Czym są i do czego służą Listy RBL?

Czym jest lista lub serwer RBL?

Serwer RBL (ang. Real-time Blackhole List) to serwer posiadający aktualizowane w czasie rzeczywistym informacje dotyczące podejrzanych serwerów poczty e-mail. Programy pocztowe i/lub usługodawcy poczty (np. home.pl) korzystający z serwerów RBL, mogą szybko zidentyfikować oraz odrzucić niechcianą pocztę (np. SPAM).

Serwery RBL działają w Internecie niezależnie od usługodawców poczty (np. home.pl), monitorując przepływ wiadomości e-mail. W szczególności kompletując informacje o nadawcach (np. adresy IP). Użytkownicy mogą również zgłaszać nadawców spamu, aby zostali dodani do listy RBL.

Logo SPAM

Wiadomości przychodzące na skrzynki e-mail w home.pl sprawdzane są z wykorzystaniem informacji znajdujących się na popularnych i rzetelnych listach RBL. Jeśli wiadomości przychodzące na skrzynkę e-mail w home.pl zostaną wysłane przez adres IP znajdujący się na takiej liście RBL, wiadomość może zostać niedostarczona. Analogicznie jest przy wysyłce wiadomości ze skrzynki e-mail w home.pl na zewnątrz. Wiadomość zostanie wysłana i zostanie dostarczona do adresata, chyba że jego operator hostingu korzysta z listy RBL, na której znajduje się Twój adres IP (lub adres IP serwera poczty).

Listy RBL identyfikują nadawców wiadomości e-mail za pośrednictwem adresu IP serwera, na którym zlokalizowane są skrzynki e-mail i/lub za pomocą adresu IP przydzielonego przez dostawcę Internetu. Może zdarzyć się tak, że np. wysyłając mailing lub niechciany SPAM (za pomocą złośliwego oprogramowania), adres IP przydzielony do hostingu lub adres IP przydzielony od dostawcy Internetu, zostanie zablokowany na serwerze RBL, lokalnym działającym u odbiorcy poczty elektronicznej lub globalnym, działającym w sieci Internet.

Dlaczego nie mogę wysłać poczty e-mail?

Blokada na serwerze RBL skutkuje niedostarczeniem poczty e-mail do adresatów. W większości przypadków nadawca wiadomości, niezwłocznie po jej wysłaniu, otrzyma informację zwrotną typu Mailer Deamon lub Failure Notice ze wskazaniem zablokowanego adresu IP. Wiadomość  zwrotna powinna zawierać także informację, który serwer RBL odnotował dany adres IP jako podejrzany.
Pomimo wskazania tylko jednego serwera RBL, blokującego dostarczenie wiadomości e-mail, podejrzany adres IP może zostać odnotowany także na innych listach RBL. W Internecie dostępne są bezpłatne narzędzia, które pozwalają w prosty sposób sprawdzić najpopularniejsze i najskuteczniejsze listy RBL, oraz zapewniają szybki dostęp do odpowiednich formularzy zgłoszeniowych, pozwalających usunąć adres IP z listy RBL.
W większości przypadków listy RBL same delistują (czyli usuwają) adres IP w wyznaczonym czasie (np. po 48h). Niektóre listy RBL wymagają od użytkownika wysłania zgłoszenia o usunięcie adresu IP z listy RBL.

Jak usunąć mój adres IP z listy RBL?

WAŻNE! home.pl jako dostawca usługi poczty elektronicznej, nie ponosi odpowiedzialności w przypadku blokady adresu IP na zewnętrznej liście RBL. Usunięcie adresu IP z serwerów RBL pozostaje w gestii użytkownika hostingu.
W sieci Internet dostępne jest wiele narzędzi do sprawdzania adresu IP, weryfikując najpopularniejsze listy RBL, które w danym momencie mogą blokować przesyłanie poczty e-mail, np.:
W celu sprawdzenia czy twój adres IP jest blokowany, wystarczy podać nazwę domeny w której utworzone są skrzynki e-mail nadawcy lub identyfikator twojego serwera np. serwer123456.home.pl. Możesz też sprawdzić czy Twój adres IP (przydzielony przez dostawcę internetu) znajduje się na liście RBL.
Aby sprawdzić adres IP przydzielony przez dostawcę Internetu, proponujemy w wyszukiwarce Google wpisać frazę „mój adres IP” oraz skorzystać ze wskazanych wyników wyszukiwania.

Po wejściu na jedną z powyższych stron WWW i wyszukaniu informacji o blokadzie Twojego adresu IP, zostanie wyświetlona lista serwerów RBL. Te oznaczone kolorem czerwonym, to serwery RBL, które aktualnie blokują wskazany adres IP i mogą ograniczyć dostarczenie poczty e-mail do adresatów.

Zazwyczaj serwisy sprawdzające umożliwiają szybki dostęp do strony internetowej wybranej listy RBL, w celu dalszego zapoznania się z warunkami delistowania adresu IP lub kontaktu przez formularz zgłoszeniowy.

Jak chronić się przed blokadą na listach RBL?

Jedyne co możesz zrobić to pilnowanie bezpieczeństwa Twojego komputera oraz haseł dostępu do skrzynek e-mail oraz serwerów. Pamiętaj, aby:
  • nie zapisywać hasła do serwera w home.pl w niepotrzebnych miejscach,
  • cyklicznie zmieniać hasło (np. co 2 tygodnie lub co miesiąc),
  • używać skomplikowanych haseł (zawierających cyfry, duże i małe litery oraz znaki specjalne),
  • skanować komputer najnowszymi programami antywirusowymi,
  • aktualizować oprogramowanie na którym oparta jest Twoja strona WWW.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o zabezpieczaniu się przed złośliwym oprogramowaniem.

WAŻNE! W ramach oferty home.pl możesz skorzystać z usługi SiteLock, czyli rozwiązania dla klientów, którzy chcą zabezpieczyć swoją stronę WWW przed atakami hakerów, jak i również „wyleczyć” ją, kiedy ta zostanie już zainfekowana złośliwym oprogramowaniem. Usługa SiteLock działa bezpośrednio na serwerze, na którym znajduje się strona WWW. Możesz także zakupić oprogramowanie antywirusowe firmy Kaspersky, które gwarantuje kompleksową ochronę antywirusową oraz bezpieczeństwo w Internecie. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o konfiguracji w/w usługi i oprogramowania.
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie