- Jak chronić się przed spamem? Praktyki dla użytkownika oraz webmastera
- Kiedy wiadomość jest SPAMem oraz kiedy ja mogę zostać uznany za SPAMera?
- Uregulowania prawne dotyczące SPAMu
- Uznano mnie za SPAMera, co robić?
- Kilka mitów na temat spamu
Jak chronić się przed spamem? Praktyki dla użytkownika oraz webmastera
Korzystając z Internetu bardzo często podajesz (lub jesteś proszony o podanie) swój adres e-mail. Ta niewinna z pozoru czynność może spowodować, że Twój elektroniczny adres stanie się znany spamerom. Jak temu zapobiegać?
- Podawaj adres e-mail jedynie zaufanym partnerom. Zapoznaj się z regulaminem świadczenia usługi i przetwarzania danych, wiele stron odsprzedaje bazę lub nie dba o jej bezpieczeństwo,
- Możesz umieść grafikę, która wyświetli adres pocztowy. Takie rozwiązanie nie spowoduje komplikacji, jeśli dodatkowo podany na grafice adres będzie prosty do zapamiętania i przepisania.
- Zamiast podawać pełny adres e-mail w postaci jan@domena.pl, użyj frazy [at] zamiast znaku @, np. jan[at]domena.pl lub jan [at] domena.pl. Zamiast znaku „.” można po prostu wpisać frazę [kropka].
- Zamiast adresów e-mail, używaj formularzy kontaktowych. Mnogość rozwiązań pozwala na utworzenie dowolnego formularza kontaktowego, który skutecznie ograniczy dostęp robotów do naszego adresu e-mail.
- Jeżeli otrzymasz list wysłany na kilkanaście różnych adresów (tzw. „łańcuszek” o pomocy osobie chorej, wirusie lub nowej promocji znanej firmy) – zignoruj go lub odpowiedz wyłącznie nadawcy, bez podawania w cytacie adresów innych korespondentów. Profesjonalnie dokonana wysyłka nie powinna informować odbiorców o adresach e-mail innych korespondentów!
- Reaguj natychmiast na niezamawianą pocztę – odpowiadając nadawcy (żądając usunięcia swojego adresu) lub podejmując kroki zmierzające do zablokowania. W celu zablokowania wybranego adresu e-mail możesz skorzystać z mechanizmu czarnej listy nadawców. Sprawdź, jak korzystać z czarnej listy.
- Nie otwieraj załączników znajdujących się w listach od nieznanych nadawców – często są to wirusy lub programy umożliwiające pozyskanie wielu prywatnych informacji.
- Kwalifikując przesyłkę zastanów się, czy ją zamawiałeś – być może fakt otrzymania wynika z udzielonej niegdyś zgody lub zobowiązania?
- Pamiętaj, że każdy nadawca ma obowiązek usunięcia Cię z listy wysyłkowej na Twoje żądanie. Nie wierz w dopiski o „ogólnie dostępnym adresie” lub „jednorazowej wysyłce” – w świetle definicji spamu oraz przepisów prawa jest to błędne usprawiedliwienie wysyłki.
- Na stronach WWW możesz stosować pułapki, a więc strony z parametrem NOINDEKS zawierające wygenerowane sztucznie adresy pocztowe. Roboty skupią swoją uwagę na pobraniu listy. Odpowiednio zastosowane mechanizmy, skutecznie zniechęcą roboty do dalszego skanowania, zapętlając ich działanie.
- W kodzie strony można zastąpić kropki i znak @ ich odpowiednikiem w kodzie ASCII. Przykładowo, znak @ można zastąpić kodem: @ Przeglądarka automatycznie zastąpi ten kod na czytelny znak @.
- Wprowadź skrypt JavaScript odpowiedzialny za wyświetlanie adresu e-mail czy działanie funkcji mailto. Roboty powinny nie być w stanie zidentyfikować adresu e-mail wprowadzonego w takiej postaci.
Spamboty przeszukują sieć Internet w poszukiwaniu adresów e-mail, na które mogłyby wysłać SPAM – jak się przed tym ochronić?
Na świecie działa wiele firm zajmujących się sprzedażą i zbieraniem adresów e-mail. Takie firmy posiadają specjalne oprogramowanie, na bieżąco przeszukujące strony WWW i grupy dyskusyjne i zbierające wszelkie adresy e-mail, które się na nich znajdują.
Bardziej wymyślne automaty potrafią również zebrać dodatkowe informacje o właścicielu e-maila (np. imię i nazwisko, telefon, fax, itp.). Adresy gromadzone są w bazach, a następnie sprzedawane firmom, które chcą prowadzić tzw. „mailing masowy”. Dość często zdarza się, że firmy zbierając adresy „przy okazji” również na bieżąco je spamują.
Użycie grafiki zamiast adresu e-mail w postaci tekstu
Adres e-mail można umieścić na stronie w formie pliku graficznego. Obrazek, na którym zostanie wyświetlony adres e-mail jest czytelny dla internauty, ale może być nierozpoznawalny dla robotów skanujących sieć w ich poszukiwaniu. Jako obrazek można umieścić cały adres e-mail lub tylko jego fragmenty, np. znak @. Jest to skuteczne zabezpieczenie, jednak utrudnia innym prawdziwym użytkownikom wysyłanie wiadomości na wskazany adres e-mail, gdyż wymagane jest ręczne przepisanie tak zabezpieczonego adresu, aby wysłać na niego wiadomość.
Wyświetlenie adresu w postaci ciągu niestandardowych znaków do zastąpienia
To bardzo popularny sposób zabezpieczenia adresów e-mail, zwłaszcza, gdy nie mamy dostępu do kodu strony, np. gdy chcemy podać swój adres e-mail na grupach lub forach dyskusyjnych. Przeglądając sieć Internet często można spotykać adresy, w których znak @ został zastąpiony innym ciągiem znaków, np.: [at] lub zamiast kropek w adresie są ciągi w formacie: [kropka].
Dla internauty, który trafi adres e-mail podany w takim formacie, powinno być oczywiste, że musi zastąpić podany ciąg odpowiednim znakiem. Niestety ten sposób jest na tyle popularny, że niektóre roboty również potrafią to zrobić. Z tego powodu warto stosować nietypowe ciągi znaków, np.:
Zasada jest prosta i polega na tym, aby internauta domyślił się, że musi zamienić podany ciąg na odpowiedni znak w adresie e-mail, bo w przeciwnym razie nie dojdzie do Ciebie żadna wiadomość.
Zamiana kodowania znaków na ASCII
W kodzie strony można zastąpić kropki i znak @ ich odpowiednikiem w kodzie ASCII. Przykładowo, znak @ można zastąpić kodem: @ Przeglądarka automatycznie zastąpi ten kod na czytelny znak @.
Nie jest to sposób na 100% pewny, bo niektóre roboty zamiast znaku @ szukają ciągu mailto: i mogą zapisać taki adres do bazy prawidłowo.
Użycie kodu JavaScript do wyświetlania adresów e-mail na stronie WWW
Najskuteczniejszą ochronę przy zachowaniu klikalności adresu umożliwia wypisanie go przy uzyciu JavaScript. Adres składany jest z kilku członów bezpośrednio w przeglądarce odbiorcy, więc robot skanujący kod HTML strony nie znajduje takiego adresu. Przykład kodu w JavaScript gotowy do wklejenia na stronę WWW znajdziesz poniżej (należy tylko zmienić nazwy w polu user i site.
<SCRIPT language="JavaScript" type="text/javascript"> user = "kowalski" site = "twojadomena.pl" document.write('<a href=\"mailto:'+user+'@'+site+'\">'); document.write(user+'@'+site+'<\/a>'); </SCRIPT>
Efektem powyższego kodu JavaScript będzie wyświetlenie poprawnego adresu e-mail na stronie WWW, który nie powinien zostać odczytany przez roboty spamujące. Aby zapewnić lepszą ochronę adresu e-mail, powyższy kod można jeszcze bardziej skomplikować, aby adres e-mail był złożony z większej ilości części składowych lub zastosować bardziej zaawansowany algorytm.
Metoda z zastosowaniem kodu JavaScript ma jedną wadę. Jeśli użytkownik w swojej przeglądarce ma wyłączoną obsługę JavaScript, to zabezpieczony w ten sposób adres e-mail nie zostanie wyświetlony takiemu użytkownikowi (może to dotyczyć około 1% przeglądarek).
Zamiast wyświetlania adresu e-mail, umieść formularz kontaktowy na stronie WWW
Dobrą ochroną adresu e-mail jest zastąpienie go gotowym formularzem kontaktowym, który zostanie wyświetlony na stronie WWW zamiast adresu e-mail. W ten sposób użytkownicy będą mogli wysłać wiadomość na Twój adres e-mail, a roboty spamujące nie znajdą Twojego adresu e-mail.
Formularz kontaktowy warto zabezpieczyć kodem zabezpieczającym, aby przed wysłaniem wiadomości wymagane było przepisanie kodu z obrazka (tzw. Captcha). Jest to spowodowane tym, że roboty spamujące mogą również poszukiwać formularzy kontaktowych w celu wysłania za ich pośrednictwem SPAMU. W sytuacji, gdy formularz kontaktowy będzie zabezpieczony, robot może nie być w stanie wysłać takich wiadomości.
Kiedy wiadomość jest SPAMem oraz kiedy ja mogę zostać uznany za SPAMera?
Jeśli na swoją skrzynkę otrzymujesz e-maile reklamowe np.:
- informujące o ofercie sklepu,
- przedstawiające najnowsze promocje,
- z propozycją udziału w różnego rodzaju konkursach lub loteriach,
- itp.
od firm, instytucji, osób prywatnych, którym nie udostępniłeś swojego adresu e-mail w celu otrzymywania ofert handlowych, to wtedy mówimy, że do Twojej skrzynki e-mail trafia SPAM.
Jeśli Ty wysyłasz e-maile z informacją handlową (reklamy, informacje o Twoich usługach) na adresy osób, które nie wyraziły zgody, na otrzymywanie od Ciebie takich e-maili, to znaczy, że jesteś SPAMerem, czyli że rozsyłasz SPAM. Rozsyłanie SPAMu jest sprzeczne z przepisami prawa i grozi za to kara.
Poniżej znajdziesz informacje na temat podstaw prawnych definiujących SPAM. Poniżej przeczytasz także, co zrobić jeśli Twój adres e-mail zostanie uznany za ten, który rozsyła SPAM. Poznasz też kilka mitów na temat SPAMu.
Uregulowania prawne dotyczące SPAMu
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną
Podstawowym aktem prawnym regulującym zagadnienia związane z przesyłaniem informacji handlowych drogą elektroniczną jest, obowiązująca od 10 marca 2003r., Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. Nr 144, poz 1204):
Art. 10.1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.2. Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyrazi zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności jeśli udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.3. Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji (…)
Art. 24.1. Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny.
2. Ściganie wykroczenia, o którym mowa w ust. 1, następuje na wniosek pokrzywdzonego.
Art. 25. Orzekanie w sprawach o czyny określone w art. 23 i 24 następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.
Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzaną przez produkt niebezpieczny
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwiej konkurencji
(…)
5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
Uznano mnie za SPAMera, co robić?
Jeżeli masz skrzynkę e-mail w home.pl i skrzynka ta zostanie uznana przez nasz system jako taka, z której wysyłany jest SPAM, to skrzynka ta zostanie zablokowana. Nie będziesz mógł z niej wysyłać e-maili. Aby odblokować tę skrzynkę e-mail, musisz spełnić kilka warunków:
- musisz zagwarantować, że nie powtórzy się zdarzenie, które spowodowało blokadę,
- w przypadku wysyłki masowej (np. do swoich Klientów) w jasny, jednoznaczny i skuteczny sposób umożliwiasz swoim Klientom wypisanie się z tzw. subskrypcji newslettera,
- musisz korzystać z baz adresów e-mail, w których użytkownicy w jawny sposób wyrazili zgodę na otrzymywanie Twojego newslettera.
Kilka mitów na temat spamu
- Kupując bazę adresów e-mail mogę korzystać z niej w dowolnym zakresie.
Odpowiedź brzmi: NIE. Większości użytkowników z tej listy nie interesują Twoje e-maile z ofertą handlową (reklamami). Co więcej, osoby te nawet nie wiedzą o istnieniu Twojej firmy.Firmy sprzedające bazy adresów zazwyczaj „gwarantują”, że adresaci wyrazili zgodę na przetwarzanie ich danych. Jednak ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną nakłada na Ciebie (jako przedmiot wysyłający reklamy) obowiązek uzyskania zgody od użytkownika na otrzymywanie informacji handlowych.Co najważniejsze – zgoda ta nie może być „domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści” oraz „może być odwołana w każdym czasie” (Art. 4 Ustawy). Warto zatem, abyś najpierw wysłał e-maila do użytkownika z prośbą o wyrażenie zgody na otrzymanie kolejnego e-maila od Ciebie z konkretną już informacją handlową (czyli reklamą). - Blokując mój adres e-mail, home.pl łamie prawo.
Odpowiedź brzmi: NIE. Po pierwsze – nie przetwarzamy danych osobowych. W świetle polskiego prawa adres e-mail nie może stanowić danych osobowych, gdyż jego powiązanie z konkretną osobą jest zazwyczaj czaso- i kosztochłonne.Po drugie – blokujemy adres e-mail, a nie Jana Kowalskiego czy firmę X.Po trzecie – każdy użytkownik ma możliwość włączenia/wyłączenia blokady i przyjęcia/odrzucenia przesyłki od zablokowanego przez nas adresu.