Zmiana ustawień revDNS w Panelu klienta home.pl

Za pomocą poprzedniej wersji Panelu klienta home.pl możesz samodzielnie dokonać zmiany revDNS przy serwerze, który posiada unikalny adres IP. W nawiązaniu do revDNS warto zapoznać się też z informacjami odnośnie rekordu PTR dla domeny.

SPIS TREŚCI

Co to jest Reverse DNS?

Reverse DNS (rDNS) to mechanizm umożliwiający tłumaczenia adresów IP (np. 212.127.23.31) na ich nazwy domenowe (np. “twojadomena.pl”), zwane również wyszukiwaniem wstecznym. W panelu administracyjnym, pod usługą serwera, wprowadzasz wartość revDNS, na podstawie której nastąpi tłumaczenie przypisanego do hostingu adresu IP na nazwę domeny.

Niektóre serwery pocztowe przeprowadzają kontrolę zgodności wpisu revDNS z DNS i w razie niezgodności odrzucają połączenie komunikatem “4.7.1 Client host rejected: cannot find your hostname”. Tłumaczenie takie pełni funkcję odwrotną do serwera DNS, który zamienia nazwy domen na adresy IP.

Zgodnie ze specyfikacją, jeśli domena „twojadomena.pl” jest przypisana do serwera posiadającego adres IP: 123.123.123.123 i jeśli revDNS dla serwera zostanie ustawiony na: „twojadomena.pl”, to musimy zadbać o to, aby „twojadomena.pl” wskazywała rekordem A na adres IP: 123.123.123.123. W przeciwnym wypadku serwer poczty będzie odpowiadał komunikatem błędu w postaci: 4.7.1 Client host rejected: cannot find your hostname

Jeśli natomiast posiadasz domenę: „twojadomena.pl” z rekordem A skierowanym na zewnątrz (bo np. posiadasz stronę WWW na zewnątrz, a pocztę e-mail chcesz utrzymywać w home.pl), to należy utworzyć rekord A o przykładowej poniższej wartości, który zostanie skierowany na adres IP serwera w home.pl. Po wykonaniu tej operacji możesz ustawić revDNS na ten utworzony host (jak w przykładzie poniżej).

mx.twojadomena.pl -> 123.123.123.123

Odwrotny DNS może także pełnić funkcję filtra antyspamowego. revDNS wyszukuje adres IP przychodzącej wiadomości, a jeśli nie znaleziono prawidłowej nazwy domeny, serwer blokuje komunikat.

Jak w nowym Panelu klienta home.pl zmienić revDNS dla serwera z domyślnego na własny?

  1. Zaloguj się do Panelu klienta home.pl.
  2. Przejdź do zakładki: Usługi WWW
    Usługi WWW
  3. Kliknij kafelek wybranego serwera, na którym chcesz dokonać zmian.
  4. Na ekranie zostaną wyświetlone szczegółowe informacje na temat wybranej usługi. Znajdź sekcję Serwer WWW.
  5. Przy pozycji Rekord PTR (RevDNS) kliknij: domyślny.
    revDNS - konfiguracja
  6. Wybierz opcję Ustaw własny rekord PTR i wskaż własny rekord PTR.
    Ustawienia revDNS
  7. Kliknij przycisk: Zapisz, aby zapisać wprowadzone zmiany.

Jak w poprzednim Panelu klienta home.pl zmienić revDNS dla serwera z domyślnego na własny?

  1. Zaloguj się w Panelu klienta home.pl do hostingu lub usługi z uprawnieniami administracyjnymi.
  2. Kliknij sekcję menu: Usługi, która znajduje się po lewej stronie ekranu.
  3. Kliknij nazwę serwera, dla którego chcesz dokonać zmian i następnie kliknij przycisk: Konfiguracja usługi.
  4. Na wyświetlonym ekranie znajdź i kliknij przycisk: Preferencje.
  5. W sekcji: Zarządzanie RevDNS zaznacz opcję: Ustaw własny rekord PTR.
    Panel klienta home.pl - Usługi - Wybrany serwer - Konfiguracja usługi - Preferencje - Zarządzanie RevDNS - Zaznacz opcję Ustaw własny rekord PTR
  6. W polu: Nazwa domenowa możesz ustawić własny rekord PTR wprowadzając jego nazwę domenową.
  7. Kliknij przycisk: Zapisz, aby zapisać wprowadzone zmiany.

 

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie