- Co się stanie w przypadku potwierdzenia obecności wirusa na moim serwerze?
- Czy zostanę poinformowany o znalezieniu złośliwego oprogramowania na serwerze?
- Jak pozbyć się złośliwego oprogramowania z mojego serwera?
- Jak zabezpieczyć się przed ponownym zainfekowaniem mojego serwera?
- Czy mogę samodzielnie sprawdzić logi WWW/HTTP oraz FTP?
Cenimy bezpieczeństwo naszych Klientów, dlatego regularnie skanujemy ich pliki znajdujące się na serwerach w home.pl w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania. Jeśli dostałeś wiadomość z informacją, że na Twoim hostingu znajdują się zawirusowane pliki, usuń je lub zmodyfikuj tak, żeby wyeliminować złośliwe fragmenty kodu.
W ramach naszej dodatkowej usługi możemy zrobić to za Ciebie. Napisz na adres bezpieczenstwo@pomoc.home.pl i podaj w wiadomości swój numer telefonu, a skontaktujemy się z Tobą i pomożemy rozwiązać problem.
Co się stanie w przypadku potwierdzenia obecności wirusa na moim serwerze?
W przypadku potwierdzenia obecności złośliwego oprogramowania na serwerze (hostingu), konieczne jest niezwłoczne podjęcie działań, które doprowadzą do przywrócenia bezpieczeństwa. Obecność złośliwego oprogramowania może przyczynić się między innymi do:
- ograniczenia działania strony WWW lub jej całkowitego wyłączenia,
- przejęcia zawartości bazy danych, mogących zawierać wrażliwe dane,
- realizować wysyłkę spamu,
- obniżyć wiarygodność strony WWW, adresu domeny oraz adresu IP serwera w sieci,
- zablokować strony WWW, domeny i adresu IP serwera przez zewnętrzne serwisy (z powodu powiązania ich z wysyłką niebezpiecznych treści).
Złośliwe oprogramowanie może wykazywać aktywność na serwerze, ale nie musi.
Jeśli jednak wykazuje aktywność, administratorzy home.pl natychmiast po znalezieniu zainfekowanych plików neutralizują je. Następnie wysyłamy wiadomość e-mail na kontaktowy adres e-mail. Znajdują się w niej informacje dotyczące wykrytego zagrożenia oraz propozycje działań, jakie zalecamy posiadaczowi hostingu/serwera.
Jeśli złośliwe oprogramowanie powoduje wysyłkę wiadomości typu SPAM, podejmiemy odpowiednie kroki, aby ją zablokować i wskazać lokalizację zainfekowanych plików, które są przyczyną problemu.
Czy zostanę poinformowany o znalezieniu złośliwego oprogramowania na serwerze?
Tak, na kontaktowy adres e-mail wyślemy wiadomość, w której znajdziesz listę wytypowanych plików mogących zawierać złośliwy kod:
Rys. Przykładowa wiadomość wysyłana do Klienta, gdy na serwerze zostanie wykryte złośliwe oprogramowanie.
Jak pozbyć się złośliwego oprogramowania z mojego serwera?
W zależności od rodzaju złośliwego oprogramowania i jego aktywności, a także jej efektów, rozwiązaniem może być:
- przywrócenie zawartości serwera sprzed dnia zainfekowania dzięki kopii bezpieczeństwa,
- usunięcie fragmentów kodu, który został dodany do plików źródłowych,
- usunięcie zawartości serwera FTP (jeśli nie wpływa to na działanie, np. strony WWW),
- aktualizacja oprogramowania strony WWW, zainstalowanych wtyczek i dodatków, haseł dostępu,
- pobranie zawartości FTP na dysk komputera i przeskanowanie jej oprogramowaniem antywirusowym i antymalware,
- skorzystanie z dodatkowej ochrony SiteLock lub Ochrony WWW, która zadziała zarówno wtedy, gdy strona jest już zainfekowana, ale także jako zabezpieczenie przed atakiem w przyszłości,
- skorzystanie z analizy błędów aplikacji, skanowania antywirusowego plików i innych Usług informatycznych w home.pl (np. instalacji SSL, przywrócenia kopii zapasowej).
Jak zabezpieczyć się przed ponownym zainfekowaniem mojego serwera?
To pomaga w ochronie przed złośliwym oprogramowaniem:
- regularne i kompletne skanowanie komputera lokalnego programem antywirusowym,
- rejestracja usługi SiteLock lub Ochrona WWW, która zapewni ochronę Twojej strony WWW,
- niezapamiętywanie hasła dostępu do serwera w pamięci klienta FTP np. Total Commander, FileZilla
- włączona zapora sieciowa (firewall),
- bieżąca aktualizacja wszelkiego oprogramowania oraz aplikacji na komputerze lokalnym,
- bieżąca aktualizacja wszystkich aplikacji i skryptów (np. CMS) znajdujących się na serwerze,
- nieotwieranie załączników w wiadomościach e-mail niewiadomego pochodzenia,
- czytanie wszystkich komunikatów podczas instalacji aplikacji, a także ich licencji,
- wyłączenie makr w plikach MS Office nieznanego pochodzenia,
- przy płatnościach drogą elektroniczną upewnienie się, że transmisja danych jest zaszyfrowana,
- korzystanie z oryginalnego systemu i aplikacji, które pochodzą z legalnego i zaufanego źródła.
Czy mogę samodzielnie sprawdzić logi WWW/HTTP oraz FTP?
- Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się jak sprawdzić logi WWW/HTTP przez Panel klienta home.pl.
- Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się jak sprawdzić logi WWW/HTTP oraz FTP przez protokół SSH.
Czytaj więcej