Rozwój Internetu niesie za sobą nie tylko pozytywne efekty, ale także liczne niebezpieczeństwa, związane z oszustwami i nadużyciami. Chcemy informować o nich naszych Klientów, chroniąc jednocześnie przed podejmowaniem decyzji, które mogą okazać się znamienne w skutkach.
SPIS TREŚCI
- Wprowadzenie do artykułu – podstawowe informacje oraz definicja oszustwa i nadużycia,
- Pierwszeństwo do domeny – jedno z najczęściej pojawiających się oszustw,
- PRO FORMA – oferta handlowa, której nie musisz akceptować,
- Przypominamy o odnowieniu domeny – podszywanie się pod firmę home.pl przez oszustów,
- Wpis do katalogu stron – czytaj dokładnie treść oferty, bo usługa może być droższa niż myślisz.
- Oferty, które łudząco przypominają informację o koniecznym przedłużaniu domeny
Wprowadzenie
Przedstawione poniżej przykłady są efektem zgłoszeń naszych Klientów, które najczęściej miały swój odzew także w innych mediach np. prasie. Prezentujemy je bez podawania nazw firm, pod którymi kryją się autorzy opisywanych oszustw oraz nadużyć.
Pierwszeństwo do domeny
Jest to jedno z najczęściej pojawiających się oszustw. Polega ono na wykorzystaniu niewiedzy klienta i zaproponowaniu rejestracji podobnej nazwy domeny (najczęściej o innym rozszerzeniu np. .com, .com.pl, .eu). Przedstawiona oferta najczęściej opiewa na wysoką cenę rejestracji nowej domeny.
Autor takiej oferty informuje, że „ktoś” zgłosił się do reprezentowanej przezeń firmy z dyspozycją o rejestracje domeny. Nazwa domeny (zazwyczaj jest to domena globalna typu .com, .net, .org, .biz, .info, ostatnio także .eu) jest łudząco podobna do nazwy domeny w .pl lub .com.pl, która jest już zarejestrowana przez adresata.
Poniżej przedstawiamy przykładową treść takiej oferty:
Do naszej firmy zgłosił się klient, który chciałby sobie założyć stronę internetową o nazwie takiej jak Państwa, z tym, że na domenach biz, czyli: www.xxxxxxxxx.biz
Zgodnie z kodeksem ICANN mają Państwo pierwszeństwo do blokady tej nazwy i dlatego potrzebuję Państwa decyzji. Osoba, która ubiega się o Państwa nazwę jest osobą prywatną i nie posiada konkretnych argumentów, dlaczego chce dokonać blokady takiego adresu.
Przedstawiam ofertę firmy xxxx. Opłata za jedną domenę to 495,00zł. Jest to opłata jednorazowa wnoszona do Naszej firmy. Po upływie 2 lat płacą Państwo rocznie 78,00zł korporacji ICANN za zapewnienie bezpieczeństwa Państwa domenie.
W cenę pakietu wchodzi: – założenie domeny .biz, – przekierowanie – zabezpieczenie – automatyczne ponawianie – przekierowanie skrzynki e-mailowej Jeśli macie Państwo jakieś pytania, prosimy o kontakt: Tel: xxxxxxxxxxxx (…) Proszę o szybką odpowiedź.
Powyższa przykładowa wiadomość e-mail zawiera kilka informacji, które budzą wątpliwość:
- Nie istnieje coś takiego jak „kodeks ICANN” – rejestracja domen odbywa się na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy”, bez uwzględniania innych warunków (lub z ograniczeniem ich w czasie – np. okres Sunrise dla domen .eu w 2005 roku).
WAŻNE! Okres Sunrise to czas przed rozpoczęciem nieograniczonej rejestracji nowych rozszerzeń domen (np. .eu w 2005 roku), który ma umożliwić właścicielom znaków towarowych i znaków handlowych oraz innych rodzajów praw nabytych, ochronę tychże praw i uzyskanie nowej domeny w sposób uprzywilejowany. Powinno to wyeliminować spory o domeny, które są znane w historii Internetu.
- Fakt zgłoszenia się podmiotu zainteresowanego rejestracją domeny jest niemożliwy do zweryfikowania.
- Zazwyczaj domena będąca przedmiotem zgłoszenia jest w danym momencie wolna i można ją zarejestrować w dowolnej firmie oferującej tego typu usługi w standardowej cenie, np. w home.pl.
- Cena rejestracji jest kilkukrotnie wyższa od rynkowej np. 495 zł wobec ceny standardowej, która wynosi 50 zł (netto) za domenę .com
Chociaż wiadomość e-mail czy rozmowa telefoniczna ma znamiona uczciwości (kwestia pierwszeństwa), przestrzegamy przed podejmowaniem pochopnych decyzji. Najczęściej rejestracja kolejnej domeny jest zbędna dla użytkownika – wykorzystywana jest w tym przypadku niewiedza klienta.
Wszelkie dyspozycje związane z taką domeną po jej rejestracji np. transfer do innego operatora, są realizowane z utrudnieniami lub w ogóle nie są możliwe.
-
Zastanów się, czy domena proponowana w ofercie jest Ci istotnie potrzebna?
-
Zapytaj o konkretne dane dotyczące podmiotu, który zgłosił się do firmy, która oferuję Ci pierwszeństwo w rejestracji i poproś o dokładną podstawę rzekomego pierwszeństwa.
-
Żądaj konkretnych danych teleadresowych oferenta – sprawdź czy można się dodzwonić.
PRO FORMA
Nasze rady:
- Dokładnie sprawdzaj otrzymywane faktury – określ kto je wystawił, za jakie usługi i na jaką kwotę.
- W przypadku wątpliwości – kontaktuj się z firmą, która obsługuje Twoje domeny (np. home.pl).
- Zazwyczaj domena będąca przedmiotem płatności jest w danym momencie wolna i można ją zarejestrować w dowolnej firmie oferującej tego typu usługi (np. w home.pl).
Przypominamy o odnowieniu domeny
Nasze rady:
- Jeśli otrzymasz wiadomość e-mail z przypomnieniem o płatności – sprawdź, czy znasz podmiot, który taką wiadomość e-mail do Ciebie wysłał.
- Nie podawaj pochopnie danych swojej karty kredytowej – sprawdź, czy strona WWW, na której je wpisujesz ma odpowiednie zabezpieczenia (czy transmisja jest szyfrowana za pomocą certyfikatu SSL, ewentualnie sprawdź kto wystawił certyfikat SSL).
- W razie wątpliwości skontaktuj się z firmą, w której zarejestrowałeś Twoją domenę (np. home.pl).
Wpis do katalogu stron
Inwestycja w reklamę internetową ma sens wyłącznie w przypadku, gdy reklamy są publikowane w popularnych oraz odwiedzanych przez innych użytkowników stronach WWW. Tymczasem tego przykładowego oferenta próżno było szukać np. w wynikach badań MegaPanel (monitoring oglądalności stron w polskim Internecie).
Nasze rady:
-
Czytaj dokładnie każdą otrzymywaną ofertę i podpisywaną klauzulę. Nic nie jest do końca darmowe – jeśli nie musisz płacić za taką ofertę reklamy – to może przekazujesz swoje dane osobowe lub adres e-mail do wykorzystania w innych celach?
-
Jeśli zależy Ci na reklamie Twojej strony WWW – zapytaj firmę, która wykonywała lub utrzymuje Twoją stronę WWW o najefektywniejsze i dopasowane do Twojego budżetu narzędzia marketingowe.
-
Zwróć uwagę na to, kto oferuje usługę (często jedynym kontaktem zwrotnym jest skrytka pocztowa zagranicą) i co oferuje w jej ramach. Standardem podczas sprzedaży reklamy jest określenie statystyk oglądalności strony, jej skuteczności itp. Katalogi stron, wyszukiwarki i inne tego typu serwisy oferujące reklamę w Internecie także muszą się reklamować – aby ktokolwiek na nie zaglądał.