:

<meta name=”robots” content=”noindex”>

blokuje dostęp botów do strony, w efekcie czego nie jest ona indeksowana i nie pojawia się w wynikach wyszukiwania. By to zmienić, atrybut index powinien zastąpić atrybut noindex. Zwróć też uwagę, czy w kodzie strony nie znajduje się komenda:

<meta name=”googlebot” content=”noindex”>

O ile ta wcześniejsza odnosi się do wszystkich botów, o tyle ta jedynie botowi Google przekazuje informację o tym, czy może wejść na stronę czy nie. Analogicznie, chcąc wpuścić roboty na stronę i tym samym umożliwić jej zaindeksowanie, należy atrybut noindex zamienić na index.

Plik robots.txt służy przekazywaniu robotom informacji o tym, czy mogą odwiedzać i indeksować zawartość strony. Posługuje się w tym celu dyrektywami disallow i allow – dyrektywa disallow blokuje robotom dostęp do konkretnej podstrony, całej ścieżki albo całej witryny. Jeśli korzystasz z Google Search Console, znajdziesz tam narzędzie, którym sprawdzisz działanie dyrektyw w pliku robots.txt na twojej stronie>.

Wybierz frazy kluczowe, na które będziesz pozycjonować stronę w Google

Skoro roboty Google mają dostęp do twojej strony, pora przejść do działania. Warto zacząć od wybrania fraz kluczowych, na które chcesz zająć wysokie pozycje. Oczywiście powinny one być związane z twoją działalnością. Musisz jednak pamiętać, że w przypadku ogólnych słów kluczowych (np. świece) konkurencja jest ogromna, a osiągnięcie wysokiej pozycji w Google będzie bardzo trudnym i długotrwałym procesem. Wybór fraz long tail (tzw. długi ogon) może dać szybsze efekty. To nic innego jak zapytania bardziej precyzyjne, zawierające więcej słów i tym samym mniej konkurencyjne (np. zapachowe świece sojowe). Jeśli prowadzisz sklep internetowy, dzięki wysokiej pozycji na tego typu frazę kluczową możesz sprowadzić do siebie klienta, który rozeznanie ma za sobą, jest już zdecydowany na zakup i szuka konkretnego produktu.

Wybór słów kluczowych najlepiej przeprowadzić w oparciu o profesjonalne narzędzia zawierające dane dotyczące popularności danych fraz, np. Semstorm.

Zajmij się optymalizacją pod kątem SEO

To, co warto zrobić w tym zakresie, to zadbanie o:

  • przyjazne adresy URL,
  • meta-tagi title i description,
  • odpowiednie opisanie grafik,
  • linkowanie wewnętrzne.

Przyjazne adresy URL

Adres URL każdej podstrony powinien być prosty i wskazywać jej zawartość. Nie powinno być tu miejsca ani na przypadkowe ciągi znaków ani na liczne zakotwiczenia.

https://twojadomena.pl/zabawki/klocki
https://twojadomena.pl/123?=xHgvSaeR34
https://twojadomena.pl/sklep/dla-dzieci/zabawki/od-8-rz/klocki/lego

Tagi title i meta description

W wynikach wyszukiwania wyświetla się tytuł strony, jej opis oraz adres. To, co widzisz w tytule jest zawartością tagu title. Warto zadbać o to, by tytuł był opisowy, zawierał słowa kluczowe oraz miał odpowiednią długość. Jeśli chodzi o meta description, tag ten powinien zawierać opis zawartości podstrony uwzględniający słowa kluczowe. W ostatnich latach stracił on jednak na znaczeniu, ponieważ w wynikach wyszukiwania Google częściej wyświetla fragment tekstu z podstrony, który uzna za najlepiej odpowiadający zapytaniu użytkownika.

Tytuły i opisy alternatywne do grafik

Roboty Google nie widzą obrazu, a jedynie jego opis, dlatego warto o niego zadbać. Tekst alternatywny (atrybut alt) to krótki opis zawartości grafiki – może przydać się też osobom, którym obraz z jakiegoś powodu się nie wyświetli.

Tak wyglądają pola do uzupełnienia opisu grafiki i atrybutu alt w WordPressie.

Linkowanie wewnętrzne

Linki w obrębie serwisu pomagają w jego indeksacji i pozycjonowaniu. To bardzo ważny element, do którego należy podchodzić z odpowiednią strategią. Nie chodzi o to, by w każdym tekście umieścić kilkanaście linków prowadzących do innych, przypadkowo wybranych miejsc w serwisie. Optymalnie jest linkować w ramach silosów tematycznych, należy też zadbać o odpowiedni anchor (tekst, pod którym kryje się link).

Zadbaj o wartościowy content

Trudno mówić o tym, jak poprawić pozycję strony w Google, bez mówienia o contencie, jednak nawet najlepiej sformatowana treść nie obroni się, jeśli nie będzie wartościowa. Nie chodzi tylko o to, by publikować dużo i często – treść ma dostarczyć internautom odpowiedzi na ich pytania i wyczerpujących informacji na interesujący ich temat. Dobry pomysł to stworzenie bloga: da to pole do publikacji merytorycznych artykułów, które pomogą budować wizerunek firmy i pozycję eksperta oraz pozwoli poszerzyć listę słów kluczowych, po których na stronę będą trafiali internauci.

Sam tekst jest ważny, ale sposób jego podania też ma znaczenie. Publikując artykuł, musisz zadbać o odpowiednie formatowanie: korzystaj z odpowiednio zakotwiczonych nagłówków, dopieść tytuł, nie przesadzaj z długością akapitów i rozsądnie rozmieszczaj frazy kluczowe. Używaj też wypunktowania i wylistowania, kursywy i pogrubienia. Dzięki temu ułatwisz odbiór treści zarówno robotom, jak i czytelnikom.

Unikaj duplikacji treści

Niezależnie od tego, czy chodzi o bloga czy o sklep internetowy, zawsze dbaj o to, by treść była unikalna. W przypadku artykułów to proste – pisz samodzielnie, nie kopiuj tekstu z innych miejsc w sieci. W sklepach internetowych warto dopilnować, by każda kategoria, grupa czy produkt posiadały własny, unikalny opis. Chodzi o to, by ten sam tekst nie znajdował się na stronach kilku produktów lub produktu i grupy. Dobrze też nie bazować na opisach dostarczanych przez producentów, tylko stworzyć je dla każdego produktu samodzielnie. To żmudna praca, ale wykonana, pozwala się wyróżnić.

Zainstaluj certyfikat SSL

Brak odpowiedniego zabezpieczenia witryny może obniżać pozycję strony w wynikach wyszukiwania, a także zwiększać współczynnik odrzuceń. Tu ogromne znaczenie ma certyfikat SSL. Na jego obecność (lub brak) zwracają uwagę zarówno roboty wyszukiwarki i internauci. Certyfikat SSL jest wymagany przede wszystkim na stronach, na których użytkownicy podają swoje dane (np. rejestrują konta, wypełniają formularze, dokonują płatności), ale nawet gdy prowadzisz bloga, posiadanie certyfikatu SSL da ci tylko korzyści.

Przyspiesz ładowanie swojej strony

Długo ładująca się strona internetowa nie przysporzy ci przychylności ani użytkowników, ani robotów wyszukiwarki. Gdy w narzędziach takich jak np. PageSpeed Insights twoja witryna wypada słabo, musisz popracować nad zwiększeniem szybkości ładowania strony, jeśli chcesz poprawić jej pozycję w Google. Technik jest wiele, ale wymierne efekty powinny być widoczne już po:

  • minifikacji kodu, czyli usunięciu z niego zbędnych znaków,
  • zoptymalizowaniu wielkości i jakości plików graficznych,
  • usunięciu zbędnych skryptów, np. wtyczek, których nie potrzebujesz,
  • cachingu, dzięki któremu strona będzie szybciej ładować się u użytkowników, którzy odwiedzili ją już wcześniej,
  • ograniczeniu liczby przekierowań 301.
Na szybkość ładowania wpływ ma też serwer, na którym znajduje się strona, dlatego warto rozsądnie wybrać hosting i jego dostawcę.

Stwórz responsywną stronę internetową

Responsywna strona internetowa dopasowuje się do rozdzielczości ekranu, na którym jest wyświetlana. Z roku na rok rośnie procent całego czasu spędzanego w internecie, w którym korzystamy z urządzeń mobilnych, dlatego dziś responsywna strona to konieczność. Znów z jednej strony chodzi o użytkownika, a z drugiej o pozycję w Google. Jeśli poruszanie się po stronie internetowej będzie utrudnione na smartfonie, użytkownik szybko ją opuści. Z kolei roboty Google korzystają przede wszystkim z mobilnej wersji strony na potrzeby indeksowania treści. Witryna bez wersji mobilnej będzie zindeksowana, jednak jej pozycja w rankingu raczej nie będzie zadowalająca.

Pozyskuj linki z zewnątrz

Link building, czyli pozyskiwanie wartościowych linków z innych stron internetowych także będzie miał wpływ na pozycję strony w Google. Gdzie warto mieć linki do swojej strony? Mogą to być m.in.:

  • artykuły sponsorowane,
  • wpisy gościnne,
  • fora internetowe,
  • komentarze na blogach,
  • katalogi stron,
  • social media,
  • strony partnerów.

Do procesu link buildingu trzeba także podejść z głową – nie liczy się ilość linków, ale ich jakość. Stąd też zanim pozyskamy na jakiejś stronie link do naszej, warto upewnić się, czy na pewno warto o niego zabiegać. Zewnętrzne linki mogą pomóc w pozycjonowaniu strony, ale mogą też zaszkodzić, dlatego w ich pozyskiwaniu warto mieć wsparcie doświadczonych specjalistów.

Zachowaj cierpliwość

Chcąc poprawić pozycję strony w Google, musisz też pamiętać, że wprowadzone działania nie dadzą efektów od razu. W przypadku niektórych, najbardziej popularnych fraz dotarcie na szczyt wyników wyszukiwania może zająć nie miesiące, a lata. Pozycjonowanie stron internetowych to proces, który wymaga czasu, cierpliwości i systematyczności, a także wielokierunkowych działań i kreatywności. Brzmi trudno, ale efekty będą warte włożonego w ich osiągnięcie wysiłku.

Chcesz poprawić pozycję swojej strony w Google, ale ilość niezbędnych działań Cię przerasta? W home.pl:

  • przeprowadzimy audyt SEO Twojej strony internetowej,
  • przeprowadzimy na jego podstawie optymalizację techniczną oraz treści,
  • dobierzemy najskuteczniejszą strategię pozycjonowania,
  • zajmiemy się link buildingiem,
  • będziemy analizować na bieżąco wyniki i je raportować.

Sprawdź naszą ofertę pozycjonowania i zamów bezpłatną wycenę!

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie

Jak zareklamować firmę w Internecie?

Mamy na to patent. Wiemy jak zareklamować Twoją firmę w Internecie. Zobacz, jak wiele może Ci dać skuteczna reklama.

Reklama internetowa Sprawdź ofertę