Ustawianie podatków w sklepie Sellastik by home.pl

W przypadku sprzedawców internetowych może być konieczne pobieranie podatków od zakupów robionych przez klientów, a następnie okresowe przekazywanie ich do odpowiednich organów podatkowych. W Europie, zatem i w Polsce to podatek VAT. W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje o konfiguracji podatków w sklepie Sellastik.

SPIS TREŚCI

Jakie podatki należy skonfigurować?

Zasady opodatkowania różnią się w zależności od kraju, w którym znajduje się siedziba osoby/firmy prowadzącej sklep internetowy – stawki podatkowe mogą zależeć od rodzaju produktów, lokalizacji firmy, lokalizacji konsumentów i nie tylko. Na przykład sprzedawcy, którzy sprzedają e-towary klientom w UE, powinni pobierać podatki od produktów cyfrowych.

Zanim przejdziesz do handlu online, skontaktuj się z lokalnymi ekspertami podatkowymi, by dowiedzieć się, czy i jak musisz opodatkować towary, które chcesz sprzedawać.

Jak skonfigurować podatki w Sellastik by home.pl?

Gdy już wiesz, w jaki sposób naliczać podatki, upewnij się, że Twój sklep jest skonfigurowany zgodnie z lokalnymi przepisami podatkowymi.

Istnieją dwa sposoby konfigurowania podatków w sklepie:

  1. Automatycznie. Jeśli Twoja siedziba znajduje się w Polsce, skorzystaj z tej opcji. Automatyczne podatki zapewniają aktualne stawki w całym sklepie, a włączysz je jednym kliknięciem.
    Automatyczna konfiguracja podatków jest dostępna dla sprzedawców w Europie, USA, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Australii, Nowej Zelandii, Indiach, RPA, Tajwanie, Singapurze, Malezji, Indonezji, Arabii Saudyjskiej, Wyspach Kanaryjskich, Melilli i Ceucie.
  2. Ręcznie. Jeśli automatyczne podatki nie są dostępne w Twoim kraju lub potrzebujesz specjalnie dostosowanego schematu opodatkowania, możesz skonfigurować podatki ręcznie.

Konfigurowanie podatków automatycznych

Jeśli masz siedzibę w Polsce lub w innym kraju, w którym dostępne jest automatyczne obliczanie podatków, możesz włączyć je w swoim sklepie. W rezultacie aktualne stawki podatkowe obowiązujące w Twoim regionie będą miały zastosowanie do wszystkich produktów.

Aby skonfigurować automatyczne podatki:

  1. Wprowadź rzeczywisty adres swojej firmy w panelu administracyjnym sklepu, w sekcji Ustawienia → Ogólne. Ten adres jest potrzebny do obliczenia i zastosowania odpowiedniej stawki podatku do zamówień składanych przez klientów.
    Sellastik - Ustawienia - Ogólne - Adres firmy
  2. Włącz automatyczne podatki w sekcji Ustawienia → Podatki i faktury:
    Sellastik - Ustawienia - Podatki i faktury - Włącz podatki automatyczne

Po włączeniu, automatyczne podatki określą dokładną stawkę podatku przy realizacji zakupu w zależności od Twojej lokalizacji i tego, gdzie znajduje się Twój klient oraz zastosują podatek do każdego zamówienia.

Domyślnie ta sama standardowa stawka podatku obowiązująca w regionie Twojego sklepu ma zastosowanie do wszystkich produktów. Jeśli niektóre z Twoich produktów są opodatkowane inaczej (np. są zwolnione z podatku), możesz zmienić dla nich stawkę podatku.

Ręczne konfigurowanie podatków

Możesz ręcznie skonfigurować swój sklep, aby obliczał stawki podatku dla różnych regionów, stref i krajów. Podatki należy skonfigurować ręcznie, jeśli:

  • podatki automatyczne nie są dostępne w Twoim kraju,
  • potrzebujesz złożonego schematu podatkowego dostosowanego do Twojej działalności (np. chcesz naliczać podatki przy sprzedaży na całym świecie).

Podatki można skonfigurować ręcznie w panelu administracyjnym sklepu, w sekcji Ustawienia → Podatki i faktury. Poniżej znajduje się instrukcja ilustrująca proces konfiguracji na przykładzie dodawania 10% podatku dla stanu:

Krok 1 – Dodaj strefę

Utwórz strefę docelową, w której ma być stosowana stawka podatku. Jeśli ta sama stawka podatku ma zastosowanie do kilku różnych stanów, można utworzyć jedną strefę składającą się z tych stanów i skonfigurować stawkę podatku dla tej strefy.

Aby dodać strefę dla podatku:

  1. Z poziomu panelu administracyjnego sklepu przejdź do Ustawienia → Podatki i faktury.
  2. W sekcji Ręcznie kliknij opcję Zarządzaj stawkami podatkowymi.
    Sellastik - Ustawienia - Podatki i faktury - Zarządzaj stawkami podatkowymi
  3. Kliknij + Nowy podatek.
    Sellastik - Ustawienia - Podatki i faktury - Zarządzaj stawkami podatkowymi - Nowy podatek
  4. Kliknij Zapisz.
    Sellastik - Ustawienia - Podatki i faktury - Zarządzaj stawkami podatkowymi - Nowy podatek - Zapisz
  5. Kliknij pozycję Zarządzaj strefami (globalnie), aby otworzyć stronę Strefy docelowe.
    Sellastik - Ustawienia - Podatki i faktury - Zarządzaj stawkami podatkowymi - Nowy podatek - Zarządzaj strefami (globalnie)
  6. Kliknij + Nowa strefa.
    Sellastik - Ustawienia - Podatki i faktury - Zarządzaj stawkami podatkowymi - Nowy podatek - Zarządzaj strefami (globalnie) - Nowa strefa
  7. Kliknij przycisk Dodaj kraj, Dodaj region lub Dodaj województwo i dodaj żądany kraj, region lub województwo.
    Sellastik - Ustawienia - Podatki i faktury - Zarządzaj stawkami podatkowymi - Nowy podatek - Zarządzaj strefami (globalnie) - Nowa strefa - Konfiguracja strefy
  8. Ustaw nazwę strefy, która jest dla Ciebie jasna. Na przykład stany z 10% stawką podatku. Klienci nie zobaczą nazwy wybranej dla strefy.
  9. Zapisz zmiany.

Krok 2 – Dodaj stawkę podatku dla strefy

Z poziomu panelu administracyjnego sklepu przejdź do Ustawienia → Podatki i faktury. Jeśli podatki automatyczne są włączone, pamiętaj o ich wyłączeniu.

  1. W sekcji Ręcznie kliknij opcję Zarządzaj stawkami podatkowymi.
    Sellastik - Ustawienia - Podatki i faktury - Zarządzaj stawkami podatkowymi
  2. Przejdź do utworzonego wcześniej podatku (tego, z którego wcześniej nastąpiło przejście do strony Zarządzaj strefami (globalnie)).
    Sellastik - Ustawienia - Podatki i faktury - Zarządzaj stawkami podatkowymi - Edytuj utworzony wcześniej podatek
  3. Wpisz nazwę podatku, np. 10% podatku. Klienci zobaczą nazwę, którą wybrałeś dla podatku podczas realizacji zakupu.
  4. Jeśli podatek dotyczy wszystkich produktów, zaznacz opcję Domyślnie włączone dla wszystkich produktów.
  5. Wybierz, czy podatek ma dotyczyć tylko sumy częściowej, czy sumy częściowej i kosztów wysyłki.
  6. (Opcjonalnie, w zależności od kraju) Zaznacz opcję Uwzględnij podatek w cenach produktów, jeśli chcesz, aby cena zawierała podatek. Klienci zobaczą ceny produktów z podatkiem w katalogu, gdy tylko Twój sklep wykryje ich lokalizację. W przeciwnym razie podatek zostanie doliczony przy kasie, gdy kupujący wypełni formularz adresowy.
    Możesz też zmienić ustawienia cen przechodząc do Ustawienia → Podatki i faktury → Zmień ustawienia cennika. W tym miejscu określasz, czy wprowadzasz w swoim sklepie ceny z wliczonymi podatkami (ceny brutto) czy bez podatków (ceny netto). W przypadku cen netto podatek doliczany jest przy kasie.
    Ustawienia - Podatki i faktury - Zmień ustawienia cennika
    Ceny produktów nie zostaną automatycznie zaktualizowane po zmianie schematu cenowego. Aby uniknąć nieoczekiwanych zmian cen konieczne będzie sprawdzenie ceny swoich produktów i zaktualizowanie ich ręcznie po zmianie.
  7. Wybierz, co definiuje strefę dla klienta. Może to być adres wysyłki lub adres rozliczeniowy.
  8. Kliknij Określ stawki dla strefy. Wybierz strefę utworzoną w kroku 1 i wprowadź obowiązującą stawkę podatku.
    Sellastik - Ustawienia - Podatki i faktury - Zarządzaj stawkami podatkowymi - Edytuj utworzony wcześniej podatek - Stawka dla strefy
  9. Upewnij się, że podatek jest włączony i zapisz zmiany.

Jeśli masz kilka podatków i/lub stref, powtórz powyższe kroki dla każdej z nich.

Jeśli chcesz włączyć lub wyłączyć podatek dla określonego produktu, możesz to zrobić na stronie edycji produktu, na karcie Podatki.

Jak uzyskać zeznanie podatkowe?

Różne kraje mają unikalne wymagania dotyczące sprawozdawczości podatkowej. Skonsultuj się z lokalnymi specjalistami podatkowymi, aby dowiedzieć się, w jaki sposób i kiedy musisz odprowadzać podatki.

Jeśli korzystasz z programu księgowego podczas pracy nad raportami podatkowymi, możesz zaimportować tam dane o zamówieniach ze swojego sklepu, w tym pobrane podatki.

Możesz wyeksportować dane zamówienia ze swojego sklepu do pliku CSV, a następnie zaimportować pobrany plik CSV do swojego programu księgowego lub wysłać go do księgowego, który zajmie się nim za Ciebie. Jeśli chcesz, możesz także otworzyć plik w arkuszu kalkulacyjnym i ręcznie podsumować liczby.

W razie potrzeby możesz również wydrukować faktury (i/lub faktury VAT) do swojej ewidencji lub pobrać je jako plik PDF.

Czytaj także
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie