Identyfikacja wizualna kreuje wizerunek marki na rynku. To narzędzie, pozwalające nadać marce czytelne cechy i wyróżnić ją spośród konkurencji. Dobrze przeprowadzona identyfikacja wizualna pozwala łatwo zidentyfikować idee, wartości i charakter marki. Z artykułu dowiesz się, jak budować wizerunek i które elementy graficzne są istotne w jego budowaniu.
SPIS TREŚCI
- Co to jest marka?
- Co to jest identyfikacja wizualna?
- Budowanie marki krok po kroku
- Co to jest logo i jak je wykorzystywać?
- Co to jest stopka e-mail i do czego służy?
- Co to jest papier firmowy i do czego go wykorzystywać?
Co to jest marka?
Marka to nie tylko znak i nazwa, mimo że przez wielu jest utożsamiana z pojęciem logo. Jest tym, co myślą o niej konsumenci – żyje w umysłach odbiorców, niesie konkretny przekaz i emocje. To suma personalnych skojarzeń i wyobrażeń dotyczących produktu, usługi lub firmy.
To zrozumiałe, że jako przedsiębiorca chcesz, aby Twoja marka budziła jedynie pozytywne emocje. Jej postrzeganie przed klientów będzie się zmieniać w czasie, jednak masz realny wpływ na budowanie jej wizerunku. Na sposób, w taki konsument postrzega markę ogromny wpływ ma identyfikacja wizualna.
Co to jest identyfikacja wizualna?
Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie służące do kreowania wizerunku marki. Jest graficznym odzwierciedleniem jej wizji i wartości. Pokazuje prawdziwą tożsamość marki: to kim jest, jaka jest i jak się zachowuje.
Na identyfikację wizualną składają się m.in.:
- logo,
- księga znaku,
- kolorystyka,
- krój pisma
- stopka e-mail,
- wizytówka,
- koperta,
- papier firmowy,
- opakowanie produktów,
- materiały promocyjne,
- oznakowanie siedziby firmy,
- ubiór pracowników.
Te elementy pozwalają:
- budować wizerunek marki,
- utrwalać go w świadomości odbiorców,
- odróżniać markę od konkurencji.
Identyfikacja wizualna przyniesie wskazane korzyści, jeśli będzie spójna i przemyślana. Dlatego wszystkie wymienione powyżej elementy muszą ze sobą współgrać i tworzyć jedną całość.
Budowanie marki krok po kroku
Przed rozpoczęciem prac nad identyfikacją wizualną dla firmy, marki lub produktu, musimy odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań:
- Jaka jest historia, wizja i misja naszej firmy?
- Co wyróżnia naszą firmę na tle konkurencji?
- Jakie wartości chcemy przekazać?
- Do kogo kierujemy naszą ofertę?
- Jacy jesteśmy, jak chcemy być postrzegani?
Następnie powinniśmy zdefiniować charakter naszej marki. Najlepiej zrobimy to, przyrównując markę do człowieka – bo marka tak jak człowiek ma swój język, swoją osobowość oraz indywidualny sposób zachowania.
Musimy też nadać marce cechy fizyczne, które pozwolą rozpoznać ją spośród wielu innych. Mogą to być charakterystyczne dla marki: wzór, logo, dźwięk, smak, zapach, kolor, krój pisma czy kształt. Czasami wystarczy spojrzeć na kształt opakowania albo usłyszeć łatwą do zapamiętania melodię, aby wiedzieć, jaka jest to marka. Powinniśmy sprawić wszystko, by uczynić naszą markę wyjątkową, unikalną w swojej kategorii.
Co to jest logo i jak je wykorzystywać?
Logo to jeden z podstawowych elementów komunikacji wizualnej. Może przekazywać rozmaite informacje i wartości, wyrażać emocje, tożsamość i światopogląd. Jest graficznym przedstawieniem marki, esencją jej tożsamości. Logo składa się z sygnetu (znaku graficznego, symbolu) oraz logotypu (tekstowego przedstawienia nazwy).
Dobrze zaprojektowane logo można zastosować na każdym nośniku. Powinno być proste w konstrukcji i skalowalne, czyli czytelne nawet w niewielkim rozmiarze.
Co to jest stopka e-mail i do czego służy?
Stopka e-mail stanowi cyfrowy odpowiednik standardowej wizytówki i jest podstawą każdej biznesowej wiadomości. Dobra stopka e-mail powinna zawierać:
- imię i nazwisko nadawcy,
- stanowisko,
- nazwę firmy,
- adres siedziby (kod pocztowy, miasto, ulicę),
- numer telefonu,
- stronę www,
- oznaczenie sądu rejestrowego, w którym przechowywana jest dokumentacja spółki,
- numer, pod którym spółka jest wpisana do rejestru,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- wysokość kapitału zakładowego.
Stopka e-mail buduje wiarygodność marki, utrwala jej obraz w umyśle odbiorcy i wzmacnia relację biznesową, dlatego nie powinna być pomijana. Wygląd stopki powinien współgrać z przygotowanym systemem identyfikacji wizualnej.
Co to jest papier firmowy i do czego go wykorzystywać?
Papier firmowy zawiera dane firmy, w tym jej nazwę, adres siedziby, oznaczenie sądu rejestrowego, w którym przechowywana jest dokumentacja spółki, numer, pod którym spółka jest wpisana do rejestru, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz wysokość kapitału zakładowego.
Papier firmowy jest wykorzystywany we wszelkiego rodzaju pismach. W dyskretny sposób buduje wizerunek firmy na rynku. Powinien tworzyć spójną całość wraz z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej.
Jak zareklamować firmę w Internecie?
Mamy na to patent. Wiemy jak zareklamować Twoją firmę w Internecie. Zobacz, jak wiele może Ci dać skuteczna reklama.