Nie mamy wpływu na to, że ktoś będzie chciał nas oszukać bądź podszyć się pod nas w celu oszustwa, ale mamy wpływ na to, jakie działania podejmiemy, by zabezpieczyć się przed zagrożeniami. Rekord DMARC może ochronić domenę przed phishingiem i fałszowaniem e-maili. Dowiedz się, czym jest i jak działa oraz jak dodać rekord DMARC w Panelu Klienta.
SPIS TREŚCI
- Co to jest rekord DMARC?
- Jak działa rekord DMARC?
- Jak wygląda i jak stworzyć rekord DMARC?
- Jak dodać rekord DMARC w Panelu Klienta?
Co to jest rekord DMARC?
DMARC (Domain-based Message Authentication Reporting and Conformance) jest protokołem uwierzytelniania, zasad i raportowania poczty e-mail. To rekord zapisany w tzw. pliku strefy serwera DNS. Łączy w sobie funkcje rekordów SPF i DKIM oraz oferuje dodatkowe zabezpieczenia.
Rekord DKIM służy do uwierzytelniania wysyłanej wiadomości e-mail. Dzięki temu osoba otrzymująca maila, będzie miała jasno zaznaczone, że nadawcą jest właściciel adresu kowalski@twojadomena.pl – a nie ktoś, kto się pod niego podszywa.
DMARC pozwala właścicielowi domeny zażądać, aby sfałszowane wiadomości (np. spam czy phishing) trafiły bezpośrednio do folderu spamu lub zostały całkowicie odrzucone. Warto zaznaczyć, że DMARC ochroni wyłącznie przed bezpośrednim podszywaniem się pod domenę, czyli sytuacją, w której ktoś próbuje wysłać maila w twoim imieniu, z adresu mail@twojadomena.pl. DMARC nie zajmuje się atakami z domen o łudząco podobnym adresie (np. mail@twoiadomena.pl) ani modyfikowaniem pola „Od”, by wyglądało tak, jakby wiadomość pochodziła od ciebie.
Zaletą jest również możliwość raportowania do nadawcy informacji o e-mailach, które przeszły lub nie przeszły pomyślnie oceny protokołu. Dzięki temu, jeśli ktoś spróbuje podszyć się pod twoją domenę i wysłać fałszywe maile, to DMARC nie tylko postąpi z nimi zgodnie z ustalonymi przez ciebie wcześniej regułami, ale także da ci wiedzę o tym, że taka sytuacja miała miejsce.
Jak działa rekord DMARC?
Jeżeli właściciel domeny ustawił rekord DMARC, schemat działania jest następujący:
- Następuje wysyłka e-maila
- Serwer poczty przychodzącej otrzymuje wiadomość e-mail i przy użyciu DNS sprawdza obowiązującą politykę DMARC dla domeny nadawcy.
- Następnie wiadomość jest oceniania pod kątem prawidłowości podpisu DKIM, uwzględniania adresu IP nadawcy w rekordzie SPF oraz zgodności domen w nagłówkach wiadomości.
- Jeżeli walidacja przebiegła poprawnie, wiadomość trafia do skrzynki odbiorczej. Jeśli nie – to, co stanie się z wiadomością zależy od polityki DMARC domeny nadawcy. Mail może zostać zablokowany, trafić bezpośrednio do folderu SPAM albo do skrzynki nadawczej. Właściciel domeny otrzymuje raport.
Adres nadawcy: no-reply@dmarc-report.home.pl
Temat: Report Domain: twojadomena.pl Submitter: home.pl
Treść: This is a DMARC aggregate report for twojadomena.pl generated at 15.03.2023
W załączniku znajduje się raport.
Jak wygląda i jak stworzyć rekord DMARC?
Budowa rekordu DMARC może wydawać się skomplikowana, dlatego rozłożymy ją na czynniki pierwsze.
Przykładowy rekord może wyglądać następująco:
v=DMARC1; p=reject; pct=100; rua=mailto:postmaster@dmarcdomain.com; ruf=mailto:dmarc@dmarcdomain.com; rf=afrf
Znaczenie poszczególnych tagów rekordu DMARC
Tag: v (wymagany)
Opis: Wersja protokołu DMARC. Dzięki odpowiedniemu oznaczeniu, serwer może rozpocząć ocenę wiadomości.
Wartość: DMARC1
Tag: p (wymagany)
Opis: Polityka postępowania z wiadomościami. Na podstawie tego tagu serwer dostaje informację, co zrobić z mailami, które nie przeszły walidacji DMARC.
Wartość: W tym tagu można wpisać jedną z trzech wartości:
- quarantine – wiadomość, która nie przeszła walidacji, trafi bezpośrednio do folderu spamu.
- reject – wiadomość, która nie przeszła walidacji, zostanie całkowicie odrzucona.
- none – nie zostaną podjęte żadne działania względem wiadomości i trafi ona do skrzynki odbiorczej.
Tag: pct (opcjonalny)
Opis: Wskazuje, do jakiego procenta wiadomości e-mail z poczty właściciela domeny ma być stosowana polityka DMARC. Ma na celu umożliwienie właścicielom domen powolnego wdrażania egzekwowania mechanizmu DMARC .
Wartość: liczba całkowita od 1 do 100.
Jeśli wartością jest 100 –100% wiadomości, które nie przejdą DMARC, zostanie odrzuconych.
Tag: rua (opcjonalny)
Opis: Wskazuje, na jaki adres mają być wysyłane zbiorcze raporty o działaniach DMARC.
Wartość: mailto:kowalski@twojadomena.pl
Zwróć uwagę, że tag musi zawierać mailto: przed adresem e-mail.
Tag: ruf (opcjonalny)
Opis: Wskazuje, na jaki adres mają być wysyłane szczegółowe raporty o wiadomościach, które nie przeszły oceny DMARC. Format raportu musi być zgodny z formatem określonym w znaczniku rf.
Wartość: mailto:kowalski@twojadomena.pl
Zwróć uwagę, że tag musi zawierać mailto: przed adresem e-mail.
Tag: rf (opcjonalny)
Opis: Określa format, który ma być używany w szczegółowych raportach.
Domyślna wartość: afrf
Tag: adkim (opcjonalny)
Opis: Wskazuje, czy dopasowanie do identyfikatora DKIM powinno być ścisłe czy luźne. Porównanie obejmuje wartość w polu domeny z podpisem DKIM i nagłówek wiadomości z domeną w nagłówku wiadomości „Od”.
Wartości:
- r – oznacza dopasowanie luźne: dopuszcza częściowe dopasowania, akceptowane są wszystkie prawidłowe subdomeny domeny podanej jako wartość d= w nagłówkach DKIM
- s – oznacza dopasowanie ścisłe: wartość d= z nagłówków DKIM oraz nazwa domeny nadawcy muszą być dokładnie takie same.
Tag: aspf (opcjonalny)
Opis: Wskazuje, czy dopasowanie do SPF powinno być ścisłe czy luźne. Porównanie obejmuje domenę uwierzytelnioną za pomocą SPF i domenę z adresu nadawcy w nagłówku wiadomości.
Wartości:
- r – oznacza dopasowanie luźne: dopuszcza częściowe dopasowania, akceptowane są wszystkie prawidłowe subdomeny domeny podanej jako wartość
- s – oznacza dopasowanie ścisłe: domena z adresu nadawcy w nagłówku wiadomości (Od) musi być taka sama jak nazwa domeny z polecenia SMTP MAIL FROM.
Tag: sp (opcjonalny)
Opis: Działa podobnie jak tag p, z tą różnicą że dotyczy subdomen domeny podstawowej. Z tagu sp należy korzystać, gdy subdomeny mają obowiązywać inne zasady DMARC. Jeśli tag sp nie zostanie użyty, subdomeny będą podlegały tym samym zasadom DMARC, które zostały ustalone dla domeny nadrzędnej w tagu p.
Wartości:
- quarantine – wiadomość, która nie przeszła walidacji, trafi bezpośrednio do folderu spamu.
- reject – wiadomość, która nie przeszła walidacji, zostanie całkowicie odrzucona.
- none – nie zostaną podjęte żadne działania względem wiadomości i trafi ona do skrzynki odbiorczej.
Tag: fo (opcjonalny)
Opis: Wskazuje żądane opcje raportowania awarii. Twórcy raportów mogą zastosować się do żądanych opcji. Treść tego tagu zostanie zignorowana, jeżeli nie określono również znacznika ruf.
Wartości:
- 0 – wygeneruj raport o błędzie DMARC, jeśli wszystkie bazowe mechanizmy uwierzytelniania nie wygenerują wyniku „zaliczono”
- 1 – wygeneruj raport o błędzie DMARC, jeśli dowolny bazowy mechanizm wygenerował wynik inny niż „zaliczono”
- d – wygeneruj raport o błędzie DKIM, jeśli wiadomość miała podpis, który nie przeszedł oceny
- s – wygeneruj raport o błędzie SPF, jeśli wiadomość nie przeszła oceny SPF
Tag fo może zawierać kilka wartości – należy rozdzielać je dwukropkami, np. fo=0:1:d
Tag: ri (opcjonalny)
Opis: Określa pożądany interwał pomiędzy raportami zbiorczymi. Wartość jest wyrażona w sekundach. Niezależnie od tego, czy tag ri zostanie zastosowany czy nie, implementacje DMARC muszą być w stanie dostarczać raporty dzienne.
Domyślna wartość: 86400
Zatem w najprostszej wersji może wyglądać następująco:
v=DMARC1; p=reject
Możesz jednak rozszerzać go o tagi wskazane powyżej, by dookreślić jego działanie. Po każdym tagu wpisz (bez spacji) znak „=”, następnie określ wartość, a kolejne tagi rozdziel średnikiem i spacją.
Rekord DMARC możesz stworzyć ręcznie w oparciu o powyższą listę tagów, ale możesz też wspomóc się generatorem, np. MXToolBox.
Jak dodać rekord DMARC w Panelu Klienta?
- Po zalogowaniu do Panelu Klienta, kliknij w Domeny.
- Kliknij Działania przy tej domenie, dla której chcesz dodać rekord DMARC, a następnie z rozwijanej listy wybierz Zarządzaj rekordami DNS.
- Kliknij przycisk Dodaj nowy rekord.
- Wybierz Typ rekordu: TXT
- W polu Wartość tekstowa wklej przygotowany wcześniej rekord DMARC.
- W polu Host wpisz _DMARC. W polu TTL możesz uzupełnić informacje o czasie odświeżania rekordu. Zalecamy pozostawić pole puste, by korzystać z wartości domyślnych.
- Kliknij OK, by dodać nowy rekord.
- jaka część e-maili wysyłanych z twojej domeny nie przechodzi walidacji DMARC,
- które serwery/usługi wysyłają e-maile nieuwierzytelnione przez DMARC.
Rekord DMARC powinien zawierać tag rua żebyś otrzymywał raporty.