SPAM – czym jest oraz jak się przed nim chronić?

Czy wiesz, że każdego dnia dziesiątki firm w Polsce staje się ofiarą ataków za pomocą ransomware? Chroń swoje dane już teraz. Zablokowany komputer, sparaliżowana firma, ograniczony dostęp do sieci, wyłudzenie pieniędzy w zamian za odblokowanie urządzenia lub konkretnych danych. Przeczytaj, czym jest ransomware i jak chronić się przed zagrożeniami z Internetu. Skorzystaj z oferty na oprogramowanie antywirusowe i chroniące przed ransomware.

Jak chronić się przed spamem? Praktyki dla użytkownika oraz webmastera

Korzystając z Internetu bardzo często podajesz (lub jesteś proszony o podanie) swój adres e-mail. Ta niewinna z pozoru czynność może spowodować, że Twój elektroniczny adres stanie się znany spamerom. Jak temu zapobiegać?

  1. Podawaj adres e-mail jedynie zaufanym partnerom. Zapoznaj się z regulaminem świadczenia usługi i przetwarzania danych, wiele stron odsprzedaje bazę lub nie dba o jej bezpieczeństwo,
  2. Możesz umieść grafikę, która wyświetli adres pocztowy. Takie rozwiązanie nie spowoduje komplikacji, jeśli dodatkowo podany na grafice adres będzie prosty do zapamiętania i przepisania.
  3. Zamiast podawać pełny adres e-mail w postaci jan@domena.pl, użyj frazy [at] zamiast znaku @, np. jan[at]domena.pl lub jan [at] domena.pl. Zamiast znaku „.” można po prostu wpisać frazę [kropka].
  4. Zamiast adresów e-mail, używaj formularzy kontaktowych. Mnogość rozwiązań pozwala na utworzenie dowolnego formularza kontaktowego, który skutecznie ograniczy dostęp robotów do naszego adresu e-mail.
  5. Jeżeli otrzymasz list wysłany na kilkanaście różnych adresów (tzw. „łańcuszek” o pomocy osobie chorej, wirusie lub nowej promocji znanej firmy) – zignoruj go lub odpowiedz wyłącznie nadawcy, bez podawania w cytacie adresów innych korespondentów. Profesjonalnie dokonana wysyłka nie powinna informować odbiorców o adresach e-mail innych korespondentów!
  6. Reaguj natychmiast na niezamawianą pocztę – odpowiadając nadawcy (żądając usunięcia swojego adresu) lub podejmując kroki zmierzające do zablokowania. W celu zablokowania wybranego adresu e-mail możesz skorzystać z mechanizmu czarnej listy nadawców. Sprawdź, jak korzystać z czarnej listy.
  7. Nie otwieraj załączników znajdujących się w listach od nieznanych nadawców – często są to wirusy lub programy umożliwiające pozyskanie wielu prywatnych informacji.
  8. Kwalifikując przesyłkę zastanów się, czy ją zamawiałeś – być może fakt otrzymania wynika z udzielonej niegdyś zgody lub zobowiązania?
  9. Pamiętaj, że każdy nadawca ma obowiązek usunięcia Cię z listy wysyłkowej na Twoje żądanie. Nie wierz w dopiski o „ogólnie dostępnym adresie” lub „jednorazowej wysyłce” – w świetle definicji spamu oraz przepisów prawa jest to błędne usprawiedliwienie wysyłki.
  10. Na stronach WWW możesz stosować pułapki, a więc strony z parametrem NOINDEKS zawierające wygenerowane sztucznie adresy pocztowe. Roboty skupią swoją uwagę na pobraniu listy. Odpowiednio zastosowane mechanizmy, skutecznie zniechęcą roboty do dalszego skanowania, zapętlając ich działanie.
  11. W kodzie strony można zastąpić kropki i znak @ ich odpowiednikiem w kodzie ASCII. Przykładowo, znak @ można zastąpić kodem: @ Przeglądarka automatycznie zastąpi ten kod na czytelny znak @.
  12. Wprowadź skrypt JavaScript odpowiedzialny za wyświetlanie adresu e-mail czy działanie funkcji mailto. Roboty powinny nie być w stanie zidentyfikować adresu e-mail wprowadzonego w takiej postaci.

Spamboty przeszukują sieć Internet w poszukiwaniu adresów e-mail, na które mogłyby wysłać SPAM – jak się przed tym ochronić?

Na świecie działa wiele firm zajmujących się sprzedażą i zbieraniem adresów e-mail. Takie firmy posiadają specjalne oprogramowanie, na bieżąco przeszukujące strony WWW i grupy dyskusyjne i zbierające wszelkie adresy e-mail, które się na nich znajdują.

Bardziej wymyślne automaty potrafią również zebrać dodatkowe informacje o właścicielu e-maila (np. imię i nazwisko, telefon, fax, itp.). Adresy gromadzone są w bazach, a następnie sprzedawane firmom, które chcą prowadzić tzw. „mailing masowy”. Dość często zdarza się, że firmy zbierając adresy „przy okazji” również na bieżąco je spamują.

Użycie grafiki zamiast adresu e-mail w postaci tekstu

Adres e-mail można umieścić na stronie w formie pliku graficznego. Obrazek, na którym zostanie wyświetlony adres e-mail jest czytelny dla internauty, ale może być nierozpoznawalny dla robotów skanujących sieć w ich poszukiwaniu. Jako obrazek można umieścić cały adres e-mail lub tylko jego fragmenty, np. znak @. Jest to skuteczne zabezpieczenie, jednak utrudnia innym prawdziwym użytkownikom wysyłanie wiadomości na wskazany adres e-mail, gdyż wymagane jest ręczne przepisanie tak zabezpieczonego adresu, aby wysłać na niego wiadomość.

Wyświetlenie adresu w postaci ciągu niestandardowych znaków do zastąpienia

To bardzo popularny sposób zabezpieczenia adresów e-mail, zwłaszcza, gdy nie mamy dostępu do kodu strony, np. gdy chcemy podać swój adres e-mail na grupach lub forach dyskusyjnych. Przeglądając sieć Internet często można spotykać adresy, w których znak @ został zastąpiony innym ciągiem znaków, np.: [at] lub zamiast kropek w adresie są ciągi w formacie: [kropka].

Przykład adresów e-mail, w których zastosowano niestandardowe ciągi znaków to: kowalski[at]twojadomena.pl lub kowalski@twojadomena[kropka]pl

Dla internauty, który trafi adres e-mail podany w takim formacie, powinno być oczywiste, że musi zastąpić podany ciąg odpowiednim znakiem. Niestety ten sposób jest na tyle popularny, że niektóre roboty również potrafią to zrobić. Z tego powodu warto stosować nietypowe ciągi znaków, np.:

Przykłady innych nietypowych ciągów znaków, aby zmylić roboty spamujące to: kowalski[malpa]twojadomena[kropeczka]pl lub kowalski[tutaj-wstaw-malpe]twojadomena.pl

Zasada jest prosta i polega na tym, aby internauta domyślił się, że musi zamienić podany ciąg na odpowiedni znak w adresie e-mail, bo w przeciwnym razie nie dojdzie do Ciebie żadna wiadomość.

Zamiana kodowania znaków na ASCII

W kodzie strony można zastąpić kropki i znak @ ich odpowiednikiem w kodzie ASCII. Przykładowo, znak @ można zastąpić kodem: @ Przeglądarka automatycznie zastąpi ten kod na czytelny znak @.

Przykładowo, adres e-mail podany w kodzie strony w postaci: kowalski@twojadomena.pl zostanie automatycznie zastąpiony przez przeglądarki internetowe na właściwy adres e-mail, czyli: kowalski@twojadomena.pl.

Nie jest to sposób na 100% pewny, bo niektóre roboty zamiast znaku @ szukają ciągu mailto: i mogą zapisać taki adres do bazy prawidłowo.

Użycie kodu JavaScript do wyświetlania adresów e-mail na stronie WWW

Najskuteczniejszą ochronę przy zachowaniu klikalności adresu umożliwia wypisanie go przy uzyciu JavaScript. Adres składany jest z kilku członów bezpośrednio w przeglądarce odbiorcy, więc robot skanujący kod HTML strony nie znajduje takiego adresu. Przykład kodu w JavaScript gotowy do wklejenia na stronę WWW znajdziesz poniżej (należy tylko zmienić nazwy w polu user i site.

<SCRIPT language="JavaScript" type="text/javascript">
user = "kowalski"
site = "twojadomena.pl"
document.write('<a href=\"mailto:'+user+'@'+site+'\">');
document.write(user+'@'+site+'<\/a>');
</SCRIPT>

Efektem powyższego kodu JavaScript będzie wyświetlenie poprawnego adresu e-mail na stronie WWW, który nie powinien zostać odczytany przez roboty spamujące. Aby zapewnić lepszą ochronę adresu e-mail, powyższy kod można jeszcze bardziej skomplikować, aby adres e-mail był złożony z większej ilości części składowych lub zastosować bardziej zaawansowany algorytm.

Metoda z zastosowaniem kodu JavaScript ma jedną wadę. Jeśli użytkownik w swojej przeglądarce ma wyłączoną obsługę JavaScript, to zabezpieczony w ten sposób adres e-mail nie zostanie wyświetlony takiemu użytkownikowi (może to dotyczyć około 1% przeglądarek).

Zamiast wyświetlania adresu e-mail, umieść formularz kontaktowy na stronie WWW

Dobrą ochroną adresu e-mail jest zastąpienie go gotowym formularzem kontaktowym, który zostanie wyświetlony na stronie WWW zamiast adresu e-mail. W ten sposób użytkownicy będą mogli wysłać wiadomość na Twój adres e-mail, a roboty spamujące nie znajdą Twojego adresu e-mail.

Formularz kontaktowy warto zabezpieczyć kodem zabezpieczającym, aby przed wysłaniem wiadomości wymagane było przepisanie kodu z obrazka (tzw. Captcha). Jest to spowodowane tym, że roboty spamujące mogą również poszukiwać formularzy kontaktowych w celu wysłania za ich pośrednictwem SPAMU. W sytuacji, gdy formularz kontaktowy będzie zabezpieczony, robot może nie być w stanie wysłać takich wiadomości.

Kiedy wiadomość jest SPAMem oraz kiedy ja mogę zostać uznany za SPAMera?

Jeśli na swoją skrzynkę otrzymujesz e-maile reklamowe np.:

  • informujące o ofercie sklepu,
  • przedstawiające najnowsze promocje,
  • z propozycją udziału w różnego rodzaju konkursach lub loteriach,
  • itp.

od firm, instytucji, osób prywatnych, którym nie udostępniłeś swojego adresu e-mail w celu otrzymywania ofert handlowych, to wtedy mówimy, że do Twojej skrzynki e-mail trafia SPAM.

Jeśli Ty wysyłasz e-maile z informacją handlową (reklamy, informacje o Twoich usługach) na adresy osób, które nie wyraziły zgody, na otrzymywanie od Ciebie takich e-maili, to znaczy, że jesteś SPAMerem, czyli że rozsyłasz SPAM. Rozsyłanie SPAMu jest sprzeczne z przepisami prawa i grozi za to kara.

Poniżej znajdziesz informacje na temat podstaw prawnych definiujących SPAM. Poniżej przeczytasz także, co zrobić jeśli Twój adres e-mail zostanie uznany za ten, który rozsyła SPAM. Poznasz też kilka mitów na temat SPAMu.

Uregulowania prawne dotyczące SPAMu

Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną

Podstawowym aktem prawnym regulującym zagadnienia związane z przesyłaniem informacji handlowych drogą elektroniczną jest, obowiązująca od 10 marca 2003r., Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. Nr 144, poz 1204):

Art. 10.1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.2. Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyrazi zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności jeśli udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.3. Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji (…)

Art. 24.1. Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny.

2. Ściganie wykroczenia, o którym mowa w ust. 1, następuje na wniosek pokrzywdzonego.

Art. 25. Orzekanie w sprawach o czyny określone w art. 23 i 24 następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.

Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzaną przez produkt niebezpieczny

Art. 6.3 „Ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny” z dnia 2 marca 2000 r. (Dz.U. Nr 22, poz 271) stanowi:„Posłużenie się (…), pocztą elektroniczną, (…) w celu złożenia propozycji zawarcia umowy może nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta.”

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwiej konkurencji

Art. 16.1 „Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji” z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 211 z dnia 8 czerwca 1993 r.; zmiany: z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 29, poz. 356 i Nr 93, poz. 1027), określa natomiast, że:Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
(…)
5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.

Uznano mnie za SPAMera, co robić?

Jeżeli masz skrzynkę e-mail w home.pl i skrzynka ta zostanie uznana przez nasz system jako taka, z której wysyłany jest SPAM, to skrzynka ta zostanie zablokowana. Nie będziesz mógł z niej wysyłać e-maili. Aby odblokować tę skrzynkę e-mail, musisz spełnić kilka warunków:

  • musisz zagwarantować, że nie powtórzy się zdarzenie, które spowodowało blokadę,
  • w przypadku wysyłki masowej (np. do swoich Klientów) w jasny, jednoznaczny i skuteczny sposób umożliwiasz swoim Klientom wypisanie się z tzw. subskrypcji newslettera,
  • musisz korzystać z baz adresów e-mail, w których użytkownicy w jawny sposób wyrazili zgodę na otrzymywanie Twojego newslettera.

Kilka mitów na temat spamu

  • Kupując bazę adresów e-mail mogę korzystać z niej w dowolnym zakresie.
    Odpowiedź brzmi: NIE. Większości użytkowników z tej listy nie interesują Twoje e-maile z ofertą handlową (reklamami). Co więcej, osoby te nawet nie wiedzą o istnieniu Twojej firmy.Firmy sprzedające bazy adresów zazwyczaj „gwarantują”, że adresaci wyrazili zgodę na przetwarzanie ich danych. Jednak ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną nakłada na Ciebie (jako przedmiot wysyłający reklamy) obowiązek uzyskania zgody od użytkownika na otrzymywanie informacji handlowych.Co najważniejsze – zgoda ta nie może być „domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści” oraz „może być odwołana w każdym czasie” (Art. 4 Ustawy). Warto zatem, abyś najpierw wysłał e-maila do użytkownika z prośbą o wyrażenie zgody na otrzymanie kolejnego e-maila od Ciebie z konkretną już informacją handlową (czyli reklamą).
  • Blokując mój adres e-mail, home.pl łamie prawo.
    Odpowiedź brzmi: NIE. Po pierwsze – nie przetwarzamy danych osobowych. W świetle polskiego prawa adres e-mail nie może stanowić danych osobowych, gdyż jego powiązanie z konkretną osobą jest zazwyczaj czaso- i kosztochłonne.Po drugie – blokujemy adres e-mail, a nie Jana Kowalskiego czy firmę X.Po trzecie – każdy użytkownik ma możliwość włączenia/wyłączenia blokady i przyjęcia/odrzucenia przesyłki od zablokowanego przez nas adresu.
Czytaj więcej
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie