Co to jest strona One Page i Multi Page?

Z artykułu dowiesz się, czym są strony One Page i Multi Page. Przeczytasz również, czym różnią się od siebie i którą formę wybrać.

SPIS TREŚCI

Strony typu One Page – najważniejsze informacje

Strony internetowe typu One Page są wygodne z perspektywy użytkownika i łatwe do zarządzania z perspektywy administratora strony. Wszystkie elementy znajdują się tu na pojedynczej stronie głównej – zamiast menu przenoszącego do podstron, kolejne zakładki w formie linków-anchorów będą odsyłały do odpowiednich bloków treści w obrębie strony głównej. Ma to wiele zalet, między innymi w przypadku wyświetlania stron na urządzeniach mobilnych czy szybkości ładowania strony na słabszych łączach. Niestety, One Page mają też wiele wad, wśród których największym problemem może okazać się ich pozycjonowanie oraz rozbudowywanie treści.

  • Dla kogo? Dobre jako landing page dla kampanii promocyjnych lub małych firm, które nie mają jeszcze bardzo rozbudowanej oferty, a stronę traktują wyłącznie jako wirtualną wizytówkę.
  • Dlaczego warto? Strony są wygodne dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, łatwe w nawigacji, nie mają problemów z szybkością przeglądania witryny i często charakteryzują się wyższą konwersją.
  • Wady? Mało miejsca na treści, problemy z pozycjonowaniem na wiele fraz, brak możliwości rozbudowy, tylko jeden adres URL.

Zalety i wady stron WWW w formie One Page

Strony www oparte wyłącznie o stronę główną wyświetlają całą treść witryny na jednej stronie, co przekłada się na płynność przeglądania. Wszystkie elementy ładowane są od razu po wejściu na stronę i użytkownik może powracać do nich wielokrotnie, bez oczekiwania na ich ponowne załadowanie. Treści na stronach typu One Page są też zwykle bardziej przejrzyste dla użytkownika – zaprojektowanie ich zgodnie z zaleceniami UX wymaga odpowiedniego skracania i formatowania tekstów, ale dzięki temu wszystko wygląda estetycznie, minimalistycznie i czytelnie.

Układ treści na stronie One Page jest liniowy – te najważniejsze umieszcza się zwykle na górze strony, przechodząc stopniowo do kolejnych elementów i zakańczając stronę wezwaniem do działania (CTA), które zachęci użytkownika do skorzystania z oferty, nawiązania kontaktu czy wypełnienia formularza. Strony One Page mogą charakteryzować się wyższą konwersją, bo oferują użytkownikowi mniej „rozpraszaczy” i podstron, na których można się zagubić.

Strony typu One Page mają niestety sporo wad, a główną będzie mała ilość treści, jakie można na nich umieścić. Nasycenie treści słowami kluczowymi nie jest tu proste, dlatego wybiera się ich zwykle mniej, a to wpływa na mniejsze szanse na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania SERP. Strony One Page trudno też rozbudować, jeśli w przyszłości zdecydujesz się na poszerzenie swojej oferty czy wprowadzenie zupełnie nowych produktów. Nie możesz też stosować linkowania wewnętrznego do podstron produktowych, a jedynie do bloków treści na stronie głównej.

Strony typu Multi Page – co warto wiedzieć?

Na witrynę składa się tu wiele podstron, do których kieruje menu widoczne na stronie głównej i każdej z pozostałych podstron. Strony typu Multi Page pozwalają wykorzystać menu do budowania hierarchii podstron, np. poprzez podział na kilka podstron głównych i kilka produktowych, odpowiadających konkretnym produktom lub usługom.

Wady i zalety stron Multi Page

Wśród najważniejszych zalet Multi Page należy wymienić przede wszystkim znacznie szersze możliwości rozbudowania treści w porównaniu ze stronami One Page. Zamiast bloku tekstu „o nas” widocznego na stronie One Page, tutaj zyskujemy możliwość utworzenia dla treści całej podstrony z bardziej rozwiniętym tekstem czy większą liczbą zdjęć.

Multi Page daje też możliwość rozbudowy strony – na początek możemy włączyć mniej podstron, a z czasem dodawać kolejne stosując np. rozwijane menu. Witryna jest w pełni skalowalna i można ją uzupełniać o nieograniczoną ilość treści. Z tego też względu jest dopasowana do potrzeb e-commerce.

Strony Multi Page o wiele łatwiej pozycjonować – więcej tu treści, więc i lista fraz kluczowych do wykorzystania może zostać wydłużona. W home.pl oferujemy raport do 15 fraz kluczowych. To trzykrotnie więcej, niż w przypadku stron One Page. Frazy będą wyglądać tu naturalniej dzięki możliwości lepszego rozlokowania treści.

Wśród wad stron typu Multi Page trzeba pamiętać przede wszystkim o:

  • Niższym komforcie przeglądania dla użytkowników na urządzeniach mobilnych. Stronę zwykle łatwiej przewinąć w dół, niż korzystać z nawigacyjnego menu. Pamiętaj jednak, że wszystkie strony tworzone przez home.pl są responsywne i dobrze dopasowują się do ekranów smartfonów – wybieramy szablony tak, by użytkownicy na każdym urządzeniu mogli przeglądać stronę bez problemów.
  • Większej trudności utrzymania strony – trzeba przygotować nieco bardziej rozbudowane treści i zadbać o ich optymalizację, a w przypadku dodatkowej podstrony blogowej, częstszą aktualizację,
  • Możliwe wydłużone ładowanie strony ze względu na większe nasycenie treścią.

Wybór typu strony internetowej warto dopasować do charakteru swojej działalności i ilości informacji, jakie chcemy na stronie zawrzeć. Strony internetowe zbudowane wyłącznie w oparciu o stronę główną są zwykle bardziej uproszczone, z informacjami ujętymi w prostej, zwięzłej i czytelnej formie. Podzielona na bloki informacyjne strona może wyglądać jak elegancka, wirtualna wizytówka firmy, niezmuszająca użytkownika do poszukiwania informacji na kolejnych podstronach. Pamiętaj jednak, że strony typu One Page są z perspektywy SEO trudniejsze do pozycjonowania, nie zmieszczą w sposób naturalnych długiej listy fraz kluczowych i w związku z tym mogą nie wybić się ponad konkurencję tak, jak byłoby to możliwe ze stroną Multi Page.

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie