Kategorie produktów w sklepie Sellastik by home.pl

Kategorie to grupy produktów, które chcesz wyświetlać na tej samej stronie w swoim sklepie (na przykład Moda damska, Odzież męska, Bestsellery). Pomagają klientom szybciej poruszać się po sklepie i znajdować potrzebne im produkty. Ten sam produkt może należeć do wielu kategorii jednocześnie. Sprawdź, jak zarządzać kategoriami w swoim sklepie Sellastik.

SPIS TREŚCI

Tworzenie kategorii i podkategorii

Produkty z jednej kategorii są wyświetlane na osobnej stronie sklepu. Może ona zawierać opis i wyróżnione zdjęcie. Dodając zdjęcie, upewnij się, że dobrze reprezentuje produkty, które znajdują się w kategorii.

Skorzystaj z opisu, aby poinformować klientów, co znajduje się w danej kategorii i jakie są najlepsze cechy oferowanych w niej produktów. Staraj się, aby opis nie był zbyt długi.

W sklepie możesz stworzyć złożoną strukturę kategorii z kilkoma poziomami. Kategorie pierwszego poziomu są określane jako kategorie główne. Są to kategorie, które Twoi klienci widzą w głównej nawigacji. W ramach kategorii głównej możesz także tworzyć kategorie drugiego, trzeciego itd. poziomu. Są one określane jako podkategorie lub kategorie podrzędne. Liczba kategorii (i podkategorii), które możesz mieć, zależy od planu Sellastika, z którego korzystasz.

Przejrzysta i zwięzła struktura kategorii sprawia, że nawigacja w Twoim sklepie jest intuicyjna. Dzięki temu Twoi klienci mogą łatwo znaleźć to, czego szukają. Warto zaplanować struktury kategorii przed dodaniem produktów.

Klienci mogą poruszać się po Twoich kategoriach i podkategoriach za pomocą nawigacji okruszkowej (breadcrumbs) – specjalnych linków, które pokazują ścieżkę do aktualnie przeglądanej przez nich strony.

Aby utworzyć nową kategorię pierwszego poziomu:

  1. W panelu administracyjnym Sellastik przejdź do sekcji Katalog → Kategorie.
    Sellastik - Kategorie
  2. Kliknij przycisk Dodaj kategorię główną.
    Sellastik - Dodaj kategorię
  3. Wpisz nazwę swojej kategorii.
    Nazwę kategorii można edytować w dowolnym momencie. Aby to zrobić, wystarczy zmienić tekst w polu Nazwa i zapisać zmiany.
  4. Kliknij Wybierz plik, aby przesłać zdjęcie dla swojej kategorii. Możesz przesłać obraz, który reprezentuje całą kategorię lub zdjęcie produktu z kategorii.
    Prześlij obraz kategorii
  5. Wprowadź opis. Możesz opisać, jakie produkty znajdują się w tej kategorii lub zostawić puste pole.
    Dodaj opis kategorii
  6. Kliknij Zapisz.

Aby utworzyć nową podkategorię:

  1. W panelu administracyjnym Sellastik przejdź do sekcji Katalog → Kategorie.Sellastik - Kategorie
  2. Z drzewa kategorii po lewej stronie wybierz kategorię, do której chcesz dodać podkategorię.
    Sellastik - Kategorie - Wybierz kategorię
  3. Kliknij Dodaj podkategorię.
    Sellastik - Dodaj podkategorię
  4. Wprowadź nazwę nowej podkategorii.
  5. Kliknij Wybierz plik, aby przesłać obraz dla swojej kategorii. Możesz przesłać obraz, który reprezentuje całą kategorię lub zdjęcie produktu z kategorii.
  6. Wprowadź opis. Możesz opisać, jakie produkty znajdują się w tej kategorii lub po pozostawić to pole puste.
  7. Kliknij Zapisz.
W zakładce SEO w sekcji Katalog → Kategorie możesz dodać niestandardowe metatagi dla głównych kategorii i podkategorii, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Przypisywanie produktów do kategorii

Produkt musi należeć do co najmniej jednej kategorii. Jeśli dodasz produkty bez przypisywania ich do kategorii, zostaną one automatycznie przypisane do strony głównej sklepu i wyświetlą się, jako polecane.

Aby wyświetlać produkty we własnych kategoriach, należy je do nich przypisać. Możesz dodawać produkty do wielu kategorii jednocześnie. Na przykład przedmiot z kategorii „Buty” może być przeceniony i znajdować się również w kategorii „Wyprzedaż”.

Aby przypisać wiele produktów do kategorii:

  1. W panelu administracyjnym Sellastik przejdź do sekcji Katalog → Kategorie.
    Sellastik - Kategorie
  2. Wybierz kategorię, do której chcesz przypisać produkt z drzewa kategorii po lewej stronie.
    Sellastik - Kategorie - Wybierz kategorię
  3. Przejdź do zakładki Produkty kategorii.
    Produkty kategorii
  4. Kliknij przycisk Przypisz produkty do kategorii:
    Przypisz produkty do kategorii
  5. Wybierz potrzebne elementy z listy. Możesz filtrować produkty według SKU i nazwy.
  6. Kliknij Dodaj produkty, aby przypisać produkty zbiorczo (lub kliknij ikonę plusa, aby przypisać produkty jeden po drugim):
    Dodaj produkty

Możesz także przypisać produkt do kategorii i przenieść produkt z jednej kategorii do drugiej, bezpośrednio na stronie edycji produktu.

Możesz również zbiorczo przypisywać i usuwać kategorie dla wybranych produktów bezpośrednio na stronie Katalog → Produkty w panelu administracyjnym sklepu.

Aby zbiorczo przypisać produkt do kategorii:

  1. W panelu administracyjnym Sellastik sklepu przejdź do sekcji Katalog → Produkty.
    Sellastik - Kategorie
  2. Otwórz produkt, który chcesz zaktualizować.
  3. Przewiń stronę w dół do sekcji Kategorie i kliknij Zarządzaj kategoriami.
    Zarządzaj kategoriami
  4. Wybierz jedną lub wiele kategorii, do których chcesz przypisać produkt. Następnie kliknij Zastosuj.
    Wybierz kategorię
  5. (Opcjonalnie) Wyłącz opcje Funkcja na stronie głównej sklepu, jeśli nie chcesz, aby ten produkt był prezentowany w sklepie.
    Opcjonalnie wyłącz opcję Funkcja na stronie głównej sklepu
  6. Kliknij Zapisz.

Możesz zobaczyć, ile produktów jest przypisanych do kategorii w drzewie kategorii w panelu administracyjnym sklepu w sekcji Katalog → Kategorie:
Sprawdź, ile produktów jest przypisanych do kategorii

Aktualizacja liczb w drzewie kategorii może potrwać kilka minut.

Jeśli jeden produkt jest przypisany do dwóch lub więcej kategorii, jedna z kategorii zostanie oznaczona jako Domyślna. Domyślna kategoria zostanie wyświetlona w ścieżce nawigacyjnej na stronie produktu. Przykładowo, jeśli przypiszesz kubek do kawy do kategorii „Kawa” i „Kubki” i wybierzesz kategorię „Kubki” jako domyślną, to ścieżka nawigacyjna dla pozycji na stronie produktów będzie wyglądać następująco: Strona główna / Sklep / Kubki.

Aby zmienić domyślną kategorię w sklepie Sellastik:

  1. W panelu administracyjnym sklepu przejdź do sekcji Katalog → Produkty.
  2. Otwórz produkt, dla którego chcesz zmienić kategorię domyślną.
  3. W zakładce Ogólne przewiń w dół do sekcji Kategorie.
  4. Wybierz kategorię, którą chcesz ustawić jako domyślną i kliknij trzy kropki:
  5. Kliknij Ustaw jako domyślną i kliknij Zapisz:
    Sellastik - Ustaw kategorię jako domyślną

Przenoszenie produktów z jednej kategorii do drugiej

A co, jeśli zajdzie potrzeba uporządkowania produktów w sklepie i przeniesienia ich do innej kategorii? Możesz to zrobić eksportując produkty a następnie importując je do nowej kategorii lub ręcznie edytując kategorie.

Eksportowanie produktów i ponowne importowanie ich do nowej kategorii

Aby zmienić kolejność wielu produktów, możesz zaimportować je z nowymi parametrami. Musisz wyeksportować produkty, które chcesz zmienić, edytować je w arkuszu kalkulacyjnym, a następnie ponownie przesłać je do swojego sklepu za pomocą funkcji importu.

Ręczna edycja kategorii

W panelu administracyjnym sklepu możesz ręcznie zmienić kolejność kategorii dla kilku produktów, przechodząc do Katalog → Produkty lub Katalog → Kategorie. Pierwsza opcja umożliwia zbiorcze przypisywanie i usuwanie kategorii.

Aby zmienić kolejność produktów w zakładce Produkty:

  1. W panelu administracyjnym sklepu przejdź do sekcji Katalog → Produkty.
  2. Zaznacz wszystkie produkty, które chcesz zaktualizować (możesz kliknąć Filtruj w lewym górnym rogu, aby przyspieszyć wyszukiwanie).
    Musisz utworzyć co najmniej jedną kategorię w swoim sklepie (oprócz kategorii domyślnej na stronie głównej), zanim będzie można przypisywać lub usuwać kategorie.
  3. Kliknij przycisk Aktualizacja zbiorcza→ Zarządzaj kategoriami→ Przypisz lub usuń kategorie.
    Sellastik: Aktualizacja zbiorcza - Zarządzaj kategoriami - Przypisz lub usuń kategorie
  4. Zaznacz lub odznacz kategorie na liście:
    Sellastik: zaznacz lub odznacz kategorie
  5. Kliknij przycisk Zastosuj.

Zmiany zostaną zapisane automatycznie. Kategorie zostaną przypisane do wszystkich wybranych produktów.

Jeśli chcesz zbiorczo dodać lub usunąć polecane produkty na stronę główną sklepu, możesz to też zrobić w sekcji Katalog → Produkty.

Aby zmienić kolejność produktów w zakładce Kategorie:

  1. W panelu administracyjnym sklepu przejdź do Katalog → Kategorie.
  2. Znajdź i kliknij wybraną kategorię w lewym panelu.
  3. Otwórz zakładkę Produkty kategorii:
    Sellastik: Produkty kategorii
  4. Kliknij Usuń wszystkie. Nie są one teraz skategoryzowane i będą wyświetlane na stronie sklepu, podobnie jak polecane produkty.
  5. Otwórz kategorię, do której chcesz przenieść produkty.
  6. Otwórz zakładkę Produkty kategorii.
  7. Kliknij opcję Przypisz produkty do kategorii.
  8. Wybierz produkty, które chcesz dodać.
  9. Kliknij Dodaj produkty:
    Sellastik: dodaj produkty
  10. Produkty są teraz wymienione w wybranej kategorii.

Sortowanie produktów w kategoriach

Możesz wybrać, w jakiej kolejności chcesz pokazywać produkty na stronie głównej sklepu. Mogą być automatycznie sortowane według daty dodania, ceny lub nazwy. Możesz też ustawić niestandardową kolejność produktów w kategorii i poukładać je ręcznie na stronie.

Zmiana kolejności kategorii

Możesz łatwo zmienić kolejność kategorii i podkategorii. W tym celu:

  1. Zaloguj się do panelu administracyjnego Sellastik i przejdź do sekcji Katalog → Kategorie.
  2. Przeciągnij i upuść kategorie w drzewie kategorii:
    Przeciągnij i upuść kategorie w drzewie kategorii

Dodawanie tekstów alternatywnych do obrazów kategorii i podkategorii

Tekst alternatywny umożliwia opisywanie obrazów dla wyszukiwarek i użytkowników niedowidzących. Wyświetla się również, jeśli obraz nie zostanie załadowany. W ten sposób teksty alternatywne pomagają użytkownikom zdecydować się na zakup i poprawiają ranking witryny, ułatwiając znalezienie produktów za pomocą obrazów online.

Domyślnie nazwa kategorii/podkategorii jest używana jako tekst alternatywny dla każdego obrazu kategorii/podkategorii. Zamiast tego możesz podać własny tekst.

Aby dodać tekst alternatywny do obrazu kategorii lub podkategorii:

  1. W panelu administracyjnym sklepu przejdź do sekcji Katalog → Kategorie.
  2. Kliknij kategorię lub podkategorię, którą chcesz edytować.
  3. Najedź kursorem na obraz.
  4. Kliknij Akcje → Edytuj tekst alternatywny:
    Edytuj tekst alternatywny
  5. Wpisz tekst alternatywny. Na przykład: „Biały stół w świetle dziennym, na którym leżą kosmetyki do makijażu i paznokci”.
    Wpisz tekst alternatywny
  6. Kliknij Zapisz.

Gotowe. Dodano tekst alternatywny do obrazu kategorii lub podkategorii.

Wyłączanie i usuwanie kategorii

Jeśli chcesz usunąć kategorię ze swojego sklepu, możesz to zrobić na stałe lub ją wyłączyć.

Wyłączanie kategorii

Gdy wyłączysz kategorię, przestanie się ona wyświetlać w Twoim sklepie. Jednocześnie możesz ją zobaczyć w panelu administracyjnym Sellastik i włączyć ponownie w dowolnym momencie, gdy zajdzie taka potrzeba.

Aby wyłączyć kategorię:

  1. W panelu administracyjnym sklepu przejdź do sekcji Katalog → Kategorie.
  2. Wybierz kategorię, którą chcesz wyłączyć.
  3. Kliknij przycisk Wyłącz:Sellastik: Wyłączanie kategorii
Jeśli w wyłączonej kategorii są włączone produkty, nie będą one wyświetlane w katalogu na stronie głównej sklepu, ale nadal będą dostępne poprzez bezpośredni link w wynikach wyszukiwania.

Usuwanie kategorii

Jeśli chcesz całkowicie usunąć kategorię:

  1. Zaloguj się do panelu Sellastik, następnie przejdź do sekcji Katalog → Kategorie.
  2. W drzewie kategorii po lewej stronie wybierz kategorię, którą chcesz usunąć.
  3. Kliknij Usuń kategorię:Sellastik: Usuń kategorię
Produkty przypisane do usuniętej kategorii nie będą usunięte. Zostaną one przeniesione do kategorii Strona główna sklepu.

Ukrywanie obrazów kategorii

Gdy dodajesz kategorię w sklepie, możesz przesłać własny obraz kategorii, zachować domyślny obraz gradientu (pojawia się, jeśli nie dodano żadnego obrazu kategorii) lub ukryć obrazy kategorii w całym sklepie.

Jeśli ukryjesz obrazy kategorii, zostaną wyświetlone tylko nazwy kategorii. Przykład:
Wyświetlanie kategorii z ukrytymi obrazami

Aby ukryć obrazy kategorii w swoim sklepie:

  1. W panelu administracyjnym Sellastika przejdź do Wygląd.
  2. Przewiń do Pozycja nazwy kategorii.
  3. Wybierz opcję Ukryj zdjęcia kategorii.
    Sellastik: Ukryj zdjęcia kategorii

Zmiany zostaną automatycznie zapisane.

Możesz także ukryć zdjęcia produktów.

Rozwijanie kategorii

Możesz rozwinąć kategorie główne i wyświetlić produkty z tych kategorii, bezpośrednio na stronie głównej sklepu. Ten widok kategorii jest idealny dla restauracji, ponieważ pozwala nadać witrynie sklepowej wygląd przypominający menu. Dobrze sprawdza się również w sklepach z niewielkimi kategoriami, ponieważ klienci mogą zobaczyć wszystkie oferowane produkty jednocześnie.

Oto przykład, jak mogłyby wyglądać rozwinięte kategorie:
Sellastik: Rozwinięte kategorie

Aby rozwinąć kategorie:

  1. Przejdź do Wygląd.
  2. Przewiń do sekcji Nawigacja i kolory witryny sklepu.
  3. Wybierz pozycję Rozwiń kategorie.
    Sellastik: Rozwiń kategorie

Zmiany zostaną automatycznie zapisane.

Jeśli masz więcej niż 10 kategorii, to 7 z nich będzie wyświetlanych w formie rozwiniętej na stronie głównej sklepu sklepu, a inne zostaną wyświetlone po kliknięciu w link Kup więcej kategorii.
Czytaj także
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie