Co to jest strona internetowa, strona WWW?

SPIS TREŚCI

Definicja czym jest strona internetowa

Strona internetowa to pojedynczy dokument udostępniony w internecie. Może zawierać np. tekst, obrazki i inne treści. Kiedy kilka takich stron jest ze sobą połączonych, tworzą razem witrynę lub serwis internetowy. Przykład? To, co teraz czytasz, to również strona internetowa.
Każda podstrona Centrum Pomocy to osobny dokument z własną treścią. Każda z nich jest unikalną stroną internetową, a wszystkie razem tworzą serwis internetowy.

Warto wiedzieć, że pojęcia takie jak „strona WWW”, „serwis” czy „witryna” są często używane zamiennie. Czasem „stroną” nazywa się prostą wizytówkę, duży serwis informacyjny, a nawet profil w miedach społecznościowych, np. na Facebooku.

Pod adresem domeny możesz wyświetlać swoją stronę internetową.

Adres internetowy (np. twojadomena.pl) zwykle prowadzi do strony głównej, czyli tzw. „home page” – to pierwsza strona, którą zobaczysz po wejściu na witrynę. Serwisy oparte na systemach CMS (np. WordPress) często mają strukturę, w której uwzględnione są strona główna, podstrony i wpisy (posty).

Dla większości ludzie wszystkie te pojęcia znaczą mniej więcej to samo. Strona internetowa może być prosta lub rozbudowana, może zawierać różne treści i służyć różnym celom. Możesz stworzyć ją za pomocą różnych narzędzi i różnych języków programowania. Jedno jest pewne: jeśli chcesz mieć swoje własne miejsce w sieci, to właśnie strona internetowa będzie najlepszym wyborem.

A czym jest WWW? 

WWW (World Wide Web) to system, który umożliwia dostęp do stron internetowych zawierających tekst, obrazki, filmy czy dźwięk — wszystko to jest połączone za pomocą tzw. linków i dostępne przez przeglądarkę internetową. WWW działa dzięki specjalnemu językowi (HTML) i protokołowi przesyłania danych (HTTP), które pozwalają komputerom na całym świecie wymieniać się informacjami w zrozumiały sposób.

W jakim celu użytkownicy odwiedzają strony internetowe i serwisy WWW?

Tworząc stronę internetową, należy pamiętać, że robimy ją nie tylko dla siebie, ale też (a może nawet przede wszystkim) dla innych – internautów, którzy będą ją odwiedzali. Niezależnie od tego, czy za pomocą strony chcesz zarabiać, dzielić się informacjami czy uczyć innych – musi ona odpowiadać na potrzeby osób, które ją odwiedzą. Warto więc zadać sobie pytanie: czego szukają ludzie? Co mogę im pokazać, by chcieli odwiedzić moją stronę?

Jest wiele powodów, dla których ktoś wchodzi na stronę internetową, ale najczęściej sprowadzają się do dwóch rzeczy: albo ktoś szuka informacji lub inspiracji, albo chce coś zrobić (np. kupić produkt, wziąć udział w dyskusji). Często te dwa powody łączą się ze sobą.

Dlatego dziś atrakcyjna i przydatna strona to taka, która zawiera dobrą, trafną i angażującą treść. Kiedyś firmom wystarczała prosta wizytówka w sieci, albo nawet tylko numer telefonu. Dziś to za mało. Jeśli chcesz pokazać swoją firmę w sieci, dziel się swoją ofertą, ale także swoją wiedzą i doświadczeniem. W ten sposób masz szanse dotrzeć do większej liczby osób, a także zyskać ich zainteresowanie i zaufanie.

Czy warto stworzyć stronę internetową ?

Choć może się wydawać, że media społecznościowe stały się głównym kanałem kontaktu firm z klientami, strony internetowe nie tracą na znaczeniu. Choć efektowne posty, filmy i rolki mogą robić wrażenie, dobrze zaprojektowana strona buduje wiarygodność. Jest też trwałą wizytówką Twojej firmy – należy do Ciebie tak długo, jak długo opłacasz hosting i domenę, w przeciwieństwie do profilu na platformie społecznościowej, która w każdej chwili może zmienić zasady gry.

Strona firmowa to dla klienta pewne źródło konkretnych informacji o Tobie, Twoich usługach i doświadczeniu. Media społecznościowe mogą to świetnie uzupełniać – pozwalają szybko reagować i być „na bieżąco”. Ale większość treści w social mediach szybko znika z pola widzenia – rzadko kiedy internauci wracają do starszych postów.

Dynamiczne, a statyczne strony internetowe

Jeśli Twoja strona ma być przede wszystkim wizytówką w sieci i nie planujesz jej często zmieniać, statyczna strona internetowa będzie wystarczająca. To po prostu gotowe pliki (np. w formacie HTML), zapisane na serwerze, czyli w miejscu przechowującym stronę. Zawsze, gdy ktoś wpisze w przeglądarce adres takiej strony, wyświetlane mu będą te same informacje.

A co, gdy chcesz często dodawać nowe treści i rozwijać swoją stronę np. o nowe artykuły czy produkty? Wówczas lepszym rozwiązaniem będzie dynamiczna strona internetowa. Statyczna strona internetowa wymagałaby wprowadzania każdej zmiany ręcznie w kodzie. W dynamicznej stronie internetowej treści są generowane „na świeżo” za każdym razem, gdy ktoś otwiera stronę. Treść (np. teksty) i wygląd (układ strony) są utrzymywane na jednym serwerze, ale można zarządzać nimi i aktualizować je osobno.

Dynamiczne strony internetowe wymagają wydajniejszego serwera i bazy danych. Są jednak elastyczne i bardziej popularne – a dziś są właściwie najczęstszym wyborem.

Porównanie statycznych i dynamicznych projektów internetowych

Strona statyczna

Zalety: Tania w utrzymaniu. Pliki HTML są tworzone raz i potem wyświetlane w tej samej formie. Jeśli strona ma przekazywać informacje, które nie zmieniają się często, jej konserwacja jest dużo łatwiejsza. Statyczne strony internetowe ładują się szybciej.

Wady: Jeśli informacje na stronie wymagają aktualizacji, pliki HTML muszą być zmienione ręcznie, co jest czasochłonne i wymaga odpowiedniej wiedzy.

Dynamiczna strona internetowa

Zalety: Bardzo elastyczne rozwiązanie. Treść strony może być łatwo zmieniana, nawet bez wiedzy programistycznej, ponieważ treść i układ są od siebie oddzielone. Dynamiczne strony mogą też reagować na działania użytkowników, umożliwiając interakcje.

Wady: Stworzenie strony wymaga najczęściej systemu zarządzania (CMS). Sama znajomość HTML nie wystarczy, potrzebna jest też znajomość innego języka programowania, np. PHP. W zależności od wielkości strony, potrzebne mogą być większe zasoby serwera.

Pliki cookies oraz obowiązek informacyjny związany z ich stosowaniem

Istotnym zagadnieniem związanym z obsługą stron internetowych jest ochrona i przetwarzanie danych użytkowników. Dotyczy to zarónow danych przekazywanych świadomie (np. podczas rejestracji w serwisie), jak i tych zbieranych automatycznie (np. poprzez pliki cookies).

Pliki cookies to małe plki tekstowy zapamiętujące aktywność użytkownika na stronach internetowych. Wykorzystuje się je m.in. do celów statystycznych czy personalizacji, ale ich stosowanie wiąże się także z odpowiedzialnością właścicieli stron za ochronę prywatności użytkowników.

Właściciele stron są zobowiązani do informowania użytkowników o stosowaniu cookies oraz uzyskania ich zgody na ich przechowywanie i przetwarzanie. Zgoda ta musi być wyrażona jednoznacznie, dobrowolnie i świadomie – i to jeszcze przed zapisaniem plików cookies na urządzeniu użytkownika. Każdy użytkownik musi mieć też możliwość łatwego wycofania zgody w dowolnym momencie.

Jak wyczyścić pliki cookies w przeglądarce?

Sprawdź poniżej jak wyczyścić cookies / pamięć podręczną w przeglądarce:

Jak włączyć lub wyłączyć obsługę plików cookie w przeglądarce?

Sprawdź poniżej jak włączyć lub wyłączyć obsługę plików cookie w przeglądarce:

Certyfikaty SSL na stronach WWW

SSL jest protokołem sieciowym używanym do bezpiecznych połączeń internetowych. To standard szyfrowania stron WWW. Certyfikat SSL zapewnia bezpieczeństwo danych przesyłanych przez internet. Twórcy SSL zaprojektowali go tak, by działał z różnymi protokołami, np. HTTP, FTP czy telnet.

Oznacza to, że SSL można używać do szyfrowania połączeń z pocztą, serwerem FTP czy stroną WWW. Dzięki swojej skuteczności oraz prostej obsłudze certyfikat SSL szybko stał się popularny w bankowości internetowej, aukcjach online i systemach płatności, a dziś to już podstawa dla każdej strony internetowej – do tego stopnia, że w przypadku braku SSL, większość przeglądarek wyświetli komunikat informujący, że strona może być niebezpieczna.

Certyfikat SSL chroni dane użytkowników strony WWW

Jakie usługi z oferty zarejestrować, aby uruchomić stronę WWW?

W ofercie home.pl znajdziesz wiele usług oferujących możliwość uruchomienia strony WWW lub od razu sklepu internetowego:

  • Hosting internetowy: podstawowa usługa hostingowa, na której dzięki autoinstalatorowi łatwo zainstalujesz np. CMS Joomla.
  • Hosting WordPress SSD: usługa hostingowa stworzona z myślą o używaniu jej z CMS WordPress. Dodatkowo, dzięki Asystentowi AI, stworzenie strony jest jeszcze prostsze i szybsze.
  • Kreator stron WWW: intuicyjne narzędzie do tworzenia stron WWW metodą „przeciągnij i upuść”.
  • Sklep internetowy Sellastik: gotowe rozwiązanie dla każdego, kto chce zacząć sprzedawać w sieci. Testuj przez 21 dni za darmo.
  • Projektowanie stron internetowych: idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie mają czasu, aby samemu stworzyć swoją stronę WWW. Zaprojektujemy i uruchomimy ją za Ciebie!
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie